- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (463 opinie)
- 2 15-latek autem na minuty uciekał policji (64 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (97 opinii)
- 4 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (126 opinii)
- 5 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (177 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (82 opinie)
Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową
Od kilku tygodni na terenie Gdańska można zauważyć wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na elewacjach budynków w formie murali. Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. Na budynkach mogą także być zawieszane duże banery reklamowe, choć nie we wszystkich dzielnicach.
Od tego dnia wszystkie nośniki reklamowe muszą być zgodne z uchwałą, choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.
Murale zamiast bilbordów
W ostatnich tygodniach coraz częściej na elewacjach pojawiają się reklamy w formie murali - grafik malowanych bezpośrednio na ścianach budynków. W Internecie można spotkać się z opinią, że jest to wykorzystanie luki prawnej uchwały krajobrazowej. W podobnym tonie otrzymaliśmy też kilka wiadomości od naszych czytelników:
- Branża reklamowa już znalazła sposób, jak "wykiwać" urzędników. Zamiast wieszania reklam, malują identyczne reklamy na ścianach budynków - pisze pan Jerzy.
- Miało być ograniczenie reklam, a zmienia się jedynie sposób ich wykonania. Zamiast wielkich banerów, mamy reklamy nanoszone farbą na te same budynki, w tych samych miejscach - zwraca uwagę pan Piotr.
- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? Zaraz całe miasto będzie pokryte reklamowymi bazgrołami - nie kryje słów krytyki pani Ewa.
Czytaj też:
Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej
porównać
Murale muszą spełniać wymagania uchwały krajobrazowej
Wbrew pozorom, działania branży reklamowej w tym przypadku są w pełni legalne. Uchwała krajobrazowa przygotowana przez urzędników wskazuje wprost jako jedną z form reklamy właśnie mural.
- W rozumieniu gdańskiej uchwały krajobrazowej, mural jest tablicą reklamowa wykonaną technikami plastycznymi, bezpośrednio na ścianie obiektu budowlanego - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zgodnie z uchwałą reklama tego typu może być umieszczana m.in.:
- na elewacji pozbawionej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnicy, poddaszy),
- powyżej kondygnacji parteru (jest to równoznaczne z zakazem stosowania murali na obiektach parterowych np. parterowych pawilonach handlowych),
- na ścianach, które nie są pokryte cegłą lub drewnem.
Co ważne, nie wszędzie mural może być takich samych rozmiarów. W strefie S1 (m.in. Wrzeszcz, Strzyża, Oliwa, Orunia, Młode Miasto) maksymalny rozmiar muralu to 60 proc. powierzchni elewacji, na której jest umieszczona.
Z tego rozwiązania właśnie w takim formacie skorzystał producent kosmetyków Palmolive, który umieścił reklamę na budynku Grunwaldzka 124 we Wrzeszczu Górnym (rejon przystanku tramwajowego Klonowa).
Na Przymorzu, które znajduje się w strefie S2, obejmującej przede wszystkim powojenne osiedla bloków na Dolnym i Górnym Tarasie, nie ma natomiast narzuconego rozmiaru maksymalnego muralu, z czego skorzystał właściciel sklepu Moliera 2. Jego reklama zajęła całą ścianę boczną bloku Chłopska 12 (tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską).
- Obie reklamy spełniają zasady uchwały krajobrazowej i są z nią w pełni zgodne - potwierdza Słodkowski.
Wielkie banery reklamowe dopuszczone na blokowiskach
Warto także odnotować, że w przypadku obszaru S2 dopuszczono także wielkoformatowe reklamy w formie banerów, które uchwała krajobrazowa miała wyrugować z miasta.
Okazuje się, że banery są wprawdzie zakazane np. w formie szyldów informujących o działalności gospodarczej lub jako reklamy w oknach i balkonach z informacją o sprzedaży mieszkania, ale zasada ta nie dotyczy ścian bocznych bloków.
Przykładem takiej reklamy jest niedawno umieszczony baner Coca-Coli na falowcu Rzeczypospolitej 7 (w pobliżu pętli Zaspa), który przekracza swoimi rozmiarami nawet największe dopuszczone uchwałą bilbordy o powierzchni 18 m kw. (na terenach tzw. nowych dzielnic, przy obwodnicy i obszarach przemysłowych).
- Zgodnie z uchwałą, taki baner reklamowy musi: mieć kształt wyłącznie prostokąta, być umieszczony nie niżej niż 3 m nad poziomem gruntu, zajmować do 60 proc. powierzchni elewacji, zachowywać tzw. pole ochronne ekspozycji co najmniej 10 proc., zostać umieszczony w odległości większej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad i tuneli - wylicza kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - Reklama Coca-Coli spełnia te wymagania i jest zgodna z uchwałą.
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)
Miejsca
Opinie (196) 10 zablokowanych
-
2020-08-17 09:12
To taka szmira,że aż oczy bolą, chyba to coś jest jeszcze bardziej szpetne od twórczości Zenka M.
- 8 1
-
2020-08-17 07:17
A murale wykonuje firma jednego radnego. (5)
Dlatego odstępstwo dopuszczalne.
- 23 1
-
2020-08-17 08:18
Którego radnego? (2)
- 2 0
-
2020-08-17 08:44
Daj nazwisko (1)
- 2 0
-
2020-08-17 09:03
i tak wykasują
jesli juz to sie nie stało.
- 0 0
-
2020-08-17 07:26
takie bylo wlasnie zalozenie (1)
caly gdansk i jego urzednicy. wiaty tez monopol miasta i kolegow
- 3 2
-
2020-08-17 07:47
czyli nadal wały
- 2 0
-
2020-08-17 08:39
(1)
Prawo które ma luki prawne. Typowe dla tego kraju.
- 11 1
-
2020-08-17 09:02
to gdański projekt. w innych miastach nie stworzono takiego bubbla.
- 2 0
-
2020-08-17 09:00
Lepiej mieć zawieszoną reklamę niż bazgroły na ścianach
Nie trzeba znów malować ścian a przy okazji wpadnie trochę kasy od reklamodawcy
- 1 5
-
2020-08-17 07:03
Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. (2)
Kwintesencja, jakiej zaden prawnik by sie nie zawstydzil;)
Trojmiasto.pl
A tak serio chyba wlasnie na tym polega omijanie jakichs przepisow...- 99 4
-
2020-08-17 08:51
tak się kończy socjalizm i urzędnicze pomysły
sieidzieli, wymyślali, wydali trochę publicznej kasy, jeszcze wiecej prywatnej zmuszając do demontowania poprzednich reklam a i tak efekt tego wszystkiego o kant tyłka można rozbić bo nieiwiele się to różni od stanu poprzedniego.
- 4 0
-
2020-08-17 07:33
pytanie czy komercyjny malunek to nadal mural?
juz dzis slodkowski i knera powinni przyznac sie do porazki i podac sie do dymisji jesli te "murale" zostana i beda sie mnozyc.
- 10 0
-
2020-08-17 07:03
(2)
Murale tak ale ogromne płachty reklamowe nie.
- 51 25
-
2020-08-17 08:50
Jedynie na gruntach, budynkach miasta uchwala powinna byc realizowana. Wtedy miasto przestanie kupczyć na potęgę.
Powinny być dozwolone zarówno reklamy i murale. Tak by kazdy mogl zarobic.
To jedyne wolnosciowe i logiczne wyjscie z sytuacji. Co na to referat? Zapytajcie drogi portalu.- 1 6
-
2020-08-17 07:25
zaklamanie co? hipokryzja albo celowe dzialanie slodkowskiego i knery.
- 2 0
-
2020-08-17 08:48
Powinny być dozwolone zarówno reklamy i murale. Tak by kazdy mogl zarobic.
Jedynie na gruntach, budynkach miasta uchwala powinna byc realizowana.
- 1 8
-
2020-08-17 08:42
duzy moze wiecej
czyli te wszystkie zagmatwane przepisy sprowadzaja sie do jednego - wyeliminowac mniejszych i slabszych, czyli Gdanszczan prowadzacych tu biznes
- 10 0
-
2020-08-17 08:29
Albo wszystkie reklamy do sieci, albo uchwała do odwołania.
Łacznie z jaj autorami i pomagierami od nowych szyldów.
- 8 1
-
2020-08-17 07:55
(1)
Nie zaslania nikomu widoku, nie wystaje na droge/chodnik, nie oslepia i nie straszy naglym blyskiem swiatla, nie kontrastuje ze stara architektura. Jak dla mnie to sa wlasnie odpowiednie miejsca na reklamy. Pozostaje jeszcze usunac z parkingow zlom udajacy samochody, wymalowany reklamami.
- 14 8
-
2020-08-17 08:24
a banery na budynku ktore byly dokladnie tym samym to wsytwaly na droge?
a zapis o 50 metrach w uchwale to pies? sorry ale weglug mnie jestes apologetą tej uchwaly i w dodatku dogmatycznym.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.