- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (49 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (59 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (150 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (89 opinii)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (109 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 12:34
Metro
A nie można w ziemię puścić skmki?miejscami i po sprawie dalej będzie można budować duże piękne zamkniete osiedla
- 4 0
-
2019-11-28 12:35
czy ci z tego zdjęcia są sami coś zrobić po za kopiowaniem tego co planowała PRL
- 5 0
-
2019-11-28 12:41
Pkm (6)
Strata pieniędzy drogi budować z liniami tramwajowymi tramwaje świetnie spełniają sfoją funkcje w mieście . Pkm może być ale pod ziemią ! ....
- 4 2
-
2019-11-28 12:52
Pkm (5)
A jeżeli chodzi o kolej w mieście to ona nazywa się METRO
- 3 0
-
2019-11-29 12:19
Pkm (1)
Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha
- 0 1
-
2019-11-29 12:40
Pkm
Ja jestem za postępem ale nie takim hałaśliwym !
- 1 0
-
2019-11-29 12:29
Pkm (1)
Nie długo Gdańsk będzie wyglądał jak Łódź Fabryczna . Wtedy to dopiero ludzie będą szczęśliwi że mają pod oknami dalekobieżny środek transportu który rozwiąże wszystkie problemy .... Będą jeździć do upadłego .
- 0 1
-
2019-11-29 12:35
Pkm
Zajmuje dużo miejsca , kosztowne, hałaśliwe, nie karzdy korzysta, nie odwracalne zmiany .
- 1 0
-
2019-11-29 12:51
Pkm
Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać
- 0 1
-
2019-11-28 12:46
jak zbudują za 4 miliony makietę Gdańska
to stwierdzą ze niema miejsca na linię SKM. Bo w Googlach jeszcze nie wszystkie nowe osiedla już są pokazane.
- 4 0
-
2019-11-28 13:02
a czy brana jest gminy Kolbudy, cy jak zawsze marszałek ma ją gdzieś daleko w d.
- 2 0
-
2019-11-28 13:36
Najdziwniejsze jest to, że nadal na siłę ...
.... ciągnięty jest pomysł ciągnięcia linii w osi Małomiejskiej - Świętokrzyskiej.
O ile się nie mylę w czasach planowania został on zastąpiony koncepcją wyprowadzenia SKM do góry za Orunią.
I ten pomysł dziś mógłby być łatwiejszy do zabezpieczenia do realizacji, tym bardziej że SKM w osi Małomiejskiej zamyka temat tramwaju tam.- 2 0
-
2019-11-28 13:51
I co jeszcze wymyślą ?
Zadbajcie o normalne funkcjonowanie komunikacji miejskiej i stan dróg - a nie będzie trzeba wydawać ogromnych pieniędzy na ten projekt - uwalili SKM na Nowy Port, z której można było wysiąść przy samej plaży i chcą się pchać w linie o charakterze podgórskim (bo takie są tutaj nachylenia). W czyim interesie ? Kumpel deweloper chce osiedle postawić nowe ? Jeśli SKM ma być rozbudowana - to w stronę Tczewa, bo to co się dzieje tam czasami to kongo w godzinach dojazdów do pracy - nawet na wjeździe do Gdańska od strony Pruszcza Gdańskiego.
- 2 0
-
2019-11-28 13:58
Z Orunii Górnej do hipermarketu na Chełmie komunikacją jest cztery razy dalej niż na mapie
Nagroda Nobla dla tych państwa - z fizyki czasoprzestrzeni
- 4 0
-
2019-11-28 14:21
Skm na poludnie
Możnaby było pociągnąć linię SKM do poludniowych dzielnic, przez szadółki, kowale(osiedla), dalej na poludnie przez straszyn do pruszcza, odciąży to zjazd z kowal do centrum, mieszkancy pruszcza, straszyna kowal i okolicznych osiedli też zyskaja dobry dojazd do poludniowego gdanska, centrum. Uwazam ze takie rozwiazanie odciazy drogi dojazdowe do gdanska, parkingi p+r tez mozna postawic w okolicy linii kolejowej aby lzej bylo mieszkancom gmin psciennych,zukowo , kolbudy dojechac do centrum. Uwazam ponadto rozwoj skm do nowego portu, stworzyc uklad centralny oparty na kolei, i obwodowy oparty na tramwajach, autobusach, metrze?
- 3 0
-
2019-11-28 14:53
Tramwaj
Teraz warto pochylić się nad linia tramwajowa przez Armii Krajowej na Jasień. Bylaby zamknięta pętla
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.