• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • (2)

    A co to za moda, że wszyscy się pchają na półwysep w celach turystycznych. Jest tyle pięknych rejonów nad polskim morzem. Czas się rozejrzeć i nie stać w korku na trasie Gdynia - Reda a pojechać przyszłą Trasą Kaszubską w okolice Łeby, Ustki itd.. Taka dywersyfikacja ruchu turystycznego w naturalny sposób odkorkuje odcinek o który zabiega Gdynia.

    • 7 4

    • e ue to prawje jidze (1)

      żebe turisce nie przejeżdżiwele nad kaszebszczie sztrąd, le żebe jachale dali i dale zarobic nym w Ustce, Lebie a Kolobrzegu.
      Ue to prawie jidze nym z warszawe - żebe nych Kaszebów w kuncu zgnojec i odpłacec jima za to że wiedno bele procem komune a chuedzele do kuescola.
      A tusk farwowoni les, jesz przindze czas jemu za to zaplacec

      • 1 1

      • Mam prośbę, jeśli już piszesz po kaszubsku, rób to poprawnie, za podobną łamaną polszczyznę byłbyś wyśmiany.

        Jeśli dobrze zrozumiałem, to uważasz, że UE jest przeciwko Kaszubom? To jakieś nieporozumienie.

        A tak w ogóle okolice Łeby, Sasino itd. to też Kaszuby.

        • 1 1

  • Jestem za oderwaniem Gdyni od Polski , stwórzmy Republikę Kaszubską (4)

    Po co nam Polska skoro cały czas kłody pod nogi rzuca.

    • 25 7

    • Kaszuby nie chcę mieć nic wspólnego z niegospodarną Gdynią

      • 1 1

    • jestem za

      Poprosimy króla Szwecji o przyłączenie do jego królestwa. Krym mógł do Rosji, kaszuby mogłyby wrócić do swojej skandynawskiej praojczyzny

      • 1 0

    • Wystąpcie jeszcze z Unii Europejskiej (1)

      Wtedy będziecie mogli otworzyć lotnisko w Kosakowie.

      Musicie tylko najpierw "sfederalizować" gminę Kosakowo.

      • 12 2

      • Głupku, na żartach się nie znasz ?

        • 0 4

  • Gminy na północ od Gdyni powinny przejrzeć na oczy

    i poważnie zastanowić się czy przypadkiem Szczurek nie działa raczej we własnym interesie, czytaj wizja wielkiej, niezależnej Gdyni. Lotnisko niewypał, OPAT niewypał. Od dawna było wiadomo, że OPAT ma mocno mglistą przyszłość, a mimo to Gdynia z chórzystami śpiewała swoją pieśń. Gdyby kilka lat wcześniej dogadano się co do podziału ról, pozyskania pieniędzy i zamiast ładować kasę w niepotrzebne projekty uzbierano by dużą część środków na wkład własny. Wtedy inaczej występuje się wobec władzy centralnej : Już mamy zrobione to i owo, mamy przygotowane tyle kasy. Ile dołożycie.
    No ale jak wybrano scenariusz macie dać bo nam się należy jak psu kość...

    • 3 2

  • Zbudujemy drogę za własne (3)

    Ale stawiamy dwie bramki. Jedna bezpłatna dla mieszkańców z rejestracjami GA, GWE, GPU
    i druga płatna dla samochodów z tablicami, GD, WA itd
    Alternatywną trasę profilaktycznie rozkopać. Nam podkładają kłody pod nogi to my też możemy

    • 14 9

    • (2)

      Taaakkk!To my postawimy bramki w Sopocie i na obwodnicy i zobaczymy kto na tym lepiej wyjdzie. Przemyśl sprawe.

      • 5 3

      • na PGE Arenie jeszcze sobie bramki postawcie (1)

        Nic nie zbudowaliście za swoje więc bramki możecie sobie w d*pie postawić. Dostajecie od Tuska, państwa i jeszcze zamykać chcecie?

        • 1 5

        • ciekawe co dostał Gdańsk, to ze nie ma OPATU to wina samorządów

          • 2 1

  • To zła wiadomość (1)

    Jak można się cieszyć z utrącenia budowy OPAT? Przecież to inwestycja dla całego Trójmiasta głupki wiejskie. Waszą prowincjonalną zawiść do sąsiadów mogliście pozostawić w swojej wsi.

    • 8 7

    • część POlaków jest opętana nienawiścią

      Drażni ich fakt, że Szczurek nie przystąpił do PO, że PO nie wygrała w Gdyni. Nienawidzą za to tego z którym przegrywali, ze gotowi są zaszkodzić całej trojmiejskiej aglomeracji, żeby dać upust swojej nienawiści.

      Tusk swoją nienawiścią do kaczyńskich otworzył bramy piekła i podzielił naród zarażając go swoją nienawiścią. Janukowicz na Ukrainie zrobił to samo - tak samo gnoił przeciwników, tak samo kradł i tak samo kręcił lody z Putinem. Swoją polityką janukowicz doprowadził do upadku Ukrainy. Ten kraj jeszcze długo nie wygrzebie sie z bagna w jakie wpędził go janukowicz. Z Polską będzie tak samo - ta wzajemna nienawiść doprowadzi nas do narodowej klęski. Chorzy z nienawiści nie widza nawet jakie szkody wyrzadzają ba cieszą się że nie będzie obwodnicy pólnocnej trójmiasta, ciesza się z regionalnej klęski byle dokopać znienawidzonym rodakom, swoim sąsiadom i kolegom z pracy.

      • 0 3

  • Faktycznie , za dużo jak na taką drogę. (2)

    1.5 mld by latem o ile jest POGODA / Lipiec i połowa sierpnia / odciążyć Rumię i Redę... jaja jakieś.

    Ile lat przez Gdańsk szły TIRy... także do portów Gdyni nawiasem mówiąc. I Kwiatkowskiego wpierw połączyli z obwodnicą...
    I dopiero od niedawna Gdańsk ma obwodnicę południową....

    Są pilniejsze potrzeby panowie aniżeli OPAT , prowincjonalny i DROGI.

    Ps. Podobno Rumia to najbiedniejsza gmina w Polsce.... i mamy dać jej 1.5 mld na odciążenie od letniej kanikuły ????

    Macie jeszcze jakieś FAJNE pomysły ?

    Wody niebawem zabraknie! Trzeba rzeki uregulować! a nie o pierdołach marzyć!

    Do roboty poszli won! :p

    • 5 3

    • zawsze na posterunku peowski propagandysto

      płacą Ci za te brednie?

      • 0 3

    • Proponuję bliżej zapoznać się z tematem, zamiast pobieżnie oceniać sprawę przez kalkę zawiści, godnej zapyziałego prowincjusza.

      • 0 1

  • Macie swojego Tuska

    Rodacy moi popierający PO i głosujący na tą partię przejrzyjcie wreszcie na oczy ! Błagam, dla dobra naszego regionu, dla dobra naszego kraju zobaczcie wreszcie dokąd doprowadziły nas rządy tego reżimu. Przemysł w ruinach, rolnictwo w ruinie, dobre pensje w warszawie, a młode pokolenie w Anglii. Zobaczcie jak Tusk "Pomorzanin" i "Kaszub" traktuje nasz region. Dowództwo marynarki, OPAT, rynek pracy na Pomorzu. zobaczcie w końcu rzeczywistość, każdy może popełnić błąd, nie popełnijcie go kolejny raz w następnych wyborach. Mam dość kłótni między Polakami, dlatego tak bardzo Was proszę. POwcy czy PISowcy czy SLDowcy jesteśmy jedną polską rodziną nie pozwólmy zniszczyć naszego domu.

    • 3 3

  • Chcecie znać prawdę tak na poważnie ?? Nie wiem czy Szczurek to ok facet i dobry prezydent ale wiem , że

    Przegrał wszystko gdy tylko zaczął się stawiać Adamowiczowi i PO.

    Taka jest polityka , on jest politycznym trupem , on żyje w Polsce a nie w prywatnym Monako i niestety , musi/ał grać jak reszta wron a chciał na ich tle zabłysnąć i urosnąć no to jadą po nim a zarazem po was jak po....

    • 6 3

  • (8)

    ale taka jest prawda - to jest droga lokalna, czy prowadzi z jakiegoś dużego osrodka do innego dużego? nie. To ruch miejski Gdyni i w sezonie (2,5 mca) ruch na Hel
    Tak naprawdę to Gdynia powinna zamiast utopic 100 mln zł w Kosakowo przeznaczyć te pieniądze na wkład własny w OPAT, do tego dofinansowanie z UE od 60 do 85% i droga byłaby gotowa. Ale pieniądze poszły w Kosakowo i Gdynia chce pieniędzy z rządu. Tym co ciągle widzą "bicie Gdyni" przypomnę że tunel pod Martwą Wisła też jest inwestycją samorządową, a nie krajową

    • 61 25

    • a samorząd jest PeOwski czyli banda rudego pająka

      • 0 2

    • to trasą jadą wszyscy w kierunku Słupska, Koszalina, Szaczecina to droga krajowa (5)

      do tego w sezonie dochodzi potężny ruch osób z całego kraju na półwysep , z kraju, nie Gdyni!

      koszt liczony jest w miliardach zł, 90 milinów ktore poszły na lotnisko nic tu by nie zmieniły

      • 16 19

      • (4)

        100 mln zł od Gdyni + ~30 mln zł od innych samorządów z terenu i jest wkład własny 15% do srodków unijnych
        I nie jest to droga krajowa - droga krajowa jest obok i będzie rozbudowywana innym szlakiem

        • 18 4

        • Znasz wszystkie nasze krajówki ? Chyba nie, są takie które nagle się urywają.

          Znam nasze mapy od lat prawie na pamięć i wiele bym poprawił w zakresie DK.
          DK63 - przez co ona wiedzie. Krótka DK67 - Włocławek - Lipno, po cholerę nr krajowy, a nie lokalny. Brak DK na trasie Augustów - Grodno (na Białoruś), a do Augustowa dociera DK16 (która powinna naturalnie biec dalej na wschód wprost na Grodno (i gdzie powinno być przejście graniczne, a tak trzeba robić koło przez Kuźnicę). Brak DK na trasie Lublin - Olsztyn między Sokołowem Podlaskim a Ostrołęką, a kiedyś był. Podobnie jak u nas: DW468 niedawno była DK27 do Władysławowa.

          • 1 0

        • trasa kaszubska (2)

          Planowana droga krajowa od obwodnicy do Leborka - bedzie budowana z pieniedzy rzadowych

          • 17 0

          • (1)

            I tą drogą Kaszubską będą jechać turysci na wczasy na półwysep a Rumia,Reda i Wejherowo nie będą obciążone i zakorkowane .Nawet pies z kulawą nogą nie przebiegnie.

            • 9 4

            • nie

              Ale ci ze Szczecina, Slupska, Leborka nie beda jechac przez Wejherowo, Rede Rumie (tworzac korki) ale smigna trasa kaszubska

              • 16 1

    • Lokalna ? Korki cały czas, w których tkwią też auta z rejestracją GD.

      • 2 3

  • Metropolia

    tak to jest panie Szczurek. Nie chcialo sie polaczyc w metropolie z Gdanskiem, to ma sie zascianek z Reda I Rumia. Niech pan pamieta, duzy moze wiecej.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane