• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Super fajna dzielka na bloki dla niemca

    Za po darmo od ksieznej!
    Brawo Gd

    • 1 1

  • Zwyczajowo miasto oddaje deweloperce teren bez żadnej sieci komunikacyjnej

    Tutaj była kolejka to ją likwidują, pewnie aby było tak jak zawsze. I znowu będzie osiedle + jakaś jednopasmówka, ewentualnie tramwaj oczywiście jeden na godzine. I zaskoczenie że ludzie jeżdzą samochodami.
    Pora na wybory, cokolwiek byle nie obecna władza: konfederacja, wariaci, związek pszczelarzy, działkowcy, byleby wywiało ze stanowisk te niekompetentne miernoty.

    • 4 0

  • No pewnie po co komu tam SKM

    ale samochodem jeździć to się miastu tez nie podoba. Gdzie sens, gdzie logika

    • 2 0

  • Brawo Gdańsk! Wyprzedaż terenów linii kolejowej to chyba rekord świata

    Iście smocza pazerność urzędników i patodeweloperów. Nie ma chyba drugiego miasta gdzie wyprzedaje się teren linii kolejowej. A potem korki i dyskusje gdzie tu wcisnąć drogę, bo wszystko wyprzedane (jak na Jabłoniowej). Takich szkodników w UM Gdańsk to nie było nawet za Adamowicza. Mam nadzieję, że kiedyś za to odpowiecie patourzędnicy.

    • 2 0

  • Na tę chwilę Nowy Port to bardziej dzielnica przemysłowa niż mieszkaniowo-usługowa a zatem (11)

    ten konkretny projekt można wyrzucić do śmietnika - gdyż dzielnicę należy potraktować w większej skali - najpierw wyprowadzając ruch tirów, niwelując pylenie z portu a następnie planując nowe budynki mieszkalne etc. Wprowadziłem się tutaj kilka miesięcy temu i już planuję zmianę lokalizacji w przyszłym roku. Uciążliwości dzielnicy stają się trudne do zniesienia

    • 130 14

    • Aha, czyli mamy zamknąć port, bo się wprowadziłeś? (5)

      Masz rację - Nowy Port to dzielnica przemysłowa. Port generuje miejsca pracy i poważne dochody, produkcja i usługi okołoportowe to kolejny krąg miejsc pracy, żródeł dochodów. Ale Gall Anonim wprowadził się na dzielnię, więc mamy to wszystko zaorać? Wolne żarty... Nie wiem, jak zamierzasz zniwelować pylenie nie zatrzymując przeładunków (kruszywo, złom, nawozy, węgiel - luzem będą pylić)? A ruch ciężkich samochodów w jakimś stopniu zawsze będzie przechodził przez N. Port, bo wyjazd z WOC'u czy z Nb. Oliwskiego inaczej nie jest możliwy (o budowę nowej drogi pytaj prezydent Aleksandrę - nie wszystko na raz kochani - Dulkiewicz). Taniej i lepiej byłoby przesiedlić obecnych bezpośrdnich sąsiadów portu na nowe miejsce, niż budować port w innym miejscu. A już budowanie nowych mieszkan w tym miejscu to kompletna bzdura.

      • 8 2

      • zgadza się, to ogrom miejsc pracy i działalności uciążliwych zatem planowanie tu nowych mieszkań zupełnie mija się z celem (4)

        i do tego zmierza moja wypowiedz; nie jestem swieta krowa ale w XXI wieku przy obecnych technologiach mozna wszystko, mozna pogodzic ciezki transport, ograniczenie pylenia z planowaniem przestrzennym na wzor zachodni; takze bez cisnienia, nikt nie postuluje likwidacji portu na rzecz mieszkaniowki

        • 6 1

        • No to konkrety proszę, (3)

          jakież to zachodnie technologie widzisz, jako rozwiązanie dla pylenia podczas przeładunku kruszywa ze statku samowyładowczego, albo węgla chwytakami? Jak zamierzasz przeładowywać złom w ciszy? Jak rozwiążesz bezpieczny ruch urządzeń portowych bez sygnalizacji dżwiękowej? Jak wyprowadzisz ruch TIR'ów?

          • 2 4

          • (2)

            No, tak myślałem - frazesy, pseudofachowość, hasła godne "aktywistów miejskich", powoływanie się na mityczny zachód i udawanie czilery, a jak przychodzi do konkretów, to cisza. Łatwo powiedzieć "zróbmy", tylko nie wiadomo "co". To jest port, miejsce do przeładunków, pracy, zarabiania pieniędzy, miejsce aktywizujące cały region, wiele branż. Nie można go ot tak przenieść w inne miejsce. Natomiast oczywiście - można zlikwidować, zaorać, ustawić "architekturę" z palet, kontenerów, rusztowań i udawać dobrą zabawę oraz pełen relaks, tylko szkoda trochę tej szansy na zarobienie kilku złotych, na utrzymanie przemysłu, na pracę dla ludzi, na szansę na rozwój regionu. Ale Kłajpeda, Hamburg i Rostock 'lubi to'.

            • 0 1

            • po co się silić na kolaborat i podawanie przykładów z Holandii lub Azji (Hong Kong) (1)

              skoro zakłada się, że ideą przewodnią jest przeniesienie portu;-) to jak rozmowa ze ślepym o kolorach

              • 0 0

              • I to jest ten konkret? Tu gdzieś jest napisane, co i jak należy zrobić? Tu są te rozwiązania? Chyba rzeczywiście jestem ślepy...

                • 0 0

    • Jak chcesz wyprowadzic TIRY stamtad? Przeciez tam jest port.

      • 2 2

    • Kto normalny mieszka z patolami w n.p,stogach albo oruni?proponuje alfa park na mysliwskiej-pieknie i milo:-)

      • 4 14

    • Hehe (2)

      Deweloper zrobił cię w jajo?

      • 24 8

      • Od 2009 roku w Nowym Porcie nie powstały żadne nowe bloki więc jak deweloper mógł go zrobić w jajo?

        • 7 0

      • wynajmuję, nie kupiłem

        • 19 3

  • Ludzie,spokojnie.Robyg to ogarnie.

    Jak im będzie przeszkadzał port to zrobią tak jak na Hallera.Postawią ciężarówki przed brama i się załatwi.Można?Mozna!Tylko ty obywatelu zwykły musisz przestrzegać prawa.

    • 2 0

  • Jeszcze wiecej betonu i wieśniaków

    Jeszcze wiecej korków smrodu i syfu.

    • 3 0

  • A Nowy Port mógłby

    być piękna, klimatyczną dzielnicą z historią, a nie blokowiskami...

    • 3 0

  • (5)

    Kiedy zmądrzejecie wyborcy PO- po raz kolejny władze udawadniają gdzie mają argumenty mieszkańców likwidując już na zawsze możliwość reaktywacji kolejki SKM .
    Niby są za ekologią a od wielu lat działają na rzecz deweloperów (patrz las w Brzeżnie itd)
    Stare powiedzenie mówi że Pan Bóg jak chce ukarać ludzi to im odbiera rozum i tak się dzieje w Gdansku od POnad 30 lat przy wyborach!!

    • 58 14

    • Ludzie tak na prawdę nie chcą prawdy

      ale chcą ciągłego zapewniania, że to w co wierzą, jest prawdą.

      Opinie poniższe są tego potwierdzeniem, dla nich żaden argument się nie liczy , bo jeszcze musieliby zrewidować swoje poglądy i okazało się, że PO nie taka postępowa, PIS nie taki zaściankowy, a już samo słowo "Bóg" powoduje u nich wysypkę....
      A jak by się już przekonali, że mylą się w jednej sprawie - to może i w innych? I co wtedy?

      • 0 1

    • Po tabletki do apteki leć !

      • 1 1

    • Bóg i Peło

      Zaciągnęło pisem, aż miło.

      • 2 1

    • PiS już nam robi dobrze na Mierzei i na Westerplatte. Dewastują przyrodę na potęgę. Dziękuję, nie skorzystam.

      • 9 7

    • Dziekuje panu Bogu, ze nigdy , nie bylo i nie bedzie w Gdańsku czerwonych (SlD) czy czerwono-brunatnych (Jak PiS). I cienkie skomlenie Kacperka nic tu nie zmieni.

      • 9 8

  • A szkoda

    bo to opuszczony, fajny, klimatyczny teren

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane