• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do przedłużenia Kartuskiej od obwodnicy do granicy Gdańska

Maciej Naskręt
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy. Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy.

Dwie jezdnie ul. Kartuskiej powstaną między Karczemkami zobacz na mapie Gdańskagranicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Ich budowa pochłonie 140 mln zł, a inwestycja przewidziana jest na lata 2017-2019. Gotowa jest już decyzja środowiskowa dla tej budowy.



Nowa droga ma nie tylko odkorkować zatkane dziś ulice dzielnicy Kokoszki, ale także umożliwić rozwój firmom zlokalizowanym m.in. w Parku Przemysłowo-Technologicznym Maszynowa.

Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku. Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku.
2,8 km dwujezdniowej trasy

Władze Gdańska chcą rozbudować ulice na odcinku 2,8 km. W ramach inwestycji istniejąca ul. Kartuska zostanie zastąpiona dwiema jezdniami, każda z nich po dwa pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 70 km/h.

W ramach budowy zmieni się kształt wpięcia ul. Bysewskiej i ul. Smęgorzyńskiej w ul. Kartuską. zobacz na mapie Gdańska Obecnie włączają się one pod kątem ok. 45 stopni. Projektanci zaproponowali zmianę i wpięcie obu tych ulic pod kątem prostym. W efekcie zmieni się nieco przebieg obu ulic.

Dwa duże skrzyżowania na Kokoszkach

Przedsięwzięcie zakłada realizację dwóch dużych skrzyżowań. Pierwsze to splot ulic: Nowatorów i Kartuskiej. Obecnie ma on charakter bezpośredni i jest w kształcie litery "T" - występują na nim relacje lewoskrętne. Projektanci chcą rozbudować splot do skrzyżowania z wyspą centralną.

Taki kształt ma też umożliwić w przyszłości włączenie od południa jeszcze jednej jezdni, która zapewni dojazd do ul. Kartuskiej mieszkańcom Smęgorzyna.

Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską. Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską.
Warto nadmienić, że przy tym skrzyżowaniu - w miejscu wciąż istniejącego lasu zobacz na mapie Gdańska - miasto zarezerwowało teren pod budowę pętli autobusowej. Pomysł przeznaczenia tej części dzielnicy na wspomniany cel został ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego z 2013 r.

Drugie skrzyżowanie powstanie od podstaw w rejonie dzisiejszej Tawerny Lukullus. Projektanci przewidzieli tam wlot prostopadłej do ul. Kartuskiej drogi pod roboczą nazwą "Nowa Inżynierska". Trasa ma umożliwić w przyszłości wyjazd z Kokoszek i Kiełpina Górnego. Póki co w jej ciągu pojawią się dwa ronda - po jednym z każdej strony ul. Kartuskiej.

Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską. Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską.
Dwie ważne drogi serwisowe

Do każdego z rond zostaną podpięte drogi lokalne. Pierwsza ma zapewnić wyjazd z posesji zlokalizowanych na południe od obecnej ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - m.in. wymienionej wcześniej tawerny i budynków mieszkalnych. W sumie powstanie tam ok. 300 m drogi.

Druga droga lokalna powstanie od ul. Nowej Inżynierskiej i pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej m.in. przy dyskoncie Biedronka. Droga dalej połączy się z ul. Fabryczną. Sama ulica Fabryczna przestanie pełnić obecną funkcję, czyli skrótu z ul. Kartuskiej do ul. Nowatorów.

Ekrany akustyczne

Inwestycja zakłada też montaż ekranów akustycznych. Przy nowej drodze stanie łącznie prawie 800 m takich barier.

- W tej kwestii udało nam się z mieszkańcami i właścicielami firm wypracować konsensus. Był konflikt interesów, bowiem firmy funkcjonujące przy ul. Kartuskiej nie chciały ekranów, a mieszkańcy okolicznych domów oczekiwali ochrony przed hałasem - mówi Alan Aleksandrowicz.
Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne. Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne.
Najwięcej ekranów pojawi się w rejonie ul. Kartuskiej między istniejącą Biedronką, a ul. Fabryczną. zobacz na mapie Gdańska Przed hałasem mają być też chronione dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 83zobacz na mapie Gdańska (choć zwykle to szkoły generują największy hałas).

Bez wyburzeń, ale będzie wycinka drzew

Inwestycja nie przewiduje wyburzania żadnych budynków. Udało się tego uniknąć poprzez zabezpieczenie terenu odpowiednimi zapisami w planach zagospodarowania przestrzennego.

Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska. Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska.
Trzeba będzie wyciąć część drzew stojących w ciągu istniejącej ul. Kartuskiej. Miejsce będzie musiał też zmienić pomnik osób, które zginęły w katastrofie autobusu w Kokoszkach. Znajduje się on dokładnie na środku planowanej jezdni w kierunku Gdańska.

Ponad 3 km ścieżek rowerowych

Ucieszą się rowerzyści, bowiem na całej długości ul. Kartuskiej pojawi się ścieżka rowerowa. Trasa powstanie na południe od ul. Kartuskiej i będzie odseparowana od ruchu kołowego. Natomiast po północnej stronie ul. Kartuskiej powstaną chodniki.

Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta. Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta.
Będzie też połączenie ścieżki rowerowej z ul. Nowatorów i ul. Fabryczną. Trzeba uczciwie przyznać, że pod tym względem projekt rozbudowy ul. Kartuskiej jest kompletny.

Szacowany koszt inwestycji to 140 mln zł. Kwota nie uwzględnia wykupu gruntów.

- Niezbędna jest jeszcze dokumentacja do pozyskania funduszy unijnych, czyli m.in. studium wykonalności - mówi Alan Aleksandrowicz, dyrektor miejskiej spółki InvestGda, której miasto zleciło przygotowanie dokumentacji rozbudowy ulicy.
Po powstaniu studium pozostanie jedynie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i złożenie wniosku o dofinansowanie.

- Pod koniec kwietnia planujemy złożyć taki wniosek w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Maksymalny poziom dofinansowania to 85 proc. Gdyby przyznano nam właśnie tyle, oznaczałoby to, że otrzymamy ok. 120 mln zł - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programu rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, rozbudowa ul. Kartuskiej odbyłaby się w latach 2017-2019.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • (3)

    Czeka nas los umierajacego Detroit.
    Taka inwestycja jest świadectwem na stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu. Potrzebna jest debata na temat rozwoju zrównoważonego transportu na której mógłby wypowiedziec się każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony transport. W tym momencie działamy wbrew zapisom elemantarza polityki komunikacyjnej rozdział kierunek szacunek. Dajemy przywzolenie na wybudowanie kolejnego sztytu, który potwornym sznytem przetnie tkankę Karczemek i utworzy getta.

    • 15 25

    • za dużo wchłaniasz artykułów "fachowców" z tego portalu... (1)

      tam powstały getta czarnoskórych wyzyskiwanych roboli i pełne patoli... jakoś nie widzę u nas czarnoskórych mieszkańców w gettach - i drogi nie miały z tym wiele wspólnego...

      • 10 2

      • camps Calais

        Zaraz moga powstac...
        To przychodzi szybko.

        • 2 0

    • Tkankę Karczemek - buahshsh

      • 7 1

  • a dalej korek....

    • 2 1

  • a dlaczego zostało to zlecone miejskiej spółce a nie DRMG? przecież to podobno DRMG miała przejąć realizację wszystkich miejskich inwestycji ...

    • 2 5

  • to i tak nie pomoże (5)

    do Żukowa wolniutko jak zawsze często.
    Tyle, że równiej i wiadomości w smartfonie można czytać - nie trzęsie tak :)

    • 44 11

    • już niedługo

      od granicy miasta będzie pociągnięta dalej dwupasmówka do obwodnicy metropolitalnej. Miasto robi swoje a GDKiA swoje

      • 4 1

    • Podwójna nitka do Nowatorów

      już by dużo pomogła, bo dalej od tego skrzyżowania w stronę Żukowa, będzie jeszcze większy problem, ponieważ zjeżdżający z lewego pasa na prawy, będą blokowali ruch na prawym, i prędkość będzie spadała do 10/h, tak jak to wszędzie się dzieje przy zjeździe z podwójnej na jedną nitkę.

      • 2 1

    • Żukowo prędzej bedzie miało obwodnice niż Gdańsk tą wylotówkę

      • 6 1

    • pamietam jak 20 lat temu mieszkancy 3 city mowili ze w Zukowie tylko ''wiesniaki '' beda mieszkac ! (1)

      ze to dziura do ktorej nigdy nie dotrze cywilizacja ) jakze nasza trojmiejska pusta spolecznosc sie mylila jak zawsze !.

      • 19 6

      • nic się nie zmieniło

        • 15 2

  • rydzyk (4)

    dostanie kilkadziesiąt mln a ten projekt uwali jaworski z kolegami.

    • 147 47

    • Mam taką nadzieję,że Jaworki zdąży ten pomysł "uwalić".W mieście stan chodników i jezdni woła o pomstę do nieba.Wiele bocznych ulic nie widziała remontu od 50 lat,a miasto rozbudowuje drogę dla mieszkańców i pozostałe szczątki zieleni.
      Niedawno szłam Elbląską od strony targowiska do Dpo deszczu i cały czas trzeba było kluczyć między kałużami,a i tak w co którąś trzeba było wdepnąc,bo nie było jak przejść.

      • 3 9

    • zmień leki

      • 1 2

    • (1)

      to nic nie da
      bo wieś Żukowo i tak wszystko trzyma

      • 10 6

      • żukowo to miasto...

        wypadałoby znać status miast sąsiednich....

        • 10 3

  • Do oszołomów, którym nie podoba się ta budowa (2)

    Ta droga zapewni dobry dojazd do terenów przemysłowych w Kokoszkach. Tam pracuje kilka tysięcy ludzi, a dzięki tej drodze powstanie pewnie jeszcze więcej miejsc pracy

    • 26 17

    • (1)

      taka droga miejcopracotwórcza?

      • 5 1

      • No co ty!

        Przecież miejsca pracy tworzą tylko woonerfy, parklety i stojaki dla rowerów!

        • 6 1

  • Na tej drodze jest taka ilość tumanerii że powinno się ją zaorać (3)

    Dla mieszkańców Gdańska jest w 100% zbędna. Im ciaśniej na wjazdówkach tym więcej ludzi przyjedzie koleją czy PKSami tak jak lubia.
    Kiepska jakość powietrza w gdańsku to niestety skutek kaszubskich mercedesów na trojmiejskich drogach.

    • 26 11

    • Może jak zamkniesz czasem paszczę

      To jakość powietrza się poprawi

      • 4 2

    • jestem wielopokoleniowym mieszkańcem Gdańska i ta droga jest mi potrzebna.

      chociażby do wyjeżdżania na weekendowe wypady. Ale pewnie jako, że jesteś pierwszym słoikowym pokoloniem, tak się jarasz siedzeniem w mieście w weekend, że tego nie rozumiesz.

      • 14 7

    • tobie to chyba dziób oklepali na tych Kaszubach, że tak jadem plujesz

      • 9 8

  • przyspieszyć

    Tyle że może więcej by się przesiadło na komunikacje a nie wozi d*pe i robi zator bo autobus wozi powietrze

    • 1 5

  • az sie prosi

    od dawien dawna o poszerzenie

    • 4 2

  • To jest przykład jak NIE należy budować (1)

    Dwupasmówka zachęca do budowy osiedli za miastem "bo dojazd do centrum w 5 minut", a grunty są tanie. Potem miasto zalewają korki, bo ludzie dojeżdżają do pracy do centrum Gdańska, oczywiście samochodami, bo przecież komunikacji autobusowej nie będzie. Za kilka lat będą protesty społeczne, że nie ma przeszkoli i szkół. Itp...

    Alternatywa? Budować jak najwięcej w samym Gdańsku, choćby Nową Politechniczną (wraz z tramwajem), linię tramwajową na Wyspiańskiego, zabudować całą płytę lotniska na Zaspie itp. Na obszarze miasta jest mnóstwo wolnej przestrzeni.

    • 36 14

    • Chromolisz

      • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane