• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości. Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości.

Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą WisłąMapka odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.



Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą jest potrzebny?

O pomyśle instalacji w tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) po raz pierwszy informowaliśmy wiosną 2020 r. Urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów na danym odcinku drogi miały być skutecznym panaceum na kierowców znacznie przekraczających dopuszczalną tam prędkość 70 km/h.

O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.

Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.

W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.

Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.

W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP. W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP.

W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki



Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.

- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.

Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.

Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?

- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
- Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. - Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.

Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.

- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. SłowackiegoMapka. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.

2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel



Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.

- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.

Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.

Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.

Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • (9)

    Priorytetem powinny byc odcinki gdzie kierowcy mogą potrącić ludzi czyli na osiedlach czy gdzie są przejścia dla pieszych.
    Ten krotki odcinek w tunelu niech jezdza nawet 200 co mnie to

    • 62 52

    • (3)

      Tak uważasz . Gorzej jak w środku dojdzie do wypadku i samochód się np zapali albo kiedy będą ranni a z tyłu rząd samochodów i służby nie mogą dojechać . Ty tej wyobraźni nie masz a ja uczeń 5 B drżę przed takimi jak ty.

      • 20 19

      • (2)

        Czemu drżysz? Chodzisz pieszo po tunelu dla samochodów? To zabronione, i jak złapią ciebie te kamery to dostaniesz mandat.

        • 2 6

        • (1)

          nie będę nim chodził bo wiem że to zabronione , ty zas wiesz że wolno 70 a jedziesz 100. który z nas jest głupcem?
          uczeń 5 B

          • 3 2

          • Sam odpowiedziałeś na zadane przez siebie pytanie.

            • 0 0

    • (2)

      Wystarczy jedno zdarzenie drogowe i całe miasto to odczuje.
      Nie ma łatwego objazdu a ruch jest tak ogromny.

      • 17 12

      • Tylko ile masz tam zdarzeń w całym roku??? (1)

        Podejrzewam że statystycznie mniej niż na jakimś innym losowym odcinku. A pamiętam jeszcze czasy zapędy naszych mądrali żeby w tunelu dać 50km/h. absurd!!!

        • 24 12

        • Tunel to z definicji miejsce niebezpieczne. Wystarczy jedna porządna kraksa, pożar i w ciągu sekund robi się baaardzo nieciekawie.

          • 3 1

    • Co cie to?

      Typowy pieszyburak patrzący tylko na czubek swojego nosa. A co mnie to obchodzą osiedla??

      • 1 0

    • Odcinkowy pomiar prędkości na osiedlu? W ogóle wiesz co to jest ten odcinkowy pomiar i jak działa?

      • 17 5

  • Tylko nie zmniejszajcie (5)

    Do 50 km/h w tunelu.
    70 jest ok.
    I przywrócić na piramowicza przeciwny kierunek

    • 66 9

    • miastem rządzą czerwoni więc spodziewaj się ograniczenie 30km/h .... (3)

      ...tragedią wojewódzkich miast że mieszkańcy w każdych wyborach głosują na czerwonych .......na szczęście nie płacę podatków w gda

      • 19 12

      • Czekaj, narzekasz na komunistów bo... (1)

        Nie chcą Ci ułatwić zapiep**ania przy pomocy pieniędzy z budżetu?

        Zbuduj sobie prywatny tunel bez ograniczeń, jak Ci nie pasuje "wolnościowcu".

        • 3 10

        • I moze sobie nawet z poludniowym akcentem krzyczec get off my land i machac groznie widlami.

          • 0 0

      • Więc się nie wypowiadaj

        Tylko licz słoiki.

        • 14 9

    • Ha ha kierowcy oszaleli do tego stopnia ze mysla ze droga miedzy willami rozwiaze problem ze jest ich 1000 razy za duzo

      • 4 9

  • Komus chyba rozum odebrało (5)

    Ten tunel to najbezpieczniejszy odcinek gdańskich ulic jaki znam. Odśnieżony, równy, oświetlony, monitorowany. Komuś strasznie zależy żeby trzepać tam hajs. Weźcie się lepiej za pracę, bo jest milion innych miejsc gdzie ten OPP przydałby się znacznie bardziej

    • 104 52

    • (2)

      i co ci przeszkadza że będą tam mierzyć prędkość ?

      • 7 14

      • Zabiorą durniowi zamykanie budzika. (1)

        Kiedyś pisałem, że jazda Grunwaldzką ponad 70 sprowokuje ograniczenie dopuszczalnej prędkości, ale wyzwisk się w moim kierunku posypało dużo. Teraz ponawiam, że gonitwa za pobijaniem prędkości w tunelu skończy się ograniczeniem do 30, a przy okazji zawieszą wiele kamer, aby wysyłać pośpiesznym fotki z ich osiągnięć za kółkiem i do tego za odpowiednio wysoką opłatą za tę usługę.

        • 12 2

        • Oby to się stało jak najprędzej. Nawet od jutra.

          • 2 12

    • do pierwszego dzwona i pozaru.

      • 14 24

    • Prawda

      Utrzymany jest super, więc po co tam łamać przepisy przekraczając głupio dopuszczalną prędkość?

      • 25 31

  • W Austrii (2)

    Każdy tunel ma odcinkowy pomiar i ludzie to przeżyli

    • 6 10

    • Przezyli to nawet jezdzacy tymi tunelami Polacy.

      • 1 0

    • Tam nawet mierzą w tunelach odległość pomiędzy samochodami, co stwierdziłem już po przejechaniu trasy i przetłumaczeniu w Google ukazujących się napisów.

      • 4 0

  • (2)

    Bezpieczny? Dekle pędzą tam ponad 100

    • 6 7

    • (1)

      Czym zdecydowanie powodują niesamowite zagrożenie w ruchu lądowym. ponieważ po obu stronach drogi są piesi, występują skrzyżowania i występuje ruch z naprzeciwka, a do tego droga jest nierówna..
      Prawda jest taka, że jak ktoś się zagapi to wypadek i tak nastąpi, nie ważne czy jedzie 70km/h czy 90 km/h. Skutek wypadku będzie inny, to prawda. Ale czy życie samo w sobie nie jest niebezpieczne? Jeżeli tak bardzo boisz się prędkości i konsekwencji wypadku to po prostu unikaj pojazdów mechanicznych, albo jedź sobie z prędkością jaką uważasz, możesz się nawet toczyć.
      Nazywanie kogoś deklem tylko dlatego ,że jedzie z prędkością wyższą od Twojej nie usprawiedliwia tego określenia, tym bardziej ,że nie stwarza większego zagrożenia niż ktokolwiek inny na drodze.
      Jedynym argumentem przemawiającym za ograniczeniem prędkości w tunelu do prędkości mniejszej niż autostradowa to fakt ,że ewentualne skutki wypadku mogą być trudniejsze do usunięcia, a służby ratownicze mają większą trudność w dotarciu na miejsce zdarzenia.

      • 5 2

      • Jedyna prawda jest taka, ze masz wieczny slowotok, a jednoczesnie nic wartosciowego do przekazania.

        • 1 4

  • Ddd (2)

    Zróbcie płatny przejazd pod tunelem . Będzie najbezpieczniejszy spadnie liczba kierowcow

    • 4 2

    • Najpierw trzeba pod tunelem zbudowac tunel, ktorym przejazd chcesz miec platny.

      • 0 0

    • Będzie bezpiecznie , wystarczy że będzie płatny dla tych którzy nie przestrzegają przepisów . Masz dobry pomysł .

      • 0 1

  • (12)

    Nie rozumiem? To że jest zbyt bezpieczny oznacza że nie można zamontować systemu kamer by np.za 3 mce lub po okresie pół roku go zdemontować lub zostawić? A może to oznacza że nie ma nikt ochoty zadbać o nasze bezpieczeństwo bo gdy w końcu wydarzy się prawdziwy karambol to chętnych od odpowiedzialności karnej nie będzie, wtedy powiedzą że winę ponoszą kierowcy którzy nie dostosowali prędkości do warunków panujących w tunelu, czyli jakich?

    • 37 31

    • życie grozi śmiercią (2)

      siedź w domu w maseczce, broń Boże nie wsiadaj do auta, zaszczep się 10 dawką i będziesz bezpieczny - a normalnym ludziom daj żyć.

      • 4 3

      • Dziwne że wszędzie uważają antyszczepionkowców za d**ili. Ty piszesz że są normalni. (1)

        • 0 3

        • Normalni w ludzkiej populacji sa wlasnie d**ile, stanowia zdecydowanie najliczniejszy zbior :)

          • 3 0

    • (1)

      Naucz się porządnie prowadzić

      • 6 0

      • chyba się nie da. kalectwo. trzeba by siłą. odbierać prawko.
        a po jeździe po odebraniu prawka, amputować prawą stopę.
        a jak nie wystarczy prawą stopę, to lewą. a jak nie wystarczy itd...

        czyli się nie da panie tu jespolska tunamwisi

        • 1 4

    • cóż - wystarczy jeden wypadek i miasto się korkuje (3)

      W końcu trzeba zadbać o bezpieczeństwo i kulturę jazdy. Ilu jest takich, którzy gnają na późnym żółtym, przyśpieszają przed przejściem aby "zdążyć przed pieszym", no i Ci Miszczowie, którzy wjeżdżają na skrzyżowanie a potem zostają i blokują przejazd tym, którzy jadą poprzeczną jezdnią.

      • 7 3

      • (2)

        Jakby były sekundniki, to mniej byłoby takich sytuacji, a teraz nigdy nie wiesz czy zaraz nie będzie czerwone, więc przed każdymi światłami przyspieszasz.

        • 9 2

        • wystarczy myśleć. Dwóch łosi na pół godziny nie przewidzi, że nie mogą zjechać ze skrzyżowania (1)

          i korek wydłuża się o dwie zmiany świateł. Myślenie nie boli a jak ktoś ma z tym problem - jest komunikacja miejska.

          • 3 2

          • a jak odróżnić obcego łosia od ciebie? kto? za ile?

            • 1 1

    • (2)

      naiwny dzbanie gdańskie patałachy chcą w swojej samochodwej fobii zdzierać kasę nic więcej

      • 7 4

      • O la boga, przekroczyłem prędkość o, powiedzmy, 30km/h i dostałem mandat. Ratunku, zdzierają ze mnie kasę! Skandal! Polaka biją!

        • 1 4

      • Wystarczy mniej zap dalac

        • 5 3

  • Pisowski rząd już tak wszystko robi na złość Gdańskowi, że nawet nie chcą zarabiać na mandatach.. (2)

    Czyli na złość platformie są gotowi nawet nie zarabiać pieniędzy. To się nazywa tępogłowa zawziętość!

    • 7 1

    • Na czym jedziez? (1)

      • 0 3

      • Na oparach absurdu jeździ.

        • 0 3

  • Odczepcie się od normalnych kierowców.

    • 5 0

  • W tunelu zwiększyć próg prędkości do 80 km/h

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane