- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (34 opinie)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (256 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (743 opinie)
Kogo wybierze Stena Line?
Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.
Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.
Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.
- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.
- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.
W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.
- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.
Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.
- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.
Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.
- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.
- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?
- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.
Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.
Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Opinie (172) 9 zablokowanych
-
2008-11-06 10:41
i dobrze,niech sie zabieraja z Gdyni
bedzie wiecej luzu dla mieszkancow na drogach a Port Gdynia i tak sobie poradzi. W Gdansku za to bedzie jeszcze gorzej niz jest i zadne wirtualne ulice tego nie zmienia. Druga sprawa to po jaka cholere Stena wprowadza takie wielkie promy? Obecnie promy maja 50% i mniej oblozenia a oni chca wieksze promy... Inna sprawa to sama firma Stena Line... brak słów... pracownik to scierwo najgorsze, bez plecow to nawet nie masz co startowac, podkladanie swin i inne to normalka. Takze odejscie tego pseudo pracodawcy to zadna strata dla mieszkancow Gdyni, bedzie luzniej. My nic nie mamy z tego ze oni kosza kase w naszym Miescie dlatego Krzyz na Droge droga Steno!
- 0 0
-
2008-11-06 16:43
Gdynia starci a Gdansk nie zyska
bo Szwedow nie interesuje historia /zreszta wiekszosc napisow w muzeach jest po polaku, nie ma po angielsku/, a raczej zakupy. W Gdyni maja Szwedzi blisko do centrum handlowego, blisko z terminalu do miasta -15 minut maximum taxi. W Gdansku to trzeba bedzie pokonac korki na drogach! czesto jezdzimy na zakupy wlasnie do Gdyni z Karlskrony, bo jest blisko wszedzie do sklepow, a jak przeniosa prom do Gdanska, to juz na samo wpsomnienie korkow w Gdansku nie bezie nam sie chcialo jechac,tak jak wiekszosci Szwedom.
- 0 0
-
2008-11-06 16:48
wlasnie dzwonimy do gazety
BLT w Karlskronie aby upewnic sie czy tez cos wiedza na ten temat. Jestesmy ciekawi czy potwierdza te wiadomosci, bo szkoda byloby aby promy zniknely z Gdyni.
- 0 0
-
2008-11-20 11:50
Bedzie dobrze
Na pewno każdy port będzie miał swoje promy. Najwazniejsze aby inwestycje nie były opóźniane.
www.promy24.com- 0 0
-
2012-12-18 23:01
Nareszcie
nareszcie ktoś pomyślał o uruchomieniu po siedmiu latach najnowocześniejszego terminalu promowego ze wspaniałą drogą skomunikowaną z A1
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.