• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • A Grunwaldzką będzie można przejechać, skoro pierwszeństwo będą mieli ci z Areny

    • 0 0

  • heheh sukces (7)

    Na zachodzie takie rzeczy się przewiduje zanim ludzie wystoją 60 min w korkach. z drugiej strony trzeba się cieszyć,że to usprawnili.

    • 37 19

    • MediAlna gadka

      OstatniaZobaczymy jak to będzie w sezonie impreza na ergo ledwo 2000 osób A samochodów na parkingu może 20% stadion poniżej 9000 czyli tyle co nic.

      • 1 0

    • A gdzie ty dziecko na zachodzie byles? (2)

      Wycierasz sobie usta zachodem, ale najdalej na zachodzie to chyba w Kartuzach.

      • 13 1

      • W Kartuzach (1)

        u Twojej starej, bobra jej wyłotoszyć.

        • 1 1

        • Lekcje tak wcześnie się kończą, czy ktoś na informatyce chce zaimponować "ziomkom" z ławki?

          • 1 0

    • proponuję trochę pomieszkać na "Zachodzie", a potem się wypowiadać (1)

      korki po meczach w okolicach stadionów to normalna rzecz na całym świecie

      • 2 0

      • Ela

        Zbiór ogórków i szparagów to nie mieszkanie na Zachodzie. Po 10 w jednym pokoju u bałera.

        • 0 5

    • Eeeeeehhhhh... ten mityczny zachód...

      Tak chętnie przytaczany przy braku innych argumentów...

      • 19 4

  • to jak to jest, (3)

    że przez miasto nie można przejechać zgodnie z przepisami na zielonej fali (i to nawet gdy nie ma korka!!!).

    • 3 0

    • można kolego. mój rekord od rafinerii do pętli w Oliwie (1)

      tam dostałem czerwone na lewoskręcie, bo zjeżdżałem na obwodnicę. Z tego, co pamiętam, na Zwycięstwa jest delikatnie powyżej 70, na reszcie ciut poniżej 50, z małym przełamaniem w Oliwie.
      Nie wiem, jak to się zmieniło po oddaniu nowego skrzyżowania przy Alchemii, niemniej jeszcze 5-6 lat temu szło wieczorem bez problemu jechać nei dotykajac hamulca

      • 0 1

      • przy alchemi się teraz pogorszyło

        • 1 0

    • można

      • 0 1

  • Lepiej zlikwidowac ta hale. (5)

    Byloby pewniejsze.

    • 31 34

    • wprowadzić opłatę za parkowanie pod halą i problem sam zniknie (3)

      • 5 5

      • (1)

        Teraz trzeba płacić za parkowanie pod halą 20 pln, to ile wg Ciebie trzeba by? 100???

        • 7 1

        • gdyby kosztowalo to 50zl

          To ludzie pewnie by się zastanowili jak dojechać inaczej

          • 2 1

      • kolejne nowosci.

        ciebie zlikwidowac debilu. zamiast hali i stadionu koscioly budowac!

        • 2 9

    • A ja proponuję batożyć każdego kto pod halę przyjedzie samochodem! Wtedy nie będzie korków, bo masochistów jest mało.

      • 8 0

  • (3)

    a podobno nie da sie wprowadzac zmian do tristara. ciekawe.

    • 58 3

    • lepiej niech

      Pomorska zalataja bo kur,, wstyd takie dziury. W tym rejonie to 40 lat temu cos robili

      • 0 1

    • (1)

      I co - nie dało się wprowadzić wcześniej tak prostego rozwiązania? Na taki algorytm wpadnie uczeń 6 klasy! A urzędnikom to zajęło rok.

      • 16 0

      • Co cię tak dziwi? Ty byś nie chciał przez rok se siedzieć na tyłku i nic nie robić?

        • 6 0

  • a czy ktoś przewidział, że jak będzie szybki wyjazd, to więcej ludzi przyjedzie samochodem

    to jest ten efekt, na którym nam zależy?

    • 1 0

  • Wiecie ile w Barcelonie po meczu trwa rozejscie się ludzi z meczu np 100 tysięcy? ?? 25 minut i nie pamięta się ze mecz był W Dortumnie podobnie w Mediolanie tez tylko u bas zawsze KICHA

    • 4 0

  • Błąd w tytule: powinno być TRISTAR zablokuje miasto po imprezach

    Jedyne rozwiązanie to poprawienia infrastruktury drogowej - jeśli autorzy tristara oddadzą te 130 mln będzie można wybudować 2 jezdnię na Spacerowej i problem z głowy

    • 4 2

  • tristar to powinien odkorkować mózgi urzędników

    • 6 0

  • tristar

    Tristar to wielka lipa trzeba to sprawdzić przez odpowiednie służby Gdzie poszło 185milionów zł,

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane