Fakty i opinie

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. fot. DRMG

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

niemal codziennie 23%
od czasu do czasu 28%
bardzo rzadko 17%
w ogóle 32%
zakończona Łącznie głosów: 1619
Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
graf. trojmiasto.pl
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (15)

    2 lata na projekt???Potem 2 lata przetargu i 10 lat budowy....zaiste tempo kosmiczne.Komedyja,oczywiście po 5 latach remont generalny....ehh.

    • 183 29

    • bareja (1)

      a na wilenskiej to chyba kolejka linowa

      • 16 5

      • Tak po prawdzie, to miasto nie radzi sobie z obecnymi połączeniami, a chce obsługiwać kolejne. Chyba że w tym szaleństwie jest metoda. Obsługują linie byle jak, więc następna byle jak obsługiwana nie zrobi różnicy. Po prostu w innym miejscu będzie się robił tłok.

        • 4 1

    • i 3 otwarcia po drodze, już to czwarte to juz ostateczne, jak z Wałami budynia

      • 16 5

    • Puśćcie temu Niemcowi co Hallera zablokował

      • 2 4

    • I niby coś robimy

      • 3 3

    • Będzie tak jak z Galerią Bałtycka i rzeka Strzyża puszczoną w Lendziona?

      Chodzilk i płacili po 5000 i niektórzy już nie sprzeciwiaja się

      • 8 4

    • A trzeba było dać studentom do zrobienia projekt..

      • 2 6

    • W sumie to już powinni zrobić remonty przejazdów przez tory tramwajowe

      strasznie trzęsie w autobusach.

      • 3 3

    • Ten zawsze ehhh (1)

      Zapraszam do Gdyni, tu wszystko odbywa się w sferze marzeń i obietnic a tylko czasami jakimś projektem za miliony z zaprzyjaźnionym biurem, który i tak wyląduje do archiwum. W Gdańsku są przynajmniej konkretne działania i widać jak przez ostatnie lata konkretnie inwestował w infrastrukturę dla mieszkańców.
      W Gdyni urzędasy już dawno zapomnieli o mieszkańcach. A szkoda. Mieszkam w Gdyni od zawsze ale wstyd mi za urzędników którzy działają tylko dla własnych interesów. Gdynia już dawno za Radomiem. Smutne to.

      • 10 2

      • Ktoś tu w tych komentarzach bardzo nie lubi Gdyni.

        A ja mieszkając w Gdańsku bardzo lubię Gdynię, uważam, że to miasto bardzo fajnie się rozwija. Fajnie byłoby gdyby te komentarze były konstruktywne.... Może coś by dały, a one są chyba bardziej polityczne.

        • 0 4

    • 2 lata na taka inwestycje to wcale nie jest dlugo

      Jakbyś pracował w branży to byś wiedział

      • 13 2

    • przepraszam, a ty w jakim czasie wykonałbyś taki projekt? (1)

      • 10 0

      • nie przepraszaj głąba, bo nie wie co pisze

        • 5 1

    • Bo projekt to faktycznie wziąć i kreskę narysować. (1)

      Stary, tam pewnie z rok będzie sama inwentaryzacja sieci trwała. Wiesz jaki jest zakres takiej budowy?

      • 11 0

      • nie wie, więc pisze bzdury

        • 8 0

  • Niech miasto wykupi od tych ludzi te mieszkania (4)

    Będzie fajna, klimatyczna ulica z tramwajem, w jak zachodnich miastach. Wartość wzrośnie. Czysty interes dla miasta.

    A dzięki temu unikniemy wielkiej ro...uchy na kluczowym skrzyżowaniu we Wrzeszczu, plus nie wyburzamy kolejnych budynków we Wrzeszczu.

    • 104 48

    • sam se wykup za swoje

      w normalnych krajach tramwaje jeżdżą pod oknami i nikt nie marudzi.
      Tutaj zawsze źle.
      Żeby nie było tak pięknie to pod moimi oknami mam 4 pasy i ciągły ruch i jakoś żyję.

      • 36 9

    • Mieszkałem przy ulicy z tramwajem przez pewien czasu (1)

      Serio, nie zwraca się na niego uwagi, po paru tygodniach człowiek się przyzwyczaja. Za to docenią, że do przystanku blisko.

      • 16 7

      • już doceniają, bo jest na skrzyżowaniu

        na tej ulicy nie będzie przystanku

        • 6 0

    • Coś Ty !

      Te kamienice, które są na ostatnim odcinku przy Do Studzienki, są już wysiedlone od kilku lat pod tramwaj - zostały: pierogi w jednym i piekarnia w drugim na parterze- umowy są tam bardzo krótkie. Zaraz wjeżdża tam Górski - tylko o to afera z tym Getta

      • 9 0

  • (5)

    Szczerze mówiąc to tak newralgiczne miejsce, że jak nie zrobią to i tak będzie źle. Serio nie przejdzie dodatkowy buspas na autobus? Bardzo szkoda, że jakiś czas temu politechnika oficjalnie nie pozwoliła puscic szyn tramwajowych przez teren kampusu, więc jedyna sensowna opcja z torami poszła do lamusa. W sumie kadry PG mogly otwarcie pyskować argumentujac się jakimś bezsensownym wytłumaczeniem, przecież mogli lecieć w kulki bo szkolnictwo wyższe finansuje budżet państwa a nie miejski i weź im podskocz.
    W zw. z tym obecnie mamy wybór jak między dżuma a holerą gdzie zrowna się albo kamienice położone wzdłuż ul. Do Studzienki albo Getta, wiec mamy niefortunne mordowanie wrzeszcza... Swoją drogą spacerowiczom polecam zobaczyć w pobliżu inwestycji dawna opuszczona wille położna przy skrzyżowaniu Studzienki z Traugutta.

    Ps- słyszałem, że moje dawne imprezie terytorium polowań na studentki PG zwane ałtsajderem poszło pod młotek. Ktoś coś wie?

    • 39 50

    • Na Getta ani jednej kamienicy się nie tyka (3)

      Przecież oni nie protestują przeciwko wyburzeniom, bo ich nie będzie. Protestują przez samym faktem, że będzie tramwaj, bo znikną im darmowe miejsca postojowe przed domem.

      • 34 9

      • No i o to właśnie chodzi.. (2)

        • 2 2

        • Chodzi o to (1)

          Że tam są domy na palach - cały teren jest podmokły - każdy kto przejeżdża tam po ulewie zna doskonale problem, dodatkowo tramwaj miał iść Do Studzienki a nie pójdzie bo wysiedlone już pod tramwaj kamienice trafia jako grunt dla deweloperów - Welcome in Gdansk

          • 7 1

          • w latach 80/90 zbudowano tam "na ogródkach" jeden nowy blok

            on też stoi na palach a podczas ich wbijania trzęsła się cała okolica i pękały kamienice.

            • 0 0

    • Hej,
      Nie mogę teraz tego znaleźć, ale parę lat temu na czytałem, że politechnika się nie zgadza ponieważ mają nowe drogie laboratorium, w okolicy którego nie może być drgań. Nawet pokazywali eksperymenty/badania pokazujące problem gdyby tramwaje tam jeździły.

      • 1 0

  • przed 2050 nie rozpoczną

    a slyszałem juz o tym chyba w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
    Ciekawe ile do dzisiaj wydano pieniędzy na projekty, wizualizacje, uzgodnienia.

    • 55 10

  • Projekt Tramwaj

    Myślałem, że za dwa lata pomknie tramwaj. Wiadomość bez sensu.

    • 55 11

  • (8)

    W Krakowie to normalka że tramwaje jeżdżą wąskimi uliczkami, gęsto zabudowanymi. Wszystko kwestia podłoża i zrozumienia, że ulica nie jest własnością ludzi tam mieszkających. Nie pasuje proszę sprzedać mieszkanie a ceny za metr w tej dzielnicy nie są małe. Może na wsi, albo obrzeżach miasta będziecie bardziej szczęśliwi!

    • 142 47

    • no właśnie kwestia podłoża (2)

      takiś mądry to mieszkaj sobie z tramwajami pod domem - kupisz tu mieszkanie ?

      • 16 36

      • Bez problemu bym kupił (1)

        Ba, przeprowadzając się do Gdańska szukałem mieszkania jak najbliżej tramwaju. Niestety jak się okazało, tym tramwajem dłużej stoję na czerwonym świetle niż mam dojazdu samochodem, a do tego objeżdżam całe miasto na około, bo ktoś nie pomyślał, by wybudować linie tam, gdzie przemieszczają się ludzie.

        • 16 3

        • Pomyślał

          Tylko już 6 rok ta inwestycja jest blokowana...

          • 3 0

    • Każdy taki mocny jak nie pod jego domem/mieszkaniem budują.

      • 17 12

    • W Toruniu nie ma problemu by zrobić skrzyżowanie "gwiazdę" dla tramwajów. W Gdańsku ostatnio za dużo ''nie da sie"

      • 10 1

    • Niema to jak wiesniak podpisuje sie ze jest z miasta i jeszcze jakieś swoje urojenia wyssane z palce opisuje

      • 3 8

    • Gdańska sieć tramwajowa i jej planowanie to jest paranoja. W Krakowie rozważa się, by tramwaj był jak najbliżej ludzi, a do tego by połączenia były szybkie, a i to jest wiele głosów protestów, że tramwaj jest za daleko. Kraków teraz rozważa budowę linii na ul. Lema - tylko po to, by była możliwość objazdu w razie wypadku, tymczasem Gdańsk porzucił tramwaj na Wyspiańskiego i chce zacementować taką decyzję (a w razie jakiejkolwiek awarii połowa miasta nie stoi. W Gdańsku priorytetem są pasy ruchu dla samochodów, przepustowość skrzyżowania i miejsca parkingowe. Tramwaj przegrywa tutaj ze wszystkimi.

      Ta linia jest tak pokręcona i pośrodku niczego, że aż bez sensu ją budować. Prosta kalkulacja - czy ta linia będzie konkurencyjna dla przejazdu samochodem - wniosek oczywisty, nie będzie. Skorzystają tylko mieszkańcy, którzy mieszkają przy parkingach przy planowanych przystankach. To jest po prostu bezsens.

      • 12 3

    • Może i normalka, ale kiedy te tramwaje były budowane w Krakowie? Nowe wybudowano np. tunelem pod dworcem, więc po co nowy tramwaj pchać w tak wąskie uliczki? Ulica Do Studzienki wcześniej czy później będzie arterią łączącą Zaspę z Pieckami, no i dalej już istniejącymi ulicami i liniami tramwajowymi. Nie ma na to rady.

      • 0 0

  • Oby w tym pasmie sukcesów

    Nie zabrakło przetargu na łącznik Lucznicza Niepołomicka

    Inwestycja tramwaju z moreny potrzebnai nie można dać się terrorystom z jednej ulicy

    • 31 15

  • Jak tym ludziom przeszkadza to chetnie kupie ktoryś z tych ich domów. (6)

    Przecież jak tam będzie tramwaj to się dojazd poprawi i wartość wzrośnie. Pewnie jakieś stare marudy co czekają tylko na przejście na drugi świat.

    • 60 56

    • kolejna mądrala

      chcesz kupić zapłać za każde mieszkanie tyle ile chce właściciel ( nie tyle ile ty chciałbyś zapłacić) i mieszkaj. Szybko uciekniesz.

      • 23 29

    • Masz pewność,

      że wiesz ile ci zostało i że na ten drugi świat nie trafisz przed "tymi starymi marudami" z tej ulicy? Bo ja nie.

      • 17 4

    • Ale ja tam mieszkam i mam szofera z limuzyna na zawołanie

      Nie potrzebuję hałasu pod oknami i jazdy syfiastym tranwajem

      • 7 4

    • Jestes az tak głupi czy tylko udajesz?Nikt nie chce mieć torów żadnych pod oknem!Bo rac ze to jest wielki hałas (2)

      To powoduje w szczególności tramwaj ciągle niszczeniu starych budynków.A by dojazd sie poprawił wystarczy linia autobusowa .Tramwaj w mieście jest najmniej opłacalny 3 razy bardziej kosztowny niz autobus i szkodliwy dla mieszkańców.

      • 13 13

      • Są to absolutne bzdury (1)

        Dobrze zrobiony tramwaj jest cichy (ledwo słyszalny), a niszczenie budynków to jedynie kwestia technologii wykonania samego tramwaju.
        Tramwaj jest ponad 2x bardziej efektywny ekonomicznie od autobusów, a jego szkodliwość na mieszkańców jest marginalna.

        Jednak znowu - Gdańsk nie umie w tramwaje i tutaj tak wybudowany tramwaj będzie bardzo uciążliwy.

        • 11 7

        • jedynie wykonanie tramwaju?

          przecież budynki, które tam stoją też mają swoją wytrzymałość konstrukcyjną.
          Inspektor budowlany, z którym oglądałam kamienice wzdłuż Politechnicznej/Bohaterów Getta powiedział wprost - nie wiadomo co będzie z tymi kamienicami. Nawet jak fundamenty są wzmocnione o to ŻADNA gwarancja, że nic się nie wydarzy.
          A skoro część budynków przy Do Studzienki już wyburzono + sytuacja z pozostałymi jest oczywista, to nie wiem na czym tu dywagować...
          Może nad sensownością samego połączenia.

          • 0 0

  • to jest projekt na nigdy (4)

    na teraz realnie, szybko i w miarę tanio można zrobić tory od Jabłoniowej wzdłuż AK do 3 maja.
    A dalej 3 maja i będzie podobny czas przejazdu do Wrzeszcza niż wydumana Nowa Politechniczna na około.
    Druga linia, już na teraz Jabłoniowa - Brętowo PKM.

    A cała reszta to projekty dla naszych dzieci.

    • 41 8

    • Ten projekt jest do d... (1)

      Ma powstać kosztowny tunel na Morenę, a przecież jest rezerwa terenowa pod Nową Politechniczną od Diabełkowa aż po rondo przy nowej Wołkowyskiej.

      • 12 1

      • Plus jeszcze przejscie podziemne na Wilenskiej chca zrobic

        Zgadzam się w 100%. Dlaczego w mieście nie chcą tego zrozumieć?

        • 4 1

    • Na teraz to wystarczy zrobic buspas koszty wielokrotnie mniejsze .Autobus jest najlepsze w miescie i wszedzie (1)

      • 1 10

      • Nikt cię tu nie chce trollu!

        • 1 2

  • Chętnie kupie mieszkanie od tych protestujących, którym będzie za głośno. (1)

    Proszę tylko o poważne przemyślane oferty: kajetan@wp.pl

    • 49 31

    • Biedny, głupi

      słoiczku

      • 9 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.