• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek oferuje SKM 10 nowych składów

Maciej Korolczuk
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM. Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM.

Urząd Marszałkowski chce pomóc Szybkiej Kolei Miejskiej w pozyskaniu 10 nowych pociągów, które miałyby obsługiwać ruch aglomeracyjny. Samorząd Województwa zaproponował przewoźnikowi przekazanie mu 10 z 31 zamówionych wiosną pociągów. - Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego wyciągamy rękę z pomocą - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa.



Tabor SKM w Trójmieście:

Propozycja złożona zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej to skutek dwóch nieudanych przetargów na zakup 10 nowych pociągów. SKM ogłosiła je dopiero w tym roku, w zasadzie już na starcie odbierając sobie szansę na pozytywne rozstrzygnięcie postępowania ze względu na zbyt krótki czas wyprodukowania i dostawy dziesięciu pociągów (SKM wiązał nieprzekraczalny termin końca grudnia 2023 r.).

Równolegle nowy tabor zamówił także Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów kolejowych w województwie.

I to właśnie z puli pociągów zamówionych kilka miesięcy temu ma pochodzić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, których potrzebuje, ale nie potrafi kupić SKM.

- Wiosenny przetarg na zakup 31 pociągów ogłosiliśmy z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ich zakup może być sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy lub z funduszy europejskich dla Pomorza. W sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia kolejnych 29 składów. Jesteśmy więc gotowi zapewnić brakujące 10 pociągów, które chciała zakupić Szybka Kolej Miejska i przekazać je spółce, by mogła realizować przewozy w ruchu aglomeracyjnym - zadeklarował Bonna.
Pierwsze 2 pociągi zamówione przez Urząd Marszałkowski mają dotrzeć do Trójmiasta w przyszłym roku. Kolejne 29 w następnych latach.

Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru. Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru.

150 zł za wypożyczenie pociągu dziennie



Stosowne pismo z propozycją złożoną prezesowi SKM Maciejowi Lignowskiemu przez Urząd Marszałkowski zostało przekazane w środę rano. Teraz pomysł będzie analizowany przez zarząd spółki w porozumieniu z właścicielem, a więc Polskimi Kolejami Państwowymi.

Marszałek Bonna podkreślił, że na odpowiedź od SKM oczekuje niezwłocznie.

Na jakiej zasadzie pociągi miałyby zostać przekazane przewoźnikowi?

- Wszystkie pojazdy będące własnością województwa są obecnie udostępniane przewoźnikom zgodnie z obowiązującą uchwałą województwa. Stawka za jeden dzień dzierżawy wynosi 150 zł netto za jeden skład - precyzuje Eugeniusz Manikowski, z-ca dyrektora departamentu ds. transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Jak przyznał marszałek Bonna, pomysł przekazania przewoźnikowi 10 zamówionych składów wynika z troski o dobro pasażerów a także z "nieporadności zarządu SKM".

- Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego chcemy jej w tym pomóc, bo tabor SKM nadaje się do natychmiastowej wymiany - dodaje Bonna.

Bonna: działamy merytorycznie, a nie politycznie



O nieudolności zarówno władz województwa, które są organizatorem transportu kolejowego, jak i samego przewoźnika, mówili we wtorek w Gdańsku posłowie Konfederacji - Krzysztof BosakMichał Urbaniak.

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Jako przyczynę wskazali polityczny konflikt między PO a PiS, zadeklarowali też gotowość do bycia mediatorem między obiema stronami i zapowiedzieli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, by ta przeprowadziła kontrolę nieudanych przetargów i narażenie na utratę 160 mln zł dofinansowania.

- Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Bosak wysnuł publicznie taką tezę. Urząd Marszałkowski działa merytorycznie, a nie politycznie. O tym, że tak jest, świadczy nasza propozycja, która jest ponad podziałami politycznymi - podkreślił Bonna.

Oświadczenie przedstawicieli SKM



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM:

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 r. jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11.2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji.

Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów.

Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu?

Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni. Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują.

Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta.

CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa. Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o "co najmniej 7 pojazdach". Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Miejsca

Opinie (241) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • potrzebujemy wysłać PO w kosmos!

    • 0 0

  • czego skm się spodziewała? Zamiast podczas remontów przystanków dopasować perony do produkowanych w dużej liczbie pociągów, to z

    uporem maniaka trzymają wysokość starych klamówek i liczą, że każdy chętnie im wyprodukuje i homologuje pojazdy.. dwa, trzy lub jeden. I w rok to wszystko zrobi? Tak to jest, gdy szefuje firmie człowiek przywieziony w teczce...

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Własność (11)

    Tak naprawdę polityka to jedno. Ale w tej sprawie istotnym jest własność. Dlaczego Urząd Marszałkowski miał finansować spółkę PKP? Od początku chciał SKM pomóc, ale mając większościowy pakiet w niej. To co dziś UM zaproponował to oczywiście złośliwość, ale jak inaczej z betonem rozmawiać?

    • 100 32

    • (1)

      Jak miał niby finansować? Przecież SKM chciała by dostać kredyt umowy na 2-3 lata dłuższej. Dlaczego w innych województwach można zawrzeć umowy na dłuższy okres czasu a tylko w 3mieście przetargi są co 1-2 lata? Czy urzędnicy w 3mieście potrafią tylko gadać o komunikacji zbiorowej? Ciągle paplanie o tym, że należy ograniczyć ruch samochodów a jak przychodzi co do czego to całkowity paraliż komunikacyjny. Tramwaje ciągle opóźnione, tereny pod kolej na południe Gdańska sprzedane deweloperom a teraz im brakuje miejsca, PKM zbudowali by odciążyć dojazdy do Trójmiasta ale żadnych parkingów typu Park&Ride. Śmiech na sali ta cała komunikacja zbiorowa.

      • 4 2

      • W innych województwach powstały samorządowe koleje

        aby pkp nie rozbierał linii, niszczył budynków dworcowych czy terroryzował um stawkami za wzkm!

        • 0 0

    • rozmowa gluchego ze slepym o kolorach... (5)

      Tak mniej wiecej wygladaja rozmowy SKM z jej jedynym (!!!) klientem, czyli samorzadem wojwodztwa...
      Bajanie o skokowym przyroscie jakosci po przejeciu kontroli nad SKM jest... bajaniem. UM nie ma zadnych kompetencji do zarzadzania takim przedsiewzieciem. Wrecz takie polaczenie klienta z uslugodawca jest naganne i podpada pod reguly SoD.
      To tak formalnie.
      Nieformalnie, jest tajemnica poliszynela ze samorzad przespal wydzielenie SKM, bo w tym czasie byl zajety... likwidowaniem polaczen kolejowych. Przespal okres, gdy mial do dyspozycji caly aparat panstwowy, od gminy po premiera i prezydenta panstwa. Mial wtedy inne zabawki i atrakcje, a tak przyziemny problem, jak dostarczenie tluszczy do roboty, mial w glebokim powazaniu. Przez przypadek powstala PKM, jako odprysk lotniskowego "byznesu" i klotni z Gdynia.
      Do tego nalezy dodac rowniez personalne niecheci marszalkowskich prominentow, zmuszanych do wspolpracy z ludzmi, z ktorymi maja raczej szorstkie, wynikajace z przeszlosci, relacje.
      Na to jeszcze nalezy dorzucic personalne i wrecz rodzinne powiazania miedzy samorzadem wojewodztwa a firmami przewozowymi...

      To wszystko (oraz duzo wiecej) naklania do wzniesienia okrzyku: "Opatrznosci zachowaj Samorzad!!! Jak najdalej od kolei i nas, pasazerow".

      • 10 16

      • A jakie kompetencje ma obecnie skm? (2)

        Jeżdżą szrotami, nie ma dnia bez opóźnień

        • 14 7

        • ze ten szrot jezdzi, to oznacza ze kompetencje sa (1)

          I nie jest Trojmiasto w tym niczym niezwyklym.
          Warszawa i okolice w duzej czesci rowniez jest obslugiwana przez taki tabor. Ale oni maja ZNTK w Minsku...

          A gdybys widzial, jakie cudenska robia Czesi, modernizujac swoje motoraczki...
          Spoznienia sa przez "rozpasane" remonty peronow i torowisk a nie przez awarie.

          • 7 9

          • Podaj średni wiek pojazdów skm-w, km, wkd czy mw!

            I nie bajaj, że marszałek nie ma kompetencji! W innych województwach peery obsługują resztki ze stołu przewoźników samorządowych!

            • 0 0

      • Uważasz, za normalne (1)

        fakt, że przewozy zapewnia nam monopolista zależny od PKP?

        • 1 2

        • przewozy zapewnia nam samorząd

          pendolino też cię irytuje?

          • 1 1

    • własność... (2)

      Aby napić się piwa muszę kupować browar?!

      To są gierki urzędników i rodzinne układy.

      • 5 5

      • (1)

        Jesli jedyny browar-monopolista sprzedaje szczyny, to tak, musisz kupic browar by napic sie prawdziwego piwa.

        • 9 3

        • bynajmniej

          Jest wiele mozliwosci rozwiazania tego zagadnienia.
          Pewne jest natomiast jedno, nie bedzie ani lepiej, ani taniej...

          • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Stan taboru jest bardzo kiepski.Odnowione 50 letnie składy.Te nowsze więcej stoją niż jeżdżą.Jeszcze brakuje mi tych pomarańczowych kanciastych I niewygodnych plastykowych siedzeń.Ale dawne maniery czyli grzanie na maxa zostało...brakuje tylko służbowek gdzie amatorzy specjala i papierosów debatowali po pracy w stoczni...

    • 94 20

    • (1)

      Jakos te stare sie tak nie psuly. Jezdzilam na studia skm 15 lat temu i czestotliwosc kursow w szczycie,to bylo 5 minut.

      • 3 0

      • I było ich... ciut więcej.

        • 0 0

    • EW58, ksywa "Marchewa" (1)

      • 11 2

      • Nie mieszczą się w obecnej skrajni linii 250.

        Na dodatek zostały tylko pojedyncze sztuki. Jedna na Cisowej, jedna lub dwie w PKP Energetyka jako wydmuszki i dwie luźne kabiny.

        • 0 0

    • tak krawiec kraje...

      ...jak mu staje...

      To miara naszej zamożności.
      Na taką komunikację nas stać.
      A jeszcze trzeba ponosić koszty urzędniczych wojenek...

      • 1 1

    • Nie ma już plastikowych, twardych ławek koleś. Zostały wymienione. A składy wszędzie się modernizuje w normalnych (2)

      krajach.

      I myślisz naiwnie, że nowy tabor rozwiąże problem bywalców przedziałów służbowych w EN57/71 ?

      • 13 2

      • (1)

        Oczywiscie, w Impulsach stoczniowcy jezdza w krawatach, pija espresso i rozmawiaja o poezji.

        • 5 2

        • nie jezdza w krawatach

          Ale espresso i poezja i owszem, maja miejsce...

          • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Potrzebujemy dużo więcej nowych skladów. (18)

    Tak by można zapewnić kilku minutową częstotliwość kursowania w godzinach szczytu oraz pół-godzinną w godzinach nocnych.

    Jednocześnie postuluję montaż bramek biletowych przed wejściem na perony SKM. Obchodzących bramki karać nie jak za brak biletu, ale jako kradzież z włamaniem/nieuprawnione wtargnięcie.

    Pozwoliłoby to zmniejszyć liczbę menelstwa i patologii w pociągach.

    • 230 28

    • A na lekarza ci dać, czy sam znakdziesz kasę?

      • 0 0

    • nowe sklady powinny jezdzic gdansk-gdynia wylacznie (1)

      a nie wejcherowo, lebork, slupsk

      • 0 5

      • Mam nadzieje, że to troll bo mogę się założyć, że największy utarg za bilety miesięczne jest właśnie z tzw miast sypialni Trojmiasta i dzięki tym pasażerom to się jeszcze jakoś trzyma.

        • 3 0

    • (2)

      Karać za kradzież z włamaniem czytał pan w ogóle jak brzmi przepis mówiący o kradzieży z włamaniem ?

      • 6 4

      • (1)

        Ja bym proponowal karac jak za brutalne morderstwo i zbiorowy gwalt .

        • 3 2

        • Z premedytacja

          • 0 0

    • (3)

      dobry pomysl dlaczego nie ma wzorem z londynu systemu Oysterek ktore sluza nam od lat, a no Paniska na stolkach
      /kazdy jest ksieciem w swym grajdole/ i nie moga sie dogadac, dlatego potrzebna byla ustawa metropolitalna. Woodarze zapraszam do Londonka popatrzyc jak na jedna karte jade metrem,pociagiem, autobusem, tramwajem,

      • 27 7

      • a po co to Londka?! (2)

        Do Wawy bliżej (choć niekoniecznie taniej).
        I to samo robisz z kartonikiem.
        15 pln za dobę jazdy wszystkim, czym się da...

        • 11 0

        • Praga to samo jeden bilet na wszysstko

          • 0 0

        • Serio!? Niektórym gorzej powiodło się w życiu

          Dla bezdomnego przejazd na gapę autobusem lub kolejką jest możliwością ogrzania się. A wy macie pomysły jak z jakiejś mrocznej dystopii.

          • 1 5

    • (1)

      Menel zawsze wejdzie na peron i do kolejki chociażby przez tory.

      • 9 4

      • za granica gdzie sa bramki jakos sie nie zdaza

        • 0 1

    • (3)

      Perony nie są przystosowane do bramek i trochę szkoda pieniędzy na ten system. Wystarczą regularne patrole SOK, na każdej większej stacji patrol, wchodzą do składu, przechodzą przez cała długość , wysiadają i wracają składem w drugim kierunku . Jeżdżę codziennie na całej trasie w obie strony i patroli praktycznie nie ma.

      • 27 7

      • system jak za króla ćwieczka patrole w XXI w ........ (1)

        • 3 2

        • To beda cybernetyczni SOKisci, technologia XXII wieku. Na to szly te wszystkie pieniadze z podwyzek biletow.

          • 1 0

      • SKM ma swoją służbę ochrony. Tylko ma.

        • 7 0

    • To musisz jeszcze wydać kasę na ogrodzenia torów.

      • 12 2

    • Co pół godziny to sksmki kursują w weekendy i to w dzień,

      a co dopiero w nocy ;) Kursy skm w weekendy co 30min trwa już dobre 15lat (tłumaczą to remontami) ;)

      • 13 3

  • (12)

    Jak o Trójmiejskiej wojence partyjnej i jej destrukcyjnych dla Pomorzan efektach zaczęła mówić cała Polska to nagle Urząd Marszałkowski wspaniałomyślnie chce pomoc SKM-ce. A wcześniejsze kłody rzucane na "tory" SKM ?? Bez wieloletnich umów i gwarancji obsługi aglomeracji żadna firma nie zakupi takiej ilości taboru. Skończcie tą partyjną wojnę i zacznijcie działać dla mieszkańców, bo do tego zostaliście powołani.

    • 65 12

    • (11)

      Kupujesz samochody sąsiadom? Nie, kupują je sobie sami. Tak samo to działa na kolei. Jeżeli PKP jest właścicielem SKM to PKP płaci za pociągi. Jeżeli PKP nie chce płacić to przekazuje SKM marszałkowi i wtedy płaci marszałek. Proste.

      • 10 11

      • marszalek i tak zaplaci (6)

        W cenie uslugi.

        Kazde przedsiewziecie wymaga planowania i podstawy dla podjecia zobowiazan finansowych. Taka podstawa nie jest widzimisie mieszkancow, ze chca miec ladnie i pachnaco.
        Taka podstawa jest deklaracja ich przedstawiciela, ze jest zainteresowany utrzymaniem uslugi przez okres dajacy szanse na zwrot kasy.
        Bez takiej deklaracji nikt nie zaangazuje srodkow. Poszukaj sobie przewoznika, ktory ma luzem 100 skladow o okreslonych parametrach.
        Przyklad z samochodem jest bardzo nietrafiony, bo uslugi powszechne tak nie dzialaja. To troche wyzszy poziom myslenia niz korwinowski egoizm...

        • 4 3

        • (5)

          A gdzie jest powiedziane, że tabor musi kupić przewoźnik? Równie dobrze tabor może być własnością Urzędu Marszałkowskiego. W takiej sytuacji nie ma potrzeby zawierania umów wieloletnich a przewoźnika można łatwo zmienić jeżeli jego usługi są na niskim poziomie.

          • 9 1

          • I uważasz ze sterowana przez PiS SKM ot tak po prostu wpusci konkurencje na linie 250? Jesli tak, to jestes bardzo naiwny. (3)

            Jak tylko zmieni się władza,to w pierwszej kolejności trzeba z SKM wydzielić linie 250 i przekazać ja samorządom. Wtedy SKM straci możliwość terroryzowania UM i samorządów ogółem i zostanie sprowadzona do normalnej roli przewoźnika.

            • 4 2

            • terroryzowania?! (2)

              Jak moze taka dzialalnosc uprawiac firma, ktora ma jednego klienta...?!!

              Sklepikarzowi tez jego stragan bedziesz odbieral?

              Sa urzedy regulacyjne, ktorych nazwa zaczyna sie na U... Zawsze wystepuje problem ostatniej mili i dostepu do zasobu. Dalo sie to osiagnac w wielu dziedzinach gospodarki.

              Byl w zasiegu caly aparat wladzy, od gminy po premiera. I co? I do rymu...
              Bo sa przyjemniejsze zajecia, niz regulowanie rzeczywistosci. To ma zrobic "niewidzialna reka rynku"... I z bani... Mozna zajac sie "harataniem galy"...

              • 1 2

              • Kpisz czy o drogę pytasz? (1)

                Jak najbardziej może, bo jest spółką-córką PKP, dlatego nawet gdyby doszło do wstrzymania przewozów na linii 250, to spólka-matka kulejarzy wspomoże i w razie czego przechowa czasowo gdzie indziej. I dlatego właśnie może terroryzować, bo o ile UM jest ich jedynym klientem, to oni są jedynym przewoźnikiem który jest w stanie wystawić taką ilość składów od ręki; każdy inny przewoźnik potrzebuje realnie minimum 2 lata żeby zgromadzić tabor. I to przy założeniu że SKM wpuściłaby konkurencję na linię 250, a wiemy obaj doskonale że nie wpuści! Albo co najwyżej będzie udawać że chce wpuścić, dając zaporowe stawki za dostęp do infrastruktury. I są pewni swego, bo oni na kroplówce od PKP przetrwają i kilka miechów podczas gdy lud Trójmiasta wywiezie marszałka na taczkach najdale po miesiącu bez ruchu pociągów na linii 250! I kto tu kogo trzyma w szachu manipulancie?

                Właśnie dlatego niezbędne jest oddanie marszałkowi infrastruktury, , bo to głównie dzięki niej SKM jest monopolistą mogącym dyktować warunki klientowi!

                • 3 2

              • Troche sie mylisz

                Pomimo iż SKM zarządza linia to jest zobowiązana do jej udostępniania na równych warunkach. Jeżeli np. złożyłby zamówienie na trasę inny przewoznik to SKM musi ja udostępnić.

                • 0 0

          • to niech to zrobi

            ale takiej opcji na stole nie było.
            I dobrze wiesz, dlaczego.

            • 2 0

      • Płaci pasażer (3)

        a marszałek ma zorganizować sprawny transport. W latach 2018 -20 marszałek kupił 10 nowych pociągów i wynajmuje je Polregio . Wszystkie, co do sztuki! Czemu ani jednego nie użyczył SKM? Pasażer w Trójmieście to gorszy sort? Chcę wierzyć, że jego spokrewnienie z prezesem pomorskiego Polregio nie miało z tym nic wspólnego....

        • 3 1

        • Polregio jest w 100% wojewódzkie, więc de facto kupili dla siebie.

          Dlaczego mają komuś podnajmować to co kupili dla siebie jeśli sam nie mają nadmiaru?
          SKM to spółka-córka PKP z większościowym udziałem PKP. Niech PKP finansuje.

          • 0 1

        • Ale dofinansowanie dostała SKM a nie marszałek

          i SKM nic nie kupiła, bo w dwóch przetargach zgłosiło się zero chętnych.
          Marszałek ma dostawcę. Pozostaje kwestia dofinansowania, które SKM albo straci, albo przekaże marszałkowi i będą pociągi.

          • 0 0

        • MIAŁO i wszyscy to wiedza

          • 1 0

  • Nagonka na SKM

    Czy trójmiasto.pl ma dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego że codziennie pisze negatywne artykuły o SKM. Wiadomo nie od dziś że UM chce przejąć większość udziałów SKM i utrudnia działanie.

    • 4 0

  • Peowscy urzędnicy zarzucają innym nieporadność (3)

    Aż spadłem ze śmiechu ze swojego roweru MEVO.

    • 32 12

    • No właśnie, śmiej się ze swej kompromitacji pisowczyku żałosny. Niedługo koniec rządów tej śmiesznej partyjki. (1)

      • 8 10

      • a jakis program?!

        Tak konkretnie, dla ludzi...

        • 0 0

    • d**ilu propisowski SKM podlega PKP spółce skarbu państwa zarządzanego przez PiS ! Twój wpis jest w stylu wszystko wina Tuska. Typowe dla ciemnogrodu pisowskiego

      • 0 4

  • Przezabawny ten marszałek (5)

    Tyle lat blokował ogłoszenie przez SKM przetargu na nowe pojazdy, zgodę dał SKM jak już było za późno, pieniędzy unijnych od SKM w 2020 r na zakup nowych pociągów. nie chciał a teraz - przebudzenie! Ja was Pomorzanie uratuję i za pieniądze przyznane SKM kupię sobie pociągi, na które okazało się, że jeszcze nie załatwił kasy...czego nie rozumiecie?

    • 29 5

    • (3)

      I bardzo dobrze, że się nie zgadzał - bo SKM chciała kupować pociągi, które nie są kompletnie dopasowane do ruchu aglomeracyjnego.

      • 4 11

      • do twojej wizji przewozów aglomeracyjnych...

        zapewniam że nie mam ochoty na 50 minut w "metrze" i przeciągach powodowanych czterema parami drzwi.
        Metro jest pod ziemią w dość stabilnych warunkach a nie w wypiz***wie trójmiejskim.

        • 0 0

      • Bredzisz, to o czym mówisz to zaledwie warunki umowy. A tu nie było po stronie marszałkowa woli załatwienia sprawy jak należy. (1)

        Jak należy, to znaczy w interesie pasażerów SKM. Bo ze robił wszystko aby siąść na słoju z konfiturami, widać od lat jak na dłoni.

        • 8 0

        • Póki co zarząd słoja z konfiturami

          Powiększył się o trzeciego członka. Będzie komu płacić składki na wsparcie PiSu przed wyborami ;)

          • 1 3

    • Przezabawny to jesteś ty, z jakimiś swoimi urojeniami pod adresem marszałka.

      • 2 10

  • wybawiciele (3)

    trzymajcie mnie... wybawiciele... teraz "ratują" skm, a co było z umową przewozową? i czemu przez dwa lata nikt nie chciał pomóc i pozwolić w końcu na kupno taboru tylko kopano doły? nieudolność jest ale nie po tej stronie o której mowa...

    • 22 5

    • Bo skm chciała wziąć kredyt (2)

      A koszty jego spłaty przerzucić na pomorski samorząd. Takie z nich cwaniaki...

      • 1 7

      • a na kogo? (1)

        Za kredyt zawsze zapłaci klient.
        A SKM ma tylko jednego klienta.

        • 4 0

        • i ten "klient" powinien usiąść do stołu, aby koszty przedsięwzięcia były jak najniższe...

          Tylko że "klient" ma na to wylane...
          Bo to sumarycznie my zapłacimy.
          Przecież żaden problem miesięczny a 235pln a w Wa-wie 100...

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane