• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • Ale wcześniej (1)

    Ale wcześniej były teksty o Nowych: Politechnicznej, Jabłoniowej, Warszawskiej, Świętokrzyskiej Co z nimi ?

    • 18 10

    • Przejścia naziemne

      Ale lobbowanie zamiany przejść podziemnych na naziemne w okolicy Podwale Grodzkie/Wały Jagiellońskie oraz Podwale Przedmiejskie to pasuje????
      Może warto planowane-owe miliony złotych przeznaczyć na budowę jakiejś potrzebniejszej drogi Np PRZEBUDOWA STAROGARDZKIEJ jako drogi dwujezdniowej??/ Byłaby kolejna wyjazdówka do obwodnicy

      • 2 6

  • Nowa Politechniczna w stronę Nowej Bulońskiej (1)

    Tylko taka droga usprawni dojazd z Południa do Wrzeszcza/Oliwy. Po co ciągnąć kolejny tramwaj na Piecki-Mogowo, wydawac masę pieniędzy na zbędny tunel tramwajowy przy okazji wydłużając dojazd komunikacją dla Południa?

    • 22 20

    • Udrożni? Chciałeś powiedzieć chyba zakorkuje na amen Wrzeszcz.Gdzie się mają pomieścić te wszystkie auta, jak już teraz każdy skrawek chodnika i trawy jest zawalony złomem Januszy? I nie pisz o parkingach podziemnych, bo Janusz prędzej wjedzie autem do sklepu niż zapłaci za parkowanie.

      • 14 6

  • fajnie - tym bardziej szkoda (2)

    że jak przyjdzie PiS to to wszystko wstrzyma (jako działania swoich konkurentów).

    Albo przynajmniej nada gotowym odpowiednich patronów. Koniecznie wyklętych lub smoleńskich...

    • 32 30

    • Brr, straszne! Faszyzm nie przejdzie!

      • 5 3

    • Może tak być !

      A nawet rozbiorą te linie tramwajowe co ostatnio powstały,na Morenę i na Łostowice.Ale my na to nie pozwolimy.

      • 6 1

  • Jakoś nie widać , linii tramwajowych do Rafinerii oraz na Orunię

    • 24 15

  • Morena super.

    Morena super.

    • 10 13

  • Zacznijcie budować Nową Swiętokrzyską (6)

    • 54 14

    • Dobrze. Od jutra zaczynamy!

      • 16 4

    • No już dobra dobra. Na taki apel nie możemy pozostać głusi. (1)

      Jutro ruszamy z budową.

      • 11 4

      • Proszę, tak właśnie urzędnik wychodzi z wyciągniętą dłonią do mieszkańca :)

        • 4 0

    • Nie

      • 4 7

    • (1)

      tak ale jeśli kowale nie poszerzą drogi do obwodnicy i węzeł Kowale nie będzie zmieniony, to budowa nowej świętokrzyskiej to tylko przerzucenie korków w inne miejsce, a Kowale, Łostowice i Orunia dalej będą stały.

      • 8 4

      • najgorszy korek tworzy się za skrzyżowaniem Świętokrzyskiej z Havla przez skrzyżowanie z Niepołomicką oraz skrzyżowanie przed samymi Kowalami (te nieszczęśliwie poprzesuwane względem siebie wyjazdy) więc Nowa Świętokrzyska pozwoli na udrożnienie Świętokrzyskiej i przyczyni się do likwidacji nieszczęśliwego skrzyżowania.

        • 10 1

  • Piecki-Migowo +++

    Piecki-Migowo +++

    • 9 10

  • Malomiejska (2)

    Nowa Malomiejska i Podmiejska już dawno powinny zostać wybudowane! Korki w tych rejonach są koszmarne. To jedne z głównych dróg dojazdowych dla dzielnic południowych. Ale oczywiście sa inne priorytety...

    • 40 8

    • małomiejska

      Widac ze brakuje naciskow jakiegos wiekszego dewelopera a ci co buduja (kokoszki alcorp itp to maja w powazaniu)

      • 3 1

    • Kiedy wreszcie wspaniałe internautki i internauci zrozumieją

      że poszerzanie ulic tak działa na korki jak popuszczanie pasa na nadwagę i otyłość?

      Bez zdecydowanego inwestowania w system: poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać wygodnie do przystanków i stacji sprawnej komunikacji zbiorowej beton będzie lany, ale korki będą coraz większe, ponieważ coraz więcej mieszkańców będzie uciekać do gmin sąsiednich i na peryferia.

      • 6 2

  • Spacerowa to koszmar od 15:00 do 17:30 korki nieziemskie. (3)

    Tak dużo potrzebnych inwestycji a tak mało pieniędzy...

    • 17 9

    • Od 15:00 do 17:30???

      To chyba tylko w dni ustawowo wolne od pracy.

      • 4 1

    • Trzeba było o tym myśleć gdy mieszkańcy Osowy blokowali budowę Trasy Kaszubskiej (1)

      Bo to przy okazji jej budowy zaplanowano rozbudowę Spacerowej

      • 12 3

      • i dobrze, po co im tranzyt z kaszub wpadający przez ich dzielnicę do miasta ? Niech wpada do Gdyni

        • 5 1

  • Szkoda że na słoiki z Warmii i Mazur (10)

    I tak tonie pomoże bo zalew ich to jak Tsunami, a i tak podatków nie płacą, cwaniaki...

    • 28 26

    • głupcze (2)

      podatki płacisz w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania

      jakbyś płacił, to byś wiedział

      • 11 7

      • Głupcze ? (1)

        Widze, że kolejny debil z Warmii i Mazur

        • 8 8

        • Pomorze naucz się jeszcze pisać poprawnie i wtedy dopiero zostać jego obrońcą

          • 4 3

    • (5)

      Po zakwaterowaniu w dzielnicy Morena powinni płacić wpisowe i przejść odpowiednie szkolenie.

      • 6 2

      • Same słoiki z Mazur i Warmii (4)

        Oni i tak nie skumają i zaparkują swój złom z rejestracją NO, NBR, NE na twoim miejscu. Innym zabiorą robotę, wystawią buty na klatkach itp., masakra nie znoszę ich...

        • 8 9

        • (3)

          przyjeżdża ktoś z wiochy, nie zna miasta, nie ma punktu zaczepienia i jeszcze jest w stanie zabrać Ci robotę, to raczej słabo świadczy o Tobie, nie o przybyszu

          mimo iż po frustracji widać, że Ci w życiu nie idzie, to nie zwalaj winy na innych

          • 14 6

          • Następny słoik z Warmii i Mazur

            Widać że jest was mnóstwo ;-)

            • 6 10

          • Jedz naprawiaj Mazury (1)

            Jedz do siebie a nie tutaj madrosci dajesz

            • 4 5

            • Niektorzy sa tak bezczelni ze jak im sie zwroci uwage ze mowi sie "w oliwie" a nie "na oliwie" to tylko odpowiedza ze g....o ich to obchodzi i beda mowic po swojemu. Jak mozna ich traktować powaznie?

              • 1 1

    • A skąd wiesz, że nie płacą?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane