- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (158 opinii)
- 2 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (34 opinie)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (75 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (172 opinie)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (44 opinie)
- 6 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (101 opinii)
Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika
Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.
Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.
Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.
Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.
Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM
W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:
- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.
Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.
Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.
- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie
Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.
- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.
Studium na przełomie I i II kwartału lub później
Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".
Miejsca
Opinie (393) 7 zablokowanych
-
2020-02-10 23:11
Tunel??
A gdyby tak z poziomu obecnej SKM na wysokości Oruni wjechać pod ziemię i pod wszystkimi wyżej położonymi osiedlami wybudować linie ''metra '' przejechać przez Orunię górną hawla kowale lawendowe wzgórze i nowa pętlę tramwajowa dalej Jasień i włączyć się do PKM?? I dalej lotnisko , Gdynia albo Kaszuby... Nawet od strony Elbląga można by było pociąg regio puścić na lotnisko po tych torach.. to mega kasa ale jakie inne miasto w naszym kraju jak nie Gdańsk...??
- 1 1
-
2020-02-10 23:21
Proponuję tzw ring gdański (1)
Czyli wariant 1 szy z rozpatrywanych 4-ech połączenie SKM z linią PKM w Karczemkach i 2 torowy ring w obu kierunkach. W/w projekt pomija Kokoszki Karczemki, Kalinę , Smęgorzyno i Kiełpino Górne . A to na prawdę B. Dużo mieszkańców odciętych od przyzwoitej komunikacji.Ring to rewolucja w komunikacji i możliwośc skomunikowania górnego tarasu i południa Gdańska że sobą oraz Wrzeszczem i Śródmieściem. To również rewolucja dla Osowej.
- 2 0
-
2020-02-11 10:16
i do Pruszcza...
też...
- 0 0
-
2020-02-10 23:25
Opinia
Nie czytalem artykułu bo to nie ma sensu. Nawet jeśli tytul ma sens to w obecnych realiach za jakies 20 lat. Ludzie przestańcie to czytać ktos w XXI wielu zbudowal PKM i jej nie zelektryfikowal w XXI wieku gdzie glownym tematem jest EKO itd. Dyrdymały jakich wiele. Powodzenie
- 3 1
-
2020-02-10 23:42
Rębowo/Jasień (1)
A co z okolicą i mieszkańcami osiedli przy Designer Outlet?Tramwaj nie dojeżdża,skm też nie jest brana pod uwagę?Już teraz są ogromne korki do centrów handlowych,ktorych przybywa.Osiedli dla mieszkańców również.
- 0 1
-
2020-02-11 06:33
Przecież to dzielnice roszczeniowości, mieszkanie kupione za darmo w polu a teraz zadania żebyskm i Pkm były pod nosem. Kupije się mieszkania w dobrze skomunikowanej dzielnicy a co za tym idzie trzeba więcej wydać,wygoda kosztuje.
- 2 1
-
2020-02-11 01:29
to zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe
- 2 0
-
2020-02-11 03:26
Tramwaj (2)
Wolał bym żeby pociągnęli tam linie tramwajową zamiast kolejki
- 1 8
-
2020-02-11 08:17
Ty chyba nie wiesz o czym piszesz?
- 0 0
-
2020-02-11 11:42
Zgadzam się Tramwaj ale wodny
- 1 0
-
2020-02-11 05:56
Co z skm do Pruszcza? (1)
Co z skm do Pruszcza?
- 3 0
-
2020-02-11 21:43
regio
jest
- 0 0
-
2020-02-11 08:13
Skm przez srodek osiedla
Szkoda tylko, ze koncepcja czytelnika idzie przez moje osiedle, pod balkonem na co nikt nie pozwoli. Kto by chcial halas pociagow pod blokiem?! Co to w ogole za pomysł skm przez osiedla... zdala, na terenach niezabudowanych owszem.
- 0 0
-
2020-02-11 08:14
Najfajniejsze jest to włączenie w PKM pod kątem prostym w Jasieniu.
Jakaś obrotnica??
- 1 0
-
2020-02-11 08:58
połączyć SKM i PKM i niech jeździ w kółko
połączyć SKM i PKM i niech jeździ w kółko
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.