• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • hucisko (1)

    zmiana regulacji swiateł na hucisku, która promować ma komunikację zbiorową, promuje tylko tramwaje. to trochę chory pomysł, by na siłę dać przejeżdżać tramwajom na raz skoro przez to robią się korki pod dworcem i stoją w nich autobusy, których jest tam o wiele więcej niż pojazdów szynowych - przecież to węzeł komunikacyjny. na dodatek chodzi tu tylko o tramwaje skręcające w kartuską - wielkie mi promowanie komunikacji. brak logiki.

    • 36 1

    • To jest prawdziwa idea Tristara. Nie zielona fala dla samochodów ale preferowanie ruchu komunikacji zbiorowej. Nie powiedzą tego wprost, żeby nie było oburzenia ale autobusy są/będą rozpoznawane przez system i w przypadku spóźnionych kursów fala będzie ustawiana pod takie trasy kosztem innych uczestników.
      Lewoskręty to jedno ale zdażyło mi się czekać 5min do jazdy na wprost przed przejsciem dla pieszych w Sopocie w szczycie porannym.

      • 12 2

  • Polakowi nigdy nie dogodzisz

    Zawsze wszystko zle.

    • 7 21

  • Różnicę biorą urzędnicy czy bezpośrednio Adamowicz?

    Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. ....... Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

    • 18 1

  • Fotoradaty (5)

    Jak włączą fotoradary i inne urządzenia to się dopiero miasta nachapią. A korki pewnie zostaną i tak 136 mln unijnych jak zwykle pójdzie w kibel.

    • 17 2

    • to chyba dobrze ze nie działa pętla

      przynajmniej fotoradary nie zrobią zdjecia...

      • 0 2

    • No własnie bedą zarabiać (2)

      W kibel nie pójdzie bo miasta będą zarabiać właśnie na fotoradarach. I w zasadzie cały ten tristar do tego się ma sprowadzać i o to chodzi w całym tym systemie . Jedyna nadzieja ze tak jak w Wejherowie ministerstwo po protestach kierowców nakazało likwidacje kamer przejazdu na czerwonym świetle.

      • 10 0

      • (1)

        Nie prawda. zgodnie z warunkami udzielenia dotacji unijnej nie może on przynosić dochodu dlatego mandaty będzie wystawiać Policja a nie SM.

        • 0 2

        • przez pośredników kasa wróci

          Przecież każdy fotoradar przynosi dochód wiec jeśli nie może przynosić dochodu to bedą anulować mandaty?
          Mandaty z policji wpłacasz na konto marszałka województwa a ten dysponuje pieniądze po gminach. Drogą okrężną i mniejsze ale dotrą. Nie wiem na jakie konto wpłaca się za mandaty od GITD ale myśle ze na końcu tez zasilają lokalne budżety . Jesli jeden taki pstrykać na czerwonym świetle w Wejherowie co to go muszą teraz zlikwidować zarabiał 1,5 mln miesięcznie to tutaj przy ponad 30 takich kasa naprawę będzie duża. System szybko się zwróci z nawiązką. Co ciekawe system zacznie działać pod koniec roku czyli po wyborach a nie przed, co tez świadczy o jego przeznaczeniu skoro nie chca się chwalić jak dzała.

          • 4 0

    • .. ta UE to tak głupia jak naszi urzedasy, nie sprawdza inwestycji!!

      ..chyba to dzieki lewandowskiemu

      • 2 0

  • Tristar-sristar

    Dopóki tego nie było z sopotu do gdyni np na dąbrowe można było jechać 50-60km/h i zielona fala była stało się tylko chwilę na skrzyżowaniu wielkopolska-aleja zwycięstwa, teraz żeby mieć zieloną fale to trzeba za********* co najmniej 80-90km czy to przypadkiem nie jest celowe żeby walić mandatami? Jak widzę te kamery patrzące od tyłu i czekające aż przejedziesz na pomarańczowym to robi mi się słabo wiadomo o co chodzi wygląda to jak sidła zastawione w lesie przez kłusowników.Walczmy z piractwem ale nie w taki sposób bo jest to zwyczajna łapanka.

    • 29 2

  • Pistolet hukowy. Podjeżdzam na swojej chińskiej motorynce

    wyjmuję gnata. TRAAACH w nacięcia co powoduje że
    efekt jest podobny do zatrzymania się tira wypełnionego akumulatorami

    Od razu jest ZIELONE

    • 14 2

  • To jeden wielki fotoradar... (4)

    al. Zwycięstwa Stryjska al. Zwycięstwa (wlot południowy)
    Śląska Kielecka Droga Gdyńska (wlot południowy)
    al. Zwycięstwa Nowa Kopernika al. Zwycięstwa
    Morska Kcyńska Morska (wlot zachodni)
    Morska Obwodnica Trójmiasta ul. Morska (wlot wschodni)
    Morska Kartuska ul. Morska (wlot wschodni)
    Morska Chylońska II ul. Morska (wlot zachodni)
    ul. Morska (wlot wschodni)
    Morska Kwiatkowskiego ul. Morska (wlot zachodni)
    ul. Morska (wlot wschodni)
    Morska Warszawska ul. Morska (wlot wschodni)
    al. Zwycięstwa Wielkopolska al. Zwycięstwa (wlot południowy)
    al. Zwycięstwa Przebendowskich al. Zwycięstwa (wlot północny)
    al. Zwycięstwa Spółdzielcza al. Zwycięstwa (wlot południowy)
    Chwaszczyńska Nałkowskiej Brzechwy, na pasie rozdzielającym (wlot zachodni)
    Rejestratory przekroczenia prędkości w Gdyni
    Zwycięstwa Hallera Redłowska Kierunek Centrum
    Śląska Warszawska Nowogrodzka Kierunek Sopot
    Morska granica miasta Chylońska II Kierunek Centrum
    Morska Kartuska Swarzewska Kierunek Centrum
    Zwycięstwa Orłowska Przebendowskich Kierunek Sopot
    Wielkopolska Racławicka Spokojna, na pasie rozdzielającym Kierunek Centrum
    Trasa Kwiatkowskiego kierunek Morska

    • 22 2

    • i bardzo dobrze (1)

      może będzie w końcu bat na debili drogowych.

      • 7 10

      • skończy się tym że łupiestwo szczurka zostanie ukrócone tak jak w wejherowie gdzie fotopstryka znad krajowej 6 kazało zdjąć ministerstwo

        • 6 0

    • Skonczy sie kozaczenie

      90 km/h w miescie

      • 5 3

    • Kierowcy - za miasto!

      I powinno byc więcej radarów! A docelowo ograniczyc do minimum ruch samochodowy w mieście.

      • 0 1

  • Jak nie jadę ze starą to dwie trylinki w sakwach

    mojego Harley-Davidsona rozwiązują sprawę

    • 0 0

  • Urzędasy złamasy

    Urzędnikom wszystko zawsze gra i jest super, oczywiście jak na ich wybitne zdolności intelektualne...pytanie retoryczne po co jakiś system Tristarem zwany. Lepsze zawsze jest wrogiem dobrego!

    • 12 0

  • Władza sprawdza Tristara ....

    Przed chwilą władza w pikapie stała na pasie zieleni ( trawnik ) na skrzyżowaniu Piastowska /Grunwaldzka i sprawdzała jak ten system działa .

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane