• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • Gdynia bardziej potrzebma nowa linia

    • 4 2

  • Można połączyć Gdańsk z Gdynią przez Osowę Chwaszczyno.

    Na tej trasie będzie się dużo budowało a i dzisiaj mieszka tam dużo ludzi pracujących w Gdańsku lub w Gdyni.

    • 9 0

  • Wybudować na pałę a potem myśleć. Jakie to gdańskie

    • 7 0

  • nie ma zgody na poprowadzenie trasy kolejki w odległości 10 metrów od istniejących bloków na wysokości 2 piętra. Kto o zdrowych zmysłach zakłada, że kolejka może kursować komuś przed balkonem, w odległości takiej, że można praktycznie wskoczyć z tego balkonu do kolejki? Opamiętajcie się ludzie.

    • 6 7

  • kiedy jakiekolwiek nowe linie autobusowe ? (1)

    skąd kasę na to? władze Gdańska mają inne wydatki.

    • 6 1

    • Linia 120

      Niedawno uruchomiona.

      • 1 0

  • (3)

    Przecież PKM to jeden z najwiekszych przekrętów korupcyjnych. Jak inaczej uzasadnić fakt budowy tak drogiej inwesticji, estkad kolejowych itd., po której kolejka jedzie raz na godzinę, jest nieskomunikowana z żadnym innym rodzaje komunikacji, i z nieznanych przyczyn pociągi dojeżdzają do Wrzeszcza, a nie do Gdańska głównego - pod tym względem to nieprawodpodobne marnotrastwo, bo każdego miesiąca Miasto i SKM marnuje dziesiątki tysięcy złotych przez niewykorzystywanie pełnego potencjału tej kolejki.

    • 21 9

    • powiem tobie dlaczego do Wrzeszcza a nie Gdańska :

      Nie dojeżdżają dlatego że jest remont dworca a priorytet najwyższy dostały tylko pośpieszne i daleko bieżne oraz skm . Zakończy się remont peronów na które wjeżdżały to będą jeździć ponownie .

      • 3 2

    • Głupi jesteś jak boot.

      • 0 0

    • dlaczego do Wrzeszcza?

      - brak bezkolizyjnego połączenia z torami SKM
      - brak zainteresowania SKM takim połaczeniem
      i wynikające z tego:
      - brak szczelin czasowych głównej magistrali na przejazd PKM w pożądanym takcie
      - brak miejsca na odrębne tory na pomiędzy Czarną i Białą
      - konieczność przejazdu składów przez wszytkie rozjazdy - dodatkowe spowolnienie i tak przeciążonej magistrali.

      Remont dworca to mały pikuś. I wcale nie pan...

      • 0 0

  • gdansk liderem dziadostwa

    Historia skm poludnie pokazuje ze w tym kraju nie planuje sie przyszlosciowo.
    Tylko to co teraz i do następnych wyborów. A Gdańsk jest jednym z liderów

    • 17 0

  • Za 20 lat może coś ruszy.

    • 7 0

  • A Karczemki?! (2)

    Zapomniana dzielnica, po której nie jeździ żaden "normalny" autobus, bo ZTM upiera się, iż nie ma tu miejsca na przejazdy autobusu po ulicach, co jest oczywiście nieprawdą, gdyż nie raz bus linii 268 zamieniany jest na tradycyjny autobus, tylko wiadomo nie przegubowy. Można zrobić komunikację w tej dzielnicy, ale kto by tam o nas pomyślał. Niech mieszkańcy z domów pod ogródkami działkowymi chodzą sobie na autobus 20 min. Co to jest 20 minut spaceru o 6 rano. Dobrze robi na zdrowie.

    PKM miała być na Karczemkach, ale temat coś umarł. To również mieszkańcy mogą sobie spacerować 30 minut do sąsiedniej dzielnicy Kiełpinek. Również zdrówko będzie lepsze. Szczególnie jak rano zimniej, to zawsze lepsza odporność organizmu.

    • 9 4

    • To mieszkaj w miescie, a nie w zapomnianej dzielnicy

      • 4 4

    • Planuje się przystanek w Karczemkach na kolei kokoszkowskiej

      Ale kiedy go wybudują? To już wy Karczemiacy musicie cisnąć wladzę

      • 2 0

  • Super pomysl

    Tak jak często kwestionuję rozne pomysly, tak ten wydaje sie warty zrealizowania w takim lub lekko zmienionym wariancie. Generalnie południe Gdanska bedzie odkorkowane i pojazdy szynowe to przyszlosc. Nie mozna ignorować tego problemu ze poludnie ginie w korkach.
    Rejestracje GKA czy GA itp i tak beda wjezdzac autami, ale chociaz mieszkancy się przerzucą na inny transport i to jest super pomysl! Popieram w 100%

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane