• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej

Patryk Szczerba
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach. Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach.

Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.



Czy tworzenie buspasów ma sens?

Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie GdyniZespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych zobacz na mapie Gdyni. Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi.

Bez ciągłości

Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.

Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.

Schemat buspasów na Morskiej. Schemat buspasów na Morskiej.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.

Prace nie dłużej niż rok

Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.

Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.

Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku Witomina.

Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem

Opinie (202) 1 zablokowana

  • Bus pasy powinny byc na kazdej ulicy miasta!!A kazdy kto go blokuje 500zł mandatu to sie buraki szybko naucz (3)

    Dodatkowo kamery tył i przyd autobusu i natychmiast wysyłanie zdjęc do wydania mandatu.I informacja na autobusie blokujesz bus pas zapłacisz 500zł

    • 13 29

    • Blokowanie przez autobusy

      estakada kwiatkowskiego posiada bus pas w stronę Oksywia ,Obluza - autobusy na zjeździe tworzą potworne korki przejeżdżając z bus pasa na lewy pas do zjazdu tak by sie wcisnąć i wyprzedzić dwa samochody . Blokują tych co zjeżdżają w prawo jak i tych którzy jadą na wprost na zjeździe . Jesli tak maja byc wykorzystywane bus pasy to lepiej ich nie wyznaczać!!! Szkoda ze nie dostają mandatów !!!

      • 2 0

    • to że cię nie stać na auto

      nie znaczy że inni też mają podróżować ze śmierdzielami na mokrych fotelach.....i nie każdy tak jak ty jeździ do mopsu na grabówek ZKMką za frajer, my musimy pracować...z samochodem żeby tacy jak ty mogli odbierać MOPS.

      • 4 4

    • Mandat 500

      żeby sfinansować patologię z 500+?!

      • 8 4

  • Co za Matoły w tym Gdyńskim urzędzie pracują !!! (2)

    Bus pasy można tworzyć wówczas jeżeli jezdnia jest na tyle szeroka i ma co najmniej trzy pasy ruchu gdzie na jednym pasie ruch jest stosunkowo niewielki wtedy można przeznaczyć go na tzw. bus
    pas !!! . A nie Durnie gdzie jezdnia na niemal całej swej długości jest dwupasmowa {!} , do tego zwykle na tych pasach odbywa się w kółko ciągły i zagęszczony ruch pojazdów ,bardzo często powstają tam korki i zatory !!! Niedawno jeszcze Idioci wmawiali ,że temu zapobierze i pomoże zainstalowanie Tristara ! - jak system ten pomógł to wszyscy doświadczamy tego na co dzień . I co teraz gdyńscy "zapracowani i strudzeni swoim długookresowym rozmyślaniem wpadli na następny mundry pomysł - Brawo !

    • 37 8

    • Ale to właśnie trzeci pas powstanie, który będzie bus pasem. Kto cię uczył czytać ze zrozumieniem?

      • 0 1

    • A teraz wszyscy beda jechac na rowni :) Autobusy i osobowki. Osobowki dalej beda robic korki - beda wpychac sie na sile na prawkoskrety. Az te kilkanascie metrow ruszy sie troche do przodu.

      • 4 0

  • Na Małokackiej powoli zmazuje się czarna farba, która zamalowano dotychczasowy środkowy pas (podwójna ciągła) (2)

    Ciekawe co będzie za miesiąc, gdy będą dwie podwójne ciągle.

    Te malowane buspasy to jest jakies qui pro quo a nie rozwiązanie problemu. To jest malowanie trawy na zielono. To jest ukrywanie nieudolnosci i braku realnych pomysłów

    • 26 1

    • Raczej braku kasy

      • 1 0

    • Otóż to

      • 2 0

  • korki

    A który z nas "wypuszcza"busa z zatoki zgodnie z kodeksem? A w nim ludzie którzy też się spieszą...Pewnie dla tego pomysł z buspasami

    • 4 3

  • A ile tak naprawdę będzie kosztowała ta "modernizacja" ? Ile 5-10-15 ???

    • 3 1

  • Zdjęcie pokazuje zator

    Zdjęcie pokazuje zator spowodowany tym ,że...pojazdy ZKM Gdynia czasami jeżdżą "stadami" tzn. 2-3 pojazdy razem w odstępach 1-2 minut i jeden za drugim. Może rozkład jazdy dostosować do szczytów tego porannego i popołudniowego ???

    • 4 5

  • Nareszcie!!!! (14)

    W końcu zrozumieli że nowe trolejbusy stojące w korkach nie są żadną konkurencją dla samochodów. Budować buspasy tam gdzie to możliwe.

    • 125 91

    • niezły troll

      • 1 2

    • na razie to trolejbusy są konkurencją dla autobusów.

      • 3 1

    • (4)

      Budować? Zgoda ale nie wyznaczać na istniejących i tak zakorkowanych drogach.

      • 33 22

      • kierowcy osobówek, to najbardziej roszczeniowa grupa (2)

        i cieszy, że w końcu porządkowany jest zamysł komunikacyjny. Szkoda jednak, że tak wolno to trwa.

        • 27 18

        • roszczeniowy (1)

          Każdy kierowca płaci statystycznie dużo wyższe podatki niż pasażer autobusu lub rowerzysta. Czyli akcyza, vat od paliwa i cała masa opłat typu "drogowe" i inne badziewia zawarte w paliwie itp itd i normalne jest iż skoro płacę to wymagam...

          BUS pasy OK jestem za.
          Transport Publiczny OK jestem ZA.
          Bo każdy ma prawo wyboru dziś jeżdze samochodem jutro autobusem

          Ale skoro z tej kupy obciążeń podatkowych nie potrafi się projektować i budować coś z sensem tylko wylewać wiaderko farby tu i tam to jestem PRZECIW i BĘDĘ ROSZCZENIOWY !!!

          Przykład Małokacka - jest BUSPAS - OK nie przeszkadza mi postoję trochę w korkach ale jak urzędasy jak już robię to niech robią porządnie - środek obecnego pasa w góre to dziura na dziurze (Nie można było tego połatać ? - jak droga była szeroka nie było problemu a teraz fajnie by było jeździć po ulicy a nie kupie wyrw), wysepka typu zebra przy Ciapkowie - nie można było sfrezować, a nie maskować malowanie w tak nieudolny sposób - mało że jest to nie równe to już za chwilę biała farba wyjdzie....

          Ale coż pisać ... statystyki się liczą. W Gdyni przybyło w tym roku Xkm dróg rowerowych i Ykm bus passów ... Z czego wybudowano ile ?

          • 18 9

          • Z tych dodatkowych podatków większość idzie do budżetu centralnego na drogi krajowe, a to co zostaje w mieście wystarczyłoby co najwyżej na jakąś dróżkę osiedlową

            • 10 2

      • właśnie że tam

        na zakorkowanych drogach buspas jest najlepszą opcją, bo większość ludzi tworzących korki może się przesiąść do autobusu i nie stać.
        Wiadomo są kurierzy, matki z dziećmi, dostawy itp itd, ale rano bardzo dużo ludzi jeździ samemu. To dla nich jest buspas.

        Dodatkowo inwestycja nie powoduje że znikną miejsca parkingowe, więc wszyscy wygrywają.

        • 18 9

    • trollu miejski, przecież nic nie budują tylko maluja na dziurach!!! (5)

      • 20 9

      • a stój w korku smrolu jeden. (4)

        • 10 17

        • Wole stac w korku (3)

          Wole stac w korku w aucie, niz wachac smrod ludzi w komunikacji miejskiej

          • 17 10

          • Ja tez ;)

            • 3 3

          • To wkrótce sobie jeszcze dłużej postoisz. (1)

            Kanapki weź.

            • 16 8

            • Spoko

              Zamowie jedzenie na wynos do auta.

              • 14 4

    • Na Władysława IV na buspasie ma być nowy BUSPAS dla rowerów

      Gdynia to same buspasy!

      • 14 9

  • Trochę bez sensu...

    Trochę bez sensu jak pokazano na schemacie jest tworzenie BUS-pasów na ul.Morskiej w kierunku centrum 50 metrów przed skrzyżowaniem z ul.Mireckiego i też 50 metrów za tym skrzyżowaniem.
    Kolejne "cudo" to kolejne 50 m przed skrzyżowaniem z ul.Grabowo i 50-60 m za...Nie wystarczy tylko prze regulować Tristara ??? Ten system praktycznie 24/24 pracuje tak samo-chociaż w nocy trochę szybciej reaguje na przycisk dla pieszych o jakieś 15-20 sek i to wszystko. W dzień natomiast częstotliwość jest taka sama. TRISTAR- to chyba w ogóle nie działa.....Kiedyś nawet to mierzyłem czas i było tak samo...Lipa...jak mówił "klasyk"

    • 5 2

  • W ankiecie brakuje pozycji

    Tak, jeśli BUS pas jest zbudowany obok, a nie zabrany z już istniejących pasów.

    • 8 2

  • Naprawdę, zbudują?

    czy znowu namalują farbą napis BUS i ciągłą linie, zabierając pas dla samochodów, po to by zamiast przepuścić tysiąc samochodów jechał jeden autobus na 15 minut. Takie buspasy jak na Małokackiej czy Kieleckiej - kosztem bezpieczeństwa ruchu. Smutek i dramat. Kiedy te patałachy zrozumieją, że dróg się nie maluje, tylko buduje.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane