• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek oferuje SKM 10 nowych składów

Maciej Korolczuk
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM. Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM.

Urząd Marszałkowski chce pomóc Szybkiej Kolei Miejskiej w pozyskaniu 10 nowych pociągów, które miałyby obsługiwać ruch aglomeracyjny. Samorząd Województwa zaproponował przewoźnikowi przekazanie mu 10 z 31 zamówionych wiosną pociągów. - Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego wyciągamy rękę z pomocą - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa.



Tabor SKM w Trójmieście:

Propozycja złożona zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej to skutek dwóch nieudanych przetargów na zakup 10 nowych pociągów. SKM ogłosiła je dopiero w tym roku, w zasadzie już na starcie odbierając sobie szansę na pozytywne rozstrzygnięcie postępowania ze względu na zbyt krótki czas wyprodukowania i dostawy dziesięciu pociągów (SKM wiązał nieprzekraczalny termin końca grudnia 2023 r.).

Równolegle nowy tabor zamówił także Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów kolejowych w województwie.

I to właśnie z puli pociągów zamówionych kilka miesięcy temu ma pochodzić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, których potrzebuje, ale nie potrafi kupić SKM.

- Wiosenny przetarg na zakup 31 pociągów ogłosiliśmy z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ich zakup może być sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy lub z funduszy europejskich dla Pomorza. W sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia kolejnych 29 składów. Jesteśmy więc gotowi zapewnić brakujące 10 pociągów, które chciała zakupić Szybka Kolej Miejska i przekazać je spółce, by mogła realizować przewozy w ruchu aglomeracyjnym - zadeklarował Bonna.
Pierwsze 2 pociągi zamówione przez Urząd Marszałkowski mają dotrzeć do Trójmiasta w przyszłym roku. Kolejne 29 w następnych latach.

Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru. Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru.

150 zł za wypożyczenie pociągu dziennie



Stosowne pismo z propozycją złożoną prezesowi SKM Maciejowi Lignowskiemu przez Urząd Marszałkowski zostało przekazane w środę rano. Teraz pomysł będzie analizowany przez zarząd spółki w porozumieniu z właścicielem, a więc Polskimi Kolejami Państwowymi.

Marszałek Bonna podkreślił, że na odpowiedź od SKM oczekuje niezwłocznie.

Na jakiej zasadzie pociągi miałyby zostać przekazane przewoźnikowi?

- Wszystkie pojazdy będące własnością województwa są obecnie udostępniane przewoźnikom zgodnie z obowiązującą uchwałą województwa. Stawka za jeden dzień dzierżawy wynosi 150 zł netto za jeden skład - precyzuje Eugeniusz Manikowski, z-ca dyrektora departamentu ds. transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Jak przyznał marszałek Bonna, pomysł przekazania przewoźnikowi 10 zamówionych składów wynika z troski o dobro pasażerów a także z "nieporadności zarządu SKM".

- Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego chcemy jej w tym pomóc, bo tabor SKM nadaje się do natychmiastowej wymiany - dodaje Bonna.

Bonna: działamy merytorycznie, a nie politycznie



O nieudolności zarówno władz województwa, które są organizatorem transportu kolejowego, jak i samego przewoźnika, mówili we wtorek w Gdańsku posłowie Konfederacji - Krzysztof BosakMichał Urbaniak.

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Jako przyczynę wskazali polityczny konflikt między PO a PiS, zadeklarowali też gotowość do bycia mediatorem między obiema stronami i zapowiedzieli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, by ta przeprowadziła kontrolę nieudanych przetargów i narażenie na utratę 160 mln zł dofinansowania.

- Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Bosak wysnuł publicznie taką tezę. Urząd Marszałkowski działa merytorycznie, a nie politycznie. O tym, że tak jest, świadczy nasza propozycja, która jest ponad podziałami politycznymi - podkreślił Bonna.

Oświadczenie przedstawicieli SKM



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM:

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 r. jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11.2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji.

Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów.

Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu?

Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni. Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują.

Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta.

CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa. Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o "co najmniej 7 pojazdach". Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Miejsca

Opinie (241) 5 zablokowanych

  • Wpuscic wiecej przewoznikow, skoro skm sobie nie radzi. Szybko pasazerowie by odczuli poprawe.

    • 2 5

  • (10)

    W końcu,wszak właśnie od tego jest Marszałek!Dziwię się tylko że w pandemii ludzie byli ściśnięci niczym sardynki w puszce.A powinno się dać maksymalnie dużo składów...co 5 minut.Inna sprawa to jakość,punktualność i ceny biletów.Jeszcze parę spraw bym opisał ale 3 minuty to stanowczo za mało na merytoryczny wpis...

    • 22 13

    • Bonna niech nie bedzie taki mądry (4)

      2 mln zl na czysto przytulał z NFZ, za prowadzenie domu starców pod chojnicami. A na zabezpieczenia p.poz. to juz nie miał kasy. Pewnie celowo podpalił, żeby jeszcze dostać kase z ubezpieczenia

      • 4 6

      • W punkt (1)

        Oj tak, głośna historia z Chojnic

        • 4 0

        • W nagrodę, ze mu sie staruszkowie spalili

          Został wicemarszałkiem samorządu

          • 0 0

      • To NFZ daje kasę bez sprawdzenia? (1)

        Jakoś słabo rządzi ten PiS że tak słabo NFZtem zarządza...

        • 1 1

        • to bylo

          troche wczesniej...
          I trzeba sie bylo ewakuowac...

          • 1 0

    • A od czego jest SKM i ich rządowi patroni w Warszawie (1)

      Od brania pieniędzy za nic??

      • 3 3

      • od powozenia pojazdami SKM

        Nawet na pusto.
        Placone jest od wozo- kilometra...
        A jezdzi sie tak, jak marszalek sobie zazyczy...
        I zaplaci...

        • 4 0

    • Wpierw trzeba zbudować tunel w ciągu Puckiej w Gdyni, bo pociągi co 5 minut to brak otwartych szlabanów przez (1)

      godziny szczytu.

      Wg regulaminów kolejowych szlabany opuszcza się na 5 minut przed przejazdem pierwszego pociągu na linii wielotorowej.

      • 2 2

      • na osi Polnocna - Poludniowa

        Ale to taka drobna szczegola...

        • 0 0

    • Ściśnięci? Gdzie ty jeździłeś.

      • 6 0

  • Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego do dymisji (15)

    Od lat kładą kłody pod nogi. Mają swojego przedstawiciela w radzie nadzorczej i wiedza z pierwszej ręki z czym boryka się SKM. Celowo w przetargach ograniczali czas trwania kontraktu na realizację przewozów żeby SKM nie dostało pieniędzy na nowe jednostki. To samo dotyczy tras. Po kawałeczku zabierali to Tczew to Słupsk na rzecz konkurenta Polregio. Robili wszystko żeby zmusić SKM do sprzedaży udziałów i przejęcia za tzw 1 zł żeby stworzyć Koleje Pomorskie.

    Nagle się obudzili i oferują nowe składy. Hmm ciekawe kto je zbuduje ?

    • 69 45

    • Nie od dzisiaj wiadomo, że PiS nienawidzi Gdańska i to PKP obsadzone pisowskimi nominatami od lat robi wszystko żeby żyło się

      • 2 1

    • Zbuduje je Newag (1)

      Z którym UM ma umowę. Proste ;)

      • 2 6

      • UM ma "talon na balon" a nie umowę

        umowa jest na dwie sztuki i "może więcej"...

        • 5 1

    • Skończ pampersiarzu (3)

      Marszałek chciał normalnie dofinansować SKM w zamian za udziały. Nir pasowało firemce, więc działa tak, jak inne podmioty. Niekomfortowo? Spółeczka ma właściciela.

      • 18 16

      • "normalnie" dofinansowac?

        A ktos sobie zyczy dofinansowania na takich warunkach?
        Tabor to ulamek wartosci firmy. Ale libertyni gospodarczy przywykli do przejmowania podmiotow gospodarczych za wartosc tego co maja te firmy gotowki na koncie...

        I jaka jest wartosc dodana takiego przejecia?
        Jaki jest czynnik, ktory powodowac mialby wieksza sprawnosc tak przejetego podmiotu.
        Jedne pociotki zastapione zostana innymi... Widac to na kazdym kroku...

        • 4 2

      • Fleming ty nawet niemasz poco pampersa zakładac na łeb bo jetes pusty jakdzban Marszałek sanotował zakupy i blokował ile sie

        • 3 9

      • Firma nie decyduje kto ma być jej właścicielem

        Więc nie pisz głupot.

        • 4 13

    • Pomorska Kolej Regionalna powinna już dawno powstać. (1)

      • 7 8

      • malo ci

        Gait, zkm/z w kazdym miescie a peryferia i tak "szwagrexy" obslugija

        • 4 1

    • (2)

      doczytałbyś przed komentowaniem. Jest umowa z Newagiem i pierwsze składy pojawią się w przyszłym roku.

      • 10 12

      • (1)

        umowa z newagiem jest i dzięki tej umowie newag nie wysstarotwał do przetargu dla SKM
        Urząd Marszałkowski celowo ogłosił przetarg dwa lata temu żeby szantażować SKM . Przetarg na zakup dwóch pociągów z możliwością dokupienia 29 ciu. Czyli moga kupić dwa lub 31 a Newag zablokowany , nie startuje w kolejnych przetargach bo trzyma miejsce dla Urzędu Marszałkowskiego.
        To dlatego SKM musi się pilnie dezydowac na przyjecie oferty bo zaraz Urząd Marszałkowski musi się deklarować .
        a koniec końców wszystko i tak wepchnie na tory PKM

        • 12 5

        • No i co z tego? Pasażerom wszystko jedno kto kupił pociągi i kto jest przewoźnikiem.

          • 3 6

    • Co ty za pierdy piszesz ? Jak tak ci PolRegio staję ością w gardle, to gdzie "Sprintery" SKM po torach dalekobieżnych ?

      Kpiną są pociągi ze Słupska stające na każdym przystanku SKM a nie kursy po torach dalekobieżnych w Trójmieście.
      To tak jakby w "drapaczach chmur" jechać windą na 100 piętro z postojami na każdym piętrze.

      Część pociągów musi jeździć po torach dalekobieżnych jeśli chcesz, aby część ludzi przesiadła się z samochodów.

      • 8 1

    • co Ty za głupoty wypisujesz??? (1)

      • 23 24

      • pisze prawde

        prawda

        • 15 13

  • Szacun za kolory pociągów. Wspierajmy Ukrainę ! (6)

    • 7 50

    • (1)

      11 listopada wywieszamy flagi Ukrainy na zlość Putinowi.
      Polacy solidarni z Ukrainą!

      • 2 22

      • Ciebie chyba już zupełnie pogięło. Chyba wkoncu zdejmujemy te flagi z ulic autobusów, dość tego.

        • 5 1

    • Żółto-niebieskie barwy pociągów były od 1936 roku, gdy pierwsze ezt w PL wjechały na tory podmiejskie Warszawy. (2)

      • 16 2

      • Bo to barwy Śląska ! (1)

        • 0 2

        • i

          Arki.

          • 0 0

    • Niech i wspiera Izrael !

      • 6 0

  • Wywalić SKM z obiegu, ta firma od lat to kpina na rynku!

    • 1 6

  • Nie wiecie dlaczego SKM zawala przetargi? Z tego samego powodu, z którego PIS nie chce pieniędzu z UE

    Przecież patałachy nie kryją się z tym, że chcą by ludziom było źle bo łatwiej im będzie wygrać wybory. PIS to organizacja mafijna i takie metody stosuje.

    • 0 6

  • To może być szansa na atrakcję w najbliższych dekadach (6)

    SKM będzie atrakcją regionu i wcale nie żartuje, gdy w całej Polsce zrezygnują już z EN57 my będziemy je mieć dalej na chodzie. Ludzie będą przyjeżdżać nad morze ale także chętnie spróbują przejazdu SKM "Plaża, zabytki i skm"

    • 87 5

    • Będziemy skupować od innych samorządów egzemplarze wysyłane na żyletki. (2)

      • 9 1

      • Pomysł za darmo (1)

        Po co kupować, brać bo stoją na bocznicach w każdej większej aglomeracji w Polsce. Zawsze z trzech całych można złożyć jedną 3 wagonową.

        • 0 3

        • zareczam

          Nie stoja...

          • 0 0

    • nadal funkcjonuja w duzych ilosciach

      Nawet w Wawie.
      Nie tak latwo jest je zdobyc...

      • 1 0

    • doskonały pomysł - retro SKM jedyne takie - gwarantujemy niezapomniane doznania latem upał i przeciągi przez otwierane okna zimą albo zimno albo gorąca na maksa - dużo emocji w czasie awarii - pozostałe doznania jak tłok smród brud i menele pozostają gratis - tylko jeszcze kwestia ceny biletów wiadomo, że za takie atrakcje trzeba zapłacić a aktualne ceny biletów są zdecydowanie za niskie ;-)

      • 7 4

    • Kto normalny jedzie po to żeby kiblem się przejechać

      Myślę że ktoś kto odwiedza Trójmiasto wcale nie cieszy się z faktu że bedzie jechać tym "kLaSyKiEm" (byłby nim, gdyby "na chodzie" nie było ich ponad 300)

      • 3 3

  • Nic się nie zmienia (3)

    Kilkanaście lat jeżdżenia SKM za mną. Teraz jeżdżą moje dzieci a nie zmienia się nic. Opóźnienia, przeładowanie, brud. Kiedy wreszcie drugi, autonomiczny tor od Chyloni do W-wa? Kiedy SKM zacznie przypominać miejskie metro a nie wsiowe ciuchcie?

    • 20 4

    • SKM do Warszawy ? Co ty za pierdy piszesz. Jakie 2 dodatkowe tory do stolicy ? (2)

      I twoja naiwna wiara, że nowy tabor cudownie załatwi komfort podróży ? I co to jest brud w pociągach ?

      • 4 5

      • Co pobierasz?

        Czytasz i nie rozumiesz? Do czego się odniosłeś? Gdzie przeczytałeś o nowym taborze? Gdzie 2 dodatkowe tory? Do jakiej Warszawy? Halo?

        • 0 0

      • Do Wejherowa

        Deklu...

        • 4 0

  • SKM to jednak skansen i należałoby ten skrót zmodyfikować nieco ; Stary Kibel Modyfikowany.

    • 3 3

  • ludzie

    Trzymam kciuki, aby w końcu przestali przerzucać się winą i odpowiedzialnością, scgowali do kieszeni podziały partyjne (choć w sumie kieszenie mają mocno wypchane więc możliwe, że nic już tam nie zmieszczą), a zaczną patrzeć na komfort podróżujących!! Czy to SKM, czy PR to podróż w godzinach szczytu przez całą aglomeracje to istny koszmar. Nie interesuje mnie kto jest winny, kto więcej na tym zarobi, płace za coraz droższe bilety więc wymagam odpowiedniego komfortu!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane