• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokale w pasażu gdyńskiego dworca wciąż bez najemców

rb
25 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Puste lokale między dworcem PKP Gdynia Główna a dworcem podmiejskim. Puste lokale między dworcem PKP Gdynia Główna a dworcem podmiejskim.

Blisko dwa lata temu informowaliśmy, że siedem lokali w pasażu dworca PKP w GdyniMapka stoi pustych. Mimo zapewnień przedstawicieli PKP, że trwają poszukiwania najemców, wciąż nie udało się ich znaleźć.



Czy kupujesz inne rzeczy niż bilety na dworcach PKP?

Minęło osiem lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Prace kosztem 40 mln zł zostały wykonane na Euro 2012. Podczas dwóch lat odświeżono wnętrze, elewacje, zadbano o architektoniczne detale, zwłaszcza na suficie, pozostawiając np. zabytkowe i trudne dla niektórych do sforsowania wejściowe drzwi. Początkowo na dworcu nie dało się niczego kupić ani nigdzie zjeść, bowiem większość lokali stała pusta.

Na początku 90 proc. wynajętej powierzchni



Dopiero w 2014 roku przedstawiciele PKP mieli się czym pochwalić. Po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków dołączył bar McDonald's do innych otwartych punktów. W pewnym momencie było wynajętych 90 proc. powierzchni, ale ta sytuacja nie trwała długo.

Jesienią 2018 roku informowaliśmy, że siedem lokali w tzw. kolumnadzie, czyli pasażu dworcowym między budynkiem dworca podmiejskiego i PKP, pozostaje od kilku tygodni pustych. Wcześniej był tu m.in. punkt z prasą, apteka i kawiarnia.

Sezon za pasem, lokale nadal puste



Trzeba przyznać, że to trudne miejsce dla najemców. Przechodzą tamtędy głównie mieszkańcy kierujący się do autobusów lub kolei podmiejskiej. Turyści zwykle korzystają z głównego wejścia i wyjścia. Poza tym okolica nie zachęca do spacerów - na zewnątrz często widać mężczyzn pod wpływem alkoholu, nie ma tam osób oczekujących na pociąg.

Przedstawiciele PKP zapewniali, że będą chcieli ogłosić postępowanie na wynajem powierzchni, ale przez blisko dwa lata w pasażu nic się nie zmieniło. Lokale straszą pustkami, tymczasem właśnie zaczyna się kolejny turystyczny sezon, który - jak wskazują prognozy - może być wyjątkowo udany dla polskich miast.

PKP: nie ma chętnych



O to, czy są szanse na zmianę tej sytuacji, po raz kolejny zapytaliśmy przedstawicieli kolei. Tłumaczą, że po tym, jak z dworca wyprowadziły się w 2018 roku trzy sieciowe lokale, nie ma chętnych na przejęcie powierzchni.

  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
- PKP SA ogłaszała postępowania przetargowe na wynajem lokali. Kilku kontrahentów było zainteresowanych, lecz żaden z nich finalnie nie wziął udziału w postępowaniu - informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura komunikacji Polskich Kolei Państwowych.

Zdradza przy okazji, że czynsz podstawowy za wynajem lokalu wynosi 50 zł za m kw. miesięcznie. Dodatkowo konieczne jest uiszczenie opłaty marketingowej, która wynosi 4 zł / m kw. za miesiąc.

Wyższe stawki na dworcach premium



- Średnia stawka wywoławcza za metr kwadratowy na dworcach premium, takich jak Gdynia Główna, waha się od kilkunastu do kilkuset złotych - dodaje Rudzińska-Rdzanek.
Można się tylko domyślać, czy gdyby nie koronawirus któraś z sieci zdecydowałyby się zainwestować w najem lokali. Przedstawiciele PKP wskazują, że pomagali dotychczasowym najemcom w przetrwaniu trudniejszych tygodni.

- Pakiet pomocowy funkcjonował od połowy marca do końca kwietnia tego roku, a dla niektórych branż również w maju - opowiada Rudzińska-Rdzanek.
Przypomnijmy, że PKP szuka w Gdyni również najemców na wyłączony z eksploatacji dworzec PKP w Wielkim Kacku przy ul. NowodworcowejMapka. Ponieważ jest obiektem zabytkowym, kolejarze szukają najemcy, który wykorzysta jego przestrzeń pod nową funkcję. Na wynajem przeznaczono też niewielki budynek przy przystanku PKMMapka.
rb

Miejsca

Opinie (223) 4 zablokowane

  • głuopota PKP.. lesne dziadki

    po pierwsze wywalic niemote który tym zarzadza...przez 2 lata nic nie zrobił to i kolejne nic nie zrobi..po drugie obnizyc cene za metr bo logiczne ze nikt w tej cenie nie wynajmie skoro nie wynajeto przez tyle czasu..po trzecie obnizyc najemcy na pierwsze 3 mce czynsz aby sie rozkrecił..po czwarte zrezygnowac z chorej wymyslonej nie wiadomo po co opłaty marketingowj..to jesli chodzi o lokale ..i wazne niech SOK przegoni meneli z tego miejsca..za cos kase biora.. gwarantuje..pół roku i miejsce zyje i zarabia na wszystkich..

    • 6 0

  • (1)

    Może po prostu kolejarze chcą zbyt dużo za najem i dlatego nie ma chętnych. Ostatnie lokale w tym pasażu zostały opróżnione bodaj na początku tego roku. Zaczynało się nieźle, była apteka, był kiosk ruchu, były 2 punkty gastronomiczne, była księgarnia.

    • 21 1

    • Lubilam ta apteke. Fajna byla. I w fajnym miejscu.

      • 2 0

  • Jestem kwiaciarka, sprzedaję tu róże.

    • 1 2

  • Jakie miasto

    Taki dworzec. Jeden wielki pić i sny o potędze. A rzeczywistość odmienna od propagandy.

    • 4 0

  • w czym problem (3)

    Im mniej najemców, tym czyściej. Nie widzę problemu.

    • 16 23

    • Nawet w artykule piszą o menelstwie (1)

      • 5 2

      • piszą o swoim hobby

        • 0 1

    • odkąd wyprowadzila się stamtąd kawiarnia i piekarnia

      zaczelo tam smierdziec moczem a plac przed dworcem zamienia się w parking dla pracowników dworca. zenada.

      • 9 1

  • postawić tam rzeźnie-ubojnie

    • 3 0

  • Jest jeden sposób na te lokale - przywrócić dawny wygląd pasażu

    Czyli rozwalić ścianki z gufnolitu, oczyścić kolumny i odtworzyć posadzkę. Zanim pojawiły się ohydne budy, jak np gyros grill bar z kolorowym neonem (pewnie niektórzy pamiętają, co tam było w latach 90tych), było wygodne, przestronne zadaszone przejście.

    • 3 0

  • Otworzyć skup złomu dla okolicznych meneli!
    To powinno się znaleźć w BO!

    • 9 0

  • Niestety puste miasto

    • 5 0

  • Puste miasto

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane