• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Chyba już jako metro

    Na Południu już w dużej mierze tory musiałyby przebiegać w wykopie, pod ziemią dlatego dobrze byłoby gdyby tak jak na zachodzie schowano tory częściowo pod ziemię tworząc hybrydę metro-kolej, wbrew pozorom nie musi być to drogie przedsięwzięcie bo na wielu odcinkach można zrobić to metodą odkrywkową

    • 4 0

  • W gdyni niepoyrafua zrobic nowej lini bardzo potrzenej a tam.beda robic i znów podpala peron i po co to

    • 0 0

  • nazwy przystanków

    Gdańsk Św. Wojciech, Gdańsk Orunia Górna, Gdańsk Południe - i bez żadnych udziwnień mi tutaj typu przystanek od nazwy ulicy itp.

    • 0 1

  • Najlepsza inwestycja, ktory ograniczy ruch samochodowy i skróci czasu dojazdu do pracy!

    Miliony złotych idą na kolejne muzea, pomniki świetności, a pragmatyczne potrzeby wrzuca się na święto nigdy. Dojazd tramwajem do Oliwy czy na Przymorze to godzina jazdy w jedną stronę. SKM skróci ten czas 3-krotnie. Zamiast gimnastykować się myślami, gdzie zaparkować na miejscu wsiadę w kolejkę. Tramwaje z pętli Świętokrzyska w godzinach szczytu odjezdzaja cale zapakowane.
    Trzymam kciuki za realizację!

    • 2 2

  • Pkm

    Hałaśliwe ,nie każdy skorzysta, kosztowne, nieodwracalne

    • 0 1

  • Pkm

    Nie długo Gdańsk będzie wyglądał jak Łódź Fabryczna . Wtedy to dopiero ludzie będą szczęśliwi że mają pod oknami dalekobieżny środek transportu który rozwiąże wszystkie problemy .... Będą jeździć do upadłego .

    • 0 1

  • Pkm

    Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha

    • 0 1

  • Pkm

    Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać

    • 0 0

  • Budowa pociągu w mieście który ma rozwiązać problem z natężeniem ruchu na ulicach haha przecież to brzmi absurdalnie korki były są i będą to są uroki dużego rozwijającego miasta !!. Dojdzie tylko do tego hałas i nic więcej . Na metro nie stać to byle co budować i to nie za pół darmo haha

    • 0 1

  • Pkm

    Problem to zamochody a więc korki a żeby to rozwiązać to potrzebna jest budowa DRÓG zwiększając przepustowość ulic . Do tego ulice z bus pasami i linią tramwajową .

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane