- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (261 opinii)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 3 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (76 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (71 opinii)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (355 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (211 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 14:57
Chyba już jako metro
Na Południu już w dużej mierze tory musiałyby przebiegać w wykopie, pod ziemią dlatego dobrze byłoby gdyby tak jak na zachodzie schowano tory częściowo pod ziemię tworząc hybrydę metro-kolej, wbrew pozorom nie musi być to drogie przedsięwzięcie bo na wielu odcinkach można zrobić to metodą odkrywkową
- 4 0
-
2019-11-28 17:30
W gdyni niepoyrafua zrobic nowej lini bardzo potrzenej a tam.beda robic i znów podpala peron i po co to
- 0 0
-
2019-11-29 10:07
nazwy przystanków
Gdańsk Św. Wojciech, Gdańsk Orunia Górna, Gdańsk Południe - i bez żadnych udziwnień mi tutaj typu przystanek od nazwy ulicy itp.
- 0 1
-
2019-11-29 19:59
Najlepsza inwestycja, ktory ograniczy ruch samochodowy i skróci czasu dojazdu do pracy!
Miliony złotych idą na kolejne muzea, pomniki świetności, a pragmatyczne potrzeby wrzuca się na święto nigdy. Dojazd tramwajem do Oliwy czy na Przymorze to godzina jazdy w jedną stronę. SKM skróci ten czas 3-krotnie. Zamiast gimnastykować się myślami, gdzie zaparkować na miejscu wsiadę w kolejkę. Tramwaje z pętli Świętokrzyska w godzinach szczytu odjezdzaja cale zapakowane.
Trzymam kciuki za realizację!- 2 2
-
2019-11-30 12:22
Pkm
Hałaśliwe ,nie każdy skorzysta, kosztowne, nieodwracalne
- 0 1
-
2019-11-30 12:24
Pkm
Nie długo Gdańsk będzie wyglądał jak Łódź Fabryczna . Wtedy to dopiero ludzie będą szczęśliwi że mają pod oknami dalekobieżny środek transportu który rozwiąże wszystkie problemy .... Będą jeździć do upadłego .
- 0 1
-
2019-11-30 12:25
Pkm
Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha
- 0 1
-
2019-11-30 12:25
Pkm
Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać
- 0 0
-
2019-11-30 12:42
Budowa pociągu w mieście który ma rozwiązać problem z natężeniem ruchu na ulicach haha przecież to brzmi absurdalnie korki były są i będą to są uroki dużego rozwijającego miasta !!. Dojdzie tylko do tego hałas i nic więcej . Na metro nie stać to byle co budować i to nie za pół darmo haha
- 0 1
-
2019-11-30 12:53
Pkm
Problem to zamochody a więc korki a żeby to rozwiązać to potrzebna jest budowa DRÓG zwiększając przepustowość ulic . Do tego ulice z bus pasami i linią tramwajową .
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.