• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne buspasy powstaną w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku. Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku.

Jeszcze w tym roku gdańscy drogowcy wytyczą pierwszy buspas na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Zyskają na tym głównie pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska i obwodnicy południowej od strony Pruszcza Gdańskiego. W dalszej kolejności wydzielony pas dla autobusów ma się pojawić m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska oraz Spacerowej zobacz na mapie GdańskaCzarnym Dworze zobacz na mapie Gdańska.



Czy w Trójmieście jest wystarczająca liczba buspasów?

Po sukcesie buspasa na Podwalu Grodzkim inżynierowie ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni chcą pójść za ciosem i tam, gdzie to możliwe, wytyczyć kolejne buspasy ułatwiające poruszanie się w godzinach szczytu pojazdom komunikacji miejskiej.

Potencjalne lokalizacje wskazał inżynierom ruchu Zarząd Transportu Miejskiego, który ma najwięcej danych o "wąskich gardłach", w których kierowcy autobusów tracą wiele cennego czasu. Wytypowano kilka miejsc m.in. dolny odcinek ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, o czym już informowaliśmy, a także al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową w kierunku Matarni oraz Trakt św. Wojciecha od granicy Pruszcza Gdańskiego do węzła Lipce w stronę centrum Gdańska.

- I to na Trakcie buspas pojawi się w pierwszej kolejności - mówi Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Liczymy, że uda się to zrobić jeszcze w tym roku, bo uruchomienie buspasa na tym odcinku nie jest uzależnione od większych nakładów inwestycyjnych. W zasadzie wystarczy tam zwęzić szeroki pas do 3 metrów i przebudować jedną zatokę, by autobusy nie musiały tam już tkwić w korkach, głównie w porannym szczycie komunikacyjnym.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce. Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce.


Później drogowcy chcą poprawić skomunikowanie między Matarnią a Wrzeszczem. Autobusy pojadą szybciej dolnym odcinkiem ul. Słowackiego do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie ronda de La Salle. Łatwiej będzie też im wyjechać z Wrzeszcza w kierunku Niedźwiednika. Kolejny buspas zaplanowano na odcinku między skrzyżowaniem z Chrzanowskiego a Potokową. W tym przypadku niezbędne będą jednak prace przy projekcie i przetarg na wykonanie, co może potrwać i kosztować. Wstępnie tylko, koszt buspasa na ul. Słowackiego oszacowano na ok. 1 mln zł.

W zestawieniu przedstawionym przez ZTM władzom miasta i inżynierom ruchu z GZDiZ znalazły się też ewentualne buspasy na Spacerowej i Czarnym Dworze. To jednak plany możliwe do zrealizowania w perspektywie kilku lat.

W najbliższym czasie drogowcy będą chcieli za to przyspieszyć komunikację mniejszymi inwestycjami np. likwidowaniem zatok autobusowych i przebudowywaniem ich w prawoskręty. Tak ma być m.in. na Trakcie Konnym i skrzyżowaniu z ul. Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Gdańska. Po przebudowie autobus zamierzający skręcić na skrzyżowaniu nie będzie musiał włączać się z powrotem do ruchu, lecz płynnie i bezpośrednio z zatoki skręci w prawo. Podobne rozwiązanie zastosowano też we Wrzeszczu przy wjeździe na zatokę przy Manhattanie z ul. Dmowskiego. zobacz na mapie Gdańska

W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową. W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową.

Opinie (390) 4 zablokowane

  • Grafika pokazująca położenia pasa tylko dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha

    Coś z tą grafiką nie tak. Tam gdzie wskazuje strzałka z napisem Pruszcz Gdański jest Gdańsk, Pruszcz jest w przeciwnym kierunku.

    • 2 4

  • Na Spacerowej to jak dobudują bo już samochody się ledwo mijają.

    • 10 1

  • Pas Ryzykantów

    Moje bi em dablju da rade mordo

    • 0 2

  • zz

    postawcie jeszcze co 50 metrow progi zwalniające na tym odcinku to juz w ogole bedzie zarąbiscie

    • 12 4

  • (1)

    Po co jest buspas na Podwalu Przexmiejskim skoro nie siega do skryzowania i autobusy i tak stoja?

    • 11 8

    • Bo nie stoją w całym korku tylko przy samym skrzyżowaniu

      • 6 0

  • (2)

    Proponuje pójść jeszcze bardziej za ciosem ipostawić bramki na wjazdach do Gdańska by gwe, gda i inne NOLe płacili nam za użytkowanie naszych dróg

    • 24 12

    • (1)

      proponuje żebyś również płacił gwe, gda i innym za użytkowanie ich dróg...

      • 4 2

      • Nie ma sprawy

        A tak na poważnie wystarczy ograniczyć wjazd do miasta w godzinach szczytu np sygnalizacją świetlną

        A autobusy niech wjeżdżają buspasem bez świateł. Można też zakazać wjazdu dla tranzytu w godzinach szczytu

        • 2 4

  • Adamowicza nie ma ale duch jego jak Lenina wiecznie zywy

    • 9 14

  • Na Spacerowej przydałyby się dwa buspasy. (1)

    Po jednym w każdą stronę

    • 41 7

    • Wystarczy jeden ktory rano będzie miał kierunek do Oliwy, a po 12 w stronę Osowy

      • 7 0

  • Spacerowa (1)

    Rozumiem, że jak będzie buspas na Spacerowej to dla samochodów zrobi się ruch wahadłowy. d**ilizm do kwadratu.

    • 21 11

    • Całkiem sprytnie

      jedna jezdnia i dwa pasy ruchu, czyli w sumie dwa buspasy, a samochodami - zakaz. No i od razu nie ma korków, odtrąbimy sukces.

      • 7 0

  • Marek Formela o układzie gdańskim

    na YouTube
    kanał wrealu24

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane