• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie. Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie.

Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.



Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie. Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie.
Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście. Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście.
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło szkic nowej trasy tramwajowej, która ma powstać w ciągu tzw. ul. Nowej Politechnicznej (czytaj więcej o jej przebiegu). To pierwsza oficjalna prezentacja tego przedsięwzięcia i jednocześnie bardzo wczesny etap planowania. Z tego powodu lokalizacja przystanków, ich nazwy, forma skrzyżowań czy inne, bardziej szczegółowe rozwiązania mogą ulec jeszcze wielu zmianom.

- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.

Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.

Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.

Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.

- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska [przez ul. Nową Warszawską - dop. red.] wyniósłby 19 minut, podczas gdy trasą przy Dworcu Głównym PKP wynosi 31 minuty. Gdyby podróż rozpoczęła się z planowanej nowej pętli w rejonie ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska ten czas uległby skróceniu do zaledwie 12 minut. To bardzo rozsądna konkurencja wobec podróży samochodem - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.

Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.

- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.

  • Odcinek Nowa Bulońska - Trzy Lipy.
  • Odcinek Trzy Lipy - Wileńska.
  • Odcinek Wileńska - Traugutta.
  • Odcinek Do Studzienki - Plac Komorowskiego

Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu. Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.

Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska (wjazd w ciąg ul. Nowej Politechnicznej z Nowej Bulońskiej), Sąd-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska, CH Morena/GPN-T zobacz na mapie Gdańska, Schuberta zobacz na mapie Gdańska, Wileńska zobacz na mapie Gdańska, Jarowa zobacz na mapie Gdańska, Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Droga Czerwona zobacz na mapie Gdańska (następnie tramwaj włączałby się w istniejącą sieć przez Wyspiańskiego i Plac Komorowskiego).

Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska, na przedłużeniu ul. Lema zobacz na mapie Gdańska, Trzy Lipy zobacz na mapie Gdańska, Wileńska (poprzez nowy łącznik) zobacz na mapie Gdańska, tzw. Nową Medyków/Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Jarową zobacz na mapie Gdańska, Krętą zobacz na mapie Gdańska (tylko na prawe skręty), Traugutta zobacz na mapie Gdańska, na wysokości dojazdu do posesji ul. Do Studzienki 27-31 zobacz na mapie Gdańska (na prawe skręty), Matejki zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, Uphagena zobacz na mapie Gdańska, Drogą Czerwoną/Białą zobacz na mapie Gdańska, Leczkowa zobacz na mapie Gdańska, Danusi zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty), Saperów zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty) oraz Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera zobacz na mapie Gdańska czy ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska), aczkolwiek urzędnicy skłaniają się do organizacji ruchu zabraniającej wjazdu na torowisko.

Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska tramwaje będą mogły nie tylko pojechać prosto, ale i (jeśli okaże się to możliwe z technicznego punktu widzenia) włączyć się w biegnące nią torowisko. Wiadomo jednak, że skrzyżowanie to nie będzie przebudowane na wyspę centralną.

Przejazd pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska zostanie natomiast przeznaczony wyłącznie dla tramwajów i samochodów. Piesi i rowerzyści (droga rowerowa jest przewidziana na całym biegu ul. Nowej Politechnicznej) mieliby do dyspozycji dwa nowe tunele, zbudowane obok istniejącego przejazdu.

Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.

  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.

Czy budynki wzdłuż ul. Do Studzienki powinny być wyburzone?

- Budowa wymusi wyburzenia sześciu budynków mieszkalnych, siedmiu mieszkalno-usługowych, dwunastu handlowo-usługowych oraz dziewięciu innego typu (w tym garaże). Łącznie w budynkach przeznaczonych do wyburzenia zameldowanych jest 131 osób, które zamieszkują 58 lokali - wylicza Edyta Damszel-Turek, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.

- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.

- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.

Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska) na odcinku od ul. Fiszera do Traugutta zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, które byłoby rekompensatą za zlikwidowane, i mimo obietnic nieodtworzone, przejście przy Teatrze Miniatura zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to też prostsze skrzyżowanie z al. Grunwaldzką od tego, które powstanie po dołożeniu poprzecznego ruchu tramwajowego do istniejącego Do Studzienki-Grunwaldzka-Miszewskiego.

Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (236)

  • 100 lat w 10 minut

    nie ma to jak wyburzać kamienice które przetrwały dwie wojny tylko po to, żeby nowoczesne społeczeństwo mogło szybciej o 10 minut dojechać tramwajem do Wrzeszcza. Naprawdę to jest tego warte?!

    • 7 1

  • do studzienki

    zlikwidowac to dziadostwo baraki i te domy bez elewacji wyglada tak samo jak orunia dolna

    • 3 5

  • Miastu potrzebne jest METRO.Zapewniam ze mieszkańcy ujeściska podróżujący tramwajami do swoich sypialni po paru miesiacach takiej jazdy znowu zaczna narzekac ze maja za daleko do centrum.Te dodatkowe 20 czy 15 minut jakie ma przyniesc trasa tramwajowa przez ul.do studzienki napweno poprawi standard zyciowy tym ktorzy wybrali zycie odizolowanych od cywilizacji...czytaj dodatkowe 10 minut na ulubiony serial. Ale czy jest to warte wyburzenia pieknych choc zniszczonych budynkow przy ul. Do studzienki i przy okazji pogorszenia warunkow mieszkaniowych tych ktorzy mieszkaja tu od lat?. Niech Ci ktorzy wybrali wariant miezkania na odludziu pogodza sie z faktem ze maja wszedzie daleko. Ten pomysł to kolejny absurd i przykład zachowania władz miasta które jeśli sobie z czymś nie radzą poprostu to niszczą. Wszekie inicjatywy tonzu oraz innych organizacji dbajacych o tradycje i kulture calkowicie popieram.

    • 1 4

  • żal budynków

    na wstępie zaznaczę mi powinno zależeć najbardziej na powstaniu tej trasu bo dokładnie po niej będę jeździł do pracy z mickiewicza na morenę. Jednak jak pomyślę, że mają wyburzyć te kamienice - przedwojenne cudeńko! Co z tego, że zaniedbane, nieremontowane ale mające w sobie MEGA DUSZĘ! Kiedyś dojeżdżałem z przyst. Matejki i tak sobie patrzyłem, czekając na autobus, na te domy i myślałem, że fajnie byłoby mieć kuuuupę kasy, wyremontować i sobie tam mieszkać - podobnie z willą na "do studzienki". Nie oceniajcie także tego tak jednoznacznie "wyburzamy starą ruderę będzie fajne połącznie/droga/tramwaj".

    • 3 0

  • * miałem na myśli willę na orzeszkowej :)

    • 1 0

  • Wojciech Chmielewski prekursor podworkowych lini tramwajowych

    Doskonaly pomysl puszczenia lini pomiedzy piaskowina i trzrepakiem, pod linka z praniem. Dzieci docenia na pewno tory jako doskonale miejsce do zabaw.

    Proponuje opracowac ten pomysl dokladniej , wyslac na jakis konkurs do Afryki a nagroda gwarantowana.

    Dla naszych warunkow proponuje rozwazyc tunel lub wrecz przeciwnie , puscic tramwaj estakada. Zakladamy ze dzieci z balkonow przechodzic na tory nie beda.

    • 1 0

  • Gdanska apokalipsa

    Planowane wyburzenia to kolejny rozdział Gdańskiej Apokalipsy rozpoczętej w 1945r. Brak wyobraźnie, elementarnego pomyślunku, niszczenie kultury i historii miasta.

    • 2 0

  • Najlepsze rozwiązanie?

    Rozwiązać BRG! To instytucja wysoce szkodliwa dla miasta. A co z tramwajem? Nie trzeba wyburzać pięknych, starych kamienic. Wystarczy zamienić jezdnię na Do Studzienki na tory tramwajowe - bez samochodów, od których siedzeń nie sposób odkleić tzw. specjalistów z BRG. Natomiast stare, piękne kamienice należy odremontować.

    • 2 1

  • qwa nie jestem gdanszczaninem ale to nik powinna sprawdzic

    gnoji .ktorzy zatwierdzaja takie wyburzenia powinno sie izolowac od spoleczenstwa - zakaz dozywotniego sprawowania funkcji publicznych odpowiedzialnych za cokolwiek TO STRASZNE I SKANDAL

    • 4 1

  • MIEJSKIE PSUJE ZNóW W AKCJI

    Jednotorowo odcinek po ulicy Do Studzienki od skrzyżowania z ul. Matejki do Traugutta dalej poza kolizją dwutorowo dodatkowo ruch samochodowy po tej samej nawierzchni. Pierwszy budynek z zamurowanymi oknami do wyburzenia. Pozostałe do remontu.
    Czy dzisiaj jakikolwiek rzemieślnik jest w stanie stworzyć takie balustrady, drzwi ze snycerką, okna z witrażami , drewniane schody, balkony etc. - NIE. Więc należy to chronić i eksponować tak jak to robią w Sztokcholmie.
    Za chwilę wysmażą dwupasmówkę z ekranami a człowiek będzie miał tylko do wyboru żyć w gettcie albo biegać tunelami po schodach w górę i w dół.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane