• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek: na lotnisko cztery składy PKM na godzinę, do Gdyni - dwa

Maciej Naskręt
30 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa przystanku PKM Matarnia. Budowa przystanku PKM Matarnia.

Ujawnienie informacji o małej liczbie połączeń kolejowych na przyszłej linii PKM wywołało burzę: nie tylko wśród czytelników Trojmiasto.pl, ale także we władzach województwa. W czwartek rano marszałek Struk zwołał naradę w tej sprawie, a następnie ogłosił: - Składy będą kursować na lotnisko co 15 minut, a do Gdyni - dwa razy na godzinę.



Po trzech godzinach od pojawienia się naszego artykułu na temat małej liczby kursów po linii PKM, władze samorządu województwa zmieniły stanowisko: marszałek Mieczysław Struk zapowiedział, że pociągów będzie więcej, niż jeszcze dzień wcześniej zapowiadał jego zastępca.

Przypomnijmy: w środę Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego zapowiadał, że na głównym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli między Wrzeszczem a lotniskiem w Rębiechowie, pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. Natomiast tylko raz na godzinę z Wrzeszcza pojedzie pociąg do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni.

Swojego zastępcę postanowił poprawić sam marszałek.

- W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska.

Przypomnijmy, że Unia Europejska dołożyła do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 668 mln zł, czyli 85 proc. wartości inwestycji.

O przygotowanej przed rozpoczęciem inwestycji analizie unijnych analityków z inicjatywy JASPERS przypomnieliśmy w naszym porannym artykule.

- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk.

Marszałek Struk nie zdementował natomiast informacji, że pociągi PKM będą kończyły bieg we Wrzeszczu, a nie w Gdańsku Głównym.

Jak oceniasz zamieszanie wokół liczby przejazdów pociągów na linii PKM?

Skąd różnica w wypowiedziach marszałków? Okazuje się, że wpływ na to miały negocjacje, jakie prowadzono z PKP PLK odnośnie "wpuszczenia" pociągów PKM na tory dalekobieżne we Wrzeszczu i na linii 201 relacji Gdynia-Kościerzyna.

- Kolejarze z PKP PLK nie wiedzą jeszcze, jaka częstotliwość przejazdów może odbywać się na ich linii po zakończeniu trwającej modernizacji we Wrzeszczu - mówi Struk.

Czy samorząd województwa ujawnił swoje okrojone plany wobec PKM, by wymusić na władzach Gdańska i Gdyni częściową partycypację w kosztach utrzymania połączeń kolejowych, dzięki czemu mogłyby one być częstsze?

- Jeśli chodzi o połączenia, to na pewno nie. Natomiast zachęciliśmy Gdynię, by partycypowała w kosztach budowy infrastruktury przy linii. Mowa tu o dołożeniu z budżetu 4 mln zł do budowy przystanków - podkreślił Mieczysław Struk.

PKM zyskała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku

Radni Gdańska uchwalili w czwartek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów, po których wiedzie trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa wnioskował o ich uchwalenie po tym, gdy jeden z mieszkańców oprotestował decyzję legalizacyjną i pozwolenie na budowę trasy. Sprawę opisaliśmy na początku tego roku.

W ten sposób PKM zabezpieczyła się przed problemami związanymi z ewentualnym zatrzymaniem prac budowlanych. Uchwalenie planów ułatwi także prace w czasie montażu infrastruktury kolejowej poza terenami, dla których zostało wydane pozwolenie na budowę.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • ucieczka od rozwiązań systemowych (5)

    dobre to..... ludzie pokrzyczeli i już są efekty, warto krzyczeć dalej aż PKM połączy się w jedno z SKM i komunikacja miejska i będzie jakiś system a nie bałagan

    • 108 0

    • wszystko, tylko nie to (3)

      skm powinno zostać wchłonięte przez pkm:)
      skm to brud, syf i dziesiątki cen z dziwnymi końcówkami za ten sam bilet...to także wagony bydlęce pełne alkoholików i dziwne rozkłady jazdy...w zasadzie jedynym jej plusem jest to, że...w ogóle jest.

      • 8 1

      • pitolisz (2)

        Alkoholicy to część społeczeństwa - są w każdej komunikacji zbiorowej - chcesz to zmienić, zmieniaj naród, to raz. Dwa - nie korzystam często, ale zdarza mi się i mogę stwierdzić, że nie jest aż tak źle - pociągi są odnawiane (nie wiem czego oczekujecie - wg mnie te odnowione są ok), a rozkład w miarę sensowny, może poza kierunkiem na Wejherowo. W tym jednak przypadku trzeba sprawdzić jakie są możliwości techniczne (gdzieś ten tabor musi stać, a w W-wie za dużo miejsca na niego nie ma). A żeby coś rozbudować lub zmodernizować - trzeba kasy. A zarząd województwa raczej na SKM góry złota nie daje. Problemem są ceny biletów, ale tu z kolei pokutuje komuna, czyli milion zniżek dla różnych dziwnych ludzi. Dopóki w tym kraju nie zlikwiduje się "równych i równiejszych" niewiele się tu zmieni.

        • 1 0

        • (1)

          Czy widzisz zdegradowanych alkoholikow w Urzedzie Miejskim? Widzisz ich w foyer dobrych hoteli, w teatrach i na basenach? Czy widzisz ich na co dzień w południe na ławeczce na Dlugim Targu? Chyba nie!

          Za każdąz tych nieobecnosci są rózne przyczyny. Czemu nie mogly by w końcu zadziałać i w PKM i reszcie komunikacji publicznej?

          • 0 0

          • Nie wyobrażam sobie przy każdym wejściu do pociągu/autobusu/trolejbusu/tramwaju ochroniarza, który śmierdziela pogoni. To odróżnia miejsca, które wymieniłeś od komunikacji. Na Długim w sezonie nie jednego śmierdziela widziałem. Poza tym alkoholicy i inne proszalne dziady/baby są też na ulicach, w centrach handlowych (tych słabszych, w tych lepszych/droższych jakoś sobie z tym radzą, zakładam, że nie do końca legalnie) na dworcach itp. Problemem jest prawo, które dopuszcza szlajanie się zapijaczonych ryjów w przestrzeni publicznej oraz żebranie (mimo miliona instytucji, które pomagają tak alkoholikom jak i biednym). Problemem są osoby prywatne, które dotują to towarzystwo wrzucając do czapek, puszek, kubków itp. Po co pijak ma iść do ośrodka, skoro tam nie można pić, a tu w końcu ktoś coś wrzuci? Przecież wyspać i ogrzać się można w komunikacji itp... Druga sprawa to fakt, że za izbę trzeba płacić - efektem jest to, że "stróże prawa" olewają typów, o których wiadomo, że nie zapłacą, bo nie mają z czego. I masz komplet.
            Tu trzeba zmian systemowych i to w bardzo szerokim zakresie, no ale my mamy same partie, które zajmują się głównie tępieniem siebie nawzajem, a przy okazji krytykowaniem po całości (bo czym innym jest rzeczowa krytyka w konkretnych sprawach) Kościoła, homoseksualistów, cyklistów, kierowców, żydów, rolników, pomników smoleńskich itp. Mamy też prawo i sądy, które mają wszystko w d*pie, a wyroki ferują na zamówienie....
            Najgorsze, że jak słucham "nowych sił", które się pojawiają to nie mówią one nic innego. Czekam na kogoś, kto oleje tą bandę i zajmie się krajem, ale jakoś nie wierzę, że taki się znajdzie.

            • 0 0

    • oj jak się połączy z SKM to kiepsko to widzę :(

      lepiej żeby SKM nie maczała w tym swoich paluchów

      • 18 2

  • a dlaczego utajnili materiały,

    że doradcą tej super PKM był Józef Bąk ?

    • 3 2

  • ktoś ich wybrał (6)

    zabawne jest to że ktoś ich wybrał. PKM porażka. Inna komedią jest ustalanie grafików jazdy skm do GDA Śródmieście przez 4 miesiące ... Skoro stacja ma być godotwa za 2 miesiące to już powinni nad tym pracowac

    • 36 7

    • Ale kto?

      Pan wybrał, Pani wybrała, wszyscy wybrali. Każdy może mieć pretensje tylko do samego siebie!

      • 0 0

    • cebulaki wybrrały takie maja władze (4)

      nikt nie myśli jak wybiera i to sa skutki. Cebulak idzie postawi krzyżyk a za nic nikogo nie rozlicza

      • 8 5

      • rozumiem, ze lepiej jest wybrac ludzi, ktorzy nie maja wcale zadnej wizji

        Bledy tu sa oczywiste. Brak spojnej wizji, szczegolnie wsrod decydentow na roznym poziomie.

        Warto pamietac, ze nie jeden Struk decyduje tu o wszystkim. W gre wchodza tez samorzady Gdanska, Gdyni, pewnie troche Kartuz oraz zarzadca torowisk miedzy Wrzeszczem - GG, a takze Osowa - Gdynia.

        Nie zmienia to faktu, ze wszsycy oni w mniejszym lub wiekszym stopniu sa tak naprawde urzednikami panstwowymi. Zyja z naszych podatkow i powinni umiec sie dogadac ponad osobistym interesem.

        Uwazam, ze negacjacje w tych sprawach powinny byc jawne. Wliczajac w to oficjalnie nagrywane i streamingowane w internecie sesje negocjacyjne. Niestety jak pokazuje doswiadczenie tych jelopow trzeba pilnowac na kazdym kroku, bo sami z siebie nie dopilnuja niczego.

        Szkoda. Mimo wszystko sadze, ze inwestycja bardzo odwazna i za kilka lat, gdy wszystko sie dotrze bedzie z niej wiele pozytku.

        • 7 1

      • Jakbyście wybrali pis to pkm jechała by bezpośrednio do smoleńska (2)

        • 19 10

        • Ale slabiutki zarcik (1)

          • 9 9

          • na twoim poziomie cebulaku i widac ze trafil idealnie.

            • 4 9

  • Co to znaczy PKM? (1)

    Szumna nazwa Pomorska Kolej Metropolitalna! No chyba komuś na rozumek padło! Jaka pomorska? Jaka metropolitalna? Toż to 18 km zygzakiem po kawałku Gdańska pomyka! Jaja sobie Panie Marszałku robicie?

    • 17 2

    • Dla tego proponuję zmienić nazwę:

      POMORSKA KOLEJ MARSZAŁKOWSKA

      • 2 0

  • yyy. czy oni sa nie powazni? (5)

    maja nas za debili?!

    • 126 4

    • mają (1)

      za dwa lata usunie się torowisko, postawi biało-czerwone barierki i będziemy mieli najbardziej rozbudowaną drogę rowerową na świecie

      • 27 0

      • nic z tego !

        trzeba dołożyć barierki za 50 baniek bo nasypy powyżej pół metra
        i te ch o lerne podkłady na tłuczniu - kiepsko się po nich rowerem jeździ

        • 1 0

    • Są niepoważni i mają nas za debili

      Taka smutna prawda, niestety. Gdyby nie wybory, to pewnie nic by nie zmienili, a tak ogarnęli się w ostatniej chwili. A najlepiej, jakby już nie musieli się po tych wyborach ogarniać, bo powinni odejść w niesławie.

      • 8 1

    • Elokwentnie odpowiem - No!

      • 5 0

    • nie,

      po prostu zaraz są wybory.

      • 23 1

  • A wydawało się że już gorzej nie będzie z tą PKM

    A tu proszę. Nie dość że zbudowali stację na środku wielkiego pola gdzie w promieniu setek metrów nie ma po prostu niczego. Nie dość że pociągi PKM nie będą mogły jeździź tam gdzie SKM i odwrotnie. Nie dość że PKM nie będzie jeźdić do Gdańska Głównego, to jeszcze wogóle nie będzie żadnych pociągów, bo jeden na pół godziny to jest nic.

    • 8 1

  • Przecież to była inwestycja by robota kręciła się w Gdańsku i parę groszy wpadło przy okazji

    a nie byście sobie latali kolejkami po wzgórzach.

    Nikt nie zrezygnuje z aut.

    Kolejka styknie co godzinę a i tak tłoku tam nie zobaczysz, może na początku gdy z ciekawości będą nią jeździć.

    • 6 1

  • z dzielnic południowych na lotnisko .... (6)

    No to będzie mniej więcej tak:
    autobusem do pętli przy Havla
    tramwajem do gdańska głównego
    skmka do wrzeszcza
    z wrzeszcza koleją metropolitalną na lotnisko
    BOOOOSKO

    • 40 6

    • (4)

      Wystarczy z pętli na Havla autobusem do PKM Brętowo i na lotnisko. Po co dookoła?

      • 12 1

      • skoro teraz wystarczy (2)

        tramwajem do Bramy Wyżynnej/Dworca Głównego i tu przesiadka na bezpośrednią linię bus 210 na lotnisko to po co ta cała PKeMka? chyba tylko po to aby kolesie za zarobione pieniądze pobudowali sobie trzecie i czwarte wille

        • 5 3

        • Czyli do okoła

          Jedziesz do pętli, potem do centrum i znów w autobus" panoramiczny". Sorry policz sobie czas, a zrozumiesz, że to błędne rozumowania.

          • 0 0

        • hłe, hłe, wczoraj to 210 jeździło

          na godzinnym opóźnieniu...

          • 3 1

      • żeby pop...ć od rzeczy

        skoro już nic na temat meritum napisać się nie potrafi...

        • 4 0

    • A kto powiedział, że to kolej dla dzielnic południowych

      Człowieku PKM dla dzielnic południowych w obecnym kształcie nie ma sensu, ale to tak jak próbować jeść ciasto przed upieczeniem.

      Dzielnice południowe są przed rozbudowawą lini tramwajowych i pod względem komunikacyjnym są zacofane, więc jakiekolwiek rozpatrywanie teraz nie ma sensu. Do tego proponowałbym przeczytać artykuł odnośnie zmian w liniach bo byś wiedział jak pojechać dużo prościej nawet zaraz po wybudowaniu PKM.

      Bo z Pętli Łostowice, będzie autobus do pętli brętowo, więc nawet w tym momencie będziesz miał raptem 2 przesiadki, a nie 3 jak piszesz. Ale o czym my dyskutujemy jak jasno widać mało wiesz nawet o obecnym kształcie komunikacji, bo pewnie tylko z auta korzystasz.

      • 0 0

  • To nic w porównaniu do Warszawy gdzie wybudowano tunel wzdłuż Wisły za 500 mln

    I co ciekawe tunel ten nie tylko jest zalewany ale jeszcze utrudnił przeprawę na drugi brzeg / poprzednio od razu z trasy - przedłużenia E-7 wjeżdżałeś na most wantowy i hej a teraz musisz wpierw objechać Solec...

    I nikt za to nie odpowiada do dzisiaj.

    • 1 1

  • (1)

    Nienawiść PO do Gdyni jest chorobą którą trzeba leczyć.
    Osoby które na nią cierpią właśnie podejmują takie decyzje.
    Ta kolej to nie PKM tyko kolej Gdańska PO.

    • 18 2

    • wiadomo, kto rządzi na pomorzu, ale

      Gdynia wcale sobie nie pomaga. Sama się izoluje i zamiast tworzyć własną ideę Trójmiasta, zamyka się w sobie. W Gdańsku też oczywiście nikt nie mówi o Trójmieście. W obecnej kampanii wyborczej jest tylko jeden temat tabu: Trójmiasto.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane