• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi PKP Intercity do Trójmiasta. "Prawie" jak Pendolino

Maciej Naskręt
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów. Elektryczny Zespół Trakcyjny o nazwie "Impuls" wyprodukowany przez firmę Newag. Niedawno pociąg z tej serii osiągnął prędkość 201,4 km/h i pobił tym samym rekord prędkości produkowanych w Polsce pociągów.

20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, wyprodukuje w Polsce konsorcjum Stadler i Newag. Część z nich za dwa lata ma obsługiwać połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.



Składy Pendolino to nie jedyne nowoczesne pociągi, jakie do Trójmiasta planuje wysyłać spółka PKP Intercity. Przewoźnik jest w trakcie rozstrzygania przetargu na 20 tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Stadler ze Szwajcarii i Newag z Nowego Sącza, proponujące realizację zamówienia za 1,156 mld zł. Serwis składów przez kolejne 15 lat miałby kosztować dodatkowe 464 mln zł.

Pociągi zostały zaprojektowane, by zapewniać komfortowe warunki podróżowania w przejazdach do 8 godzin. Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Maksymalna długość składu EZT może wynosić do 150 m, ale PKP Intercity oczekuje, że w godzinach szczytu lub w sezonie będzie można wydłużyć składy do 300 m.

Pociągi te będą eksploatowane na liniach różnej kategorii, o prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej. Dlatego też PKP Intercity wymaga, by zamawiane składy były w stanie osiągnąć prędkość co najmniej 160 km/h.

Czytaj także: wszystko o Pendolino i remoncie trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy

W ramach prowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity otrzymała cztery oferty. Komisja przetargowa bierze pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu.

- Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce - zapowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Część środków na dostawę składów przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.

Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasie m.in. z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • (25)

    Wolę jechać w pociągu, w którym nikt mi nie obije buzi niż jechać w sztucznym świecącym pociągu, za pieniądze podatników skradzione w 40% z lewych przetargów i zapomóg z UE. Mogę jechać, siedząc na drewnianych fotelach, byleby prędkość była w miarę wysoka.

    • 77 177

    • Nawet tu pełno tych oszołomów... (2)

      • 42 18

      • (1)

        Ziomek, podaj argumenty, które obronią Twoje zdanie odnośnie oszołomów. Zyskujesz poparcie pustymi słowami nie mając argumentów tak jak prezesostwo największych partii politycznych w Polsce.

        • 18 32

        • hmm

          Hmm jakoś w Twoim komentarzu również nie widać jakichkolwiek argumentów, jedynie szkalowanie i narzekanie.

          • 6 4

    • (7)

      ten szczuczny święcący pociąg ma kamery, więc jak w nim ci ktoś obije buzię to będzie wiadomo kto

      • 23 13

      • Na plazy w Gdyni tez byly kamery i jakos kiboli nie ukarano. (3)

        • 24 11

        • (1)

          Przecież kilku "najzagorzalszych" siedzi w areszcie, a wszyscy się nie bili.

          • 9 11

          • Biło się zapewne z 20, ale wyłowiono 5, bo ich buźki były frontem do kamery. Pozostałe 15 dalej będzie sobie hasać i dalej obijać gęby.

            • 17 13

        • a ja uważam tak jak max kolonko :D obie strony są winne.. a zawinił alkohol :)

          • 3 2

      • (1)

        Ja chcę widzieć partol SOK w każdym niebezpiecznym pociągu a nie kamery. Co z tego, że są kamery, jak ja już nie będę miał zębów.

        • 21 10

        • A zębów i tak nie odzyskam, bo nie dostanę 100% odszkodowania. Jedyne co, to pogrążę finanse państwowe (czyli nasze) umieszczając bydlaka w więzieniu, gdzie ma kojo, szamę i socjal.

          • 14 7

      • mimo wszystko lepiej

        nie miec obitej mordy, niz obita pod kamerami :P

        • 10 0

    • a kto ci broni?

      skleć sobie furmankę, konia weź i hajda do Katowic, to wolny kraj jest

      • 10 7

    • PENDOLINO (1)

      a czemu nie kupują lepszych od pendolino ??

      • 8 2

      • Bo nie miałyby po czym jeździć :P

        • 0 0

    • ETZ nie wygodną na długą trasę... na skm by się nadał,ale na pociąg dalekobieżny? (2)

      • 0 4

      • cóż, gdyby faktycznie jechały te 160km/h... średnio ;) To może... może...

        • 0 0

      • Ekhm...

        A jechałeś/jechałaś EZT dalekobieżnym, że snujesz takie wnioski? Właśnie te składy są wygodniejsze od przedziałowych.

        • 2 1

    • Wczoraj pdali ze mieli opóznienie 7 godzin ludzi wysadzili o 2 w nocy w Gdyni (3)

      i mieli ich gdziesz ze turysci jadący do władysławowa musza czekac do 6 rano na pociag i ze ludzie mieli opłacone noclegi.Dziesiaj juz podali kolejne opoóznienia kilku godzinne jeden sie zepsuł podłaczyli nowy drugie sie zepsuł to przyjechał trzeci co tez ledwo zipie :) i to wszystko po wysokich cenach .

      • 6 0

      • Dlaczego jeszcze ciągle upieracie się przy pociągach ? Jedźcie Polskim Busem, tam wszystko gra i jest komfort. (2)

        • 7 7

        • Jazda autobusem z podkurczonymi nogami więcej niż 3h to męka... (1)

          ...którą nie poczęstowałbym nawet wroga.

          • 8 3

          • Dokładnie

            zdrętwiałe nogi brrrr

            • 1 0

    • pewnie nigdy po za swoją wiochę nie wyjechałeś

      więc na krótki dystans drewno ci wystarczy. cóż niektórzy wieśniacy są tak zacowafani że tylko drewno znają... ps. wyciągnij siano z butów i zakładaj sandały tylko na gołe stopy, wtedy już bedziesz tylko 20 lat za normalnymi polakami...

      • 2 6

    • Po co?

      kolejarzom pociągi i podróżni? Bez nich mieli by święty spokój, a minister wielu zegarków po zwolnieniu kolejarzy spokój z rozkładami, strajkami, remontami pendolinami itp ;)

      • 1 1

    • Zwolennik JKM? Nie przejmuj się, z tego się wyrasta, to jest jak choroba wieku dziecięcego. Wśród osobników starszych niż 30 lat zwolennicy JKM już prawie nie występują :-)

      • 4 3

    • jasne...

      dawno wiekszych głupot nie czytałem. ogarnij się pajacyku.

      • 1 1

  • Pesolino ? (21)

    • 36 13

    • Czy ktoś może mi jako laikowi wyjaśnić. (19)

      Dlaczego skoro mamy krajową firmę produkującą pociągi o podobnych parametrach za niższą cenę zamawiamy droższe we Włoszech?

      Za 4 mld wydane na Pendolino moglibysmy nabyć niemal 80 takich składów, pieniądze zostałyby w kraju, ludzie w Nowym Sączu i podwykonawcy mieliby pracę, firma kapitał i mogłaby opracowywać w przyszłości nowsze konstrukcje i przeprowadzać inwestycje.

      • 51 7

      • (5)

        Z tego powodu, że Pesa nigdy takich pociągów nie budowała. Jak masz przetargi to kryterium które muszą spełnić oferencji jest np ileś tam podobnych inwestycji za okresloną kwotę zrealizowanych w ciągu jakiegoś czasu.

        • 2 15

        • czyli to kryterium przetargowe jest barierą dla rozwoju krajowych firm. (4)

          Nawet jeśli opracują konstrukcję spełniającą wymagania przetargu to i tak nie mogą wygrać, gdyż nie mają doświadczenia.

          • 24 2

          • Ok, chcesz zrobić remont w domu. Weźmiesz świeżaka który nigdy tego nie robił czy kogoś kto się w tym specjalizuje? To nie jest kółko wsparcia, to nie jest kolejny cudowny rządowy program "produkt polski" czy coś w tym stylu. Z takimi problemami boryka się każda firma próbująca wejść na jakiś rynek i to jest normalne. Nie rozumiem dlaczegp Pesa miałaby być ulgowo traktowana

            • 9 8

          • (1)

            no wiesz to tak jak z zatrudnieniem : możesz być najlepszym fachowcem ale jeżeli nie masz papierka potwierdzającego doświadczenie to dla pracodawcy nie istniejesz

            • 11 1

            • jeśli nie umiesz potwierdzić swoich kompetencji.

              To nie zawsze, a wręcz rzadko oznacza "papier". Papier nie pracuje, chyba że jest to umiejętność nieprzydatna lub powszechna. Wtedy papier jedynie łechta ego pracodawcy.

              • 3 5

          • Tak, taki mały hegemoniczny monopol.

            • 1 1

      • Bo temu pociągowi udało się (tylko w testach) dojechać do 201kmph (4)

        To nie znaczy, że może z taką prędkością bezpiecznie i wygodnie dla pasażerów podróżować przez 30 lat.

        Jak policja ma kupić samochody, to też mają kupić Poloneza, bo jest "polski" i też na jakimś testowym torze, dobry kierowca rajdowy wyciągnął nim 200kmph ?

        Już widzę, jaki byłby krzyk, gdyby wzięto polskie pociągi zamiast pendolino.

        Inna sprawa - na dzień dzisiejszy w zupełności starczyłyby takie Newagi. Pendolino nie będzie miał zbyt wielu odcinków na > 160kmph. Drugim powodem jest wymiar polityczny - "Pendolino brzmi dumnie i my tym Pendolino zamykamy usta niedowiarkom".

        PS. Inna sprawa, że to nie "Pendolino" (bo po włosku znaczy to "wahadło", a nasze nie będą posiadać wychylnych pudeł).

        • 14 4

        • Tylko po co pociągi o prędkości 250km/h na E-65 północ? (3)

          • 2 1

          • Słuszne pytanie (1)

            Warto jednak pamiętać, że cała infrastruktura kolejowa jest w przebudowie. Może są (?) plany budowy lepszej infrastruktury, gdzie da się osiągnąć lepsze wyniki.

            Poza tym, jak pisałem: "Pendolino brzmi dumnie i my tym Pendolino zamykamy usta niedowiarkom".

            • 3 0

            • No ale właśnie problem polega na tym,

              że nie planuje się prędkości powyżej 200 nigdzie poza CMK ale ... ja nie jestem przeciw zakupowi pendolino. To tylko 20 składów i wcale nie można by za nie kupić np. dwa razy więcej ezt na 200, a są to jednak składy sprawdzone w boju.

              • 2 0

          • Składów nigdy nie kupuje się na tu i teraz.

            Dzisiaj Rozkład jest taki a jutro może być inny i te składy będą potrzebne gdzie indziej. Demografia kraju się zmienia i lepiej jest mieć składy z zapasem możliwości niż na styk.

            • 3 0

      • Odpowiedź jest prostrza niż mogłoby sie wydawać. (2)

        Otóż prędkość testowa (te "hasłowe" ponad 200 km/h) to nie jest prędkość trasowa. Poprostu takie są wyniki homologacyjne, że pociągi ktore mają prędkość konstrukcyjną powiedzmy 170km/h muszą mieć ileś procent wyższą prędkośc w testach.

        I tyle..

        • 3 1

        • Dokładnie o 10 % prędkość testowa ma być większa od eksploatacyjnej

          • 2 0

        • Mylisz prędkość konstrukcyjną z prędkością eksploatacyjną, to są dwa różne parametry, których wartość może być taka sama, ale może też znacznie odbiegać od siebie (nawet dwukrotnie).

          • 0 0

      • te Włoskie pendolino co kupili niczym sie nierózni odtych tutaj!!bo to pseudolino bez wychylnego wózka (3)

        to jak kupic BMW ale z silnikiem i zawieszeniem skody!To własnie Nowak kupił ale zaplacili jak za pendolino!!Dla przypomnienia nawet Bruksela ostrzegała rzad ze by niewydawali tyle kasy na ta pseudowersje pendolino!Ale rząd PO specjalizuje sie w marnotrawieniu naszych podatków !wszyscy eksperci kolejowi juz sie wypowiedzieli i niezostawili suchej nitki na PKP i Nowaku!!

        • 4 4

        • (2)

          Bzdury gadasz. Jacy wszyscy eksperci? Zdania są dokładnie odwrotne. Wychylne pudło powoduje to, że pociąg może pokonywać ostre łuki o ok. 10% szybciej, niż ten sam bez wychylnego pudła. Na odcinkach prostych, bądź o dużym promieniu łuku, wychylność pudła nie ma żadnego znaczenia, zarówno składy wychylne jak i normalne są homologowane do maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Sacunkowy czas przejazdu do Warszawy, po zmodernizowaniu magistrali kolejowej, byłby o ok. 5-7% krótszy w przypadku wychylnego składu, natomiast koszt zakupu i serwisowania takich pociągów to jakieś 20-25% więcej, więc sam sobie odpowiedz, czy warto.

          • 4 1

          • leming masz racje jsteylko jedna prawda naszego góru Nowaka (1)

            • 0 0

            • Ale masz jakieś merytoryczne kontrargumenty, czy tylko nieudolnie próbujesz obrażać?

              • 0 0

      • Newag

        Za sąsiadów mam pracowników tej firmy którzy wynajmują mieszkanie, nawet nie pytaj dlaczego ich nie lubię......

        • 0 0

    • Nie

      na polskie tory , może za 50 lat !!!!

      • 0 0

  • Warszawka (2)

    Wszystko ładnie pięknie, ale czemu wszystko musi startować z Warszawy. Rozumiem, że na trasie na przykład Gdynia - Wrocław przez najbliższe 20 lat dalej będzie jeździło to co jeździ teraz?
    A nie sądzę, żeby była to trasa jakoś szczególnie rzadziej uczęszczana ;/

    • 114 26

    • Na trase Gdynia - Wroclaw juz zostal kupiony nowy tabor.

      • 11 0

    • Te składy przecież nie będą kursować przez Warszawę.

      Radzę przeczytać ponownie artykuł.

      • 14 1

  • (18)

    Skoro nasi potrafią (taki Newag, czy choćby i PESA), to po co tracić aż 4 mld na włoskie Pindolino?

    • 235 14

    • (3)

      Chodzi o przetargi, łapówkarstwo Fundusze Spójności itd.

      • 46 13

      • Jakie łapówki ? Może na południu Europy, bo jeśli w całej to idź i powiedz (2)

        to Skandynawom. Ten twój JKM ma za dużo żałosnych propozycji. Gdyby ich nie miał to może coś by znaczył.

        • 8 7

        • Wymieniaj po kolei (oczywiście z argumentem). Jestem gotów obronić każdą.

          • 3 7

        • leming niekopromitujsie bo to niejest pendolino! niema wychylnego wózka!

          i wszyscy experci sie juz wypowiadali publicznie w telewizji ze to jest marnotrawstwo publicznych pieniedzy!!

          • 7 3

    • pielęgnacja relacji biznesowych z państwem włoskim :) (2)

      Pendolino tylko na kilku odcinkach będą osiągać swoją zawrotną prędkość maksymalną, więc w tym przypadku nie widzę żadnego sensu w odpływie kapitału zagranicę.

      • 21 3

      • Bzdury waść gadasz i nie żadnym z państwem włoskim, bo FIAT dawno (1)

        sprzedał swoją kolejową produkcję ALSTOM-owi. A jeśli nie wiesz co to ALSTOM to się dokształć, za dużo takich jak ty zabiera tu głos, nie sprawdziwszy paru rzeczy nawet w Wikipedii.

        • 2 11

        • uważaj bo żyłka pierdząca Ci pęknie

          Pendolino produkowane są we Włoszech.

          • 6 3

    • kiedy rozpisano przetarg na szybkie pociągi, PESA produkowała tramwaje dla bombardiera (3)

      a NEWAG szlifował wózki w starych lokomotywach.

      • 8 5

      • (2)

        Pendolino bez pendolino. Zakupiono Pendolino bez wychylnego pudła które tak naprawdę umożliwia osiąganie dużych prędkości. Kupiono więc zwykły nowoczesny pociąg, podobny jak te w Polsce produkowane.
        Pic na wodę i fotomontaż, jak wszystko co robią chłopcy-pełopcy.

        • 4 0

        • (1)

          Ogarnij się człowieku. Pendolino to jest ogólna nazwa rodziny pociągów produkowanych obecnie przez Alstom, nieważne czy mają wychylne pudło czy nie. Tak się je nazywa wszędzie gdzie jeżdżą, to nie jest polski wymysł. I bardzo dobrze, że nie kupiono wychylnych pudeł, zysk w postaci skrócenia czasów przejazdu niewielki, a koszty dużo wyższe.

          • 0 0

          • Co wynika z twojego wywodu? Potwierdzasz tylko to co powiedziałem. Kupiono nowoczesny ale zwykły pociąg który tylko z nazwy przypomina ten szybki. I robią do tego szopkę jakby wprowadzali już w Polsce szybkie koleje.
            Pic na wodę i fotomontaż.

            • 2 0

    • No to niech zastąpią TGV we Francji. I jacy Włosi ? Pendolino jest

      własnością koncernu produkującego to i to, czyli ALSTOM-u.

      • 4 1

    • skoro nie masz pojęcia na dany temat to sklej pape (3)

      róznica w cenie jest. ale pesa czy newag nie robią niczego ciekawego a już napewno nie trwałego. tutaj chodzi przede wszystkim o to, że wydano tyle mld na coś co mozna było kupić taniej i lepiej. wydano ileś tam mld na modernizacje E-65 i mozliwość wychylnego pudła a potem kupują pendo bez wychylnego pudła.

      • 1 1

      • (2)

        Bo wychylne pudło jest droższe w zakupie i utrzymaniu. A korzyści to niewielki spadek czasu podróży. Wychylne pudło po prostu pozwala szybciej pokonywać zakręty. I na trasie Gdańsk-Warszawa to będzie zysk 10-15 minut

        • 0 0

        • (1)

          W infrastrukturze kolejowej nie ma zakrętów :)

          • 0 0

          • są łuki

            • 0 0

    • Dokładnie (1)

      Nie zdziwi mnie jeśli się okaże że nasze będą lepsze. Niech żyje polska myśl techniczna!

      • 2 0

      • Nawet jeśli nie lepsze to na pewno nie gorsze a dużo tańsze. Ale pełopcy woleli Pendolino bo można było skroić z tefałenem szopkę że niby szybką kolej kupili. Ciemny lud nie skapuje się że to model zwykły, bez wahadełka i łyknie ten kit.

        • 1 0

  • wszystko ukartowane i ktos za to dostaje w łape. (5)

    co to za pociągi za takie potężne pieniądze jak torów nie ma dla nich ?????????
    maja problemy zęby te co maja poszczać w normalnych prędkościach
    a co dopiero maszyny takie potężne kupują ? i gdzie to będzie jeździć ??? chory kraj

    • 50 33

    • im więcej ten miś kosztuje tym co ?

      • 7 1

    • Też nie przepadam za swoim krajem, ale pesymizm niektórych (2)

      przyprawia o ból głowy. Mają jeździć, był tu o tym artykuł, w którym koleś podał ci jak prędkości i gdzie mają być osiągane po remoncie.
      A w ogóle ty wiesz że jest remont linii do Warszawy ? Bo mam takie wrażenie czytając niektóre wypowiedzi że pociągi do stolicy będą jeździć 30 km/h do końca świata, a może i nawet jeden dzień dłużej.

      • 9 1

      • Remont jest ;) (1)

        odkad pamietam.
        konca nie widac
        hehe

        • 1 0

        • Czyli albo masz amnezję, albo nie zacząłeś jeszcze chodzić do podstawówki.

          • 0 0

    • pociag nie kupili na 5 lat, tylko 30.

      Czaisz?

      • 2 0

  • szkoda (2)

    w warszawce taki newag bądź identyczna z wyglądu pesa (wygodniejsza) jest skm-ką...szkoda, ze u nas takich komfortów nie ma w skm...

    • 57 8

    • nie ma i nie będzie , prezes SKM jest z zamiłowania antykwariuszem i uwielbia mieć starocie :D a nowym się brzydzi!!

      • 0 0

    • Jak będziemy stolicą to też takie kupią.

      Trójmiasto to peryferia kraju. Od Warszawy do Gdańska jest 300km ugorów. Trójmiasto to taka wysepka pośród przemysłowej pustyni. cieszmy się ze Pendolino bedzie do nas dojeżdżać bo o planowanych połączeniach faktycznie szybkich pociągów możemy zapomnieć na długie dekady.

      • 1 0

  • Błąd (6)

    211 km/h to rekord dla pociągów produkowanych w Polsce. Rekordem prędkości na polskich torach jest nadal 250km/h ustanowione w 94' roku.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 87 1

    • komentarz (4)

      pewnie jakiś student PG mądrala ;p

      • 7 7

      • lepiej PG niż WSM albo inny badziew w rodzaju WYższa Szkoła Loka i Paznokcia (2)

        wydział tańca na rurze

        • 19 3

        • wejherowska spoldzielnia mieszkaniowa? ;)

          • 3 0

        • że niby pg ma wyższy poziom?

          proszę cię tylko więcej kucia jest i patologi profesorskiej a poziom leży i kwiczy :D

          • 1 0

      • zazdrość?

        Bardzo nieładnie...

        • 4 2

    • Newag i Stadler zaoferowali składy Flirt a nie widoczne na zdjęciach Impuls.

      • 1 0

  • :) (4)

    1. Do Warszawy, Krakowa i Katowic - Pendolino
    2. Do Bydgoszczy i Łodzi nowe Ezety ;)
    3. Do Wrocławia przez Poznań i Bydgoszcz 25 nowych wagonów ;)
    4. Jedynie do Szczecina brakuje wiele ;(

    • 70 1

    • racja racja racja

      co to ma być żeby olsztyn, trojmiasto i szczecin były ze sobą słabo skomunikowane

      • 17 0

    • Tory to Szczecina na dzień dzisiejszy są w miarę OK., więc remontów na tej trasie brak.

      Pozostaje mieć nadzieje, że gdy wreszcie w kategorii EC zmodernizowane, klimatyzowane, wygodne wagony wyprą nowe składy zespołowe, owe wagony trafią na inne trasy, TLK, w tym tę do Szczecina.

      • 9 2

    • wczoraj opóznienie 7 godzin dzisiaj juz opóznienie 34 godziny takie jest PKP

      • 1 0

    • Do Szczecina..

      ..EZT EN57 i replika EW55. Więcej nie trzeba :D

      • 2 0

  • Echh (1)

    A tory to co...jak zwykle wszystko od d*py strony.

    • 31 10

    • Tory na Tiry

      • 8 0

  • Zaraz, zaraz droga redakcjo

    "... z Trójmiasta do Katowic przez Łódź i Bydgoszcz."
    To Łódź bliżej 3-miasta niż Bydgoszcz?
    Chyba że PKP Intercity puści pociągi w takim kierunku czyli do Krakowa przez Alpy.
    No nie?

    • 31 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane