- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (166 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (253 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (724 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (147 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (66 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (105 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 17:52
Mieszkaniec
Czyli jaki z tego wniosek za pol wieku bedzie nastepne pismo w tej sprawie.Jednym slowem nie bedzie skmki.
- 33 5
-
2019-11-27 17:53
To jest jedyna nadzieja komunikacyjna dla poludnia (1)
Nie jakieś nowe świętokrzyskie i inne planowane korki, jak np aleja havla.
- 41 11
-
2019-11-27 20:20
to się powinno nazywac aleja Bubla. Od początku było wiadomo, że to nic nie da, tylko korki. A oni swoje
Dokładnie tak, jak z mevo.... i innymi inwestycjami słomianymi i bez sensu i logiki
- 5 0
-
2019-11-27 17:54
Co z skm na północ Gdyni?prędzej Gdańsk wybuduje nowe tory niż on zrobi cokolwiek w Gdyni (4)
- 42 2
-
2019-11-27 18:03
Jesli liczysz na Szczurka....
on prędzej wszystko wyprzeda, jak Nasze wspólne dobro Kępę Redłowską...
- 12 2
-
2019-11-27 18:13
45 lat budują skm południe
- 9 1
-
2019-11-27 19:14
Hehehe
- 4 1
-
2019-11-27 19:15
Na zlecenie PLK jest opracowywana dokumentacja przygotowawcza.
Środki na to zadanie pochodzą z RPO. Budowa w nowym okresie programowania.
- 3 4
-
2019-11-27 17:55
Mieszkania są drogie, a komunalnych brakuje. (2)
Gdańszczanie wyprowadzają się daleko od swojego miasta, a potem tracą czas i pieniądze na dojazdy do pracy, edukacji, sklepów i kultury, na dodatek jeszcze są obrażani.
- 34 14
-
2019-11-27 18:13
(1)
Same sloiki tam mieszkaja. Prwnie z 10% jest zameldowana w Gdansku
- 5 11
-
2019-11-27 19:46
Nie wiesz o czym mówisz. Jesteś dumny z zakupu 60m mieszkania na Przymorzu czy innej Zaspie po 10tys za metr, czy może dostałeś od rodziny i teraz prawisz mądrości?
To chyba normalne, że miasto się rozrasta. Wolałabyś żeby wszystko było skupione wokół linii SKM, a wszystko na boki to już "słoikowo" i zad*pie nie zasługujące na sensowną infrastrukturę drogową/kolejową?- 9 1
-
2019-11-27 17:56
basen by sie przydal a te plany to na wybory odluzcie bo kasy i tak nie macie na to ha ha (1)
a jarek was nie lubi i hajsu nie da ! tyle .
- 26 17
-
2019-11-27 19:00
Masz zatokę
- 1 1
-
2019-11-27 17:58
Niech się lepiej spieszą, póki deweloperzy nie wykupią całej ziemi w tym rejonie. A nowych osiedli w budowie przybywa w tempie ekspresowym.
- 31 5
-
2019-11-27 17:59
to po co budowali linię tramwajową aż do świętokrzyskiej?
nie było nic a teraz będziemy utrzymywać 3 rodzaje i każdy będzie nierentowny?
- 16 28
-
2019-11-27 18:00
To już nie dożyję....
Science fiction:) Jak oni jedną ulicę 1 km budują dwa lata i jeszcze wstrzymują inwestycję bo słup. To może za lat 40 jak śmieci będą po 10 ziko za metr coś się ruszy w temacie. Póki co magistrat już zadba o to by kasy na nic nie było:)
- 45 5
-
2019-11-27 18:02
a czemu nie zrobią zaczętej dawno rzeczy (4)
czyli wiaduktu na skrzyżowaniu armii krajowej i łostowickiej ?
Nasypy czekają od lat- 53 10
-
2019-11-27 18:13
(1)
Bo tam nie pojedzie SKM
- 7 4
-
2019-11-28 03:30
To nie byl by glupi pomysl....ale nie pojedzie.
Predzej deweloperka juz tam teren od miejscowych zlodzei wykupila niz cos tam zbuduja.a serio to szybki pociag z tamtego kierunku moglby odkorkowac polodniowe dzielnice.Moglby leciec z Lostowic i skrecac w Politechniczna a pod Miszewskiego wjezdzac w tunel ...No ale koszty....nie ma kasy na nic.Budyn to przynajmniej tunel po sobie zostawil.
- 0 3
-
2019-11-27 18:19
bo wg symulacji przeniesie to korki w inne miejsca. (1)
Wg symulacji postawienie tam drogiego w budowie wiaduktu przeniesie korki do centrum, dopóki Armii krajowej jest jedyną dużą arterią wprowadzającą ruch do centrum dopóty nie ma sensu jej udrażniać na wcześniejszych odcinkach. Gdańsk już nie jest w stanie wchłonąć tej liczby samochodów z rana.
- 12 19
-
2019-11-27 22:15
ale można postawić wiadukt na wyjeździe z Gdańska, w stronę Żukowa. Wielu ludziom ułatwi to życie. A tym spoza obwodnicy gorzej i tak nie będzie.
- 7 0
-
2019-11-27 18:04
Ja mam list intencyjny
Ze przez suchanino bedzie szedl tramwaj. I tyle sa warte slowa platformy bo nie bedzie. Zwykli bajkopisarze.zapewnuenua i wiece...radnych...tak tak
- 28 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.