• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przesuwa budowę przejścia przy dworcu

Maciej Korolczuk
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta. Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta.

Prace przy budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu GłównymMapka nie ruszą w tym roku. Miasto postanowiło przesunąć je na przyszły rok, by nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Gdańska. Te z pewnością będą niemałe, gdy w przyszłym miesiącu rozpocznie się budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej.



Budowa naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku to:

Pierwotnie budowa przejścia przy dworcu miała rozpocząć się w drugiej połowie ubiegłego roku.

Terminu nie udało się utrzymać i według ostatnich zapowiedzi (z sierpnia ubiegłego roku) inwestycję przesunięto na połowę 2021 r.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - mówiła wówczas Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Dziś już wiadomo, że na nowe przejście w tym roku nie ma szans.

Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie? Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie?
W lipcu po drugiej stronie Huciska rozpoczną się bowiem kilkumiesięczne roboty związane ze zwężeniem i przebudową Wałów Jagiellońskich i budową naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Już na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej miasto zapowiadało, że utrudnienia z pewnością będą odczuwalne, ale nie ma lepszego momentu na przeprowadzenie większości prac niż wakacje.

Lato pod znakiem remontów dróg w Gdańsku



W związku z tym DRMG, która ma prowadzić inwestycję przy dworcu, postanowiła przesunąć o kilka kolejnych miesięcy przetarg na wyłonienie wykonawcy przejścia na Podwalu Grodzkim. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, co by oznaczało jednoczesne rozkopanie głównej arterii w dwóch newralgicznych miejscach. Rozdzielenie obu inwestycji ma pomóc w uniknięciu trwającego wiele miesięcy paraliżu w centrum Gdańska.

Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum. Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na budowę przejścia pod koniec 2021 roku, a same prace budowlane na 2022 rok - dodaje dziś Agnieszka Zakrzacka.
Przypomnijmy, że inwestycja zakłada budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry. Ponadto powstanie też nowa sygnalizacja świetlna, a pasażerowie komunikacji miejskiej będą korzystać z  wydłużonych do 25 metrów peronów tramwajowych (łącznie krawędź peronowa będzie miała 120 m długości).

  • Inwestycja ma poprawić komfort w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
  • Interpelacja radnego Mateusza Skarbka ws. zwiększenia liczby wiat przystankowych na przystankach autobusowych przy dworcu.

Na nowych peronach pojawią się też nowe i wygodniejsze wiaty przystankowe. Obecne są mało komfortowe, bo wymianę pasażerów utrudniają np. boczne ścianki podtrzymujące zadaszenie, przez co na wąskich peronach jest jeszcze mniej miejsca. Pasażerowie narzekają też, że na przystankach wiat i ławek jest zbyt mało, na co zwrócił uwagę w swojej ostatniej interpelacji radny Mateusz Skarbek.

Planowana przebudowa zakłada też korektę istniejącej drogi rowerowej od strony budynku dworca oraz budowę miejsc postojowych "Kiss & Ride", stanowisk dla taksówek oraz koperty dla osób niepełnosprawnych. Infrastrukturę przystankową uzupełnią z kolei dwustronne tablice informacji pasażerskiej.

W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej (17 opinii)

Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej
Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej

Opinie (312) 9 zablokowanych

  • Ola musi nazbierać pieniędzy (5)

    Haha

    • 40 14

    • Te ha,ha... (3)

      to świadczy o tym,że masz mleko pod nosem, lub niski poziom inteligencji.No i nie Ola a Pani Prezydent....szczawiu !

      • 6 14

      • Prezydenta jak już ty seksisto mizogino homofobie

        • 0 0

      • To nie prezydent a przybłęda

        • 4 2

      • Ale zabolało. Nie pozbiera się po tym tekście.

        • 7 6

    • Niech dorzuci rydwan, na bank go ktoś odkupi jako słynne "dzieło".

      • 6 6

  • Taniej

    O wiele taniej i zapewne bezpieczniej było by zamontować schody ruchome i windy w zejściach do tunelu. Czystsze powietrze i nie trzeba czekać na zmianę świateł. Już widzę spóźnialskich biegnących na dworzec na czerwonym świetle.

    • 1 2

  • Po co? (3)

    Ja tego nie kumam. Po co budować naziemne przejścia, jak podziemne też dobrze służą? Wiecie jakie będą korki w mieście. Już to widać po wybudowanym przejściu na starym mieście.

    • 9 7

    • Niech zgadnę: zdrowy i bezdzietny? Ewentualnie poruszający się tylko samochodem? Spróbuj pomyśleć, jak przejdziesz tunelem mając problemy z nogami albo jadąc z dzieckiem w wózku.

      • 0 0

    • Przejścia podziemne to siedziba meneli i bezdomnych. Nie każdy lubi chodzić tam, gdzie śmierdzi moczem.

      Dodatkowo przy przejściach naziemnych nie trzeba marnować pieniędzy na oświetlenie, sprzątanie, odnawianie ścian i konserwacje wind.

      • 1 1

    • I nie skumasz. Bo to jest poza logiką.

      • 0 1

  • Przejście naziemne....

    Tyle lat był tunel i to w najczarniejszych latach komuny.I nikt nie marudził było i ok i najważniejsze bezpiecznie.
    No sory mieszkańcy chcieliście to macie....
    Ja wam prezydentki nie wybierałam
    Pozdrawiam

    • 1 1

  • Zmiany w Gdańsku (1)

    Coraz więcej bardzo niewłaściwych zmian w organizacji ruchu drogowego w Naszym Gdańsku.
    Nie ma znaczenia ,że większość mieszkańców ma negatywne zdanie na temat tych zmian.
    Urzędnicy zawsze mają rację. Nie zdają sobie sprawy z tego , że wprowadzane zmiany powodują utrudnienia mieszkańcom ulic , które kierowcy sobie wybierają jako zamiennik tego co było do tej pory. A do tej pory były to ulice mało uczęszczane przez kierowców. Nie wymieniam celowo nazw ulic bo mądrzy urzędnicy jeszcze tam namieszają. Jest tyle bardzo zaniedbanych miejsc w Gdańsku, które wymagałyby inwestycji nawet drobnych. Ale nie, trzeba uprzykrzać życie kierowcom. Załatajcie wszystkie dziury w jezdniach. Tak mało , a tak dużo.

    • 2 2

    • "Większość mieszkańców"? Rozumiem, że dzieci i młodzież, seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, osoby o niższych dochodach, których np. nie stać na auto czy osoby rezygnujące z jeżdżenia samochodem ze względów np. ekologicznych to taka niewielka grupa, która można tak po prostu zignorować?

      • 0 0

  • Nie rozumiem gdzie est sens robić przejście naziemne skora są podziemnej lepiej było by zrobić przejścia nadziemne. Te przejścia naziemne spowolnią ruch samochodowy który przez decyzję tej i**otki Dulkiewicz i tak jest już bardzo mocno nadwyrężony. i**otka powinna ustąpić ze stanowiska które dostała tak naprawdę w prezencie.

    • 1 2

  • dopiero trochę się korki rozładowały to trzeba przejściami przytkać centrum, podobnie z wyjściem z tunelu chyba decydenci w

    dopiero trochę się korki rozładowały to trzeba przejściami przytkać centrum, podobnie z wyjściem z tunelu chyba decydenci nie bywali w godzinach szczytu w okolicy dworca a decyzję przyklepali zaocznie :(

    • 2 2

  • Jakie dane i analizy uzasadniają te przejścia?!

    Proste pytanie o zasadność wydania naszych-mieszkańców pieniędzy.

    Ja jestem jednocześnie kierowcą, rowerzystą, pieszym i użytkownikiem komunikacji miejskiej i zawodowo zajmuję się transportem i logistyką; mam poważne wątpliwości o celowość i efektywność tych 2 przejść naziemnych w obecnej sytuacji.

    • 5 1

  • (17)

    Termin budowy przejścia w przyszłym mcu przy Bramie Wyżynnej jest naprawdę dokładnie przemyślany i przeanalizowany. Naprawdę trzeba być wybitnym analitykiem by w okresie największego ruchu związanego z Jarmarkiem Dominikańskim podejmować takie czynności. Trudno było robić to rok temu gdy ruch dosłownie wymarł? no tak pandemia wśród pracowników drogowych była prze okrutna.

    • 203 34

    • Największy ruch związany z jarmarkiem? :D
      Jaki ruch? Całe Pomorze jeździ wtedy po centrum Gdańska? :D

      • 0 0

    • kto jeździ na jarmark samochodem??? (3)

      przecież tam nie da się przejść piechotą, a co dopiero z furmanką się pakować do centrum

      • 9 1

      • Życie w Gdańsku to nie tylko jarmark. Jarmark trąci tandeta od dekad.

        • 2 0

      • Jeszcze ktoś pomyśli że nie stać Cię na samochód i co? (1)

        • 4 2

        • lepiej jest sprawiać wrażenie biednego

          niż podjechać passatem w diesla-u i rozwiać te wątpliwości ;)

          • 2 0

    • Komuno wróć można zawołać przekornie. Tunel przy dworcu i przy Locie pobudowano w ówczesnym okresie. (8)

      To było mądre rozwiązanie,bezpieczne dla pieszych. A teraz, słuchając wypowiedzi Rafała Trzaskowskiego nieudolnego prezydenta Warszawy-"jest trend we współczesnym świecie, żeby wyrzucić ruch samochodowy z miast". U nas też się to robi metodami,przejść naziemnych przy istniejących tunelach,zwężaniu pasów,robieniu parkingów eliminujących jeden pas(Trakt Koński)itd.itp. A przez tyle lat to funkcjonowało dobrze.

      • 11 15

      • Ale co do brze funkcjonowało? (4)

        Autostrada w środku miasta i ludzie w podziemiach? Dobrze się czujesz?

        • 9 22

        • on patrzy tylko zza maski samochodu

          więc nie oczekuj zbyt wiele

          • 2 5

        • Na Orunii ludzie nie mogą doczekać się podziemnego przejścia pod torami, korzystają z naziemnego.

          • 7 1

        • Autostradę inne cechy charakteryzują. (1)

          • 12 3

          • Hmm, jakie?

            Pasy szerokości 3,5m i bezkolizyjne skrzyżowania? Przypomina mi to wizję pewnej grupy uczestników ruchu drogowego...

            • 4 6

      • gdy liczba samochodów w przeliczeniu na 100 gospodarstw domowych dynamicznie wzrosła

        to już dawno przestało dobrze funkcjonować. Dlatego w Paryżu wielopoziomowe podziemne parkingi w centrum przerabia się na miejsca hodowli pieczarek a bulwary do szybkiej jazdy wzdłuż Sekwany przerabia się na strefy dla pieszych i rowerzystów. Aleje Jerozolimskie także staną się bardziej przyjazne dla ludzi w tej kadencji RT.

        • 6 3

      • Czyli wystarczy zamienić wszystkie parkingi z powrotem w pasy i będzie ok? (1)

        Dla mnie bez problemu, samochodem jadę tylko jak muszę, ale podejrzewam że Ty nie jesteś świadomy konsekwencji...

        • 2 8

        • Będzie lepiej,jak wylaczy się więcej pasów i zrobi na ich miejscu parkingi.

          • 3 2

    • No fajnie. Za co? (2)

      Wpływy z PIT i CIT zagrabił rząd, a z pozostałych podatków przez pandemię były minimalne...

      • 10 18

      • Nie za co,tylko po co?

        • 11 1

      • Za kredyt, jak teraz.

        • 10 1

  • Obydwa te przejścia to poroniony ośli pomysł , który sparaliżuje ruch kołowy !!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane