• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej stawia infokioski. Także w Trójmieście i na Pomorzu

Maciej Naskręt
5 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowoczesny system informacji pasażerskiej znajduje się obecnie na ok. 20 stacjach w całym kraju. Kolejarze planują to zmienić. Nowoczesny system informacji pasażerskiej znajduje się obecnie na ok. 20 stacjach w całym kraju. Kolejarze planują to zmienić.

Infokioski z rozkładem jazdy i informacjami o kolei mają stanąć na blisko 2 tys. przystanków w całej Polsce. Znajdą się w całym Trójmieście, ale i na niewielkich stacjach na Kaszubach. Inwestycja w całym kraju może pochłonąć 1 mld zł.



Kolejarze wciąż wydają pieniądze z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Z całej puli wynoszącej 4,8 mld euro wydali ok. 80-85 proc. Dlatego duże szanse na dofinansowanie ma projekt spółki PKP PLK, polegający na montażu systemu elektronicznej informacji pasażerskiej na blisko 2 tys. przystanków i stacji w całym kraju.

W minionym tygodniu ruszył przetarg, w którym po rozstrzygnięciu wykonawca odpowie na pytanie: jak zaprojektować i ile pieniędzy pochłonie uruchomienie systemu informacji pasażerskiej. Zwycięzcę poznamy pewnie jeszcze w czerwcu.

- To całkiem nowe przedsięwzięcie naszej spółki. Póki co analizujemy zakres i wysokość kosztów wprowadzenia systemu, który ma on ułatwić podróże pasażerom - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

W jaki sposób inwestycja ma pomóc pasażerom? W ramach systemu informacji pasażerskiej miałyby pojawić się przede wszystkim systemy megafonów, ale także elektronicznych tablic prezentujących rozkłady jazdy i bieżące informacje o najbliższych połączeniach z uwzględnieniem opóźnień i zmian w stosunku do planu. Według dokumentacji przetargowej, wyświetlacze mają stanąć przy każdej krawędzi peronu, na dworcach, w tunelach i dojściach do dworców.

Po co powstaje system informacji pasażerskiej na przystankach PKP?

Kolejarze postanowili zabezpieczyć system monitoringiem, który przy okazji będzie nadzorował całą infrastrukturę kolejową.

Przedsięwzięciem zostały objęte wszystkie stacje i przystanki przy linii dalekobieżnej w Trójmieście (m.in. na Lipcach, Oruni i w Orłowie) za wyjątkiem stacji Gdańsk Główny, gdzie taki system, choć z wieloma wadami, już funkcjonuje. SIP pojawi się też na rzadziej używanych stacjach w Osowej, a także Wielkim Kacku w Gdyni.

Jako ciekawostkę warto podać, że system informacji pasażerskiej miałby pojawić się na niewielkich stacjach na Kaszubach, jak np.: Garczyn, gdzie nie tylko nie ma dworca, ale nawet oświetlenia. Na pojawiające się tam kilka razy dziennie szynobusy pasażerowie czekają w wiacie.

Opinie (55) 1 zablokowana

  • Nie to jest potrzebne.

    Jeśli kolej chce informować, to niech precyzyjnie informuje o opóźnieniach pociągów. W zeszłym tygodniu byłem w Warszawie. Czekając na pociąg podmiejski usłyszałem, że inny pociąg będzie miał opóźnienie 20 min. Po kilku minutach ten sam pociąg miał mieć opóźnienie sięgające 40 min. Jak w zeszłym roku jechałem pociągiem do Szczecina, to jak dojechał, miał opóźnienie 30 min. Oczywiście w pociągu nikt nie wiedział ile dokładnie pociąg się spóźni. Nawet jak czekam czasem na SKM-kę (w Oliwie), to słyszę nieraz komunikat z jakim opóźnienie przyjedzie jakiś tam pociąg dalekobieżny. Zatem te tablice będą miały sens tylko wówczas jeśli oprócz planowanych godzin przyjazdów / odjazdów pociągów, będą pokazywać z jakim pociąg przyjedzie opóźnieniem lub przynajmniej jakie w danej chwili ma opóźnienie.

    • 13 1

  • Teraz przynajmniej będę wiedział o której mój pociąg...

    ...MIAŁ BYĆ.

    • 53 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane