• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Podsumowując.

    Tu nie chodzi o to co jest teraz a o to co jest w planach. Większość komentujących nie ma bladego pojęcia że każdy wolny kawałek ziemi w nowym porcie został oddany developerom za 5 lat będzie 15tys. Nowych mieszkańców. Czyli tyle ile małe miasto.

    • 26 3

  • Jakiś czas temu czytałem pomysł (1)

    Wykupienie gruntów od kolei. Teren gdzie są tory pomiędzy szeregami w Brzeźnie, a Letnicą - do samej Uczniowskiej.

    • 10 0

    • albo zamienić.Nie wszystko co jest wolne wyprzedawać developerovi.

      • 0 0

  • Niech zrobią kolej linową!!! Niech kursuje nad blokami !!! Wszyscy będą zadowoleni !!!

    • 12 2

  • tą linię można przywrócić tylko trzeba chcieć

    przed 2012 niejaki Adamowicz planował wozić kibiców na Euro tramwajami, na szczęście Uefa wybiła mu ten pomysł z głowy, dzięki temu linia i tak jest wykorzystywana do przewozów pasażerskich ze 20 razy w roku;

    co do reaktywacji na terenie pozostałości dawnego przystanku Zaspa-Towarowa, wybudować nowy Gdańsk-Letnica, przystanek Brzeźno powinien znajdować się bliżej wiaduktu Krasickiego, przystanek koło WOC nazwać przystankiem Nowy Port, natomiast przystanek Stadion należałoby dostosować i umożliwić przejście z peronu w kierunku ul. Kościuszki, przystanek Kolonia z racji bliskości Stadionu niepotrzebny

    • 11 4

  • Brg dziadostwo

    Czego Sowieci w Gdansku nie zniszczyli to dokończy BRG. Brawo Pani dyrektor - specjalisci od siedmiu boleści

    • 17 5

  • Ten przystanek jest najzupełniej zbędny.

    Powinien za to powstać wspólny dla NP i Brzeźna przystanek końcowy przy Krasickiego w miejscu istniejącego.

    • 10 8

  • Dziady z UM sprzedali developerom każdy skrawek wolnej ziemi w NP (3)

    Na spotkaniach z mieszkańcami, wypacykowana starsza pani z przebiegłymi zakłamanymi oczkami próbowała wmówić mieszkańcom, że dzielnica potrzebuje nowych mieszkańców. Prawda jest taka, że dzielnica faktycznie potrzebuje rewitalizacji i pomocy, ale ostatnie czego potrzebuje, to "nowych mieszkańców". Jestem przekonany, że 80-90% tych nowych mieszkań zostanie zakupionych "pod wynajem" przez warszawke i innych niby panów i tyle w temacie. Proszę zobaczyć w godzinach wieczorowo nocnych w ilu mieszkaniach w nowych blokach vis a vis parku brzezienskiego palą się światła? Najlepiej wszystko zabetonować, bez parkingów, dróg dojazdowych, komunikacji etc. Ważne, aby grubość kopert się zgadzała i interesy kwitły ... Mieszkańcy są tylko przeszkodą, gdyż od czasu do czasu wyrażają swoje wku...nie.

    • 19 6

    • (1)

      Ja jestem nowym mieszkańcem Nowego Portu. Przeprowadziłam się w zeszłym roku z Przymorza. Z okna widzę Westerplatte. Jest mi tu dobrze. W Nowym Porcie mieszka się jak w innym mieście i to jest właśnie fajne. Nie jest to miejsce dla każdego. Pomysł postawienia budynków mieszkalno-usługowych w tamtym miejscu jest, delikatnie mówiąc, nietrafiony. Dlaczego nie wysprzątać tego pitolnika i zrobić miejsca zielonego dla mieszkańców? Ludzie w Nowym Porcie bardzo chętnie korzystają z placów, ławek, miejsc spotkań. To jest fajne, to jednoczy społeczność. Tamten teren, cały nasyp mógłby być świetnym mini parkiem, alejką spacerową. Na spacery z psami, na piwko, na wagary, na popatrzenie jak statki przepływają. Czyli tak jak jest teraz tylko w cywilizowanych warunkach.

      • 10 3

      • W punkt

        • 1 1

    • Pewnie rodowita mieszkanka NP,pani BD.

      • 0 0

  • tramwaj wystarczy

    Od przystanku przy stadionie dobudować linię tramwajową pzechodzącą przez Nową Letnicę którą przebiegała by częściowo w śladzie linii kolejowej i łączyła by się z linią tramwajową przy byłej stacji Gdańsk Brzeźno.

    • 2 8

  • Macie swoją Panią prezydent (1)

    Macie swoją Panią Dulkiewiecz widać że kontynuuje tradycje Adamowicz żeby sprzedać cały Gdańsk pod deweloperke.
    Dobrze ze rząd zabiera jej westerplatte bo teraz by tam postawiła osiedle

    • 21 9

    • Radni głosowali.

      P. Prezydent to nie radna. PiS też ma radnych, też był za. Naucz się czytać jelopie.

      • 2 1

  • A dlaczego nie...

    zrobią przy części handlowej przystanku skm.
    Taka mała "metropolia" by powstała.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane