• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Co by nie było to niektórym zawsze źle. Wyprowadźcie się.

    • 0 0

  • w końcu nauczyli się od gdyni, tak trzymać!

    • 0 0

  • mogliby tez zrobic przetargi na linie tramwajowe to moze bysmy jezdzili bezpieczniej, czysciej i w nowszych taborach a nie 30 letnich...

    • 0 0

  • Niestety , nowoczesne zarządzanie firmą to wyzysk w najczystszej postaci . Widać to w wielu firmach np Biedrona , hipermarkety itd

    • 0 0

  • "sporo tańsi od ZKM-u" (2)

    Dlaczego autor podaje, ze sa sporo tansi od ZKM'u skoro rzecz rozchodzi sie o ZTM... przeciez to dwie rozne firmy....

    Wiecej scislosci Panie Michale

    • 0 0

    • bo tansi sa od zkm-u a nie ztm-u, jak nie odrozniasz jedenego od drugiego to wejdz na strone ztm i ci sie ta pusta makowka moze rozjasni

      • 0 0

    • no własnie od ZKM są tańsi

      To Ty naucz się czytać.Autor dobrze napisał ze sa tansi od ZKM bo to przewoznik a ZTM to organizator przewozów wiec naucz sie kto jest kto a pozniej wypowiadaj

      • 0 0

  • Niedawno wszyscy cieszyli sie z Neoplanów . Jakie nowe , fajne itd Dziś mają po ładnych kilka lat i się sypią . W komunikacji - na polskich drogach sprzęt starzeje sie szybko . Nawet nowe Solarisy mają już po 80 tys przebiegu .Ilepsze przez to sie nie zrobią . Nowy autobus to kwota 900 000zł Skąd na to brać?

    • 0 0

  • Kiedy ZKM wymieni swoje stare autobusy? (3)

    Na trasie na Jasień i dalej ,aż strach wsiadać do rozsypujących sie autobusów linia 161 i 367 szczególnie nie mówiac o tym ,że w godzinach od11-14 to cud jak przyjedzie autobus na czas /to nie minuty spóżnienia ,ale czeka sie po40 minut i więcej/dojechac na czas z Jasienia to wielki problem juz od roku . ZKM nic nie robi !!!!!!!!!!!! ,polecam tą trasę szczególnie władzom miasta,pozdrawiam

    • 0 0

    • na takie szrotowe drogi nie warto dawac lepsze busy (1)

      • 0 0

      • racja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 0

    • Do konca roku

      Wszystkie stare bede wycofane

      • 0 0

  • WIWAT RENOMA! (1)

    Kocham was

    • 0 0

    • Dzię-ku-je-my-!!!

      • 0 0

  • (12)

    Naprawde mam wrażenie że dla sporej części osób wypowiadających się na tym forum podawane tutaj wiadomości są zbyt złożone i nie są oni w stanie przetrawić czytanych informacji. To co po co się męczyć? Nie lepiej wejść na strone z info o Joli Rutowicz? Tam na pewno nie ma tych ponadczasowych i wymagających genialnego zrozumienia arcyskomplikowanych różnic między ZTM a ZKM, za to jest pewnie o nowych bucikach. Nie męczcie siebie i innych :)

    • 0 0

    • (9)

      Może jeszcze trzecią firme powołać? Mnie najmniej obchodzą różnice między zkm a ztm.
      Komunikacją miejską zarządza miasto Gdańsk.
      kiedy stanieją bilety miesięczne?

      • 0 0

      • (8)

        Staniały już 2 razy - pseudopasażerko...

        • 0 0

        • pseudoznawco (7)

          Była jedna obniżka aż o 3 złote mojego biletu miesięcznego.
          A sieciowe nadal sa za drogie.

          • 0 0

          • (6)

            Zjechały ze 132 na 110 w styczniu i na 98 w październiku.

            Ciekawe, ile jeszcze mają spaść, aby usatysfakcjonować jaśnie panią...

            • 0 0

            • odpowiadam: do 80 złotych (5)

              jak były 100% przedrożone, to po latach "spadaja" :P

              • 0 0

              • (4)

                O, widzę - analityk sie odezwał...
                Ciekaw jestem argumentów za liczbą 80,00.
                Na pewno jest ona słuszniejsza od 78 albo 88 zł.

                • 0 0

              • najsłuszniejsza cena (3)

                Za to genialni analitycy od komunikacji (jesteś jednym z nich?) wpadli na genialny pomysł biletu sieciowego za 132 złote z 10 lat temu lub więcej. Pomysł godny Nobla. Ktoś ten bilet kupował? :P

                Cena 80 złotych jest wysoka, ale na nią ewentualnie mogłoby się zgodzić wielu pasażerów. Podaż byłaby wieksza. Ale polityka miasta Gdańska w zakresie komunikacji miejskiej i myślenie o komunikacji jest na poziomie prl-owskiego "jestem monoplistą i mam was w d."

                • 0 0

              • (2)

                Za to Ty - jak widzę - jesteś genialnym analitykiem z doby PRL.
                Nieważne, jakie koszty, ważne, jaką cenę lud łaskawie zaaprobuje.

                • 0 0

              • W dobie PRL część ludu uwierzyła, że za żelazną kurtyną czai się wyzysk, ubóstwo, choroba i samo zło.
                Jak zaczęli jeździć za granicę, to trochę to zdanie zweryfikowali.
                Gdańska komunikacja przekonałaby chętnie gdańszczan, że jest najtańsza w Polsce i na poziomie światowym. Niestety, nie jesteśmy ograniczeni wyłącznie do Gdańska:)

                • 0 0

              • PS: Komunikacja miejska to nie jest przedsiębiorstwo nastawione wyłacznie na zysk.

                • 0 0

    • Tak tak

      to rzeczywiści najistotniejsze szczególarzu. Takich głupków jak ty powinno się usypiać. Są poważniejsze kwestie tzw. praktyczne niż to czy beznadziejny ZKM czy ZTM udaje, że pracuje.

      • 0 0

    • A jaka to różnica? Skoro i jeden i drugi jest do d....?

      Spróbujcie złozyć reklamację do ZKM na opóźnienia albo do ZTM na problemy z biletem elektronicznym. Masakra.

      • 0 0

  • no to chyba trzeba zmienić prace dosyć jeżdzenia starymi gratami

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane