• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Mieszkania? (9)

    Najwyżej hotel robotniczy... Przecież to jest teren sąsiadujący bezpośrednio z nabrzeżem przeładunkowym "Oliwskie", gdzie przewala się kruszywo, złom, nawozy, węgiel, biomasę, rury, szyny, blachę i 100 innych rodzajów ładunków. To jest jedno z nabrzeży w porcie wewntrznym o parametrach umożliwiających obsługę największych statków wchodzących do portu, są w miarę porządne dźwigi, linia kolejowa - tu przeładunki idą pełną parą i nie pozostają bez wplywu na sąsiedztwo (hałas 24h, pył, czasem smród). Kto kupiłby tam mieszkanie?

    • 87 6

    • Daj spokój, kupili na Szadółkach, kupią i tutaj. (1)

      Nie tylko warszawka się połasi, ba, powiem więcej, warszawka tu nie kupi. Znajdą się tysiące gdańszczan, którzy jeszcze przed wbiciem łopaty zaklepią sobie mieszknia. A potem będzie płacz, że smród, pył i korki.
      Zabetonujmy wszystko :/

      • 29 0

      • Nie

        Nie,nie,nie........

        • 1 0

    • Dodaj do tego mewy (1)

      I inne ptactwo żyjące nad wodą, które oprócz s*ania po oknach, potrafi uprzykrzyć życie niezłym hałasem.
      Ale co tam - kolejna Marina Sea Waterfront będzie

      • 5 3

      • mewy to ty szanuj i inne ptactwo też

        • 2 3

    • (1)

      Ale warszawiak o tym nie wie. Na wizualce będzie widać, że morze blisko, napisze się, że zabytkowy park Haffnera niedaleko, że dzielnica klimatyczna. Zresztą nabywca i tak to na wynajem kupi.

      • 41 1

      • Dokładnie na prospektach reklamowych

        masz przedstawione lazurowe morze jak w błękitnej lagunie i brakuje tam tylko jeszcze wyskakujących delfinów.

        • 16 1

    • Port zmienią marinę - jak w Gdyni

      • 2 4

    • (1)

      Zamiast pisać sprawdz na mapie, gdzie to jest. Od "Oliwskiego" to jest daleko.

      • 1 13

      • Ta działka graniczy płotem z przemyslowym terenem portowym Nb. Oliwskiego

        Do placów składowych jest 25 metrów, a do kanału portowego 120 metrów. Rzeczywiście daleko, jak...

        • 15 0

  • Oczywiście nikomu nie przyszło do głowy, aby zrobić tam park z wyeksponowaniem pozostałości dworca... (4)

    Po co? Lepiej standardowo, oddać deweloperowi i wybudować mieszkania, których w Trójmieście buduje się tysiące i które najprawdopodobniej kupi jakiś fundusz inwestycyjny. Czy władze tego miasta choć jeszcze trochę działają na rzecz mieszkańców, czy może już kompletnie o nich zapomniały?
    Betonowanie miasta trwa dalej.

    • 91 11

    • Xx

      Zgadzam się z panem Andrzejem,ten teren powinien zostać uporzadkowany i zostawiony jako zielony bufor dla mieszkanców.

      • 1 0

    • Kup ten teren (2)

      i zrób park.

      • 8 8

      • (1)

        Ale ten teren był jego. Tereny publiczne są nasze wspólne i na nie płacimy podatki. A że ktoś to opchnął bez pytania się właściciela nie wyklucza tego że właściciel nie może teraz pomarudzić.

        • 5 1

        • Nie kłam, teren należał przecież do PKP

          • 1 1

  • (1)

    Jak już czytam o nowych planach deweloperów to mi się mdło robi .Już mam wątpliwości co do zarządzania Gdańskiem.Czy to rządzi p.prezydent ze swoją świtą,czy to rządzą deweloperzy.?
    Każdy kawałek ziemi jest zalewany betonem.A gdzie drzewa,krzewy,żeby przyciągnąć ptactwo.?Rano zamiast śpiewu ptaków słychać tylko odpalanie samochodów i czuć smród spalin samochodów stojących w korkach.
    Czy ktoś się w końcu opamięta?

    • 88 7

    • Rządzą oni a ona tylko jest prezerwatywą

      • 0 0

  • Dulkiewicz musi odejść

    • 3 0

  • teraz każdy patus z niuport ma fałweję golfa 3 co najmniej albo passeratti

    i kto tą kolejką miałby jeździć

    • 0 2

  • Nie wierzę (20)

    Nie można odtworzyć? Wszyscy jeżdżą samochodami?

    • 146 14

    • jak nie ma kolei (8)

      to wszyscy jeżdżą samochodami.
      Co mają robić?!

      • 10 0

      • Kolei nie ma, bo jeździła pusta. (7)

        • 7 9

        • Bo wtedy nie było tam po co jeździć, a teraz rosną tam osiedla (1)

          Subtelna różnica. Typowo miasto daje deweloperce teren bez żadnej struktury komunikacyjnej. Tutaj była kolejka to ją likwidują, pewnie aby było tak jak zawsze.

          • 1 1

          • Wiesz chociaż gdzie to jest? Poza tymi kilkoma budynkami z planu jakie konkretnie osiedla niby tam rosną?

            W samym Porcie od dekady nie powstał żaden nowy budynek a nawet jak wszelkie nieliczne już wolne miejsca zostaną zabudowane to i tak nie wygenerują ruchu którego nie obsłużyłyby tramwaje.

            Za Nowym Portem jest już tylko port, kanał portowy, Westerplatte i morze, więcej mieszkań tam nie będzie.

            Co innego wcześniej, tam owszem się buduje ale reszta trasy przecież cały czas istnieje.

            Fizycznie zlikwidowany został tylko ostatni odcinek trasy miedzy stacją Brzeźno (fizycznie leży w Nowym Porcie) a stacją Nowy Port.

            • 0 0

        • Na koniec jeździło bodajże 8 par pociągów. (2)

          Przy takim rozkładzie w centrum wielkiej aglomeracji to chyba oczywiste że nikt z tego nie korzystał. Gdyby była normalna oferta to by byli i chętni do korzystania z pociągów.

          • 6 2

          • Liczba kursów w końcowym etapie była absurdalnie mała ale nie wzięła się znikąd. (1)

            Kursy były stopniowo wycinane bo było coraz mniej podróżnych, a im mniej było pociągów tym miej były atrakcyjne... W końcu i ja się poddałem, choć wcześniej bardzo pasowało mi to połączenie. To błędne koło zaczęło się jednak od spadku liczby pasażerów.

            Prawda jest niestety taka, że połączenie kolejowe w tym miejscu straciło sens lata temu, gdy drastycznie spadła liczba robotników w porcie.

            Linia była jednotorowa i nawet z mijanką na Zaspie Tow. pociągi mogły jeździć tam nie częściej niż co 20 min.

            Tramwaje natomiast jeździły co 10 min lub częściej, większość mieszkańców dzielnicy miała do nich bliżej a ich kolejne przystanki znajdowały się w miejscach generujących większy ruch. Do tego bilety tramwajowe były tańsze a czas przejazdu tylko kilka min dłuższy.
            Dla większości mieszkańców wybór był oczywisty jeszcze zanim liczba kursów zaczęła być ograniczana.

            • 5 0

            • A kto miał tym jeździć. Dla mieszańców NP i Brzezna za daleko. D o tramwaju i autobus bliżej. Dla pracowników portu tylko jako tako opłacalność to pracownicy WOC. Cala reszta , około 90 % pracowników portu nie widziała żądnego sensu w jeżdżeniu ta SKMa.

              • 0 2

        • A kto miał tym jeździć, (1)

          jak rozkład był poustawiany tak, że albo było się w pracy o godzinę za wcześnie albo pół godziny za późno? Przecież to była celowa robota na uwalenie tej linii.

          • 13 6

          • Cieszy mnie że nie tylko ja jeden o tym wiem. Dziękuję za ten wpis w kontrze do różnych mondrali.

            • 9 3

    • Te pociągi pod koniec jeździły puste, lub prawie puste. (10)

      • 17 29

      • (7)

        Za komuny tez jeździły puste, a samochodów nikt nie miał. Po prostu z każdego zamieszkałego miejsca w Porcie jest bliżej do tramwaju niż do kolejki SKM. Ale widać , ze pracownicy propagandy Kurskiego maja problem w wleczeniem myślenia. Spytajcie się Kurskiego, jak dojeżdżał do Portu z Wrzeszcza(o ile się nie bal odwiedzić NP:). I czemu to był tramwaj a nie SKM:)

        • 11 16

        • Nie za komuny, tylko socjalizmu. (6)

          To, że wtedy jeździły puste, nie oznacza, że teraz będą. Po trasie mamy dojazd do targów, stadionu obok którego ma powstać aqua park. Letnica już jest dużą dzielnicą. Z przystanku Brzeźno można poprowadzić ścieżkę do plaży. Brzeźno i tak już od kilku lat zakorkowane. Z Nowego Portu powinien pływać prom na Westerplatte wtedy było by przedłużenie skm. Trzeba mieć wizję i minimalne horyzonty.

          • 14 8

          • (4)

            Ze była komuna, to nie znaczy, ze był komunizm:). To nie był tez socjalizm. To były szajki złodziejskie w rządzie , ochraniane przez prokuraturę i sady. Podobnie, jak teraz z PiSem.
            Do Auaparku i tej Nowej Letnicy bliżej jest do tramwaju i autobusów. Na mecze i tak jeździ SKM.
            Za komuny dojeżdżałem do szkoły na ul. Na Zaspe, czyli bliżej tej skm-ki już się nie da. A i tak często mi się opłacało dojść circa 15 minut do ferry, złapać potem na ul.Burtowej 106 i przesiąść się na przeróbce na tramwaj na Stogi. Jeździł tylko jeden wagon - przeważnie pustawy, nawet w szczycie. Tam byl wtedy wiekszosc trasy jeden tor. Jakby zwiększyć częstotliwość, to wystąpi konieczność mijanki na przystankach. Co wydłuży czas. Tych przystanków tez jest, było siedem. Tak, ze kolejna bajka, ze ta SKM jechała 12 minut(ktoś tu gdzieś tak pisał). No , ale jak muzeum Westerplatte chce kolejki i fere na druga stronę, to niech placi.

            • 7 7

            • Kolejka jechała właśnie koło 12 min. ale przy kursach co 40 min i tak nie była atrakcyjna względem tramwaju jadącego 20 min co (1)

              Tak jak piszesz, trasa była głownie jednotorowa, przy większej częstotliwości jednostki mijały się na wysokości przystanku Zaspa Tow. co wydłużało nieco cas przejazdu a i tak kursowały wtedy max co 20 min.

              To połączenie sprawdzało się w czasach gdy trzeba było przewieźć do pracy tysiące pracowników portu, dzisiaj straciło sens a nawet nowe inwestycje nie wygenerują odpowiednio dużego ruchu a już na pewno nie na tym zlikwidowanym odcinku.

              • 4 1

              • Powtarzam w latach 80 tych jezdzilem ta kolejka w szczycie i nawet jeden wagon nie byl wypelniony, Chodzily co 45 minut i nawe portowcy nie chcieli tym jezdzic. Plus mijanki.

                • 0 3

            • Proponuję sprawdzić?

              Nowa Letnica powstaje obok torów SKM.

              • 5 3

            • "Podobnie, jak teraz z PiSem"

              Małe sprostowanie:
              Jak za wszystkich formacji politycznych i rządów po "transformacji".
              Bo transformacja na tym polegała, aby zalegalizować, to co robiono "po cichu" i w ukryciu.

              To jest wygodne części tego, "pożalsięboże" społeczeństwa i każdej władzy.

              • 4 4

          • Odcinek Brzeźno - Nowy Port został zamkniety lata temu

            bo kolidował z wjazdem do portu, a pasażerów było mało. Dlatego kolejki kończyły od tego czasu na SKM Brzeźno.
            Dodatkowo likwidacja tego odcinka nie przeszkadza w uruchomieniu SKM na pozostałej części trasy, a więc np. przystanku Brzeźnao, ale i tak nie wiem czy to ma sens.

            • 8 7

      • zabawne bo na Oksywie też jeździły pociągi puste albo prawie puste. Teraz nagle wszyscy zapragnęli by znów tam jeździły

        • 4 5

      • Ale to był moment kiedy wszyscy zachłysnęli się samochodami po wejściu do UE.

        Teraz widać, że ludziom trochę zeszło "mam samochód więc już nigdy nie wsiądę do SKM".

        Inna sprawa, że Nowy Port jest zbyt małą dzielnicą żeby trzymać tam nitkę SKM, tramwaj wystarczy.

        • 17 30

  • (6)

    Pod nosem jeździ piątka, więc co hejtujecie o braku komunikacji deb..le

    • 8 18

    • Ile godzin minut ta piątka jedzie do Gdańska? (4)

      • 7 5

      • (2)

        piątka jeździ do Wrzeszcza, nie do Gdańska jakbyco

        • 3 1

        • (1)

          Żeby dojechać do Gdańska , trzeba przesiąść na inny tramwaj , na który należy ponownie poczekać. Sam przejazd tramwaju na tej trasie to 45 minut.

          • 1 1

          • totalna bzdura

            Po pierwsze: nie ma potrzeby przesiadania się bo z tego przystanku odjeżdża też tramwaj linii 7, jadący bezpośrednio do Gdańska w czasie 21 min.
            Po drugie: nawet jadąc na około przez Brzeźno, czas przejazdu samego tramwaju wynosi 29 min. do tego trzeba doliczyć kilka min na przesiadkę.

            • 1 0

      • Masz bana na rozkład jazdy?

        Typowy czas podróży z tego miejsca to koło 30 min a bezpośrednią siódemką 21 min.

        • 5 3

    • No cóż nie każdy sądzi innych według

      siebie samego

      • 3 6

  • Ławki pod nabrzeżem kapitanatu.

    Przy okazji remontu pod nabrzeżem kapitanatu przydałyby się porządne ławki z oparciem . Te z podkładów kolejowych nie nadają się do siedzenia ,są niewygodne ,nie można na tym dłużej posiedzieć bo bolą plecy, a po opadach deszczu w pęknięcia wchodzi woda i jest mokre siedzenie.Szkoda że w takim pięknym miejscu nie można posiedzieć wygodnie i odpocząć .

    • 2 0

  • Jeszcze Gd nigdy nie byl tak zaniedbany!

    Kiedy pasy odmalujecie niee macue$
    Od dewelopow wezcie
    Kiedy portsevice usuniecie, za duzy wal??

    • 3 0

  • Kiedy linie pomalujecie?

    Gdanskie drogi wygladaja jak po II wojnie
    Czlowieka na niepasach mozna potracic!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane