• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • nowa politechniczna

    Mieszkam we wszeszczu przy ul.Matejki i stwierdzam,ze czesc budynkow/stare zaplesniale rudery/ przy ul.do Studzienki powinna byc wyburzona t.w ciagu od ul.Matejki do Traugutta/to juz nawet niezaleznie czy bedzie ulica czy nie/ To wstyd za taka ulice.

    • 4 3

  • (1)

    Nikt z mieszkańców BGW nie zgodzi się na tak absurdalny pomysł. Na tej ulicy prawie co roku deszcze zalewają wszystkie piwnice.
    Równie dobry byłby pomysł by zbudować przy niej
    kryty basen, którego tak brakuje we Wrzeszczu.
    Samochody powyżej 3,5 tony wywołują w mieszkaniach tych strych kamienic takie drgania
    które napawają lękiem i powodują pęknięcia
    i zarysowania ścian i murów. Mam nadzieję że
    Sąd zatrzyma to szaleństwo.

    • 6 7

    • Bo to będzie tramwaj wodny

      Miasto na razie trzyma to w tajemnicy.

      • 1 1

  • głos w dyskusji (5)

    Ta decyzja to nieporozumienie, jak i całe postępowanie. Najpierw miasto wyrzuciło pieniądze na opracowanie 14 wariantów przebiegu tramwaju przez Wrzeszcz. Poza oczekiwanym od kilkudziesięciu lat wariantem przez Do Studzienki ciekawy i potrzebny był pomysł z przebiegiem tramwaju wzdłuż Smoluchowskiego - świetny dojazd do największego szpitala w naszym mieście dla chorych, ich rodzin, pracowników i studentów. 14 wariantów okazało się pozorowaną dyskusją - przedstawiciele miasta od początku twierdzili, że najlepszy jest wariant przez BGW. Dali zarobić projektantom 14 wersji linii tramwajowej, a teraz tramwaj ma jechać przez najniżej położoną ulicę we Wrzeszczu, zalewaną kilkakrotnie w ciągu roku wodami deszczowymi, podmokłą i niestabilną. Mieszkańcy Wrzeszcza już dawno chodzą na piechotę, jeżdżą komunikacją miejską lub rowerami - na ulicach parkują w ciągu dnia samochody tych, którzy przyjeżdżają tu do pracy. Mogliby przyjeżdżać tramwajem, gdyby miał on szansę regularnie kursować. Niestety przebieg linii przez BGW będzie powodował wielokrotne unieruchomienie tramwajów na BGW z powodu podtopień, a z czasem spowoduje popękanie kamienic przy BGW i katastrofę budowlaną. Chyba, że taki jest cel, aby oryginalne unikatowe zabytkowe kamienice doprowadzić do ruiny i wyburzyć, a teren oddać deweloperowi. Może obrońcy zabytkowych kamienic na Do Studzienki ujmą się też za kamienicami przy BGW ? Współczuję mieszkańcom Gdańska-Południa, bo taki przebieg tramwaju nie gwarantuje szybkiego dojazdu do Wrzeszcza i współczuję mieszkańcom BGW...

    • 25 7

    • Ty jesteś Niemyślący ! (1)

      Piszesz o tramwaju na ul. Smoluchowskiego. Tam ledwie mieszczą się samochody i autobusy.
      Gdzie widzisz miejsce na wydzielone torowisko tramwajowe?

      • 1 4

      • BGW jest tak samo wąska albo węższa.

        • 4 1

    • I to jest w całej sytuacji zabawne, że absolutnie nikt nie ma w kinteresu w takim przebiegu trasy tramwajowej. (1)

      Oprócz wymienonych grup w poście powyżej, nawet ci "źli" deweloperzy zyskaliby świetnie obsłużone komunikacyjnie tereny przy Piekarniczej.

      • 4 0

      • a tak zyskają świetne tereny

        do ekstremalnego zagęszczenia zabudowy i zaludnienia.
        Jak rozlegnie się płacz o komunikację, to usłyszymy: "wejdźcie sobie na Piecki (Morenę) lub Suchanino"... Ruch to zdrowie... Pod warunkiem, że w odpowiednim kierunku...

        • 1 0

    • BGW jest zalewana bo pod ulica jest rozwalony kolektor. Tramwaj to szansa na remont i unormowanie sytuacji.

      • 0 5

  • Co z rezerwą drogową pod wiaduktem na Rakoczego ?

    może dziennikarze pochylą się nad tematem, dlaczego mogłoby być taniej a nie jest

    • 2 0

  • Czemu brak planów do UCK

    Szpital małodostępny dla chorych

    • 6 1

  • Za (23)

    w końcu bezpośrednie połaczenie moreny z PG

    • 143 39

    • a rowerem nie mozesz zjechac? z moreny to rzut beretem (9)

      nawet z buta w ziemie chodzilem.

      • 16 10

      • a spowrotem i do tego z laptopem itp? (5)

        • 17 12

        • Ale Ty masz problemy w życiu...

          • 0 0

        • Masz w tym problem?

          Tos "skorka od banana"...

          • 0 0

        • (1)

          Jesteś analfabetą?

          • 10 5

          • ty analfabeton jestes

            • 1 2

        • Laptop? a to na uczelni nie ma komputerow?

          logujesz sie rozumiesz. siec to nie miesci sie w twoim laptopie.

          Zreszta trmwajowa linia kilka razy dziennie ma awarie a tamtedy to bedzie nawet niebezpiecznie przy wykolejeniu. ty laptopie.

          • 10 29

      • Łysy xD

        • 0 0

      • (1)

        miało być:
        w zimę

        • 2 1

        • nie ma takiego słowa. Przykro mi.

          • 3 2

    • zanim powstanie (1)

      to studia skończysz

      • 11 1

      • Szczerze watpie...

        ;}
        az tak zle nie bedzie...

        • 0 0

    • (1)

      Połączenie istnieje bardzo dobre autobusami!!!

      • 6 0

      • zarąbiste, na wąskiej uliczce na której autobus marnuje 25% czasu przejazdu.

        • 0 2

    • a mogło być bezpośrednie połączenie z Akademią Medyczną (4)

      ...tylko kilku kolegom z PG się nie podobało. Potem im się nie podobało, że za blisko ten tramwaj (bo pierwotnie miał on lecieć Siedlicką, ale już tam sobie jakieś laboratoria pobudowali), na koniec mieszkańcom Bochaterów Getta się nie podobało, że miasto nie wyremontuje im za darmo kamienic przy okazji tej budowy. No i stanęło na tym, że linii tramwajowej może w ogóle nie być, bo Unia może i pieniądze by dała, ale pieniądze muszą być jeszcze przyklepane przez Warszawę, a Gdańsk z obecnym rządem ma kosę o jakieś sprawy związane z interpretacją historii najnowszej, sądownictwem, LGBT i innymi bardzo ważnymi rzeczami, którymi powinien zajmować się samorząd, więc marnie to widzę

      • 25 9

      • za poprzednim rządem (1)

        też nie wiele było

        • 8 5

        • a jakie to ma znaczenie?

          • 0 0

      • I oby...

        Tak sie stalo...

        • 1 1

      • Bohaterów hhhhhhhh!

        • 4 0

    • a co to jest PG?

      Jak jestes kumaty to zejdziesz z Moreny do ronda i masz kilka wariantow podrozy

      • 4 0

    • Jest teraz doskonale połączenie autobusowe.

      • 6 0

    • (1)

      autobusy tam nie dojeżdżają?

      • 8 2

      • Wąska uliczką jedzie sobie autobus przez siedlicką i stoi w korkach

        • 4 3

  • Tramwajem na Suchanino

    Też byłoby to dobre rozwiązanie. Jeśli chodzi o autobusy, to na przystankach powinny być tablice informujące o czasie oczekiwania na autobus.

    • 2 1

  • Dla czego dziennikarze Trójmiasto.pl przekazują informacje a mało kiedy drążą temat? (1)

    Jaka jest faktyczną przyczyną odchodzenia od koncepcji tranzytowego tramwaju z Nowej Bulońskiej (połączenie Południa/Zachodu z Wrzeszczem) na rzecz tramwaju tunelem na Morenę?

    • 8 1

    • Też mnie to dziwi

      Rezerwa terenowa jest od daaaawna. Koszty poprowadzenia pod Rakoczego o wiele mniejsze... Ekspertem nie jestem, ale ten wariant przez Wileńską to chyba x2 plus gigantyczne problemy w trakcie budowy.
      1. Zbiornik retencyjny przy Swissmedzie. Ładnie odrestaurowany, super miejsce do odpoczynku. Tramwaj poprowadzony będzie tak że połowa tego obszaru zostanie doszczętnie okaleczona.
      2. Tunel Wileńska - Miś naszych czasów. By pokonać spore wniesienie ktoś wykombinował by tramwaj puścić w tunel by wypłaszczyć trasę. A koszty? Ktoś się z tym liczy? Okoliczni mieszkańcy chyba nie do końca zdają sobie sprawę jakie niedogodności się pojawią. Hałas hamowania na wzniesieniu zaraz przed zadaszeniem tunelu będzie nieznośny. Warto wspomnieć zlikwidowaniu wielu miejsc parkingowych na morenie
      3. Skrzyżowanie Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Już teraz jest ciasno. Bardzo ciasno będzie jak Nową Bulońską otworzą. Cały ruch do centrum będzie przechodzić przez to miejsce.
      Nieopodal węzeł autobusowo-tramwajowy Warneńska byłby przeciążony w godzinach szczytu. Komunikacja miejska jedzie praktycznie jeden za drugim.
      Skręt w Jaśkową dla tramwaju to dodatkowa zmiana świateł. Tak w ogóle to to skrzyżowanie nie tak dawno całkowicie przebudowane za grube pieniądze - teraz miało by być znowu zrujnowane i zbudowane od nowa?
      Widzę już Armagedon w Raporcie Trójmiasta jak budowlańcy zaczną zamykać ten obszar na czas budowy.

      A rezerwa? Gdzie są problemy z jej wykonaniem? Obszar totalnie bez zabudowań kilkadziesiąt metrów od inwestycji.
      A minusy jej przebiegu? Przystanek pod Rakoczego musiał by być ze 200m od przystanku przy Carrefour. Ludzie z Piecek/Migowa musieli by zjechać na Piekarniczą i się przejść ten kawałek pod wiadukt, albo podjechać w górę w okolice Myśliwskiej/Nowej Bulońskiej.
      No i niektórzy ziemianie z moreny mogą mieć pretensje że ktoś ich pominął bo autobus na Jaśkowej ciągle w korku i im za długo do Wrzeszcza się jedzie. Tyle że to absolutnie egoistyczne myślenie.

      • 4 1

  • tunel

    dobrze że będzie tunel:) to dlatego złomują maszynę która wierciła tunel koło stadionu:)
    kupi się nowa maszynę

    • 1 4

  • czyli dodadzą tramwaj do tego co jest

    zamiast poszerzyć drogę i zrobić nowe skrzyżowanie. Argument że rozbudowa dróg nie zmniejsza korków może trafny ale bez rozbudowy dróg czas trwania korków będzie od 6 do 22. No chyba ze to miasto się szybciej wyludni.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane