Fakty i opinie

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Najnowszy artukuł na ten temat

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. mat. prasowe

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • ???? (20)

    ciekawe co z tego wyniknie, jak na razie to szok!

    • 0 0

    • oszczedzanie na sprzecie (12)

      przegladach, naprawach.
      beznadziejny komfort jazdy i wypadki.

      tylko kto by sie tym przejmowal, skoro kretyni podpisali z firmami umowe na 8 lat?
      trzeba byc idiota albo odchodzacym zarzadem miasta, ktory ma "powod", zeby ni z tego, ni z owego dac komus na 8 lat w dzierzawe tyle linii.

      • 0 0

      • Trzeba być idiotą (11)

        żeby nie wiedzieć, że konkurencja jest zdrowa, a oszczędności można zrobić dzięki właściwemu zarządzaniu firmą, a poziom usług można sobie zapewnić odpowiednią klauzulą w kontrakcie.
        Tym nie mniej kontrakt na 8 lat to idiotyzm.

        • 0 0

        • mozna

          ale doswiadczenie uczy nas, ze w Polsce sie tego nie robi, wiec trzeba byc idiota, zeby nazywac idiota kogos, kto to zauwaza.
          konkurencja? 8 lat monopolu to jest konkurencja? litosci.

          • 0 0

        • (9)

          robi sie kontrakty maksymalnie 1-roczne i jesli przewoznik nie spelnia standardow, to sie wykopuje z miasta na zbity...
          a tak? nawet jesli w umowie okreslono jakiekolwiek standardy, to ich egzekwowanie bedzie pewnie jakims zartem z ludzi.

          • 0 0

          • YntelYgenci (4)

            Sami geniusze!!

            A Ty mając firmę transportową stanąłbyś do takiego przetargu pewnie? I pewnie podałbyś troszke wyższe stawki, żeby nie wypaść dziwnie?
            I na dodatek na pewno dysponowałbyś kilkunastoma NOWYMI autobusami na stanie do obsługi tej lini, a jeśli nie to z miłą chęcią kupiłbyś autobusy po to żeby mieć kontrakt na rok, prawda??

            Co za polaczki.. wstyd mi czasami za mój naród...
            po to są kontrakt i zapisy i uawgi pasażerów, żeby potem móc w razie rażących niezgodności wykopać przewoznika!
            A tak pewnie wolałyś żeby pozostał ZKM? a przy wyższych cenach na dodatek podniesiono ceny biletów?

            nie rozumiem.. marudzenie i marudzenie.. :/

            • 0 0

            • problemem wg Ciebie jest ilosc oferentow? (3)

              a co, sprawdziles, ilu by bylo przy przetargu na rok?
              to co sie madrzysz, yntelygencie?

              stanalbym do przetargu i trzymalbym jakosc, a nie podpisal swistek na 8 lat i mial wszystko gleboko. bo ze tak bedzie, to niemal pewne.

              jest takie cos jak leasing, wiesz? dotyczy takze taborow, i na nowe, i na stare jednostki.

              uwagi pasazerow? buahahahahaha! nie rosmieszaj nas! skad tys sie urwal? z Zapiecka?

              • 0 0

              • (2)

                Woli wyjaśnienia jestem pasażerką a nie oferentem:)
                Uważam jednak, że przetargi na rok są irracjonalne z tego powodu, że żadnej firmie (podkreślam żadnej) nie będzie się opłacało kupować nowego taboru tylko i wyłącznie na rok czy nawet dwa. Pamiętajmy, że warunki muszą być korzystne nie tylko dla miast ale i dla firmy.

                • 0 0

              • (1)

                przeczytala pani, co wyzej napisano? odpowiadala pani na to.

                • 0 0

              • :| wróżbici

                leasing leasingiem ale jesli rok sobie pouzywaja autobusy to potem je oddadza firmie leasingowej, ktora to wystawi je na sprzedaz, tak? i i tak beda musieli doplacic roznice jesli cena sprzedazy nie pokryje sie z cena za jakie byly wziete w leasing. wiec leasingiem prosze tu tak ochoczo nie machac. kontrakt na rok za krotko, na 8 lat to z kolei przegiecie w druga strone. ale w sumie czy do umfy nedzy nie mozemy poczekac zobaczyc jak bedzie? tylko same jasnowidze. ciekawe czemu sobie nie przepowiedzieliscie lepszej przyszlosci zeby sie dorobic wlasnego auta i miec wywalone w zkm? marudza zanim cos sie wydazy. krzywda wielka by sie stala gdyby przyszlo sie powstrzymac od narzekania do czasu kiedy ogarną tabor i zaczna normalnie jezdzic. purwa i przez was stalem sie tez takim interentowym botem co wypisuje calostronne komenty jakbym nie mial nic ciekawszego do roboty. korzystac z zycia, a nie narzekac!

                • 0 0

          • tak, ale... (3)

            jakiej firmi opłacałoby się kupować tyle autobusów na 1 rok?

            • 0 0

            • takiej, ktora wie, ze bedzie dbac (2)

              o jakosc uslug.

              • 0 0

              • (1)

                na zachodzie tak, ale nie badx smieszny, tu jest spora szansa, ze po roku odpadniesz, nawet jesli Twoje uslugi beda znakomite- po prostu trzeba bedzie znajomków wepchnac...i co, zostajesz na lodzie z kilkunastoma rocznymi autobusami...wychodzisz na frajera, mimo, ze świadczonym przez Ciebie uslugom nic nie mozna bylo zarzucic:D

                • 0 0

              • buahahah!

                a co, na 8 lat nie mozna znajomkow wepchnac?
                te 8 lat przed czyms chroni? chyba przed kretynska logika.

                • 0 0

    • tylko konkurencja - precz z postkomunistycznymi molochami i ich betonowymi prezesami dzialaczami (3)

      buahhahahahah

      free market FOREVER

      • 0 0

      • no to sie doczekales konkurencji (2)

        na 8 lat masz spokoj z konkurencja.

        • 0 0

        • a na rok (1)

          to im się nawet autobusów na gdańskie barwy nie opłacałoby malować... na rok to nie zarobek... przez pierwsze 3 lata to oni będą dokładać do tego żeby dojść do standardów, dopiero kolejne 5 zaczną przynosić zyski...

          • 0 0

          • taa, czyli za 5 lat zaczniemy jezdzic w pozadnym standardzie? niezle rozumowanie.
            leasing, kredyty. znasz te slowa?

            • 0 0

    • ? (1)

      Czyli Zkm nie bedzie obslugiwal te linie ,lecz Pks sie nimi zajmie ? Szczerze,to autobusy Zkm sa ladniejsze i niechcialbym aby Pks byl przewoznikiem linii Pruszczanskich...;/ Zkm jest lepszy...

      • 0 0

      • Tak. Ikarusy na 207 i 209 to najlepszy tabor, jaki kiedykolwiek w historii jeździł po Pruszczu.

        Bezawaryjny, ogrzany, klimatyzowany.
        A wszelkie wypadnięcia z linii to tylko efekt kreciej roboty krasnoludków....

        • 0 0

    • Hmmm

      Sami znawcy ;)
      A największymi idiotami są ci, którzy wyzywajuą wszystkich od idiotów.
      Nie macie pojęcia o niczym pieniacze, a wydaje się wam że wiecie. Coś wiecie, ale chyba nie w tym temacie.
      Pozdrawiam.

      • 0 0

  • barwy zkm... (18)

    to dobrze ze barwy nie beda takie jak ma zkm...kolory sa mdle i beznadziejnie dobrane, no i nie ma pomyslu na grafike. moze nowi przewoznicy troszke "zaszaleja" i ozywia monotonne gdanskie ulice kolorami :)

    • 0 3

    • to nie zkm ma takie barwy (1)

      to miasto ma takowe

      • 1 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (3)

      Własnie. I takie niestety zostaną. Ten ze zdjęcia srebrny Solbus jest fantastyczny.

      • 0 1

      • kazde porzadne miasto (2)

        pomuje swoje barwy. ale oczywiscie zascianek z Gdanska wstydzi sie czerwieni.

        • 1 0

        • ???? (1)

          A gdzie niby się wstydzi?? Przecież to jeden z podstawowych warunków przetargu - barwy miejskie na autobusie!

          A może nie czytacie ze zrozumieniem? Bow artykule wyraznie jest napisane ze autobusy TYMCZASOWE moga nie byc w miejskich barwach! Ja rozumiem ze to utrudnia ludziom domyslenie sie czy to autobus Gdanska czy nie, ale z drugiej strony trzeba byc rozsadnym i nie kazac przewoznikowy przemalowywac starszych autobusow wylacznie na kilka pierwszych miesiecy dzialalnosci...

          • 0 0

          • pewnie chodzilo o ludzi komentujacych

            ktorzy wstydza sie tych barw.

            • 0 0

    • . (5)

      Solbusa pewnie tez przemaluja :P a gdzie to zapisane jakie barwy ma Gdańsk ? bo ja np powiem ze bialo zielone ma barwy i kto mi udowodni ze tak nie jest ?:>

      • 0 0

      • ja ci udowodnie, tumanie (1)

        naprawde tak ciezko sprawdzic? zyjesz w tym miescie, wez sie troche rozeznaj, bo wstyd.

        • 0 0

        • :)

          Hehehe.. dokladnie.. ale tak to jest jak ludzie ograniczaja sie wylacznie do krzyczenia i pieniactwa w komentarzach w internecie :) to ich nie rozwija... a dowiedziec sie troche i poczytac zanim sie pokrzyczy - gdzie tam, przeciez internet nie karci za glupote... ;)

          oj zycie zycie :)

          • 0 0

      • . (1)

        ale i tak mi nie udzieliliscie odpowiedzi panowie uczeni :) sprawdzam w necie i nic na ten temat nie widze ;] zadnych informacji na stronie gdanska ani z nim powiazanych ;]

        • 0 0

        • Uczeni wiedzą, że barwy miasta to barwy występujące w herbie ;-)

          • 0 0

      • bialo-zielone nie, bo sie wiekszosci gdańszczan źle z takim chuliganskim klubem kibiców kojarzy:P (do którego pilka kopana jest najwidoczniej tylko dodatkiem)
        a czerwone choćby dlatego, że taki jest herb Gdańska... choc faktem jest, ze przydałaby sie jakaś żywsza ta czerwień, a nie taka blada...i jakąś grafikę lwów gdanskich mogliby strzelić na bokach pojazdów:)

        • 0 0

    • Eee tam (3)

      Najlepsze barwy to miały używane Mercedesy z Berlina...Pamiętacie te grafitowo-żółte przegubowce? Za nic nie wybaczę, że kazano je przemalować na te mdłe nudne barwy kremowo-czerwone blee

      • 0 0

      • Pzreprowadź... (2)

        ... się do Berlina.

        • 0 0

        • (1)

          czego chcesz? piękne, dobrze zarządzane miasto...

          • 0 0

          • z FANTASTYCZNYM transportem publicznym

            już nawet mniejsza o barwy

            • 0 0

    • jest wyraźnie napisane, (1)

      że tylko TYMCZASOWE autobusy nie będą przemalowane!!

      • 0 0

      • wole zeby autobusy mialy jednolite barwy niz zeby to byl jakis festyn cyganskich wozow. zielono biale barwy...:| dziekuje bardzo za takie. wypraly mozgi za duzej liczbie osob i nie przynosza chluby naszemu miastu. a czerwono...ecru? jest calkiem klawe. stonowane, nie krzykliwe. i faktycznie gdanskie lwy moglby sie pojawic tak jak w wa-wie jest syrena.

        • 0 0

  • niech kasują każdego przez wejście przednimi drzwiami to (28)

    i renoma stanie się zbędna. Kupujesz bilet albo nie wsiadasz.

    • 1 0

    • i godzinne opóźnienia (20)

      pomyśl zanim coś napiszesz. To że w Planetobusie tak jest tonie znaczy ze z ZTMie się sprawdzi. Pasażerów korzystających z ZTMowksich przewozów jest kilkadziesiąt razy więcej albo i kilkaset

      • 0 0

      • w wielu nimieckich miastach (4)

        istanieje taka praktyka i tabor jeździ punktualnie...

        • 0 0

        • ile osób korzysta? (3)

          Najpierw trzeba zadać sobie pytanie ile ludzi korzysta z komunikacji miejskiej w danym mieście. Moim zdaniem nie przejdzie ani w Gdynii, ani w Gdańsku.

          • 0 0

          • no tak lepiej jest powiedzieć, ze to sięnie uda (2)

            • 0 0

            • errata (1)

              lepiej powiedzieć, że się nie uda. Kierowca pierwsze drzwi zastawi miotłą aby nie wiało, i niech tłuszcza wsiada i wysiada innymi, a nie obok kierwocy.

              • 0 0

              • przeciwnie, nie bedziesz musiał kupować, wystarczy okazywać i przechodzimy dalej.

                • 0 0

      • (1)

        to czemu w angli sie taki system sprawdza??

        to jak nie przednie drzwi to zatrudnic starego i sprawdzonego konduktora - zmniejszy sie bezrobicie a i wplywy do kasy ZTM... a RENOME na drzewo...

        nie wiem jak wy ale ja wole placic przy wsiadaniu albo konduktorowi niz uczestniczyc w tych lapankach kanarow bo nawet jak zawsze mam bilet czuje sie niekomfortowo z tymi panami...

        • 0 0

        • Autobusy w większych miastach Wlk. Brytanii mają wieczne spóźnienia, tam są takie korki, że im wszystko jedno W (irlandzkim) Dublinie w sumie identycznie. Poza tym tam zdecydowanie więcej osób ma karty przejazdowe, a bilety jednorazowe kupuje ogromna mniejszość.

          • 0 0

      • we Francji też tak jest (1)

        • 0 0

        • w Niemczech też tak jest

          mają tam takie jak nasze bilety np miesięczne z tym że bez zdjęcia więc ja jak byłam w Krefeld jeździłam na bilecie cioci i taki system uważam za najlepszy:)

          • 0 0

      • W Szwecji też się da... (4)

        Co więcej, tam prawie każdy przystanek jest przystankiem na żądanie, nie wciśniesz guzika albo nie pomachasz na przystanku - masz problem. Dzięki temu autobusy często dojeżdżają przed czasem (po drodze mają tylko kilka obowiązkowych przystanków wyrównawczych (żeby nie zyskać 5 minut)

        • 0 0

        • oraz w Portugalii (3)

          a na przystankach wszyscy grzecznie się ustawiają w ogonku i wsiadanie przebiega bardzo sprawnie. Jakieś 2/3 pasażerów tylko okazuje kierowcy bilet okresowy. Kontrole są częste, ale też bardzo sprawnie przeprowadzane.

          • 0 0

          • oj daleko nam do cywilizacji, daleko

            • 0 0

          • Racja, ale jeden warunek (1)

            Niech staruchy też płacą za bilety, bo tak teraz jeżdżą bez celu i tłok robią, i jeszcze chcą miejsc siedzących, a sił mają więcej niż młodzi pewnie.

            • 0 0

            • A na Ukrainie...

              Na ukrainie jest podobnie. Dwie kolejki - jedna do miejsc siedzących, druga dla stojących. Wszyscy wsiadają w 1 drzwi. Tylko na niektórych trasach trzoda jak u nas, ale jeszcze nie zauważyłam kogoś kto by grzecznie nie podaj pieniążków do przodu (przez innych pasażerów) by zapłacić za przejazd :)

              • 0 0

      • Jestes nie z tego swiata (1)

        Czlowieku od bardzo dlugiego czasu jezdza busy i autobusy z pruszcza i ludzie kupuja u kierowcy i opoznien nie ma

        • 0 0

        • BREEEEDZIIISZZZ!

          Z Pruszcza NIC nie jeździ punktualnie.

          • 0 0

      • bredzisz (1)

        Londyn Berlin, wiele innych METROPOLII ma takie rozwiązanie;
        wchodzi się WYŁĄCZNIE przednimi drzwiami, obok kierowcy przejść musisz, kupujesz bilet jednorazowy albo pokazujesz jakiś inny, i jest ok

        • 0 0

        • tam nie jeździ się autobusami jak u nas. teraz w autobusach są tłoki ale to przez Polaków.

          normalnie autobus nie jest podstawą transportu. masz metro, samochody. a autobusy mają giga opóźnienia przez Polaków :D

          • 0 0

      • To się sprawdza nie tylko w Niemczech (1)

        ale i w całych Chinach. Wsiadasz przednimi, wrzucasz pieniążek, wysiadasz środkowymi.
        Czy ktoś może mi tylko przypomnieć, ile jest ludności w dużym chińskim mieście, i jakie jest zagęszczenie? No, nie słyszę!

        • 0 0

        • włącz glośniki

          • 0 0

    • Dokładnie tak!

      Właśnie tak to działa w Kopenhadze na przykład. Wsiada się z przodu, wysiada z tyłu. Porządek jakiego Polska nie widziała. I pewnie nie zobaczy, sądząc z wypowiedzi malkontentów.... Ale kto wie? Jeśli wchodzą firmy prywatne, a nie jakieś quasi-marksistowskie pseudopaństwowe molochy, to może im zależeć na tym, żeby BIZNES SIĘ KRĘCIŁ, a klienci byli zadowoleni. Bo oczywiście quasi-marksistowskie pseudopaństwowe molochy mają to z definicji "gdzieś".

      • 0 0

    • (2)

      RACJA RACJA RACJA CZYSTA RACJA i kropka.

      • 0 0

      • (1)

        w Słowenii jest tak samo - kupujesz u kierowcy... tylko tutaj złodzieje się oburzają, że będzie trudniej na gapę jeździć... żal!

        • 0 0

        • i w irlandi

          tez tak jest i jest gitara :D

          • 0 0

    • są lepsze pomysły (1)

      każdy wsiada przednimi drzwiami i przeciąga kartę miejską przez czytnik, wysiadając przeciąga jeszcze raz i w ten sposób dokładnie wiadomo jak długo jechał. do tego trzeba wyznaczyć stawkę za minutę albo za całą trasę

      • 0 0

      • prędzej za kilometry...
        sorki, ale nie chciałbym placić nai grosza za stanie godzinę w korku

        • 0 0

    • BILETY OKRESOWE

      Z tego co ja zauwazylem to na zachodzie kierowca głównie sprawdza bilet miesięczny lub inny okresowy. Bilety jednorazowe mają mniejszy udział w rynku. Poza tym jak wsiadasz to autobusu to nic nie stoi na przeszkodzie żeby mieć bilet w ręku i przy kierowcy grzecznie go skasować. W razie braku biletu kierowca sprzeda ci jednorazowy. Uważam zresztą, że powinien być droższy niż w pobliskim kiosku - po to, żeby ludziom się na chciało zabierać cennego jak zauważyliście czasu innym podróżującym.

      • 0 0

  • uwaga pasażerowie (3)

    ważne czy niższa cena przwoźnika w przetargu bedzie adekwatna do cen biletów. Bo jeżeli nie to oszutwo a jeżeli tak to ja chce na swoja linie czyli Górna Orunia tez innego przewoźnika

    • 0 0

    • nie będzie (2)

      to logiczne. ceny ustala ztm

      • 0 0

      • nie będzie (1)

        to logiczne. ceny ustala rada miasta gdańska

        • 0 0

        • to logiczne. na orunie nikt nie wyśle nowego autobusu

          • 0 0

  • Zdrowa konkurencja

    Może w końcu bilety stanieją i pojawi się dotąd nie istniejąca konkurencja dla ZKMu.
    Narazie pomysł mi się podoba, zobaczymy jak wyjdzie w praktyce.

    • 0 0

  • Bilety (4)

    Hehe to teraz bedziecie nosic ze soba dwa bilety jedno dniowe jesli ktos bedzie chcial sie dostac z polnocy gdanska na polodnie tam gdzie te linie nie obsluguja i bedzie musial korzystac z uslug zkm

    • 0 0

    • (1)

      to ZTM sprzedaje bilety - ZKM (lub inny PKS)jest tylko przewoznikiem

      • 0 0

      • niektórzy są zbyt ograniczeni

        żeby zrozumieć, co czytają. Szkoda więc sił na tłumaczenia.

        • 0 0

    • swieta prawda

      • 0 0

    • czuje że XXX jest z Gdyni

      • 0 0

  • ceny biletów (3)

    Ceny biletów narzuca ZTM, który także rozpisał ten przetarg, więc bilety będa miały tą samą cenę, jaką mają dotychczas, możiwe, że w przyszłości o tym pomyślą, lecz watpię. Oni "stawiają" na bilety okresowe, a nie jednorazowe.

    • 0 0

    • czekam na obniżkę (1)

      • 0 0

      • Dwie już były w tym roku. Nie zauważyło się z samochodu?

        • 0 0

    • specu

      ceny biletów ustala rada miasta gdańska

      • 0 0

  • Bilet Metropolitarny (8)

    A co z biletem matropolitarnym na wszystkie linie. Rozumiem że nowi przewoźnicy nie podpisali umowy więc nie będą honorować tych biletów? Czyli cały fajny pomysł tego biletu wali się na łeb.

    • 0 0

    • Do Adama

      Umowę podpisuje organizator przewozów, czyli w Gdańsku ZTM. A to jaka firma Warbus, PKS, Planetobus czy ZKM wozi pasażerów to już nie ma znaczenia. Przykładowo linię 149 obsługuje Planetobus ale organizuje ją ZTM i kasujesz tam bilet z ZTMu a nie kupujesz u kierowcy z Planetobusa.

      • 0 0

    • organizatorem pozostaje cały czas ZTM i to ZTM pobiera opłaty za przejazdy oraz opłaca przewoźników.

      • 0 0

    • (2)

      Niby czemu?
      W Gdańsku takimi rzeczami jak bilety, wyznaczanie tras itp zajmuje się ZTM. Sam przewoźnik (ZKM, Warbus, PKS czy cokolwiek innego) to jedynie wykonawca przewozu, który podpisuje z ZTM umowę na obsługę danej linii, a więc bilety się nie zmieniają. Tak jest np. na linii 262, którą obsługuje PKS Wejherowo.

      • 0 0

      • (1)

        kopiuj wklej?

        • 0 0

        • Niekoniecznie

          Forumowiczka po prostu czyta ze zrozumieniem informacje na forum (już od paru lat) i wie czym zajmuje sie organizator komunikacji, a czym przewoźnik. Należy do tej zdecydowanej mniejszości (ok 30%), które rozumieją tekst publikowany w prasie.

          • 0 0

    • Heh (2)

      Chyba Bilet Metropolitalny bo jest Metropolia a nie Metroporia :P

      • 0 0

      • z tą Metropolią też można dyskutować :P

        • 0 0

      • Akurat bilet jest METROPOLITALNY, bo ktoś tak postanowił.
        Ale słowo METROPOLITARNY również jest poprawne.

        • 0 0

  • czytajcie uważnie (7)

    nie zmienia się organizator przewozów tylko firma, która będzie obsługiwała te linie, więc ceny biletów się nie zmienią. Jeżeli spadną ceny biletów okresowych to w całym mieście. Sieciowe na pewno jeszcze spadną i mam nadzieję że bilety w autobusach te po 3 złote zdrożeją conajmniej do 4 złotych, to może wtedy ludzie zaczną kupować bilety w kioskach. Ja widzę kolejkę do kierowcy po bilet przy dworcu PKP w Gdańsku to aż się nóż w kieszeni otwiera. A potem są krzyki że są opóźnienia. No i w końcu znikną z 207 Ikarusy i Jelcze, które średnio raz dziennie się psuły ;-)

    • 0 0

    • Majonez

      Salatka?

      • 0 0

    • Jedna sprawa. (3)

      Tylko nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że kioski biletów miec nie muszą i niektóre nie mają bo to upierdliwośc na której nie ma zarobku. I co wtedy? Mam leciec piechotą do miejsca gdzie kupię bilet? W całej Europie kierowcy sprzedają bilety i jakoś autobusy jeżdżą planowo i nikomu to nie przeszkadza. W całej Polsce zresztą też i tylko w Gdańsku powstał problem.

      • 0 0

      • bilet na dworcu PKP

        rozumiem że na trasie można kupić bilet u kierowcy, ale jak ktoś wsiada przy dworcu PKP do autobusu i potem 15 osób idzie do kierowcy i żadna z tych osób nie ma odliczonej kasy to się potem nie dziwcie że na trasie czekacie po 20 minut na autobus. Na dworcu jest masa miejsc gdzie można kupić bilet, nawet na zapas, a jak ktoś jeździ codziennie to kupuje sieciowy. Po prostu ludzie są leniwi, a później narzekają.

        • 0 0

      • Bo w Gdańsku, za przeproszniem (...) mieszka (1)

        Ludzie w Gdańsku uważają, że im wszystko się należy i najlepiej za darmo. Wszędzie widzą problemy. Bilety okresowe są w tej samej cenie co w Gdyni a nawet jest ich większy wybór. A co do kupowania biletów u kierowcy to lenistwo z was wyłazi, zamiast kupić w kiosku kilka biletów na zapas to nie lepiej jeden u kierowcy. W EUROPIE TO LUDZIE PRZESTRZEGAJĄ OBOWIĄZKÓW, KTÓRE MUSZĄ SPEŁNIĆ ABY JECHAĆ AUTOBUSEM, U NAS TEGO BRAKUJE. TYLKO NARZEKAĆ POTRAFICIE.

        • 0 0

        • Ty wez sie juz uspokoj i tak nie podniecaj bo cisnienie podskoczy i nieszczescie gotowe a pozniej bedzie ze jakas kobieta po 70 Cie podrapala i to dlatego tak zle z Toba

          • 0 0

    • bilety w kioskach

      a ja mam nadzieję, że bilety u kierowców nigdy nie zdrożeją i że nadal będzie można je kupować - jest wiele miejsc, gdzie w pobliżu nie można nigdzie i o żadnej porze kupić biletu nawet w dzień powszedni, a odległości pokonywane komunikacją miejską są dużo za duże, by alternatywą dla nich był spacer - trudno, czasem rzeczywiście tramwaj prze to chwilę się spóźnia, ale nie jest to tak długi czas, by rzeczywiście był wielkim problemem - wiele innych czynników wpływa na opóźnienia - a co do kolejek po bilety przy dworcu - cóż... dziwi mnie ten brak wrażliwości - sama jestem tzw "ludnością napływową" i wiem, że kupić bilet w Gdańsku przy dworcu to nie łatwa sprawa dla kogoś, kto nie jest stąd...

      • 0 0

    • stały pasażer

      podnoszenie cen biletów nic nie pomoże, w kioskach biletów, brakuje i pasażerowie są zmuszeni kupować u kierowców, niejednokrotnie płacąc więcej niż powinni, to- nikogo to nie uszczęsliwia- płacim y więcej niż powinnismyh i nie mamy możliwości wyboru, bo zwykle brakuje zniżkowych biletów - problem tkwi w przepisach dotyczących kiosków zaopatrujących się w bilety- to należy zmienić wtedy kupowanie u kierowcy będzie odbywało się sporadycznie

      • 0 0

  • Nowy przewoźnik nie ma nic wspólnego z taryfą!

    Ludzie! Proszę, pomyślcie! Od 2 lat już tak jest!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.