• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • A kiedy Stogi doczekają się bezpośredniego połączenia z Wrzeszczem? Obiecywano wydłużenie linii nr.9 z Przeróbki na Stogi. O obietnicach szybko zapomniano.

    • 1 3

  • Mapka or GTFO (1)

    Taki artykuł bez żadnej mapki? Brak profesjonalizmu.

    • 0 0

    • A te po prawej...

      A te po prawej ---- > to co to jest ?

      • 0 0

  • wysiedlą

    • 0 0

  • a nie lepiej było od razu zbudowac Nową Słowackiego z tramwajami aż do Kościuszki, Aleji Legionów i ETC

    • 5 0

  • nie wyobrażam sobie (3)

    tramwajów od Komorowskiego, Wyspiańskiego koło rynku, pod wiaduktem gdzie będzie taka sama heca jak na Klinicznej z ciągłym zrywaniem trakcji przez TIRy a skrzyżowanie z Grunwaldzką to jakie miałoby być? Dwupoziomowe, tunel? Bo jesli nie, to masakra, w tej chwili jest masakrycznie bez tramwaju na linii Wyspiańskiego - Do Studzienki

    • 2 6

    • jAKIE TIRY??? (1)

      Tam jest zakaz wjazdu dla tych samochodow.

      • 1 0

      • nie musi być TIR, wystarczy ciężarówka

        • 2 1

    • To zaplanowano już dawno,

      tylko miasto zezwoliło na wykupy po lewej stronie Wyspiańskiego jadąc od Placu Komorowskiego.
      Dalej jest rezerwa na krawędzi parku, przed torami krzyżówka z Drogą Czerwoną, dalej drugi tunel po lewej stronie (jest zostawiona rezerwa) i lecą budynki po lewej przy krzyżówce z Grunwaldzką.
      Za Grunwaldzką w Do Studzienki leci do połowy lewa strona (grunty zabezpieczone od czasów powstania planów za Gierka) łącznie z Jantarem (też stoi na użytkowaniu czasowym), a potem odbicie w lewo za budynki wzdłuż terenu PG i przecięcie Traugutta na wysokości parkingu przy akademikach.
      Dalej jest już wolny teren (ogródki od domów na wysokości Moreny w połowie to tylko użytkowanie czasowe) i dalej do góry.
      Nie wiem jak rozwiążą wjazdy na wiadukt - wpierw pozwolono Carrefourowi naruszyć rezerwę pod zjazd, potem postawili sąd po drugiej stronie - więc rezerwy pozostały tylko na wjazd i zjazd od strony Moreny.

      To tak z pamięci.

      Ogólnie może to nieźle odciążyć Wrzeszcz. Co ciekawe pomijano tą istotną trasę - chyba w końcu korkowanie się Słowackiego uzmysłowiło, że trzeba się wziąść za ten temat.
      W zasadzie do kompletu przydałaby się jeszcze Nowa Abrahama (wzdłuż Kolejki Metropolitarnej) - ale tam już jakiś geniusz (pewno z BRG jak znam życie) wyliczył, że w docelowym układzie komunikacyjnym nie będzie zbyt obciążona i wystarczy po jednym pasie. Więc sobie odpuścili.
      A to, że docelowy układ komunikacyjny nie powstanie wcześniej niż za jakieś 30 lat - to szczegół.

      • 0 0

  • Gdańsk nie ma pieniędzy na naprawę trasy Okopowa-Stogi Plaża

    A oni kombinują jak połączyć ten sam odcinek Boa -Komorowskiego do Hallera i Opery,no i po co?Bora-Komorowskiego - Wyspiańskiego to nadal ta sama trasa,poza tym,kłopot z korkami jest prosty,niech wszyscy przestaną d*^e wozić samochodzikami tylko na komunikację miejską się przesiądą bo tramwaje i autobusy puste.Ja proponuję zrobić tramwaj na Westerplatte albo do Sobieszewa

    • 1 1

  • Tramwaj fajny ale szkoda kamienic

    Jasne, że tramwaj bardzo fajny, że to pewnie ostatnia szansa na kasę na to z Unii, ale szkoda na prawdę bardzo fajnych kamienic. Ich obecne zaniedbanie jest właśnie wynikiem pozostawiania ich od dekad w rezerwie do wyburzenia. Jak będziemy tak dalej trzebić Wrzeszcz, to byćmoże będzie przejezdny jak obwodnica, ale nie będzie tu ŻADNYCH celów podróży :(

    • 5 0

  • super!!!

    Tylko nie czekajmy z realizacja cale wieki

    • 1 0

  • to juz sie rozgladajcie

    za tymi 33 "nowymi" bimbajami z rajchu

    • 0 0

  • Gdańska Metropolia na zgliszczach historii

    Gdańscy urzędnicy wraz z konserwatorem zabytków powinni otrzymać pierwszą nagrodę w konkursie niszczenia zabytkowych budynków, które tworzą klimat tego miasta. Kiedy wreszcie dotrze do nich, że ten niepowtarzalny urok miasta tworzą historyczne dzielnice wraz z ORYGINALNĄ zabudową, a nie dzielnice-sypialnie z setkami identycznych bloków. Przyjeżdzający turyści podziwiają Gdańsk z odtworzoną starówką, Oliwę i Wrzeszcz, który zostanie pozbawiony kolejnych zabytkowych kamienic. Należy zadać sobie pytanie kto ma chronić tą historyczną tkankę miasta skoro urzędnicy pozwalają żeby dochodziło do takich sytuacji jak ta, czy też rozbiórka Domu Młynarza na ul. Kartuskiej lub dewastacja kamienicy należącej kiedyś do Telewizji Gdańsk przy ul. Akacjowej we Wrzeszczu

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane