• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Ta decyzja to nieporozumienie, jak i całe postępowanie. Najpierw miasto wyrzuciło pieniądze na opracowanie 14 wariantów przebiegu tramwaju przez Wrzeszcz. Poza oczekiwanym od kilkudziesięciu lat wariantem przez Do Studzienki ciekawy i potrzebny był pomysł z przebiegiem tramwaju wzdłuż Smoluchowskiego - świetny dojazd do największego szpitala w naszym mieście dla chorych, ich rodzin, pracowników i studentów. 14 wariantów okazało się pozorowaną dyskusją - przedstawiciele miasta od początku twierdzili, że najlepszy jest wariant przez BGW. Dali zarobić projektantom 14 wersji linii tramwajowej, a teraz tramwaj ma jechać przez najniżej położoną ulicę we Wrzeszczu, zalewaną kilkakrotnie w ciągu roku wodami deszczowymi, podmokłą i niestabilną. Mieszkańcy Wrzeszcza już dawno chodzą na piechotę, jeżdżą komunikacją miejską lub rowerami - na ulicach parkują w ciągu dnia samochody tych, którzy przyjeżdżają tu do pracy. Mogliby przyjeżdżać tramwajem, gdyby miał on szansę regularnie kursować. Niestety przebieg linii przez BGW będzie powodował wielokrotne unieruchomienie tramwajów na BGW z powodu podtopień, a z czasem spowoduje popękanie kamienic przy BGW i katastrofę budowlaną. Chyba, że taki jest cel, aby oryginalne unikatowe zabytkowe kamienice doprowadzić do ruiny i wyburzyć, a teren oddać deweloperowi. Może obrońcy zabytkowych kamienic na Do Studzienki ujmą się też za kamienicami przy BGW ? Współczuję mieszkańcom Gdańska-Południa, bo taki przebieg tramwaju nie gwarantuje szybkiego dojazdu do Wrzeszcza i współczuję mieszkańcom BGW...

    • 2 3

  • wizualizacja
    wizualzacja miałaby sens, gdyby tak jak na google maps, na ulicach pojawiały się ich nazwy. Jestem ciekawa, czy dom na rogu grunwaldzikiej i BGW wyrobi, czy trzeba będzie go wyburzyć. Przynajmniej mieszkańcy zarobią na wywłaszczeniu.

    • 0 1

  • Jestem przeciw (2)

    Kiedy będzie odtworzone przejście przez Grunwaldzką koło Teatru Miniatura ?
    To duzo tańsza inwestycja, niż budowa lini tramwajowej.

    • 6 2

    • A po co komu to przejście? (1)

      Radiowcom do knajpy?

      • 2 3

      • uczniom Conradinum

        • 1 3

  • (1)

    mogli jednak zrobić przez ul do studzienki. ta nowa trasa to głupota.
    I głupota to brak dróg wzdłuż


    Himalaje i**otyzmu wlasnie zostaly osiagniete

    • 2 1

    • głupota to brak dróg wzdłuż

      A co ci dadzą te wzdłużne drogi? Dojedziesz do grunwaldzkiej i HALT.

      • 0 2

  • "Kiedy będzie odtworzone przejście przez Grunwaldzką koło Teatru Miniatura ?
    To duzo tańsza inwestycja, niż budowa lini tramwajowej.
    Jano z Wrzeszcza."

    jak wyleca z UM ludzie adamowicza

    • 1 3

  • (1)

    Byłoby jeszcze lepiej gdyby Politechnika Gdańska zgodziła się na przebieg ul. Siedlicką....
    Przystanek na ul. Siedlickiej - w sercu kampusu PG - byłby b. dogodny dla studentów i pracowników itp. itd. W końcu ta uczelnia jest kuźnią przyszłych planistów (urbanistów).

    • 7 7

    • Studenci mogą się przespacerować od przystanku.

      Studenci to zazwyczaj ludzie młodzi i sprawni, dadzą radę przejść 5-10 minut na piechotę. Studenci niepełnosprawni i tak nie byliby w stanie korzystać z tego tramwaju, niestety.

      • 3 1

  • (2)

    W ogóle te zamknięte kampusy uniwersyteckie w 3mieście to "sianie wiochy"...
    Myślę tu nie tylko o PG, bo UG przecież robi to samo. Z definicji misją uczelni (zwłaszcza wyższej) jest otwartość i dostępność...

    • 5 7

    • Zastanów się dlaczego są zamkniete.

      • 1 1

    • Dostepnosc dla glow...

      Niekoniecznie dla nog.

      • 1 0

  • (2)

    Tramwaj na Morene + Nowa Bulońska = zakorkowana Morena
    Zamiast puścić tranzytem tramwajem pod Rakoczego całe masy ludzi, lepiej niech ludzie z Południa odpiszczą sobie krajownawczy tramwaj i przesiada się do aut - korkujac Morenę. Brawo za bystrosc umysłu

    • 5 2

    • Brawo, brawo (1)

      lepiej puszczać tramwaj krzakami zamiast przez środek dzielnicy?

      • 1 2

      • Krzaki są bo budować nie wolno.

        A dlaczego? Bo jest rezerwa terenowa.
        A na co? na tramwaj

        • 0 0

  • "a co z rezerwą pod Rakoczego (wiadukt przy sądzie) równoległej do Piekarniczej (2)
    komu potrzebne są te chaszcze, kiedy na Piekarniczej takie korki?????? Rezerwa terenowa jest ale nie niech służy psom jako wybieg"

    ptakom, zwierzetom. to ich dom

    • 5 2

  • Fajnie, a co z dojazdem do Akademii Medycznej?
    Jakiś lipny autobusik i hulajnogi...
    ŻE - NA - DA !!!

    Osoby schorowane nie mogą z tego autobusiku skorzystać,bo od przystanku tramwajowego Uniwersytet medyczny nie są w stanie ,bo schody.Natomiast z położonego na poziomie jezdni Traugutta jest kawał drogi do miejsca gdzie staje autobus.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane