• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • (1)

    A nam od strony stogów zabrali jednyny tramwaj w którym były DOŚĆ ludzkie warunki i troche tlenu, a mianowicie 11.. w strone chełmu wystarczyła 1, wiem bo często jezdziłam i ścisku nie było.

    • 5 3

    • No tak

      w 11 to chyba tylko i wyłącznie tlen był...

      • 0 2

  • Tłok, brud, smród, brak informacji!!! to codzienność komunikacyjna. Niedobrze mi się robi, kiedy muszę korzystac z tramwajów, jeżdżące trumny, autobusy ciut lepiej, na plus...

    • 3 3

  • koszmar (3)

    co do jazdy nowymi tramwajami to problem tez jest taki, że jak ludzie wsiadają to wszyscy tłoczą się przy drzwiach i wiekszość nie pójdzie dalej chociaz w głębi tramwaju zajęte sa miejsca tylko siedzące i spokojnie kilka osób może stanć.... niestety wczoraj miałam taki przypadek- chcąc wysiąść cudem tylko przpchnęłam sie przez tłum przy drzwiach, na moje przpraszam nikt prawie nie raczył zareagować... chce dodac tylko że specjalnego tłoku w pozostałej częci tramwaju nie było, więc nie wiem czy ludzie boja sie że nie zdązą wysiąć czy co, że stąją tak zaraz przy drzwiach....

    • 29 1

    • zawalidrogi (1)

      mam te same doswiadczenia. ludzie, ktorzy wcale nie wysiadaja po dwoch - trzech przystankach, tlocza sie przy wejsciu i nie ma mozliwosci przecisniecia sie. Ostatnio wlasnie pewna kobieta wsiadla razem ze mna w glownym i oczywiscie "zaparkowala" przy samych drzwiach. na samym poczatku bylo to zrozumiale, bo tlok byl nieziemski, ale potem, gdy tram. powoli sie rozladowywal i mozna bylo spokojnie przejsc w mniej zatloczone miejsce, to nie - stala dzielnie na swojej pozycji :) nie wiem, dokad jechala (byl to nr 8), ale kiedy wysiadalam na chlopskiej, ona jechala dalej... Czasem niektorym brakuje myslenia ;]

      • 9 0

      • Ja w Helmutach we Wrzeszczu zawsze idę do środka, bo i tak wiem, że na dworcu glownym 90% ludzi (w tym ja) wysiądzie :)

        • 1 0

    • niektóre osoby wsiadają po to aby sie przejechac to normalne przy nowych tramwajach

      • 1 4

  • przystanek

    i poco bylo laczyc przystanek na lenartowicza/przerobka/ z koncowym przystankiem 11 kiedy jezdzila do przerobki jesli teraz ma jezdzic na abrahama! moze pomyslicie o polaczeniu tych dzielnic ze stogami. tu mieszka duzo ludzi

    • 4 4

  • Przecież Dortmundy są 2 kierunkowe! Nie trzeba zawracać!!

    Kuźwa, przecież Dortmundy są 2kierunkowe, mogą kończyć na ślepym torze. Wystarczy zbudować jedną parę zwrotnic, żeby wskakiwały na właściwy tor. Taki to wielki problem?

    • 5 3

  • co nie zmienia faktu ze tramwaje z Chelmu powinny jezdzic do wrzeszcza

    • 13 2

  • Linia nr 11

    Bardzo dobra linia od ul. Abrahama aż do Gdańska. Tylko jest jeden problem, a mianowicie: tramwaj nr 11 przed teraźniejszą zmianą kursował w godzinach przedpołudniowych, wtedy kiedy mało ludzi jeździło. Jak ludzie jechali do pracy i z pracy tramwaj już nie kursował. Wszystko zrobione było na opak.

    • 4 3

  • o co k... chodzi?

    - Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu
    z czego to wynika? z tego ze przy starym zaku jest przystanek? to niech jada przez okopowa jak 2 i 6
    z chamstwa kierowcow ktorzy zastawiaja torowisko? to na tydzien wyslac 2 patrole i zrobic kompletny poploch wsrod kierowca zebyh jeden z drugim zastanowil sie zanim wjedzie na tory
    a moze z myslenia ze jak zwykle sie nie uda? Tragedia z takim podejsciem NIC sensownego sie nie zrobi a wszystko bedzie sie posuwac naprzad slodkimi budyniowymi pierdnieciami.

    • 14 0

  • XXIw

    W 20 leciu w XXw udało się zbudować Gdynie - całą, zbudowano port. Zbudowano drogi, koleje. Technologia to w 90% ludzka praca , mało maszyn, bo dopiero wojna przyspieszyla budowe i technologie, po blisko 100 latach nie umiemy zbudowac autostrad, torów , nic nie umiemy w normalnym czasie. Amnezja ?
    Ale jestesmy leniwi :)

    • 1 0

  • Co za bzdurny pomysł (3)

    puszczania tramwaju z Chełmu na kliniczna... to może niech na Stogi puszcza...
    Tramwaj z Chełmu powinien łączyć dzielnicę z centrum miasta, a centrum miasta rozciaga sie na Wrzeszcz i to jest kierunek w którym podróżuje większość pasażerów. W strone Wrzeszcza jest większość szkół i uczelni. Rzeczywiście studentom UG na rękę byłoby pociągnięcie w przyszłości linii do Oliwy

    • 5 5

    • sam jesteś bzdurny (2)

      póki nie ma wystarczającej ilości taboru, niech puszczą na Kliniczną, byle ludzie mogli dojechać do dworca PKP; a jak będzie tabor, to owszem, nic nie ma złego w połączeniu Chełmu z Wrzeszczem, Oliwą, a nawet Jelitkowem

      • 3 2

      • twoja stara bzdurna (1)

        ile ci skroci czas przejazdu puszczenie tramwaju na kliniczna? czytaj tekst buraku zamiast sie ludzi czepiac, sklad puszczony na kliniczna nie rozwiaze problemu zapchanego huciska. Jak zapychac hucisko to tramwajem do Wrzeszcza a nie na zadupie. To nie problem ilosci skladow - mogly by kursowac co 7 minut - wystarczy - a idiotow co na torowisko wjezdzaja na hucisko wypasionymi furami.

        • 1 0

        • ale Hucisko nie musi być zapchane przy kursach na Chełm co 7 minut, bo linia przy PKS-ie jest prawie że nieużywana, wystarczy tam puścić chociażby taką 12 i 13 i nie będzie problemu zapchanego Huciska

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane