• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek oferuje SKM 10 nowych składów

Maciej Korolczuk
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM. Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM.

Urząd Marszałkowski chce pomóc Szybkiej Kolei Miejskiej w pozyskaniu 10 nowych pociągów, które miałyby obsługiwać ruch aglomeracyjny. Samorząd Województwa zaproponował przewoźnikowi przekazanie mu 10 z 31 zamówionych wiosną pociągów. - Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego wyciągamy rękę z pomocą - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa.



Tabor SKM w Trójmieście:

Propozycja złożona zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej to skutek dwóch nieudanych przetargów na zakup 10 nowych pociągów. SKM ogłosiła je dopiero w tym roku, w zasadzie już na starcie odbierając sobie szansę na pozytywne rozstrzygnięcie postępowania ze względu na zbyt krótki czas wyprodukowania i dostawy dziesięciu pociągów (SKM wiązał nieprzekraczalny termin końca grudnia 2023 r.).

Równolegle nowy tabor zamówił także Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów kolejowych w województwie.

I to właśnie z puli pociągów zamówionych kilka miesięcy temu ma pochodzić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, których potrzebuje, ale nie potrafi kupić SKM.

- Wiosenny przetarg na zakup 31 pociągów ogłosiliśmy z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ich zakup może być sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy lub z funduszy europejskich dla Pomorza. W sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia kolejnych 29 składów. Jesteśmy więc gotowi zapewnić brakujące 10 pociągów, które chciała zakupić Szybka Kolej Miejska i przekazać je spółce, by mogła realizować przewozy w ruchu aglomeracyjnym - zadeklarował Bonna.
Pierwsze 2 pociągi zamówione przez Urząd Marszałkowski mają dotrzeć do Trójmiasta w przyszłym roku. Kolejne 29 w następnych latach.

Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru. Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru.

150 zł za wypożyczenie pociągu dziennie



Stosowne pismo z propozycją złożoną prezesowi SKM Maciejowi Lignowskiemu przez Urząd Marszałkowski zostało przekazane w środę rano. Teraz pomysł będzie analizowany przez zarząd spółki w porozumieniu z właścicielem, a więc Polskimi Kolejami Państwowymi.

Marszałek Bonna podkreślił, że na odpowiedź od SKM oczekuje niezwłocznie.

Na jakiej zasadzie pociągi miałyby zostać przekazane przewoźnikowi?

- Wszystkie pojazdy będące własnością województwa są obecnie udostępniane przewoźnikom zgodnie z obowiązującą uchwałą województwa. Stawka za jeden dzień dzierżawy wynosi 150 zł netto za jeden skład - precyzuje Eugeniusz Manikowski, z-ca dyrektora departamentu ds. transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Jak przyznał marszałek Bonna, pomysł przekazania przewoźnikowi 10 zamówionych składów wynika z troski o dobro pasażerów a także z "nieporadności zarządu SKM".

- Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego chcemy jej w tym pomóc, bo tabor SKM nadaje się do natychmiastowej wymiany - dodaje Bonna.

Bonna: działamy merytorycznie, a nie politycznie



O nieudolności zarówno władz województwa, które są organizatorem transportu kolejowego, jak i samego przewoźnika, mówili we wtorek w Gdańsku posłowie Konfederacji - Krzysztof BosakMichał Urbaniak.

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Jako przyczynę wskazali polityczny konflikt między PO a PiS, zadeklarowali też gotowość do bycia mediatorem między obiema stronami i zapowiedzieli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, by ta przeprowadziła kontrolę nieudanych przetargów i narażenie na utratę 160 mln zł dofinansowania.

- Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Bosak wysnuł publicznie taką tezę. Urząd Marszałkowski działa merytorycznie, a nie politycznie. O tym, że tak jest, świadczy nasza propozycja, która jest ponad podziałami politycznymi - podkreślił Bonna.

Oświadczenie przedstawicieli SKM



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM:

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 r. jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11.2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji.

Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów.

Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu?

Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni. Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują.

Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta.

CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa. Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o "co najmniej 7 pojazdach". Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Miejsca

Opinie (241) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Własność (11)

    Tak naprawdę polityka to jedno. Ale w tej sprawie istotnym jest własność. Dlaczego Urząd Marszałkowski miał finansować spółkę PKP? Od początku chciał SKM pomóc, ale mając większościowy pakiet w niej. To co dziś UM zaproponował to oczywiście złośliwość, ale jak inaczej z betonem rozmawiać?

    • 100 32

    • rozmowa gluchego ze slepym o kolorach... (5)

      Tak mniej wiecej wygladaja rozmowy SKM z jej jedynym (!!!) klientem, czyli samorzadem wojwodztwa...
      Bajanie o skokowym przyroscie jakosci po przejeciu kontroli nad SKM jest... bajaniem. UM nie ma zadnych kompetencji do zarzadzania takim przedsiewzieciem. Wrecz takie polaczenie klienta z uslugodawca jest naganne i podpada pod reguly SoD.
      To tak formalnie.
      Nieformalnie, jest tajemnica poliszynela ze samorzad przespal wydzielenie SKM, bo w tym czasie byl zajety... likwidowaniem polaczen kolejowych. Przespal okres, gdy mial do dyspozycji caly aparat panstwowy, od gminy po premiera i prezydenta panstwa. Mial wtedy inne zabawki i atrakcje, a tak przyziemny problem, jak dostarczenie tluszczy do roboty, mial w glebokim powazaniu. Przez przypadek powstala PKM, jako odprysk lotniskowego "byznesu" i klotni z Gdynia.
      Do tego nalezy dodac rowniez personalne niecheci marszalkowskich prominentow, zmuszanych do wspolpracy z ludzmi, z ktorymi maja raczej szorstkie, wynikajace z przeszlosci, relacje.
      Na to jeszcze nalezy dorzucic personalne i wrecz rodzinne powiazania miedzy samorzadem wojewodztwa a firmami przewozowymi...

      To wszystko (oraz duzo wiecej) naklania do wzniesienia okrzyku: "Opatrznosci zachowaj Samorzad!!! Jak najdalej od kolei i nas, pasazerow".

      • 10 16

      • A jakie kompetencje ma obecnie skm? (2)

        Jeżdżą szrotami, nie ma dnia bez opóźnień

        • 14 7

        • ze ten szrot jezdzi, to oznacza ze kompetencje sa (1)

          I nie jest Trojmiasto w tym niczym niezwyklym.
          Warszawa i okolice w duzej czesci rowniez jest obslugiwana przez taki tabor. Ale oni maja ZNTK w Minsku...

          A gdybys widzial, jakie cudenska robia Czesi, modernizujac swoje motoraczki...
          Spoznienia sa przez "rozpasane" remonty peronow i torowisk a nie przez awarie.

          • 7 9

          • Podaj średni wiek pojazdów skm-w, km, wkd czy mw!

            I nie bajaj, że marszałek nie ma kompetencji! W innych województwach peery obsługują resztki ze stołu przewoźników samorządowych!

            • 0 0

      • Uważasz, za normalne (1)

        fakt, że przewozy zapewnia nam monopolista zależny od PKP?

        • 1 2

        • przewozy zapewnia nam samorząd

          pendolino też cię irytuje?

          • 1 1

    • własność... (2)

      Aby napić się piwa muszę kupować browar?!

      To są gierki urzędników i rodzinne układy.

      • 5 5

      • (1)

        Jesli jedyny browar-monopolista sprzedaje szczyny, to tak, musisz kupic browar by napic sie prawdziwego piwa.

        • 9 3

        • bynajmniej

          Jest wiele mozliwosci rozwiazania tego zagadnienia.
          Pewne jest natomiast jedno, nie bedzie ani lepiej, ani taniej...

          • 2 2

    • (1)

      Jak miał niby finansować? Przecież SKM chciała by dostać kredyt umowy na 2-3 lata dłuższej. Dlaczego w innych województwach można zawrzeć umowy na dłuższy okres czasu a tylko w 3mieście przetargi są co 1-2 lata? Czy urzędnicy w 3mieście potrafią tylko gadać o komunikacji zbiorowej? Ciągle paplanie o tym, że należy ograniczyć ruch samochodów a jak przychodzi co do czego to całkowity paraliż komunikacyjny. Tramwaje ciągle opóźnione, tereny pod kolej na południe Gdańska sprzedane deweloperom a teraz im brakuje miejsca, PKM zbudowali by odciążyć dojazdy do Trójmiasta ale żadnych parkingów typu Park&Ride. Śmiech na sali ta cała komunikacja zbiorowa.

      • 4 2

      • W innych województwach powstały samorządowe koleje

        aby pkp nie rozbierał linii, niszczył budynków dworcowych czy terroryzował um stawkami za wzkm!

        • 0 0

  • Struk i koledzy nie kumają bazy. (7)

    Nikt przytomny nie odda komuś spoza grupy PKP władzy nad spółką, która kontroluje linię kolejową w magistrali E-65. Nawet za PO nie udało się tego załatwić, więc teraz tym bardziej. A te zagrywki z sabotowaniem wsparcia zakupu taboru dla SKM trącą pisuaryzm.

    • 56 28

    • Linia SKM nic nie kontroluje. Jest linią samodzielną od Rumii do Gdańsk Śródmieście. (1)

      • 20 4

      • Trenuj czytanie ze zrozumieniem, bo na razie słabo...

        • 6 1

    • no oczywiscie panie ekspercie z internetu. wiesz co to magistrala e-65, a co to tory skm? (1)

      boniekgoscpier.jpg

      • 2 2

      • Wiem, wyczytałem sobie na Wikipedii. Ale co to ma do rzeczy?

        • 1 0

    • Fleming gdybys miał mózg i przeczytał ale nie potrafisz to Marszałek blokował zakupy! (1)

      • 6 7

      • Nie prawda. Marszałek miał swój przetarg a SKM swój. Marszałek już ma umowę z producentem pociągów. SKM ze swoim przetargiem jest wiadomo gdzie.

        • 5 5

    • W jednym z pociągów SKM zepsuły się drzwi. Przewoźnik zadziałał tak sprawnie, że spowodowano to opóźnienie 19 pociągów. To przykład z dzisiaj, który mówi właściwie wszystko o tej firmie. Jeżeli więc marszałek sabotuje działania SKM (lub ich nie wspiera) to ma moje poparcie. Ten relikt komunizmu powinien być zaorany do gołej ziemii i zastąpiony jakimkolwiek innym przewoźnikiem (prywatnym lub samorządowym).

      • 3 2

  • Przezabawny ten marszałek (5)

    Tyle lat blokował ogłoszenie przez SKM przetargu na nowe pojazdy, zgodę dał SKM jak już było za późno, pieniędzy unijnych od SKM w 2020 r na zakup nowych pociągów. nie chciał a teraz - przebudzenie! Ja was Pomorzanie uratuję i za pieniądze przyznane SKM kupię sobie pociągi, na które okazało się, że jeszcze nie załatwił kasy...czego nie rozumiecie?

    • 29 5

    • (3)

      I bardzo dobrze, że się nie zgadzał - bo SKM chciała kupować pociągi, które nie są kompletnie dopasowane do ruchu aglomeracyjnego.

      • 4 11

      • Bredzisz, to o czym mówisz to zaledwie warunki umowy. A tu nie było po stronie marszałkowa woli załatwienia sprawy jak należy. (1)

        Jak należy, to znaczy w interesie pasażerów SKM. Bo ze robił wszystko aby siąść na słoju z konfiturami, widać od lat jak na dłoni.

        • 8 0

        • Póki co zarząd słoja z konfiturami

          Powiększył się o trzeciego członka. Będzie komu płacić składki na wsparcie PiSu przed wyborami ;)

          • 1 3

      • do twojej wizji przewozów aglomeracyjnych...

        zapewniam że nie mam ochoty na 50 minut w "metrze" i przeciągach powodowanych czterema parami drzwi.
        Metro jest pod ziemią w dość stabilnych warunkach a nie w wypiz***wie trójmiejskim.

        • 0 0

    • Przezabawny to jesteś ty, z jakimiś swoimi urojeniami pod adresem marszałka.

      • 2 10

  • Wszyscy są winni tylko nie SKM Trójmiasto (2)

    Najważniejsze, kasą płynie do kolejarzy.

    • 13 16

    • Kasa do kolejarzy? (1)

      Mietek chce właśnie zajumać kasę od SKM i kupić sobie pociągi. Niby na linie SKM , ale pewnie też na PKM ,z której zaraz wygryzie SKM i wpuści wuja z Polregio.

      • 5 6

      • Wpuści, to wpuści. Nikt za SKM płakał nie będzie.

        • 3 4

  • SKM nie radzi sobie z tym co jest. Wystarczy wyjść na peron. I to nie ważne czy ich linia czy PKM. Oni wszędzie widzą problem tylko nie u siebie. Gadanie że to wina PR że ich pociąg jedzie opóźniony. W tym czasie ta PRka przyjezdaa punktualnie. Idźcie robić propagandę u siebie

    • 16 12

  • Kruk krukowi oka nie wykole. Jedynym rozwiązaniem

    jest pozbycie się miernot z skm i um.

    • 11 4

  • Nic się nie zmienia (3)

    Kilkanaście lat jeżdżenia SKM za mną. Teraz jeżdżą moje dzieci a nie zmienia się nic. Opóźnienia, przeładowanie, brud. Kiedy wreszcie drugi, autonomiczny tor od Chyloni do W-wa? Kiedy SKM zacznie przypominać miejskie metro a nie wsiowe ciuchcie?

    • 20 4

    • SKM do Warszawy ? Co ty za pierdy piszesz. Jakie 2 dodatkowe tory do stolicy ? (2)

      I twoja naiwna wiara, że nowy tabor cudownie załatwi komfort podróży ? I co to jest brud w pociągach ?

      • 4 5

      • Do Wejherowa

        Deklu...

        • 4 0

      • Co pobierasz?

        Czytasz i nie rozumiesz? Do czego się odniosłeś? Gdzie przeczytałeś o nowym taborze? Gdzie 2 dodatkowe tory? Do jakiej Warszawy? Halo?

        • 0 0

  • Za swoje czy z podatków?

    • 9 0

  • Boze co za nieudacznicy

    Zakup kilku kolejek a ja słyszę o tym od xx lat...

    • 16 1

  • wybawiciele (3)

    trzymajcie mnie... wybawiciele... teraz "ratują" skm, a co było z umową przewozową? i czemu przez dwa lata nikt nie chciał pomóc i pozwolić w końcu na kupno taboru tylko kopano doły? nieudolność jest ale nie po tej stronie o której mowa...

    • 22 5

    • Bo skm chciała wziąć kredyt (2)

      A koszty jego spłaty przerzucić na pomorski samorząd. Takie z nich cwaniaki...

      • 1 7

      • a na kogo? (1)

        Za kredyt zawsze zapłaci klient.
        A SKM ma tylko jednego klienta.

        • 4 0

        • i ten "klient" powinien usiąść do stołu, aby koszty przedsięwzięcia były jak najniższe...

          Tylko że "klient" ma na to wylane...
          Bo to sumarycznie my zapłacimy.
          Przecież żaden problem miesięczny a 235pln a w Wa-wie 100...

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane