• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą drugiego wejścia na SKM Grabówek

Patryk Szczerba
18 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Droga od Lidla przy SKM Grabówek do nielegalnego przejścia na peron SKM na razie i tak jest nieuczęszczana, bo pracują tam remontujący przystanek. W planach jest jednak stworzenie wygodnego dojścia na peron.
  • Droga od Lidla przy SKM Grabówek do nielegalnego przejścia na peron SKM na razie i tak jest nieuczęszczana, bo pracują tam remontujący przystanek. W planach jest jednak stworzenie wygodnego dojścia na peron.

Przy okazji remontu nieczynnej obecnie stacji SKM GrabówekMapka wrócił postulat stworzenia dojścia na peron od strony skrzyżowania ul. Kalksztajnów i OkrzeiMapka, o które od lat pytają mieszkańcy. Urzędnicy tłumaczą, że przejście może powstać i rozmawiają o tym z właścicielem terenu i Szybką Koleją Miejską, która przygotowuje peron pod stworzenie przejścia.



Czy przechodzisz nielegalnie przez tory?

Przypomnijmy, że przystanek na Grabówku jest obecnie nieczynny. Ma przejść całkowitą metamorfozę, w ramach której m.in.:

  • został zburzony budynek peronowy z zapleczem technicznym oraz poczekalnią,
  • powstanie nowa nawierzchnia peronu z wiatą na całej długości,
  • będzie przebudowane przejście od strony pętli trolejbusowej.


Początek wyburzania SKM Grabówek. Film z kwietnia



Od strony pętli na peron będą prowadzić nowe zadaszone schody. W tunelu będą płyty gresowe i granitowe. Na peron zaprowadzi podłużna pochylnia podobna do tej na stacji Gdynia Główna. Na samym peronie powstanie wiata, która zastąpi istniejący wcześniej budynek poczekalni. W ramach inwestycji urządzony zostanie również niewielki plac przy pętli trolejbusowej.

Remont SKM Grabówek: więcej informacji



Wygląd stacji SKM Grabówek po zmianach. Wygląd stacji SKM Grabówek po zmianach.
Przy okazji remontu wróciła dyskusja o stworzeniu dojścia na peron SKM Grabówek od drugiej strony, gdzie znajduje się dyskont niemieckiej firmy.

Pasażerowie przechodzą przez tory



O poprawę bezpieczeństwa przy peronie od blisko 10 lat wnioskują radni dzielnic Leszczynki i Grabówek. Wystarczy chwila, by ze stacji SKM zauważyć przechodzących w niedozwolonych miejscach przez tory pasażerów. Powodem jest duża odległość do tunelu prowadzącego od ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni, który jest jedynym legalnym wejściem na peron.

Pisaliśmy o tym obszernie w 2013 roku.

Przejście niebezpieczne, tunel za drogi



Pasażerów przechodzących przez tory, gdy przystanek SKM jest czynny, łatwo zobaczyć. Pasażerów przechodzących przez tory, gdy przystanek SKM jest czynny, łatwo zobaczyć.
- Wielu korzysta z "dzikiego" skrótu przez tory. Zależy nam na tym, by po prostu było bezpiecznie, bo ktoś w końcu zginie pod kołami pociągu - wyjaśniali radni dzielnicy Grabówek.
Radni chcieli utworzenia specjalnej kładki na torach, jednak taki pomysł nie spodobał się zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej. Kolejarze podkreślali, że proponowana konstrukcja wcale nie zwiększy bezpieczeństwa.

Teren został kupiony przez dewelopera planującego wybudować tam osiedle. Sprawa została odłożona przez urzędników, ale co kilka miesięcy przypomina o niej Paweł Stolarczyk, radny PiS, który w ostatniej interpelacji zapytał o rozmowy z inwestorem.

- Jakie są rezultaty rozmów z inwestorem mających na celu uzyskanie przez gminę prawa do terenu pod planowany ciąg komunikacyjny i czy uda się je wykonać podczas prac remontowych? - pyta opozycyjny radny.

Inwestor jest zainteresowany



Władze Gdyni tłumaczą, że na razie do rozmów nie doszło, ale inwestor jest zainteresowany tym, by miasto stworzyło nowe przejście.

- Inwestor osiedla, spółka TPS sp. z o.o. DEV 22 sp. k., wyraziła pisemnie wolę rozpoczęcia z Gminą Miasta Gdyni rozmów, których przedmiotem będzie określenie zasad zbycia przez spółkę części działki celem wybudowania ciągu pieszego. Rozmowy te rozpoczną się po uzyskaniu przez gminę odpowiedniej dokumentacji projektowej, prezentującej możliwy przebieg ciągu pieszego - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Na razie nie wiadomo, jak chodnik zostanie połączony z peronem, ale i tutaj padają zapewnienia o współpracy.

- 7 lutego zostało zawarte porozumienie z SKM, które dotyczy współpracy przy budowie przejścia łączącego peron kolejowy z ulicą. Termin wykonania zobowiązań gminy to 30 czerwca 2023 roku - wyjaśnia Marek Łucyk.
Przedstawiciele SKM tłumaczą z kolei, że peron jest przygotowywany do obsługi pasażerów od strony dyskontu.

- Został przesunięty 50 metrów w stronę Gdyni. Zbudowaliśmy także komorę podtorową, która pozwoli miastu na zbudowanie dojścia do drugiego wejścia na peron - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM PKP.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (50)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane