- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (16 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (129 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (47 opinii)
- 5 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (179 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (33 opinie)
Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni
Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty . Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.
Nowe szerokie ulice
Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.
Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.
Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan
Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.
Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.
Po wyroku NSA, kolejny projekt planu
Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.
Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.
- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.
- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.
Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.
Vastint i PHN czekają
W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Na razie wiadomo jedynie, że na początku października wpłynęły oferty od potencjalnych firm, ale PHN nie chce zdradzać żadnych konkretów.
- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni
Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego . Prace mają ruszyć latem przyszłego roku i potrwać dwa lata.
Miejsca
Opinie (160) 4 zablokowane
-
2017-10-25 10:00
Niedługo to będzie druga Warszawa, miasto dla najbogatszych, bez jachtu się nie pokazuj. Już jest drogo a będzie jeszcze lepiej ja nam prestiż podskoczy ;p
- 4 4
-
2017-10-24 23:05
Ostatki, Panowie, Ostatki!
Fakty dokonane i pobożne życzenia...
A co, jak sie port rozbuduje?- 3 3
-
2017-10-24 22:47
Wiem, że prezydent miasta jeździ z Wiczlina
Do centrum. Jeżeli lubi swoją robotę to zapewne cierpi w korkach a jeżeli liczy mu się czas od wyjazdu z domu to spokojne ma życie. My mamy stawić się w centrum na 8:00. Ale prezydent zatwierdził progi zwalniające na naszej drodze do pracy, przymyka oczka na korki w Witominie i jest jeszcze trudniej. Hej chłopie przeginasz.
- 14 1
-
2017-10-24 09:54
Mnie bardziej interesuje co z budową OPAT? Pan Horała twierdził że to nie będzie inwestycja (7)
samorządu tylko finansowana z budżetu państwa. Na dowód z Arciszewską, Śniadkem i Sellinem symbolicznie ze szpadlami rozpoczęli budowę. Te dwa lata pokazują jak nieudolni parlamentarzyści nas reprezentują. Kolejne inwestycje są wykreślane. Po wprowadzeniu do Portu człowieka ze SKOKu też są wykreślane inwestycje dla Gdyni finansowane przez Port (droga czerwona). Po co Pan Horała chce być Prezydentem Gdyni????????
- 98 13
-
2017-10-24 09:59
żadna pislamska świnia nie będzie prezydentem Gdyni (3)
już jeden cymbał od 20 lat jest
- 16 10
-
2017-10-24 10:33
Od dawna wiadomo że pisiory to układ SBecki ! (2)
Towarzysze z rządu przez cały PRL uczyli się jak sterować tłumem!
- 12 4
-
2017-10-24 11:27
faktycznie jestes maliniakiem (1)
- 3 7
-
2017-10-24 22:38
może jest
ale prawdę napisał i bolszewickiej pisowskiej stonce sterowanej z Kremla
- 5 0
-
2017-10-24 10:05
Politycy PiS obiecują budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (1)
Jeśli Prawo i Sprawiedliwość wygra wybory parlamentarne i politykom tej partii uda się skonstruować rząd, rozpocząć ma się oczekiwana od wielu lat budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zapowiedzieli to w poniedziałek w Gdyni pomorscy liderzy PiS. Zobacz dzisiejsze wydanie internetowe Dziennika Bałtyckiego Posłowie PiS Dorota Arciszewska - Mielewczyk, Janusz Śniadek i Jarosław Sellin, przyszli na ul. Morską w Gdyni Chyloni, w miejsce, gdzie rozpoczynać ma się OPAT, uzbrojeni w łopaty. Wspomagali ich lokalni działacze partii, m.in. radni Gdyni Marcin Horała i Paweł Stolarczyk oraz Katarzyna Stanulewicz, kandydatka do sejmiku województwa pomorskiego. Padło wiele gorzkich słów pod adresem poczynań w sprawie OPAT rządzącej krajem Platformy Obywatelskiej. Jak wiadomo, w pierwszej połowie tego roku przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oświadczyli, iż obwodnica jest inwestycją lokalną i państwo nie zamierza jej finansować. Stało się tak, choć wcześniej w zupełnie innych tonach wypowiadali się pomorscy posłowie PO. Czytaj więcej na ten temat: Problemy z budową OPAT. Rząd nie dołoży pieniędzy do nowej obwodnicy - Jest to hipokryzja ze strony Platformy Obywatelskiej, która nie pozwala wpisać OPAT do planu inwestycji, realizowanych przez rząd - mówi Dorota Arciszewska - Mielewczyk. - OPAT jest ważna nie tylko dla Gdyni, lecz całego województwa i turystów z różnych stron kraju. Apelujemy do PO, aby nie mamiła obietnicami, tylko zaczęła działać. Dzięki OPAT dojazd na Półwysep Helski będzie szybszy i bezpieczniejszy dla wszystkich Polaków. Politycy PiS jasno zadeklarowali, że gdy tylko dojdą do władzy, natychmiast podejmą decyzję o finansowaniu OPAT ze środków rządowych i nie będą cedowali obowiązku ponoszenia kosztów tej inwestycji na barki samorządów. Z rozpoczęciem prac spieszy im się tak bardzo, że w symbolicznym geście przynieśli ze sobą łopaty. - Zostawimy je na miejscu i mam nadzieję, że przydadzą się po wyborach - żartował Janusz Śniadek. Dla Gdyni, Rumi, Redy, nawet przy wsparciu marszałka województwa pomorskiego i ewentualnym uzyskaniu funduszy z Unii Europejskiej wyłożenie wkładu własnego pod obwodnicę oznaczałoby niezwykle dotkliwy wydatek. Szacuje się, że 14-kilometrowa OPAT wraz z wykupem dziesiątek hektarów gruntów pod tą trasę kosztować może nawet ponad 1,5 mld zł. Brak obwodnicy powoduje dziś potężne korki w drodze na Półwysep Helski w sezonie letnim, ciągnące się od Redy i Rumi nierzadko aż do rogatek Gdyni. Czytaj także: OPAT zyskuje na znaczeniu. Kiedy doczekamy się obwodnicy północnej? Deklaracja polityków PiS jest o tyle ciekawa i istotna, iż o konieczności budowy OPAT wiadomo było już w latach 2005 - 2007, kiedy przedstawiciele tej partii rządzili krajem, wspólnie z Samoobroną i Ligą Polskich Rodzin. Rozpoczęcia prac głośno domagali się samorządowcy z władzami Gdyni na czele. Wtedy jednak przedstawiciele PiS nie zareagowali na te apele i budowa OPAT się nie rozpoczęła.
- 26 3
-
2017-10-24 11:55
no cóż
ciemny lud znów kupił bajdurzenia tych nieudaczników
- 13 5
-
2017-10-24 11:50
bo to tępy pisowiec
i też chce do koryta , chrum chrum!! I ta jego facjata gogusia i kapusty hehehe
- 12 3
-
2017-10-24 09:47
do ROBOTY! (11)
a nie tylko plany, makiety i nie wiadomo jakie terminy mglistych inwestycji!
Oliwa cała w budowie a nasza GDYNIA STOI!!!- 124 32
-
2017-10-24 11:18
Procedury trwają, to nie wina władz, że ktoś blokuje inwestycję (5)
Kiedy sprawa trafia do sądu to też się ciągnie miesiącami.
- 14 9
-
2017-10-24 12:23
A kto przygotował plan, który obalono w sądzie? (2)
Anonimowy autor?
- 12 4
-
2017-10-24 13:58
Zapewne "urzędniczka, która już zostałą zwolniona" (1)
Bo Szczurek podpisuje się tylko pod sztucznymi ogniami.
- 6 6
-
2017-10-24 22:35
urzędnicy nie są od przyrządzania planów
balwanku
- 5 1
-
2017-10-24 13:53
W Gdyni to nigdy nie jest wina władz
To wichrzyciele i prowokatorzy sypią piasek w tryby doskonale naoliwionej maszyny, którą porusza energia Słońca Bulwaru.
- 17 7
-
2017-10-24 12:22
A kto z
- 1 2
-
2017-10-24 19:51
Na planach się skończy
- 6 4
-
2017-10-24 13:12
Ciągle tylko plany i zapowiedzi. Czy to ma sens?
Dlatego nie czytałem artykułu. Ot tak spojrzałem tylko na zdjęcia. Przecież wiadomo, że nic się nie zmieni.
- 10 4
-
2017-10-24 10:36
Ten plan to
dobra koncepcja.
- 12 10
-
2017-10-24 10:06
dweloper to "uczciwie" kupił węc bloki powstaną!
- 14 5
-
2017-10-24 09:49
Gryzoń lubi marzyć
- 17 11
-
2017-10-24 21:00
Rozbudowa Oksywia
Proponuje zająć się rozbudowa linii kolejowej do Oksywia.
- 16 1
-
2017-10-24 10:29
A nie lepiej lotnisko i kosmodrom w samym centrum? (1)
I Si Tołers widoczne z kosmosu
- 27 5
-
2017-10-24 20:57
Kosmodrom...Bajko..szczur
Eto prawilna nazwa tawariszcze ;)- 0 3
-
2017-10-24 16:02
Znowu banda odwiecznie niezadowolonych malkontentow (1)
produkuje sie na forum. Za Tuska bylo zle a teraz jest zle za Jarka. To kiedy wedlug was bedzie dobrze? Szczurek tylko sie smieje i olewa wasze posty...
- 3 29
-
2017-10-24 20:54
Szczurek się śmieje i olewa mieszkańców. Cała prawda.
- 4 2
-
2017-10-24 20:30
dla mnie to symbol jakiegoś totalitaryzmu by miejska władza projektowała (ciekawe za czyje pieniądze) zabudowę prywatnemu inwestorowi
swoją drogą to ciekawostka czemu najwyraźniej tylko jedna osoba dostała pozwolenie na budowę drapacza chmur...- 14 2
-
2017-10-24 20:29
Za te plany Prezes Rady Ministrów powinien wywalać szczurka na zbity ryj. To sztuczne nabrzeże nie po to Państwo Polskie zbudowało jeszcze przed wojna żeby teraz ten z**b sprzedawał to deweloperom. Gdyby cena miała być fer to raczej zaden z tych szczurowych przydupasow nie byłby w stanie zapłacić...Jeśli dojdzie do transakcji to kwota powinna trafić do budżetu państwa a nie latać dziury jakie powstały z tytułu chorych rojeń szczurka typu szczurodrom Kosakowo...
- 15 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.