• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w kierunku budowy Nowej Kielnieńskiej. Realizacja najwcześniej za kilka lat

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Obecnie zjazd z węzła w Chwaszczynie w planowaną ul. Nową Kielnieńską prowadzi - dosłownie - w pole.
  • Obecnie zjazd z węzła w Chwaszczynie w ul. Nową Kielnieńską prowadzi dosłownie w pole.
  • Obecnie zjazd z węzła w Chwaszczynie w ul. Nową Kielnieńską prowadzi dosłownie w pole.

Po ponad 10 latach urzędnicy wracają do planów budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Droga ta połączy Trasę Kaszubską i planowaną obwodnicę metropolitalnąMapkaistniejącą Obwodnicą TrójmiastaMapka. Równocześnie ma powstać także węzeł przesiadkowy przy nowym przystanku PKM oraz kładka nad obwodnicą.



Jak ul. Nowa Kielnieńska wpłynie na ruch samochodów w Osowej?

Przetarg ogłoszony przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dotyczy opracowania programu funkcjonalno-użytkowego. Jest to wciąż wczesny etap prac nad dokumentacją, który posłuży wskazaniu pożądanych rozwiązań przestrzennych i podziału inwestycji na etapy.

- Program funkcjonalno-użytkowy ma określić założenia techniczne niezbędne do przystąpienia do prac projektowych. Ponadto wskazane będą możliwe koszty dokumentacji projektowej i robót budowlanych oraz wykupów gruntów - informuje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi poczekać



  • Planowana lokalizacja nowego przystanku PKM oraz ul. Nowej Kielnieńskiej.
  • Północny fragment tzw. dużej ramy komunikacyjnej, której istotnym elementem jest ul. Nowa Kielnieńska.
  • Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej.
Opracowanie będzie podzielone na dwa odcinki:

  1. istniejący fragment ul. Spacerowej wraz z rozbudową węzła z Obwodnicą Trójmiasta do tzw. pełnej koniczyny i poszerzeniem ul. Spacerowej do przekroju: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zaczynający się ok. 500 metrów przed węzłem z obwodnicą aż do ronda Spacerowa - Sopocka - OdyseuszaMapka
  2. od ww. ronda do powstającego węzła z Trasą Kaszubską i obw. metropolitalną w Chwaszczynie Mapka wraz z wiaduktem nad linią kolejową oraz węzłem integracyjnym przy planowanym przystanku Gdańsk Kukawka (inne nazwy robocze: Osowa Północ lub Osowa II)

Możliwy jest także podział na dodatkowe odcinki, o ile będzie istniało uzasadnienie dla takiego etapowania realizacji układu komunikacyjnego.

Trasa Kaszubska: aktualne informacje o inwestycji



Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Zjazd do centrum handlowego i kładka nad obwodnicą



Co ważne, w ramach dokumentacji uwzględniono budowę bezkolizyjnego dojazdu do centrum handlowego AuchanMapka oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad obwodnicą. W przeszłości była ona oprotestowana przez mieszkańców Osowej (protestujący obawiali się wzmożonego ruchu pieszego pod ich domami).

Protesty dotyczyły także budowy samej ul. Nowej Kielnieńskiej, w efekcie czego Trasa Kaszubska w klasie drogi ekspresowej została poprowadzona do węzła w Wielkim Kacku. Teraz jednak urzędnicy chcą zrealizować drogę o niższej klasie, ulicy głównej - z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przekrojem dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Kolizyjne skrzyżowania i parking przy nowym przystanku PKM



Przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej w granicach Gdańska nie uległ większym zmianom i wymusi znaczną wycinkę drzew w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Według wstępnych założeń przewiduje się utworzenie kilku przejść, wiaduktów i przepustów pod drogą dla pieszych i zwierząt.

Wygodne dojście piesze i dojazd planowany jest również do przystanku PKM Gdańsk Kukawka (zobacz także: Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic), gdzie przewidziano realizację parkingu przesiadkowego typu park and ride na ok. 400 pojazdów ze zjazdem na wysokości ul. DrawskiejMapka.


Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. Wstępny planowany kształt przebudowanego węzła z Obwodnicą Trójmiasta na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.
Dodatkowymi łącznikami Nowej Kielnieńskiej z lokalnym układem drogowym (oprócz wspomnianej ul. Drawskiej i ronda Spacerowa - Sopocka - Odyseusza) w granicach Gdańska będą ulice:

Rok na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego



Wykonawca programu funkcjonalno-użytkowego będzie 52 tygodnie (od momentu podpisania umowy) na przygotowanie dokumentacji. O jego wyborze zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi dla opracowań składających się na przedmiot zamówienia (40 proc.).

  • Na węźle z Obwodnicą Trójmiasta planuje się dobudować brakujące łącznice, bezkolizyjny zjazd do centrum handlowego oraz kładkę pieszo-rowerową na przedłużeniu ul. (starej) Kielnieńskiej.
  • Nowa Kielnieńska zostanie poprowadzona prosto przez las na przedłużeniu ronda u zbiegu ulic Spacerowej, Sopockiej i Odyseusza.
  • Ulica Juraty, która będzie stanowiła jeden z łączników ul. Nowej Kielnieńskiej z układem ulic w Osowej.

Termin realizacji nieznany, uzależniony od zdobycia finansowania



Zgodnie z założeniami, realizacja nowego układu drogowego będzie odbywać się w trybie "zaprojektuj i wybuduj", o ile uda się wygospodarować w budżecie miasta lub/i zdobyć dodatkowe środki finansowe na ten cel np. z funduszy europejskich lub budżetu państwa.

Wariant optymistyczny (tj. przy zapewnieniu pełnego finansowania), podawany przez urzędników pod koniec 2021 r., zakłada ok. pięć-sześć lat na przeprowadzenie całego procesu inwestycyjnego wraz z pozyskaniem niezbędnej dokumentacji.

Przygotowania projektowe do realizacji Trasy Nowej Abrahama



Quiz Stare nazwy ulic w Trójmieście Średni wynik 59%

Stare nazwy ulic w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • To bardzo droga i szkodliwa inwestycja (1)

    Oby nigdy nie powstała

    • 3 17

    • Oby...

      Oby Ci pluskwy zamieszkały w domu!

      • 2 1

  • Gdynia nie powinna się zgodzić (6)

    na wycinkę swoich lasów pod Nową Kielnieńską. To Gdańsk ma problem, a nie Gdynia.
    Co Gdynia będzie miała z tej drogi? To Gdańsk jej potrzebuje i potrzebna jest korekta granic. To samo ma się sprawa z tzw. "małą Gdynią", czyli gdyńską enklawą w gdańskiej Osowej. To też jest sprawa nie rozwiązana. Co Gdynia otrzyma niby w zamian? Kolejny donos na którąś z gdyńskich inwestycji, jak na lotnisko w Kosakowie czy co?

    • 10 81

    • Ja bym się zapytał co ta droga da Gdański. (1)

      Bo szczerze mówiąc nie mam pojęcia.

      A poza tym to są lasy państwowe.

      • 5 5

      • lasy państwowe

        ale na terenie miasta Gdyni.

        • 1 6

    • Gdynia też ma parę ulic w Osowie (1)

      Tak więc ta droga przyda się też gdyńskim osowiakom. Ale poza Osową to rzeczywiście nikomu.

      • 7 3

      • da mieszkańcom "kaszub" dojeżdżającym co dzień do pracy w trójmieście - będą stali w korku , ale w korku na drodze dwupasmowej (

        • 4 1

    • To może Gdańsk nie powinien budować

      Tylko Gdynia bezpośredni dojazd do małej gdyni

      • 2 0

    • Pomoze Gdyni. Bedzie lepszy dojazd m.in na Kacze Buki i Dabrowe.

      • 5 0

  • Postawić Osowiakom warunek, albo zgoda na ulicę Nową Kielnieńską, albo gnijcie w korkach w Oliwie.

    Dość terroryzmu lokalnych środowisk. Ta droga była planowana nim wybudowano Osowę.
    Kto z Was zna argumenty Osowiaków. Przecież ta droga jest wytyczona obok ich szeregowców.

    • 13 2

  • Osowa to stan umysłu (3)

    Osowa to stan umysłu a nie dzielnica. Jeśli skoro tak jak napisali w artykule mieszkańcy już raz oprotestowali nawet kładkę pieszą bo będzie za duży ruch pieszy pod ich domami ..... to co tu komentować
    Niech dalej gniją w korkach. Tym mieszkańcom się nic nie podoba. Ekspresówka nie, kładka nie, nowa droga nie, park rozrywki nie.... może by chociaż wizy tam wprowadzić - wtedy odczują swoją wyjątkowość

    • 12 5

    • Oprotesowywali też budowę Renka (2)

      Bo rzekomo tirówki miały przez to zalać Osowę. Rzeczywiście, stan umysłu.

      • 6 0

      • (1)

        Protestowali też przeciwko dociągnięciu Wodnika do drugiego węzła, bo tiry z renka będą przez Osowe omijać korki na obwodnicy xD Najnowszy protest to chyba Nowa Jednorozca i plan zagospodarowania, który miał zmusić do budowy przedszkola i żłobka.

        • 5 0

        • I plan upadł.

          Ale ze względu na chciwość właścicieli ziemskich jak i mieszkańców.

          • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    To się przyda dla odkorkowania tranzytu (1)

    Ale dojazdu do Dolnego Tarasu o nie usprawni bo nawet gdyby dociągnęli 4 pasy na Spacerowej do samego dołu to Oliwa nie stanie się bardziej przepustowa i korki na Opackiej, Starym Rynki u Opata Rybińskiego nic się nie zmniejszą. A raczej zwiększą bo nowa droga ściągnie nowy ruch.

    • 19 11

    • Dlatego tunel do zielonej pod pachołkiem powinien być razem z tą inwestycją. Powinno to być zrobione 20 lat temu.

      • 3 1

  • Polski ład

    Nie finansuje tego?
    Straciliśmy środki?
    Czy coś pomyliłem?

    • 5 0

  • (2)

    Nie budować nic w Osowej. Nie ma inwestycji, której Osowiaki nie oprotestowali. Niech gniją w swoim bagienku.

    • 7 5

    • Czasy się zmieniły (1)

      Protestowano ostro i mocno 15-20 lat temu. Teraz jest inna sytuacja, inne pokolenie.

      • 3 0

      • Nic się nie zmieniło. Ostatni protest był raptem kilkanaście miesięcy temu: Majaland, Nowa Koziorożca czy jakoś tak i nowy plan zagospodarowania. Gdzie ta zmiana podejścia? Osowa to dzielnica wiecznych protestów.

        • 3 2

  • I to jest prawdziwy drogowy skandal (4)

    Opóźnienie w projektowaniu (a gdzie dopiero budowa za X lat) tej drogi to chyba największy drogowy skandal w Trójmieście. Przez ile lat Osowa nie będzie dowiązana do S-ki? Budowa węzła Chwaszczyno zaskoczyła gdańskich włodarzy? Gdyby Gdynia odwaliła taką manianę to artykuł nie byłby taki neutralny.

    • 3 3

    • (3)

      Ale czyja to niby wina? Gdańsk chciał ekspresówkę do Osowej, ale mieszkańcy sami to zablokowali.

      • 3 1

      • (2)

        Mityczni mieszkańcy. Ile lat temu to było? Włodarze obrazili się i zabrali zabawki?

        • 0 1

        • (1)

          Trzeba brać odpowiedzialność za swoje czyny. Protest był skuteczny i cel został osiągnięty. Dlaczego teraz miasto ma zmieniać decyzję?

          • 1 3

          • No jak widać właśnie zmienia, argument z tylnej części ciała. Miasto ma obowiązek konsultować do skutku, a nie strzelać focha na długie lata.

            • 1 2

  • W ankiecie brakuje opcji "Zakorkuje do końca Oliwę".

    • 2 0

  • Szkoda kasy na taka inwestycje. (4)

    Lepiej te środki przeznaczyć na spacerowa do Oliwy. Inwestycja w takiej formie nie odkorkuje nic. Tylko Spacerowa w formie 2/2 będzie miała sens i dopiero wtedy warto myśleć o nowej kielnienskiej.

    • 11 68

    • myśleć można już teraz

      Nowa Kielnienska jako połączenie TK z obwodową ok , ale jako sprawny zjazd do Oliwy to słabo to widzę -auta będą stały w korku na "wszystkich "pasach bo - "wąskie gardło to Oliwa

      • 13 0

    • A co da Spacerowa 2x2 jeśli i tak ruch musi przejść przez Opacką i Stary Rynek Oliwski? (1)

      Szybciej dojedziesz do korka?

      • 16 3

      • Tunel po pachołkiem jest rozwiązaniem no i droga przez las ul.Reja dla autobusów i samochodów elektrycznych. Nowa Kielnienska po zbudowaniu będzie dokładnie tak samo zakorkowana jak teraz bo niby gdzie pojadą pojazdy ?

        • 9 6

    • ta droga ma wchodzić wprost w tunel po Pachołkiem

      i być dojazdem do Portu od strony stadionu

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane