• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • trakt św wojciecha

    z traktu św Wojciecha od ul Strogardzkiej aż do Gdańska Głownego, jazda rowerem na tym odcinku jest bardzo niebezpieczna!

    • 3 0

  • Droga rowerowa

    Szlag mnie trafia !!!!!!! A co z drogą rowerową , nie mówiąc już o chodniku którego nie ma na ul świętokrzyskiej od zbiornika retencyjnego do początku kowal !!!!!! Może w końcu ktoś z urzędu pomyśli o tym odcinku !!!!!!!!

    • 3 1

  • trzeba inwestowac w alternatywny transport (6)

    powiedzcie, czy taka Kopenhaga wydaje wam sie duzo cieplejsza od Gdanska? Czyh Holandia? Nie, a ludzie jezdza caly rok.

    Sami sobie odpowiedzcie, wolicie zyc dluzej, zdrowiej, w czystszym miescie, czy byc dumnym kierowca? Samochody juz nie sa tak modne jak kilkanascie lat temu.

    Ja bede jezdzil do pracy rowerem, tak dlugo jak sciezki sa przejezdne

    • 43 12

    • Tam jest płasko

      I pewnie odśnieżają, o ile w ogóle jakikolwiek śnieg spadnie. A weź u nas zapitalaj po górach i dolinach w śniegu i po lodzie :/

      • 0 6

    • dokladnie zagranica nawet w skandynawi ludzie z roweru korzystaja cały rok (1)

      W POlsce tacy jak ja to nadal kilka procent.A wystarczy odśnieżać drogi rowerowe.Ale co sie dziwic tutaj nawet chodników niepotrafia bo przetargi to filkcja firemki biarą kupe szmalu z naszych podatków apotem nic nierobia bo czesc kasy idzie pod stołem do kolesiów urzedasów!

      • 9 3

      • Korzystają też z samochodów cały rok.

        Ja myslę, że skoro u nas nie ma rowerzystów w zimie to znaczy, że nasi rowerzyści sa za mięccy. Niech rowerzyści sobie pogadaja dlaczego nie jeżdżą w zimie a nie zachęcaja do tego innych. Nieodśniezone ściezki to tylko wymówka

        • 1 6

    • (2)

      jeżeli Holandia nie jest wg ciebie cieplejsza, to zapraszam tu w grudniu

      • 10 3

      • (1)

        Jeśli temperatura jest wg Ciebie przeszkodą w jezdzeniu rowerem to zapraszam do Finlandii.

        • 20 6

        • Anchorage zimą, -40oC, śniegu 2m

          rowerzystów 3x więcej niż samochodów
          bo samochody nie odpalają
          widziałem i byłem w ciężkim szoku
          jeździli jezdnią, nim im odśnieżyli ścieżki
          żaden buc na nich nie trąbił
          pewnie dlatego, że nie ma Polaków

          • 17 2

  • 3M do przodu ! (1)

    Ciągle nie ma trasy przez 3M.No i te zmiany ze strony na stronę.I takie porządkowe sprawy jak np.przejście z rowerem z drogi leśnej na ścieżkę rowerową przy Kapliczce na Spacerowej.

    • 3 0

    • na tym wrednym zakręcie chyba się nic nie da zrobić. kładka za droga, za mało nas. a światła by zrobiły tam korek

      jedyna nadzieja, że jakoś ktoś zmusi Sopot, by część samochodów wpuścić w Reja, a drugi koniec trzeba by dołączyć, chyba przy węźle Osowa. albo tunel pod Pachołkiem.

      oba pomysły to gigantyczna forsa i odległa przyszłość. a teraz - nie ma nadziei, trzeba być czujnym ;-(

      • 2 0

  • Strona Biura Rozwoju miasta

    Wszystkie zamieszczone mapki i opracowania są niezbyt nowe - grudzień 2011, gdzie ścieżka wzdłuż Słowackiego (na dole i na górze) są w planach, kładka koło Auchan - w planach, ścieżka do Ergo Areny - w planach.
    Jedyne aktualne jest zaproszenie do ankiety, która nie działa. Po co w artykule taki odnośnik?

    • 5 0

  • Znów to samo...

    Ile razy o to samo można się pytać. Wpierw była ankieta, później konsultacje. Po co znowu o to samo się pytać? Kto był zainteresowany tematem to już poprzednio wypowiedział się.

    • 5 2

  • Niebezpieczna jezdnia -groza

    Ul. Turystyczna na Wyspie Sobieszewskiej ( nr 32 na zestawieniu ).Waska jezdnia brak pobocza , chodnika , zadnego oświetlenia , ludzie zmuszeni sa chodzić po jezdni w nocy zupełnie niewidoczni bo samochody jadące z przeciwka oslepiaja kierowcow , ci nie maja szans zauważyć pieszych czy rowerzystów. Scieżka pieszo rowerowa miała gotowy projekt i zabezpieczone 100% finansowanie ale....urzędasy nie znaleźli wykonawcy i dodacje przepadły. Ciekawe kto z Budyniowej ekipy za to poniesie odpowiedzialnośc ?

    • 9 1

  • (3)

    a może oddzielne pasy dla rowerzystów,autobusów,ciężarówek,osobowych,a może oddzielnie dla kierowców co maja auta do 5 000 zł.,i oddzielne dla tych co maja bmw.
    Co niektórzy mają zachcianki,jeżeli rowerzysta jest prawnym uczestnikiem ruchu,a tez wsiadam na rower czasami,to jaki czort marnować finanse,które mogły byc np. przeznaczone na nowy asfalt

    • 14 20

    • Bo mamy 90% pirtów drogowych za kierownica auta!!Bo Polska niejest przystosowana

      do jazdy razem z rowerzystami!!

      • 3 5

    • Prowadzący stado krów

      też jest prawym uczestnikiem ruchu i co z tego. Samochód i rower dzieli przepaść pod wieloma względami i nie wszędzie trzeba mieszać/zrównywać oba rodzaje ruchu. Są miejsca gdzie priorytet powinien mieć samochód, są gdzie rower. No i nie zapominajmy o pieszych.

      • 7 1

    • Lepiej nie kracz bo i tak może być

      • 2 0

  • Małomiejska... (1)

    To uważam za priorytet. Tam nie ma nawet pobocza, a rajdowcy szaleją 100/h po wybojach.

    • 22 0

    • wysyłać maile do BRG zamiast plusować post

      • 2 0

  • Zabrali pas na Bazynskiego,teraz na Kolobrzeskiej co nastepne moze obwodnica .A pod gorke zaden nie podjedzie wpycha sie rowerem do zapchanego tramwaju

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane