• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek oferuje SKM 10 nowych składów

Maciej Korolczuk
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM. Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM.

Urząd Marszałkowski chce pomóc Szybkiej Kolei Miejskiej w pozyskaniu 10 nowych pociągów, które miałyby obsługiwać ruch aglomeracyjny. Samorząd Województwa zaproponował przewoźnikowi przekazanie mu 10 z 31 zamówionych wiosną pociągów. - Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego wyciągamy rękę z pomocą - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa.



Tabor SKM w Trójmieście:

Propozycja złożona zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej to skutek dwóch nieudanych przetargów na zakup 10 nowych pociągów. SKM ogłosiła je dopiero w tym roku, w zasadzie już na starcie odbierając sobie szansę na pozytywne rozstrzygnięcie postępowania ze względu na zbyt krótki czas wyprodukowania i dostawy dziesięciu pociągów (SKM wiązał nieprzekraczalny termin końca grudnia 2023 r.).

Równolegle nowy tabor zamówił także Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów kolejowych w województwie.

I to właśnie z puli pociągów zamówionych kilka miesięcy temu ma pochodzić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, których potrzebuje, ale nie potrafi kupić SKM.

- Wiosenny przetarg na zakup 31 pociągów ogłosiliśmy z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ich zakup może być sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy lub z funduszy europejskich dla Pomorza. W sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia kolejnych 29 składów. Jesteśmy więc gotowi zapewnić brakujące 10 pociągów, które chciała zakupić Szybka Kolej Miejska i przekazać je spółce, by mogła realizować przewozy w ruchu aglomeracyjnym - zadeklarował Bonna.
Pierwsze 2 pociągi zamówione przez Urząd Marszałkowski mają dotrzeć do Trójmiasta w przyszłym roku. Kolejne 29 w następnych latach.

Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru. Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru.

150 zł za wypożyczenie pociągu dziennie



Stosowne pismo z propozycją złożoną prezesowi SKM Maciejowi Lignowskiemu przez Urząd Marszałkowski zostało przekazane w środę rano. Teraz pomysł będzie analizowany przez zarząd spółki w porozumieniu z właścicielem, a więc Polskimi Kolejami Państwowymi.

Marszałek Bonna podkreślił, że na odpowiedź od SKM oczekuje niezwłocznie.

Na jakiej zasadzie pociągi miałyby zostać przekazane przewoźnikowi?

- Wszystkie pojazdy będące własnością województwa są obecnie udostępniane przewoźnikom zgodnie z obowiązującą uchwałą województwa. Stawka za jeden dzień dzierżawy wynosi 150 zł netto za jeden skład - precyzuje Eugeniusz Manikowski, z-ca dyrektora departamentu ds. transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Jak przyznał marszałek Bonna, pomysł przekazania przewoźnikowi 10 zamówionych składów wynika z troski o dobro pasażerów a także z "nieporadności zarządu SKM".

- Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego chcemy jej w tym pomóc, bo tabor SKM nadaje się do natychmiastowej wymiany - dodaje Bonna.

Bonna: działamy merytorycznie, a nie politycznie



O nieudolności zarówno władz województwa, które są organizatorem transportu kolejowego, jak i samego przewoźnika, mówili we wtorek w Gdańsku posłowie Konfederacji - Krzysztof BosakMichał Urbaniak.

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Jako przyczynę wskazali polityczny konflikt między PO a PiS, zadeklarowali też gotowość do bycia mediatorem między obiema stronami i zapowiedzieli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, by ta przeprowadziła kontrolę nieudanych przetargów i narażenie na utratę 160 mln zł dofinansowania.

- Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Bosak wysnuł publicznie taką tezę. Urząd Marszałkowski działa merytorycznie, a nie politycznie. O tym, że tak jest, świadczy nasza propozycja, która jest ponad podziałami politycznymi - podkreślił Bonna.

Oświadczenie przedstawicieli SKM



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM:

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 r. jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11.2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji.

Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów.

Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu?

Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni. Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują.

Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta.

CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa. Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o "co najmniej 7 pojazdach". Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Miejsca

Opinie (241) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (10)

    W końcu,wszak właśnie od tego jest Marszałek!Dziwię się tylko że w pandemii ludzie byli ściśnięci niczym sardynki w puszce.A powinno się dać maksymalnie dużo składów...co 5 minut.Inna sprawa to jakość,punktualność i ceny biletów.Jeszcze parę spraw bym opisał ale 3 minuty to stanowczo za mało na merytoryczny wpis...

    • 22 13

    • Ściśnięci? Gdzie ty jeździłeś.

      • 6 0

    • Bonna niech nie bedzie taki mądry (4)

      2 mln zl na czysto przytulał z NFZ, za prowadzenie domu starców pod chojnicami. A na zabezpieczenia p.poz. to juz nie miał kasy. Pewnie celowo podpalił, żeby jeszcze dostać kase z ubezpieczenia

      • 4 6

      • To NFZ daje kasę bez sprawdzenia? (1)

        Jakoś słabo rządzi ten PiS że tak słabo NFZtem zarządza...

        • 1 1

        • to bylo

          troche wczesniej...
          I trzeba sie bylo ewakuowac...

          • 1 0

      • W punkt (1)

        Oj tak, głośna historia z Chojnic

        • 4 0

        • W nagrodę, ze mu sie staruszkowie spalili

          Został wicemarszałkiem samorządu

          • 0 0

    • Wpierw trzeba zbudować tunel w ciągu Puckiej w Gdyni, bo pociągi co 5 minut to brak otwartych szlabanów przez (1)

      godziny szczytu.

      Wg regulaminów kolejowych szlabany opuszcza się na 5 minut przed przejazdem pierwszego pociągu na linii wielotorowej.

      • 2 2

      • na osi Polnocna - Poludniowa

        Ale to taka drobna szczegola...

        • 0 0

    • A od czego jest SKM i ich rządowi patroni w Warszawie (1)

      Od brania pieniędzy za nic??

      • 3 3

      • od powozenia pojazdami SKM

        Nawet na pusto.
        Placone jest od wozo- kilometra...
        A jezdzi sie tak, jak marszalek sobie zazyczy...
        I zaplaci...

        • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Potrzebujemy dużo więcej nowych skladów. (18)

    Tak by można zapewnić kilku minutową częstotliwość kursowania w godzinach szczytu oraz pół-godzinną w godzinach nocnych.

    Jednocześnie postuluję montaż bramek biletowych przed wejściem na perony SKM. Obchodzących bramki karać nie jak za brak biletu, ale jako kradzież z włamaniem/nieuprawnione wtargnięcie.

    Pozwoliłoby to zmniejszyć liczbę menelstwa i patologii w pociągach.

    • 230 28

    • (3)

      dobry pomysl dlaczego nie ma wzorem z londynu systemu Oysterek ktore sluza nam od lat, a no Paniska na stolkach
      /kazdy jest ksieciem w swym grajdole/ i nie moga sie dogadac, dlatego potrzebna byla ustawa metropolitalna. Woodarze zapraszam do Londonka popatrzyc jak na jedna karte jade metrem,pociagiem, autobusem, tramwajem,

      • 27 7

      • a po co to Londka?! (2)

        Do Wawy bliżej (choć niekoniecznie taniej).
        I to samo robisz z kartonikiem.
        15 pln za dobę jazdy wszystkim, czym się da...

        • 11 0

        • Serio!? Niektórym gorzej powiodło się w życiu

          Dla bezdomnego przejazd na gapę autobusem lub kolejką jest możliwością ogrzania się. A wy macie pomysły jak z jakiejś mrocznej dystopii.

          • 1 5

        • Praga to samo jeden bilet na wszysstko

          • 0 0

    • (3)

      Perony nie są przystosowane do bramek i trochę szkoda pieniędzy na ten system. Wystarczą regularne patrole SOK, na każdej większej stacji patrol, wchodzą do składu, przechodzą przez cała długość , wysiadają i wracają składem w drugim kierunku . Jeżdżę codziennie na całej trasie w obie strony i patroli praktycznie nie ma.

      • 27 7

      • SKM ma swoją służbę ochrony. Tylko ma.

        • 7 0

      • system jak za króla ćwieczka patrole w XXI w ........ (1)

        • 3 2

        • To beda cybernetyczni SOKisci, technologia XXII wieku. Na to szly te wszystkie pieniadze z podwyzek biletow.

          • 1 0

    • Co pół godziny to sksmki kursują w weekendy i to w dzień,

      a co dopiero w nocy ;) Kursy skm w weekendy co 30min trwa już dobre 15lat (tłumaczą to remontami) ;)

      • 13 3

    • To musisz jeszcze wydać kasę na ogrodzenia torów.

      • 12 2

    • (1)

      Menel zawsze wejdzie na peron i do kolejki chociażby przez tory.

      • 9 4

      • za granica gdzie sa bramki jakos sie nie zdaza

        • 0 1

    • (2)

      Karać za kradzież z włamaniem czytał pan w ogóle jak brzmi przepis mówiący o kradzieży z włamaniem ?

      • 6 4

      • (1)

        Ja bym proponowal karac jak za brutalne morderstwo i zbiorowy gwalt .

        • 3 2

        • Z premedytacja

          • 0 0

    • nowe sklady powinny jezdzic gdansk-gdynia wylacznie (1)

      a nie wejcherowo, lebork, slupsk

      • 0 5

      • Mam nadzieje, że to troll bo mogę się założyć, że największy utarg za bilety miesięczne jest właśnie z tzw miast sypialni Trojmiasta i dzięki tym pasażerom to się jeszcze jakoś trzyma.

        • 3 0

    • A na lekarza ci dać, czy sam znakdziesz kasę?

      • 0 0

  • Już nie chcemy nic od was... (1)

    Po prostu odejdźcie. Zostawcie klucze w gabinetach i szukajcie innej roboty. Na ochronie w sklepie szukają. A nie zapomniałem... Jak nie będzie etykietki przy nazwisku to już przy wigilijnym stole nie będzie och ach... Mój synek pierdu pierdu :) Już w Workucie lepszą mają kolej dojazdową do zakładów pracy niż nasze 3city, gdzie apartamentos po 1,2 mln buhaha

    • 23 19

    • Mają już alterntywną pracę - pensjonat w Bieszczadach.

      • 0 2

  • Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego do dymisji (15)

    Od lat kładą kłody pod nogi. Mają swojego przedstawiciela w radzie nadzorczej i wiedza z pierwszej ręki z czym boryka się SKM. Celowo w przetargach ograniczali czas trwania kontraktu na realizację przewozów żeby SKM nie dostało pieniędzy na nowe jednostki. To samo dotyczy tras. Po kawałeczku zabierali to Tczew to Słupsk na rzecz konkurenta Polregio. Robili wszystko żeby zmusić SKM do sprzedaży udziałów i przejęcia za tzw 1 zł żeby stworzyć Koleje Pomorskie.

    Nagle się obudzili i oferują nowe składy. Hmm ciekawe kto je zbuduje ?

    • 69 45

    • co Ty za głupoty wypisujesz??? (1)

      • 23 24

      • pisze prawde

        prawda

        • 15 13

    • (2)

      doczytałbyś przed komentowaniem. Jest umowa z Newagiem i pierwsze składy pojawią się w przyszłym roku.

      • 10 12

      • (1)

        umowa z newagiem jest i dzięki tej umowie newag nie wysstarotwał do przetargu dla SKM
        Urząd Marszałkowski celowo ogłosił przetarg dwa lata temu żeby szantażować SKM . Przetarg na zakup dwóch pociągów z możliwością dokupienia 29 ciu. Czyli moga kupić dwa lub 31 a Newag zablokowany , nie startuje w kolejnych przetargach bo trzyma miejsce dla Urzędu Marszałkowskiego.
        To dlatego SKM musi się pilnie dezydowac na przyjecie oferty bo zaraz Urząd Marszałkowski musi się deklarować .
        a koniec końców wszystko i tak wepchnie na tory PKM

        • 12 5

        • No i co z tego? Pasażerom wszystko jedno kto kupił pociągi i kto jest przewoźnikiem.

          • 3 6

    • Skończ pampersiarzu (3)

      Marszałek chciał normalnie dofinansować SKM w zamian za udziały. Nir pasowało firemce, więc działa tak, jak inne podmioty. Niekomfortowo? Spółeczka ma właściciela.

      • 18 16

      • Firma nie decyduje kto ma być jej właścicielem

        Więc nie pisz głupot.

        • 4 13

      • Fleming ty nawet niemasz poco pampersa zakładac na łeb bo jetes pusty jakdzban Marszałek sanotował zakupy i blokował ile sie

        • 3 9

      • "normalnie" dofinansowac?

        A ktos sobie zyczy dofinansowania na takich warunkach?
        Tabor to ulamek wartosci firmy. Ale libertyni gospodarczy przywykli do przejmowania podmiotow gospodarczych za wartosc tego co maja te firmy gotowki na koncie...

        I jaka jest wartosc dodana takiego przejecia?
        Jaki jest czynnik, ktory powodowac mialby wieksza sprawnosc tak przejetego podmiotu.
        Jedne pociotki zastapione zostana innymi... Widac to na kazdym kroku...

        • 4 2

    • Pomorska Kolej Regionalna powinna już dawno powstać. (1)

      • 7 8

      • malo ci

        Gait, zkm/z w kazdym miescie a peryferia i tak "szwagrexy" obslugija

        • 4 1

    • Co ty za pierdy piszesz ? Jak tak ci PolRegio staję ością w gardle, to gdzie "Sprintery" SKM po torach dalekobieżnych ?

      Kpiną są pociągi ze Słupska stające na każdym przystanku SKM a nie kursy po torach dalekobieżnych w Trójmieście.
      To tak jakby w "drapaczach chmur" jechać windą na 100 piętro z postojami na każdym piętrze.

      Część pociągów musi jeździć po torach dalekobieżnych jeśli chcesz, aby część ludzi przesiadła się z samochodów.

      • 8 1

    • Zbuduje je Newag (1)

      Z którym UM ma umowę. Proste ;)

      • 2 6

      • UM ma "talon na balon" a nie umowę

        umowa jest na dwie sztuki i "może więcej"...

        • 5 1

    • Nie od dzisiaj wiadomo, że PiS nienawidzi Gdańska i to PKP obsadzone pisowskimi nominatami od lat robi wszystko żeby żyło się

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Stan taboru jest bardzo kiepski.Odnowione 50 letnie składy.Te nowsze więcej stoją niż jeżdżą.Jeszcze brakuje mi tych pomarańczowych kanciastych I niewygodnych plastykowych siedzeń.Ale dawne maniery czyli grzanie na maxa zostało...brakuje tylko służbowek gdzie amatorzy specjala i papierosów debatowali po pracy w stoczni...

    • 94 20

    • EW58, ksywa "Marchewa" (1)

      • 11 2

      • Nie mieszczą się w obecnej skrajni linii 250.

        Na dodatek zostały tylko pojedyncze sztuki. Jedna na Cisowej, jedna lub dwie w PKP Energetyka jako wydmuszki i dwie luźne kabiny.

        • 0 0

    • Nie ma już plastikowych, twardych ławek koleś. Zostały wymienione. A składy wszędzie się modernizuje w normalnych (2)

      krajach.

      I myślisz naiwnie, że nowy tabor rozwiąże problem bywalców przedziałów służbowych w EN57/71 ?

      • 13 2

      • (1)

        Oczywiscie, w Impulsach stoczniowcy jezdza w krawatach, pija espresso i rozmawiaja o poezji.

        • 5 2

        • nie jezdza w krawatach

          Ale espresso i poezja i owszem, maja miejsce...

          • 1 0

    • (1)

      Jakos te stare sie tak nie psuly. Jezdzilam na studia skm 15 lat temu i czestotliwosc kursow w szczycie,to bylo 5 minut.

      • 3 0

      • I było ich... ciut więcej.

        • 0 0

    • tak krawiec kraje...

      ...jak mu staje...

      To miara naszej zamożności.
      Na taką komunikację nas stać.
      A jeszcze trzeba ponosić koszty urzędniczych wojenek...

      • 1 1

  • klasyka manipulacji, stworzyć problem i proponować rozwiązania

    No, łaskawca... A mógł, panisko, zabić...

    • 69 20

  • (1)

    Co za bełkot. Póki co zamówili 2 pociągi z opcją na 30 więc na razie zapłaciliście za 2 składy...

    • 37 8

    • za nic jeszcze nie zapłacili. nawet 1 transzy

      • 2 0

  • Szacun za kolory pociągów. Wspierajmy Ukrainę ! (6)

    • 7 50

    • (1)

      11 listopada wywieszamy flagi Ukrainy na zlość Putinowi.
      Polacy solidarni z Ukrainą!

      • 2 22

      • Ciebie chyba już zupełnie pogięło. Chyba wkoncu zdejmujemy te flagi z ulic autobusów, dość tego.

        • 5 1

    • Niech i wspiera Izrael !

      • 6 0

    • Żółto-niebieskie barwy pociągów były od 1936 roku, gdy pierwsze ezt w PL wjechały na tory podmiejskie Warszawy. (2)

      • 16 2

      • Bo to barwy Śląska ! (1)

        • 0 2

        • i

          Arki.

          • 0 0

  • (10)

    Czemu marszałem pomaga? Powinien przyjść, nałożyć karę 500mln lub 100% udziałów do marszałka. I tyle. A nie "pomagać nieporadnej firmie". Bo za pół roku znów nieporadnie będą mieć jakiś problem i o pomóżcie.

    • 40 43

    • (9)

      Przecieź kołku to Nieudolny Marszałek zarządza tym burdelem ! Marszałek Strug wraz ze swoją świtą Do Dymisji ! Dosyć grzania wora !

      • 18 18

      • Nie, Duginie, Marszałek nie zarządza SKM (5)

        Zleca jej zadania przewozowe, a to nie jest zarządzanie

        • 15 12

        • jako jedyny klient SKM (4)

          Ma mozliwosci zarzadzania...

          Nie wszyscy zarzadzanie utozsamiaja z mozliwoscia wywalania na pysk...

          • 2 3

          • Marszałek ma niecałe 10 proc. udziałów w SKM (3)

            To niby jak ma zarządzać?

            • 3 5

            • to niech się dogada z kolegami z samorzadu... (2)

              I będzie miał 44 procent...

              A wypowiedzi nie zrozumiałeś...

              • 3 2

              • To dalej nie jest nawet 50% kołku. (1)

                • 0 2

              • powtórzę...

                Wypowiedzi nie zrozumiałeś.

                • 1 0

      • Czas na korekte (2)

        Nie ma takiego Marszałka wojewodztwa pomorskiego jak STRUG!

        • 4 4

        • (1)

          jeest Hebel

          • 2 0

          • :D

            • 1 0

  • (12)

    Jak o Trójmiejskiej wojence partyjnej i jej destrukcyjnych dla Pomorzan efektach zaczęła mówić cała Polska to nagle Urząd Marszałkowski wspaniałomyślnie chce pomoc SKM-ce. A wcześniejsze kłody rzucane na "tory" SKM ?? Bez wieloletnich umów i gwarancji obsługi aglomeracji żadna firma nie zakupi takiej ilości taboru. Skończcie tą partyjną wojnę i zacznijcie działać dla mieszkańców, bo do tego zostaliście powołani.

    • 65 12

    • (11)

      Kupujesz samochody sąsiadom? Nie, kupują je sobie sami. Tak samo to działa na kolei. Jeżeli PKP jest właścicielem SKM to PKP płaci za pociągi. Jeżeli PKP nie chce płacić to przekazuje SKM marszałkowi i wtedy płaci marszałek. Proste.

      • 10 11

      • marszalek i tak zaplaci (6)

        W cenie uslugi.

        Kazde przedsiewziecie wymaga planowania i podstawy dla podjecia zobowiazan finansowych. Taka podstawa nie jest widzimisie mieszkancow, ze chca miec ladnie i pachnaco.
        Taka podstawa jest deklaracja ich przedstawiciela, ze jest zainteresowany utrzymaniem uslugi przez okres dajacy szanse na zwrot kasy.
        Bez takiej deklaracji nikt nie zaangazuje srodkow. Poszukaj sobie przewoznika, ktory ma luzem 100 skladow o okreslonych parametrach.
        Przyklad z samochodem jest bardzo nietrafiony, bo uslugi powszechne tak nie dzialaja. To troche wyzszy poziom myslenia niz korwinowski egoizm...

        • 4 3

        • (5)

          A gdzie jest powiedziane, że tabor musi kupić przewoźnik? Równie dobrze tabor może być własnością Urzędu Marszałkowskiego. W takiej sytuacji nie ma potrzeby zawierania umów wieloletnich a przewoźnika można łatwo zmienić jeżeli jego usługi są na niskim poziomie.

          • 9 1

          • to niech to zrobi

            ale takiej opcji na stole nie było.
            I dobrze wiesz, dlaczego.

            • 2 0

          • I uważasz ze sterowana przez PiS SKM ot tak po prostu wpusci konkurencje na linie 250? Jesli tak, to jestes bardzo naiwny. (3)

            Jak tylko zmieni się władza,to w pierwszej kolejności trzeba z SKM wydzielić linie 250 i przekazać ja samorządom. Wtedy SKM straci możliwość terroryzowania UM i samorządów ogółem i zostanie sprowadzona do normalnej roli przewoźnika.

            • 4 2

            • terroryzowania?! (2)

              Jak moze taka dzialalnosc uprawiac firma, ktora ma jednego klienta...?!!

              Sklepikarzowi tez jego stragan bedziesz odbieral?

              Sa urzedy regulacyjne, ktorych nazwa zaczyna sie na U... Zawsze wystepuje problem ostatniej mili i dostepu do zasobu. Dalo sie to osiagnac w wielu dziedzinach gospodarki.

              Byl w zasiegu caly aparat wladzy, od gminy po premiera. I co? I do rymu...
              Bo sa przyjemniejsze zajecia, niz regulowanie rzeczywistosci. To ma zrobic "niewidzialna reka rynku"... I z bani... Mozna zajac sie "harataniem galy"...

              • 1 2

              • Kpisz czy o drogę pytasz? (1)

                Jak najbardziej może, bo jest spółką-córką PKP, dlatego nawet gdyby doszło do wstrzymania przewozów na linii 250, to spólka-matka kulejarzy wspomoże i w razie czego przechowa czasowo gdzie indziej. I dlatego właśnie może terroryzować, bo o ile UM jest ich jedynym klientem, to oni są jedynym przewoźnikiem który jest w stanie wystawić taką ilość składów od ręki; każdy inny przewoźnik potrzebuje realnie minimum 2 lata żeby zgromadzić tabor. I to przy założeniu że SKM wpuściłaby konkurencję na linię 250, a wiemy obaj doskonale że nie wpuści! Albo co najwyżej będzie udawać że chce wpuścić, dając zaporowe stawki za dostęp do infrastruktury. I są pewni swego, bo oni na kroplówce od PKP przetrwają i kilka miechów podczas gdy lud Trójmiasta wywiezie marszałka na taczkach najdale po miesiącu bez ruchu pociągów na linii 250! I kto tu kogo trzyma w szachu manipulancie?

                Właśnie dlatego niezbędne jest oddanie marszałkowi infrastruktury, , bo to głównie dzięki niej SKM jest monopolistą mogącym dyktować warunki klientowi!

                • 3 2

              • Troche sie mylisz

                Pomimo iż SKM zarządza linia to jest zobowiązana do jej udostępniania na równych warunkach. Jeżeli np. złożyłby zamówienie na trasę inny przewoznik to SKM musi ja udostępnić.

                • 0 0

      • Płaci pasażer (3)

        a marszałek ma zorganizować sprawny transport. W latach 2018 -20 marszałek kupił 10 nowych pociągów i wynajmuje je Polregio . Wszystkie, co do sztuki! Czemu ani jednego nie użyczył SKM? Pasażer w Trójmieście to gorszy sort? Chcę wierzyć, że jego spokrewnienie z prezesem pomorskiego Polregio nie miało z tym nic wspólnego....

        • 3 1

        • MIAŁO i wszyscy to wiedza

          • 1 0

        • Ale dofinansowanie dostała SKM a nie marszałek

          i SKM nic nie kupiła, bo w dwóch przetargach zgłosiło się zero chętnych.
          Marszałek ma dostawcę. Pozostaje kwestia dofinansowania, które SKM albo straci, albo przekaże marszałkowi i będą pociągi.

          • 0 0

        • Polregio jest w 100% wojewódzkie, więc de facto kupili dla siebie.

          Dlaczego mają komuś podnajmować to co kupili dla siebie jeśli sam nie mają nadmiaru?
          SKM to spółka-córka PKP z większościowym udziałem PKP. Niech PKP finansuje.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane