• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Nowego Portu obawiają się budowy ul. Nowej Wyzwolenia

Krzysztof Koprowski
13 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej. W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej.

Projekt planu zagospodarowania dla Nowego Portu wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców dzielnicy, którzy obawiają się przebiegu tzw. ul. Nowej Wyzwolenia. Postulują, by urzędnicy usunęli jej dotychczasową rezerwę i wykorzystali pod drogę nieeksploatowane tory kolejowe pociągów SKM. To jednak stoi w sprzeczności z polityką przestrzenną miasta i inwestycjami kolejarzy.



Czy należy zlikwidować tory SKM do Nowego Portu i zastąpić je drogą?

Podczas dyskusji publicznej zorganizowanej w Biurze Rozwoju Gdańska pojawiło się ok. 80 mieszkańców zainteresowanym projektem planu - przede wszystkim przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia.

To droga, która ma łączyć rejon ul. Oliwskiej i obecnej ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż dawnego Jeziora Zaspa (składowiska popiołów) zobacz na mapie Gdańska i przez teren blaszanych garaży zobacz na mapie Gdańska oraz ogrodów działkowych zobacz na mapie Gdańska.

Projekt planu zagospodarowania dotyczył jednak początkowego fragmentu ul. Nowej Wyzwolenia. Mieszkańcy sprzeciwiają się prowadzeniu jej w pobliżu czteropiętrowych bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz zobacz na mapie Gdańska.

Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa



Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu. Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu.

Ulica Nowa Wyzwolenia jako miejska ulica?



Biuro Rozwoju Gdańska, choć nie zajmuje się projektowaniem układów drogowych, a jedynie wskazuje dla nich rezerwy terenowe, na spotkaniu przedstawiło autorską koncepcję ul. Nowej Wyzwolenia jako drogi:
  • z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o szerokości 3 m (taką szerokość mają pasy ruchu np. na ul. Kołobrzeskiej),
  • z obustronnymi chodnikami i szpalerami drzew,
  • miejscami do parkowania w zatokach przy jezdni,
  • infrastrukturą rowerową w formie wydzielonej drogi rowerowej lub pasami w jezdni.


  • Rejon rezerwy ul. Nowej Wyzwolenia. Po prawej widoczny fragment bloku Wyzwolenia 5.

Mieszkańcy: Nowa Wyzwolenia powiela błędy istniejącej ulicy



Zdaniem mieszkańców taki projekt w żaden sposób nie rozwiązuje jednak ich problemów, czyli nadmiernego ruchu pojazdów ciężarowych w Nowym Porcie, ponieważ nowa droga:
  1. nadal będzie poprowadzona w bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, co powoduje nadmierny hałas, drgania budynków i ich osiadanie,
  2. nie będzie żadną alternatywą dla kierowców TIR-ów ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni,
  3. w przyszłości, gdy wokół powstaną nowe osiedla, będzie utrapieniem dla ich mieszkańców.

- Zaplanowany przekrój z 3-metrowymi pasami ruchu może być poszerzony do szerokości 3,5 m. Z naszych analiz wynika, że jedna jezdnia i dwa pasy ruchu są wystarczające dla ul. Nowej Wyzwolenia. W planie proponujemy dla niej klasę techniczną zbiorczą [identyczną ma np. ul. Nowa Wałowa - dop. red.], czyli wyższą niż ul. Wyzwolenia [ulica klasy lokalnej - dop. red.] - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej. Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej.

Droga dla ciężarówek zamiast torów kolejowych



Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi. Miałaby się ona łączyć z gotowym odcinkiem ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska w pobliżu tzw. Czerwonego Wiaduktu w Letnicy.

- To rozwiązanie jest proste jak drut. Do Czerwonego Wiaduktu "dociągnięto" już drogę, ale dalsza jej budowa jest solą w oku, bo wybudował się obok deweloper i jemu takie rozwiązanie drogowe jest nie na rękę - uważa Hamadyk.

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie


Zdaniem urzędników proponowane rozwiązanie jest jednak niemożliwe do ujęcia w dokumentach planistycznych i inwestycyjnych ze względu m.in. na:
  1. zabezpieczenie terenu pod ewentualną reaktywację w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (niedawno udało się uchronić większość przystanków przed rozbiórką),
  2. problem z poprowadzeniem drogi pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie PKP planuje korektę przebiegu torów,
  3. realizowany przez PKP projekt modernizacji torów do portu - wprowadzanie zmian na obecnym etapie, gdy przygotowano pełną dokumentację projektową, wybrano już wykonawcę robót budowlanych i zabezpieczono środki finansowe, nie ma szans na uzyskanie zgody kolejarzy,
  4. projektowanie drogi, która obsługuje tylko jednostronnie przyległe nieruchomości, co jest rozwiązaniem nieekonomicznym.


Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu. Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu.

Nowa Wyzwolenia od dawna w dokumentach planistycznych



Ponadto BRG zwraca uwagę, że obecny przebieg drogi został ustalony już w trzech edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym niedopuszczalne jest uchwalanie planów niezgodnych ze studium.
  1. W studium z 2001 r. ul. Nowa Wyzwolenia przechodziła bardzo szerokim łukiem z rejonu ul. Oliwskiej w stronę ul. Marynarki Polskiej,
  2. W studium z 2007 r. łuk został ograniczony niemal do minimum dla drogi do ruchu pojazdów ciężarowych,
  3. W studium z 2018 r. łuk został zastąpiony skrzyżowaniem z łącznikiem do ul. Letnickiej.

To oznacza, że na przestrzeni lat udało się nieco odsunąć drogę w południowej części od bloków SM Kolejarz, a przebieg z mniejszym łukiem i kolizyjność potoków ruchu powinny wpłynąć na niższą prędkość pojazdów.

[2018 r.] Radni uchwalili studium dla Gdańska


  • Rysunek kierunków w studium z 2001 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2007 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2018 r.

W którą stronę przesunąć Nową Wyzwolenia?



Podczas dyskusji mieszkańcy przekonywali jednak, że można ul. Nową Wyzwolenia "odgiąć" także w stronę torów kolejowych, a tym samym zwiększyć odległość od ich bloków mieszkalnych.

- Wówczas wkraczamy w teren prywatny zabudowany, a wykup takiego terenu jest znacznie droższy od terenu prywatnego bez zabudowy [znaczna część terenu pod nową drogę przebiega przez prywatną działkę - dop. red.]. Przesuwając drogę w stronę torów nie będziemy mogli stworzyć skrzyżowania z ul. Oliwską o parametrach, jakich wymaga droga zbiorcza dla ruchu ciężkiego. Zaproponowany korytarz jest naszym zdaniem optymalny - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.

Właściciel terenów inicjatorem zmiany planu zagospodarowania



Wspomniany właściciel gruntów (BRG nie ujawnia nazwiska ze względu na ochronę danych osobowych) jest wnioskodawcą zmiany obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Po raz pierwszy taką prośbę wystosował w 2007 r., a następnie ponawiał swoje wnioski co kilka lat.

Zależało mu przede wszystkim na przesunięciu łącznika z ul. Letnicką w stronę dawnego Jeziora Zaspa oraz zmianie przeznaczenia terenów z produkcyjno-usługowo-składowych i usługowych na mieszkaniowo-usługowe. Oba te postulaty zostały zaakceptowane.

Nowa zabudowa bez wieżowców i dominant przestrzennych



Nowa zabudowa mieszkaniowa będzie przewyższać istniejące czteropiętrowe bloki o kilka metrów. W projekcie planu nie przewidziano jednak dominant ani wieżowców.

Ponadto w planie zakazuje się tworzenia dróg serwisowych oraz parkingów naziemnych od strony głównych ulic, co ma nadać zabudowie bardziej miejski charakter (parkingi są dopuszczone w halach garażowych lub między budynkami).

  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
W planie chroniona jest natomiast kamienica przy ul. Letnickiej 35 zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której nie będzie się już odbywał ruch międzydzielnicowy, ponieważ ul. Letnicka zostanie na jej wysokości "zaślepiona" (ruch aut do Nowego Portu będzie przebiegał wspomnianym łącznikiem przy dawnym Jeziorze Zaspa).

Budowa ul. Nowej Wyzwolenia będzie natomiast wymagała wyburzenia kamienicy przy ul. Wyzwolenia 1 zobacz na mapie Gdańska oraz może przyczynić się do likwidacji lub zmniejszenia zieleńca przy ul. Wyzwolenia-Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska (budynek i skwer są jednak poza granicami projektu tego planu).

Zieleń pośród zabudowy. Czym są parki kieszonkowe



  • Letnicka 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie.
  • Nowy ogród kieszonkowy u zbiegu ul. Oliwskiej i Wyzwolenia.

Składanie uwag do projektu planu do 13 czerwca



Mieszkańcy mają czas do 13 czerwca na złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko. Z dokumentami zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Prezydent miasta będzie miała 21 dni na rozpatrzenie uwag i ustosunkowanie się do nich.

- Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione, projekt zostanie cofnięty do ponownych uzgodnień i zostanie jeszcze raz wyłożony do publicznego wglądu wraz z dyskusją publiczną. Nieuwzględnienie uwag oznacza natomiast, że projekt trafi do Rady Miasta Gdańska, gdzie będzie poddany głosowaniu - informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu z możliwości zgłaszania wniosków nie skorzystała lokalna rada dzielnicy (kadencji 2015-2019).

Jak planowane są polskie miasta?



Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali. Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali.

Jeżeli nie nowy plan, to co? Nowa Wyzwolenia nadal zostaje



Nieprzyjęcie przez radnych gotowego projektu planu oznacza, że w tej części Gdańska będą obowiązywały plany z 2002 i 2003 r., w których zawarta jest wizja ul. Nowej Wyzwolenia na bazie studium z 2001 r.

Dodajmy, że plany zagospodarowania nie narzucają w żaden sposób terminów budowy dróg czy budynków. Ulica Nowa Wyzwolenia nie jest ujęta w planach budżetowych miasta na najbliższe pięć lat, a status tej drogi jako rezerwy może utrzymywać się przez dekady.

Jej budowa może być jednak także finansowana przez prywatnego inwestora wraz z budową nowych osiedli w bezpośrednim sąsiedztwie.

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi 400 mln zł



Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Na pewno nie ruszać rezerwy SKM (2)

    Miejsce na to pozostawić , chociażby bo umożliwia puszczenie tramwaju.
    Najłatwiej jest dzisiaj zabrać a później wykupywać teren

    • 40 15

    • tramwaj jest na Marynarki Polskiej (1)

      czasami rece opadaja od tych eksperckich komentarzy, ciekawe dokad niby mialby ten tramwaj jechac ...

      • 13 1

      • Do Lemborga nawet..

        • 5 1

  • Paranoja

    Proszę mi nie gadac bzdur o komunikacji zbiorowej. Jezdze do pracy z brzezna na lostowice. Czas dyndania na przystanku jest tragiczny. Mam 2- 3 przesiadki i w kazdym przypadku 10 min sterczenia to norma. 30 minut jazdy, 25 samego sterczenia na przystankach- tak swietnie spasowane to wszystko. Jedziesz 3 na Gdańsk- stoisz i czekasz na tramwaj, jak na święta, jedziesz 5 na wrzeszcz- to samo. Chcesz pojechać na zaspe 148- tragedia. Przejechanie z brzezna na zaspe na hynka zajmuje więcej niż dojazd na lostowice. W Brzeźnie trzeba mieć samochod i tyle. Dlatego pro ekol8gow poduszek o zakonczenie gadania o tym, jaką to mamy swietnabkomunikacje zbiorową

    • 20 1

  • Zakopano Jezioro Zaspa. Trzeba odkopać. Istniało kilkaset lat.

    Nowa Wyzwolenia nikomu niepotrzebna.

    • 21 9

  • Letnica 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie (1)

    :D :D :D

    • 8 3

    • Trzeba było znaleźć jakiś "zabytek" żeby się kupy kleiła bajka z brakiem miejsca na drogę. A ów zabytek od pół wieku nawet najmniejszego remontu nie widział. Brawo miasto... Dbajmy o zabytki. Dworek Fishera jeszcze stoi. Zobaczymy jak długo.

      • 10 0

  • Kto smaruje ten buduje (1)

    Jeżeli zostanie zbudowana droga to tereny obecnie zielone wokół prywatnej posesji mają status terenu pod zabudowę przemysłową staną się terenami pod zabudowę mieszkaniową gdzie taka zabudowa wymaga dojazdu czyli po kròtce drogi.
    A komu zależy na przekształceniu terenu z przemysłowych na mieszkaniowy? Deweloperowi i krótka piłka.
    Właściciel już się wszystkiego wyzbył na rzecz dewelopera, deweloper wszystkimi środkami , przyjaciółmi królika, każda kasą będzie starał się wybudować drogę.
    Tak więc sprawa przesadzona .
    Natomiast czy ta droga jest tam potrzeba?
    Raczej nie , wystarczyłoby zmodernizować na tyle ul. Wyzwolenia aby sprawę rozwiązać pozytywnie.
    Budowanie drogi na terenach po jeziorze Zaspa gdzie wody gruntowe są na głębokości ok 1m spowoduje użycie naprawdę ciężkiego sprzętu do osuszenia, nawiezienia na nową drogę wielu M3 ziemi.
    Teren jest na tyle niestabilny że teraz bez drogi bloki posiadają pęknięcia, a przy zwiększonym ruchu przy budowie a później użytkowaniu to łatwo sobie wyobrazić jak taki teren podmokły wpada w rezonansu jakie mogą być następstwa.
    Po zbudowaniu drogi równoległej do obecnej ul. Wyzwolenia całe osiedle zostanie odcięte z obu stron jak getto , zniknie cześć działek oraz garaże . Może garaże nie są ładne ale teraz wszystkie te samochody Znajdą się teraz przed blokami .
    Prawda że fajnie będzie.

    • 22 9

    • Ale bzdury. Z takimi głupotami nic nie ugracie.

      • 2 7

  • A po wybudowaniu FRAG wymoze na władzach miasta zwezenie ulicy i spowolnienie ruchu..

    jak teraz robi z Podwalem Przedmiejskim

    • 11 1

  • Tak podsumowując

    Projektowana nowa wyzwolenia to bubel zrobiony dla, pod developera. Pytanie kto zapłacił za te fanaberie, projekty? Na spotkaniu była mowa, że przyszła osoba fizyczna właściciel terenów i poprosił miasto o budowę drogi . Niezły wałek. Prokurator powinien się tym zająć.

    • 29 2

  • Dobrze, że Hamadyk wrócił (3)

    Będzie się działo. Głosowałem na hamaka pozdro z ul. Na Zaspę elo

    • 17 8

    • (1)

      A gdzie był Hamadyk, jak powstawalo studium i można było zlikwidować drogę? Pewnie na pielgrzymce u Kaczyńskiego, którego teraz nienawidzi.

      • 5 5

      • Akurat Kaczyńskiego lubi krytykował kryptokomuchów z POPiSu

        Czyli układu gdanskiego więc nie bredz panie nikt

        • 8 0

    • haha

      Skajka tylko zamęt sieje i ludzi straszy głupotami

      • 1 10

  • Wyburzyc te nore na rogu

    • 9 5

  • (1)

    Nie ma się czego bać nowej ulicy Wyzwolenia. Ona nie powstanie tak samo jak nowa Warszawska i nowa Świętokrzyska. To tylko mydlenie oczu mieszkańcom.

    • 15 8

    • Droga pewnie prędko nie powstanie, ale jak zmienią plan to będzie okazja do rozpoczęcia stawiania klocków R. A później nie będzie już zad ych alternatyw na budowę drogi i powstanie w takim kontrowersyjnym układzie jak proponują to urzedasy. nie dla drogi nowa wyzwolenia według projektu brg.

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane