• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na tramwaj koło LOT-u dotrzemy nie tylko tunelem

Krzysztof Koprowski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu. Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu.

W tym roku do przystanku "Brama Wyżynna" w Gdańsku dojdziemy bez pokonywania schodów prosto z Huciska. To oznacza, że nie będzie już trzeba pokonywać tunelu.



Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych. Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych.

Czy nowy chodnik ułatwi dostęp do przystanku?

Przystanki tramwajowe w śródmieściu Gdańska ze względu na przejścia podziemne oraz brak wind ograniczają dostęp do tego rejonu miasta niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom starszym. Wkrótce z tego niechlubnego grona będzie można wykluczyć przystanek Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska.

Obecnie na perony tramwajowe dotrzeć można tutaj wyłącznie poprzez tunel pozbawiony wind. Wielu pasażerów często wybiera alternatywną, niezgodną z intencją projektantów, drogę - od Huciska pasem zieleni zobacz na mapie Gdańska, następnie omijając barierki na końcu przystanku.

Dzięki nowemu chodnikowi droga zostanie w końcu w pełni przystosowana do potrzeb pieszych. O pomyśle budowy takiego połączenia pieszego wspominaliśmy już ok. 1,5 roku temu w artykule przy okazji planowanego wówczas przedłużenia peronów przystankowych przy Bramie Wyżynnej. Wtedy jednak do zrealizowania zamierzeń zabrakło pieniędzy.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - informowała w czerwcu 2012 r. Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Obecne szacunki wskazują, że utworzenie nowego dojścia do peronów tramwajowych pochłonie ok. 80 tys. zł, a inwestycja zapisana została w programie modernizacji chodników, ogłoszonym kilka dni temu.

O wpisanie na listę tego chodnika zabiegała Komisja Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska, która pierwotnie chciała umieścić to zadanie jako "zwykły" wydatek w budżecie miasta na 2014 r.

- Jako komisja składaliśmy wniosek do budżetu na 2014 r., ale ostatecznie wykonanie chodnika ujęto w kompleksowym programie modernizacji chodników - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji.

Nie ukrywa, że to świetne rozwiązanie.

- Szerokość przystanku oraz układ jezdni nie pozwalają na montaż wind. Platformy przyschodowe, takie jak na przystanku przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, nie sprawdzają się, bo wymagają asysty pracownika, a dodatkowo są wolne i blokują ruch innym pieszym. Proponowany chodnik jest natomiast rozwiązaniem najprostszym i najtańszym.

W przeciwieństwie do ścieżek w trawie wydeptanych po obu stronach torów, nowy chodnik powstanie tylko po stronie zachodniej, gdzie jest więcej wolnej przestrzeni (po drugiej stronie chodnik nie spełniałby norm szerokości i bezpieczeństwa). W północnej części przystanku będzie jednak wykonane przejście przez tory tramwajowe - ma przypominać pod tym względem przystanek przy dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska.

Pierwsi pasażerowie z nowego udogodnienia skorzystają w tym roku. Jak udało się nam dowiedzieć, inwestycja ma być zakończona jeszcze przed wakacjami.

Czytaj też: Piesi nie będą musieli chodzić tunelem przy UG

Dzisiaj dojście z Huciska do przystanku tramwajowego utrudniają brak chodnika oraz barierki na końcu peronu.

Miejsca

Opinie (81)

  • i dobrze! (6)

    trzeba ułatwiać życie pieszym

    • 94 4

    • (5)

      Kosztem zwiększenia liczby wypadków z udziałem pieszych i wydłużeniem korków. Brawo !

      • 6 26

      • (4)

        Jakich korkow? Chyba tobie na mozgu. To w zaden sposob nie wplynie na ruch aut.

        • 15 2

        • Normalnych korków (3)

          Każde przejście naziemne to dodatkowe minuty stania w korku, dlatego na Nowej Słowackiego porobili te schrony pod ulicami. Miasto tanim kosztem unika budowy windy dla niepełnosprawnych, bo to o ich wygodę, nie twoją chodzi.

          • 3 16

          • minuty stania w korku wynikają z nadmiaru chęci jeżdżenia samochodem

            nawet na krótkie dystanse (do 5 km)

            • 1 1

          • jak przez ten chodnik będziesz stał dłużej

            to chyba tylko dlatego, że się za tyłkami będziesz oglądać

            • 1 1

          • Ale tu nie chodzi o dodatkowe przejście naziemne. Niestety, dodam.

            • 1 2

  • Wąskie perony! (1)

    Perony tramwajowe na przystankach Brama Wyżynna, a także Dworzec Główny są zdecydowanie zbyt wąskie jak na liczbę pasażerów, którzy wysiadają. Szkoda, że zdawałoby się centrum przesiadkowe, największy węzeł komunikacji miejskiej jest zbudowany tak, by jak najwięcej miejsca przysługiwało samochodom. Mam nadzieję, że po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zabierze się po jednym pasie z podwala dla zbudowania szerokich przystanków.

    • 9 0

    • to tyle nie żryj. jak ludzie na pernoach nawet stać nie umieją. Ja nie wiem ale ja nie mam problemu z za wąskimi peronami... ogarnij sie.

      • 0 6

  • a co z windą przy dworcu??? (1)

    Za każdym razem gdy przyjeżdżam z dzieckiem w wózku ze Szwecji, gdzie sytuacja jest nieporównywalna pod względem udogodnień dla niepełnosprawnych i osób z wózkami zastanawiam się kiedy choć główne miejsca komunikacyjne w Gdańsku, czyli dworzec PKP i przystanki przy Locie staną się zwyczajnie dostępne dla tych ludzi! Nie wspominam już o tym, że w Szwecji nawet byle pipidówa ma dostęp do wind, czy ruchomych schodów. Ale żeby przejść ze Starówki i wydostać się w kierunku Gdańska Południe tracę za każdym razem czas na dojście na około albo do dworca, albo lotu, omijając tramwaje, choć jazda nimi jest szybka i wygodna, bo nawet przy dworcu głównym nasi włodarze nie zadbają o ludzi, którzy zwyczajnie nie dają rady poruszać się stromymi schodami. Czemu winda od strony SKM nie działa już lata całe??? Także żeby dojść inną trasą na tramwaj na Chełm od strony Starówki i dążąc do przystanku centrum tuż za estakadą nie ma nawet podjazdów dla wózków lecz schody. Jeśli wózek jest ciężki i z zakupami to trzeba nosić i po 30 kg pod górę po kilku schodach. Przecież to jakaś paranoja! Niby żyjemy w XXI w., ale wcale nie myśli się o niepełnosprawnych i matkach z wózkami, niejednokrotnie bliźniaczymi. Za każdym razem podróż do Polski to gęsia skórka, a strome schody bez windy w terminalach wylotów w Rębiechowie? To już szczyt wyobraźni projektantów- zapewne młodych, sprawnych, ale gdzie tu praktyczna strona rozwiązań??? Właśnie wróciłam z kraju i cieszę się, że są jeszcze państwa, gdzie to CZŁOWIEK jest podmiotem. W Polsce panuje jeszcze myślenie odwrotne i człowiek jest niestety przedmiotem.

    • 6 0

    • sorry taki mamy kraj. Jak coś to sobie ze Szwecji ze własną windą przyjeżdżaj bo u nas w Polszy nie MA !

      • 1 2

  • Stan tego tunelu woła o pomstę (1)

    Czy remont jest planowany wraz z budową sklepu "Forum Radunia"? Dużo się buduje i remontuje w Gdańsku, ale w samym turystycznym centrum straszy "coś" rodem z głębokiej Rosji.
    Oczywiście likwidacja tego cholerstwa byłaby najlepszym wyjściem. Ludzie mieliby łatwiej, a miasto (czyli też ludzie) nie musiałoby ładować masy pieniędzy w remont, tylko zdecydowanie mniejszą kwotę w przejście naziemne.

    • 8 6

    • tunel jak tunel co tu remontować. Dla mnie jest zarąbisty bo ma toalety. Robisz coś tam więcej ? Czy tylko przechodzisz???

      • 0 2

  • Jakze genialny jest umysl ludzki iz na to wpadl !!!!!!!!!:) (2)

    Towarzysze ! po dziesiatkach lat obrad nasza partia obrala kurs ku sloncu i dzis w istotny sposob odmienimy ludzkie losy !..Bravo ! Bravo !.. Towarzysze ! to poczatek epokowej zmiany z ktorej zdajemy sobie sprawe !..bravo ! bravo !..Zmiany byly poprzedzone wieloma konsultacjami na szczeblu centralnym i dzis widzimy ze cel byl sluszny ! bravo ! bravo ! Towarzysze ! nasza partia zabrnela w tunelu i czaswyjsc na powierzchnie aby ujrzec swiat i jasnosc problemu ! :)

    • 64 9

    • przestań pieprzyć bo się słabo robi. Takiś cyniczny i jenteligientny, to się zatrudnij w ZD i wymyśl coś pożytecznego

      • 3 1

    • bravo! bravo!

      • 0 0

  • to się chwali

    Mam 80 lat tunelem też ciężko

    • 10 0

  • teraz wszedzie beda robic chodniki i beton (2)

    bo miasto nie ma kasy na letnie koszenie traw

    • 26 30

    • Jak to?

      Zlikwidują s****trawniki? Gdzie mój Azorek będzie walił kupy?

      • 4 1

    • no i nie ma kasy na sprzatanie i mycie ulic i wiat !

      no i nie ma kasy na sprzatanie i mycie ulic i wiat !

      • 5 4

  • Wspaniale!!! To budyniowi odpadnie temat remontu tunelu.. bo po co, skoro jest przejscie górą..a co!! (2)

    • 59 25

    • Da się inaczej (1)

      Kilka wywrotek z wykopu PKM i tunel zasypany, dwa wiara farby i pasy wymalowane. Koszt sygnalizacji (zgranej z lewoskrętem do zawracania), pomijalne mały przy koszcie remontu tego PRL-owskiego cuda.

      • 25 8

      • Cała Polska, tu się maźnie, tam się puknie i Panie, będzie jak by z fabryki dopiero co wyjechał :)

        • 6 1

  • A czy drzewka się się ostaną

    • 4 0

  • perony tramwajowe...hmm...perony autobusowe, peron Alaska, peron Woodstock (1)

    jeszcze o czymś takim nie słyszałem, od kiedy tramwaj jest pociągiem

    • 2 3

    • zapomniałes o.. Evicie Peron

      i jej mężu Juanie don Enricque de Peron

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane