• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Mieszkaniec

    Czyli jaki z tego wniosek za pol wieku bedzie nastepne pismo w tej sprawie.Jednym slowem nie bedzie skmki.

    • 33 5

  • To jest jedyna nadzieja komunikacyjna dla poludnia (1)

    Nie jakieś nowe świętokrzyskie i inne planowane korki, jak np aleja havla.

    • 41 11

    • to się powinno nazywac aleja Bubla. Od początku było wiadomo, że to nic nie da, tylko korki. A oni swoje

      Dokładnie tak, jak z mevo.... i innymi inwestycjami słomianymi i bez sensu i logiki

      • 5 0

  • Co z skm na północ Gdyni?prędzej Gdańsk wybuduje nowe tory niż on zrobi cokolwiek w Gdyni (4)

    • 42 2

    • Jesli liczysz na Szczurka....

      on prędzej wszystko wyprzeda, jak Nasze wspólne dobro Kępę Redłowską...

      • 12 2

    • 45 lat budują skm południe

      • 9 1

    • Hehehe

      • 4 1

    • Na zlecenie PLK jest opracowywana dokumentacja przygotowawcza.

      Środki na to zadanie pochodzą z RPO. Budowa w nowym okresie programowania.

      • 3 4

  • Mieszkania są drogie, a komunalnych brakuje. (2)

    Gdańszczanie wyprowadzają się daleko od swojego miasta, a potem tracą czas i pieniądze na dojazdy do pracy, edukacji, sklepów i kultury, na dodatek jeszcze są obrażani.

    • 34 14

    • (1)

      Same sloiki tam mieszkaja. Prwnie z 10% jest zameldowana w Gdansku

      • 5 11

      • Nie wiesz o czym mówisz. Jesteś dumny z zakupu 60m mieszkania na Przymorzu czy innej Zaspie po 10tys za metr, czy może dostałeś od rodziny i teraz prawisz mądrości?
        To chyba normalne, że miasto się rozrasta. Wolałabyś żeby wszystko było skupione wokół linii SKM, a wszystko na boki to już "słoikowo" i zad*pie nie zasługujące na sensowną infrastrukturę drogową/kolejową?

        • 9 1

  • basen by sie przydal a te plany to na wybory odluzcie bo kasy i tak nie macie na to ha ha (1)

    a jarek was nie lubi i hajsu nie da ! tyle .

    • 26 17

    • Masz zatokę

      • 1 1

  • Niech się lepiej spieszą, póki deweloperzy nie wykupią całej ziemi w tym rejonie. A nowych osiedli w budowie przybywa w tempie ekspresowym.

    • 31 5

  • to po co budowali linię tramwajową aż do świętokrzyskiej?

    nie było nic a teraz będziemy utrzymywać 3 rodzaje i każdy będzie nierentowny?

    • 16 28

  • To już nie dożyję....

    Science fiction:) Jak oni jedną ulicę 1 km budują dwa lata i jeszcze wstrzymują inwestycję bo słup. To może za lat 40 jak śmieci będą po 10 ziko za metr coś się ruszy w temacie. Póki co magistrat już zadba o to by kasy na nic nie było:)

    • 45 5

  • a czemu nie zrobią zaczętej dawno rzeczy (4)

    czyli wiaduktu na skrzyżowaniu armii krajowej i łostowickiej ?
    Nasypy czekają od lat

    • 53 10

    • (1)

      Bo tam nie pojedzie SKM

      • 7 4

      • To nie byl by glupi pomysl....ale nie pojedzie.

        Predzej deweloperka juz tam teren od miejscowych zlodzei wykupila niz cos tam zbuduja.a serio to szybki pociag z tamtego kierunku moglby odkorkowac polodniowe dzielnice.Moglby leciec z Lostowic i skrecac w Politechniczna a pod Miszewskiego wjezdzac w tunel ...No ale koszty....nie ma kasy na nic.Budyn to przynajmniej tunel po sobie zostawil.

        • 0 3

    • bo wg symulacji przeniesie to korki w inne miejsca. (1)

      Wg symulacji postawienie tam drogiego w budowie wiaduktu przeniesie korki do centrum, dopóki Armii krajowej jest jedyną dużą arterią wprowadzającą ruch do centrum dopóty nie ma sensu jej udrażniać na wcześniejszych odcinkach. Gdańsk już nie jest w stanie wchłonąć tej liczby samochodów z rana.

      • 12 19

      • ale można postawić wiadukt na wyjeździe z Gdańska, w stronę Żukowa. Wielu ludziom ułatwi to życie. A tym spoza obwodnicy gorzej i tak nie będzie.

        • 7 0

  • Ja mam list intencyjny

    Ze przez suchanino bedzie szedl tramwaj. I tyle sa warte slowa platformy bo nie bedzie. Zwykli bajkopisarze.zapewnuenua i wiece...radnych...tak tak

    • 28 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane