• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Metro

    A nie można w ziemię puścić skmki?miejscami i po sprawie dalej będzie można budować duże piękne zamkniete osiedla

    • 4 0

  • czy ci z tego zdjęcia są sami coś zrobić po za kopiowaniem tego co planowała PRL

    • 5 0

  • Pkm (6)

    Strata pieniędzy drogi budować z liniami tramwajowymi tramwaje świetnie spełniają sfoją funkcje w mieście . Pkm może być ale pod ziemią ! ....

    • 4 2

    • Pkm (5)

      A jeżeli chodzi o kolej w mieście to ona nazywa się METRO

      • 3 0

      • Pkm (1)

        Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha

        • 0 1

        • Pkm

          Ja jestem za postępem ale nie takim hałaśliwym !

          • 1 0

      • Pkm (1)

        Nie długo Gdańsk będzie wyglądał jak Łódź Fabryczna . Wtedy to dopiero ludzie będą szczęśliwi że mają pod oknami dalekobieżny środek transportu który rozwiąże wszystkie problemy .... Będą jeździć do upadłego .

        • 0 1

        • Pkm

          Zajmuje dużo miejsca , kosztowne, hałaśliwe, nie karzdy korzysta, nie odwracalne zmiany .

          • 1 0

      • Pkm

        Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać

        • 0 1

  • jak zbudują za 4 miliony makietę Gdańska

    to stwierdzą ze niema miejsca na linię SKM. Bo w Googlach jeszcze nie wszystkie nowe osiedla już są pokazane.

    • 4 0

  • a czy brana jest gminy Kolbudy, cy jak zawsze marszałek ma ją gdzieś daleko w d.

    • 2 0

  • Najdziwniejsze jest to, że nadal na siłę ...

    .... ciągnięty jest pomysł ciągnięcia linii w osi Małomiejskiej - Świętokrzyskiej.

    O ile się nie mylę w czasach planowania został on zastąpiony koncepcją wyprowadzenia SKM do góry za Orunią.
    I ten pomysł dziś mógłby być łatwiejszy do zabezpieczenia do realizacji, tym bardziej że SKM w osi Małomiejskiej zamyka temat tramwaju tam.

    • 2 0

  • I co jeszcze wymyślą ?

    Zadbajcie o normalne funkcjonowanie komunikacji miejskiej i stan dróg - a nie będzie trzeba wydawać ogromnych pieniędzy na ten projekt - uwalili SKM na Nowy Port, z której można było wysiąść przy samej plaży i chcą się pchać w linie o charakterze podgórskim (bo takie są tutaj nachylenia). W czyim interesie ? Kumpel deweloper chce osiedle postawić nowe ? Jeśli SKM ma być rozbudowana - to w stronę Tczewa, bo to co się dzieje tam czasami to kongo w godzinach dojazdów do pracy - nawet na wjeździe do Gdańska od strony Pruszcza Gdańskiego.

    • 2 0

  • Z Orunii Górnej do hipermarketu na Chełmie komunikacją jest cztery razy dalej niż na mapie

    Nagroda Nobla dla tych państwa - z fizyki czasoprzestrzeni

    • 4 0

  • Skm na poludnie

    Możnaby było pociągnąć linię SKM do poludniowych dzielnic, przez szadółki, kowale(osiedla), dalej na poludnie przez straszyn do pruszcza, odciąży to zjazd z kowal do centrum, mieszkancy pruszcza, straszyna kowal i okolicznych osiedli też zyskaja dobry dojazd do poludniowego gdanska, centrum. Uwazam ze takie rozwiazanie odciazy drogi dojazdowe do gdanska, parkingi p+r tez mozna postawic w okolicy linii kolejowej aby lzej bylo mieszkancom gmin psciennych,zukowo , kolbudy dojechac do centrum. Uwazam ponadto rozwoj skm do nowego portu, stworzyc uklad centralny oparty na kolei, i obwodowy oparty na tramwajach, autobusach, metrze?

    • 3 0

  • Tramwaj

    Teraz warto pochylić się nad linia tramwajowa przez Armii Krajowej na Jasień. Bylaby zamknięta pętla

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane