• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • I bardzo dobrze że będą nowe przepisy. (2)

    W obrębie dworca głównego 3 przejścia naziemne spokojnie się zmieszczą. A zatem kierowcy na tory, i do roboty!

    • 48 155

    • szkoda tylko że te nowe przepisy nakazywać będą rowerzystom jazdę po chodniku ku uciesze samochodziarzy.

      • 15 3

    • sądzisz że przepisami

      załatwia się problem?

      Serio?!

      • 5 1

  • No i to jest dobra wiadomość (16)

    Dość autostrad dzielących miasto na pół i spychania ludzi do tuneli.

    • 68 169

    • wygodniccy (9)

      To może zrobić tunel dla samochodów i możecie sobie łazić tam i z powrotem.

      • 21 7

      • (7)

        To niech kierowcy sfinansują, jak chcą tunel.
        Na razie to to nowe przejęci po prostu przywróci równowagę w centrum.

        • 13 23

        • Kierowcy finansują (6)

          Zobacz sobie ile w cenie litra paliwa jest podatków i na co są przekazywane. Na twoje DDR i chodniki też .

          • 18 19

          • Misiu kolorowy, ale wszelkie opłaty z tytułu posiadania auta, w tym akcyza na paliwo.. (3)

            .. lądują w budżecie centralnym, więc dokładasz się do infrastruktury miejskiej dokładnie 0zł 0gr więcej niż pieszy i rowerzysta.

            • 15 10

            • jaki budżet sfinansował np. Obwodnicę Południową (1)

              Karczemki czy most w Sobieszewie?

              • 3 1

              • na pewno nie przychody podatkowe z akcyzy na paliwo

                Budżet USA nie jest w stanie udźwignąć kosztów utrzymania istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej, dlatego co raz słychać o zawalających się estakadach pseudobezkolizyjnych skrzyżowań pseudoautostrad miejskich.

                • 2 7

            • Subwencje partyjne

              i utrzymanie osłow itd tez

              • 1 0

          • 0zł. Tyle jest przekazywane na drogi w mieście!

            a te wpływy z paliw nie starczają nawet na pokrycie szkód które kierowcy wypadkami powodują!
            wypadki i kolizje kosztują budżet 44mld zł rocznie. wpływy z paliw do ledwo 30mld zł

            • 13 11

          • Ahaha.. Mistrzowskie samozaoranie.
            Chcesz ludzi pouczać a pojęcia nie masz jak działają podatki i na co płacisz.
            Fail roku.

            • 5 4

      • tunel dla samochodów już tam jest kawałek dalej (wzdłuż linii SKM)

        • 3 0

    • zbuduj tunel (4)

      Jak w Dusseldorfie czy Kopenhadze. Kierowcy chetnie pojada.
      I wtedy sie porownuj...

      • 12 6

      • (3)

        Chyba nie widziałeś centrum Kopenhagi...

        • 6 7

        • moze nie wiesz (1)

          Co jest pod jego powierzchnia...

          Co do Kopenhagi, to ma kilka ringow autostradowych i klasyczne promieniste laczniki. Mamy daleko ubozsza infrastrukture komunikacji kolowej. O zbiorowej to nawet nie warto wspominac.
          Przez nasze Glowne Miasto tez nie ma przelotowki.

          • 10 6

          • no wlasnie nie

            • 1 4

        • wyobraź sobie, że ludzie je widzieli

          na dodatek je budują i utrzymują.

          Nie porównuj się do kraju, który zbudował przeprawę przez Sund i obecnie buduje drugą, Fehrman.
          Jak będziesz miał takie osiągnięcia, to będziesz mógł zabierać głos.
          A w tej chwili to "coś" widzisz, tylko zupełnie nie wiesz co i dlaczego.

          • 3 4

    • te szlaki lacza a nie dziela

      Ich likwidacja to "komunikacyjne wykluczenie".
      Metodami jak z chinskiej rewolucji kulturalnej. Tylko nasi hunwejbini sa na etatach za nasze pieniadze, robiacy za "pozytecznych" dla naszych "wybrancow"...

      • 4 7

  • A potem placz (13)

    Ze ktos sie spoznia na pociag lub do pracy bo korki...

    • 70 56

    • Wstan 10 min wczesniej (1)

      i po kłopocie

      • 15 13

      • Było za późno, żeby wstać wcześniej.

        • 1 1

    • To korki są rezultatem naziemnych przejść dla pieszych? (2)

      A ja głupi myślałem, że to przez niewydolny układ komunikacyjny, nadmierną liczbę samochodów oraz braki infrastrukturalne, wymuszające na znacznej liczbie mieszkańców używanie zmotoryzowanych środków transportu indywidualnego. Dzięki za naprostowanie!

      • 25 9

      • Naziemne przejścia dla pieszych = niewydolny układ komunikacyjny i braki infrastrukturalne

        Nie rozumiejąc tego pozostajesz głupi

        • 7 17

      • A ja myślałem

        ze korki są przez szoferów lubujących sie lądowac na dachu,przywalac w słupy lub kolegów po fachu,tudziez wjeżdżających na torowiska tramwajowe

        • 7 3

    • Głównym powodem korków jest nadmierna ilość samochodów. (2)

      • 14 12

      • tę tezę można uzupełnić

        korki wynikają z nadmiernej skłonności do korzystania z samochodu nawet na małe odległości (do 5-7 kilometrów)

        • 6 3

      • Komuno wróć

        Nie dla mnie,sznur samochodów

        • 1 5

    • To nie pchaj się autem do Śródmieścia (2)

      Tak robią tylko rosyjscy turyści

      • 6 4

      • Racja.

        W ogóle już tam nie jeżdżę.

        • 1 1

      • Mieszkam w Śródmieściu. Kłopocik nie?

        • 0 0

    • Wstań o właściwej porze (1)

      Nie będzie problemu

      • 1 1

      • Wstaję. Tylko wszelkiej maści aktywiści utrudniają mi dotarcie do celu o czasie.

        • 0 0

  • (14)

    Kto na takie bzdurne inwestycje wydaje pieniądze ? To jawne działanie na szkodę mieszkańców.

    • 161 56

    • (1)

      Nasz Pani Prezydent, która niczego się nie nauczyła przy swoim poprzedniku, dostała stołek bo się wylansowała na jego śmierci.

      • 27 11

      • została wylansowana

        A mocodawcy tkwią w wygodnym cieniu.

        To wałęsowy zderzak, człowiek do zużycia.
        Muppet z palcem w... no każdy zna pacynki...

        • 8 7

    • Mówisz o tych ławeczkach w kształcie Polski, co kosztują 80tys zł sztuka i już gniją po deszczu? (1)

      • 18 9

      • 100 tys za sztukę i nie przetrwają zimy

        • 11 4

    • mieszkańców Elbląga i Pruszcza może i tak (4)

      gdańszczanie się cieszą.

      • 11 14

      • (3)

        ja jako Gdańszczanin się nie cieszę , kolejne światła , kolejne stanie i marnowanie paliwa, bo komuś się nie chce przejść przez tunel na który ktoś kiedyś wydał mnóstwo kasy , żeby było łatwiej, bezpieczniej i bezkolizyjnie.

        • 21 10

        • Ale tam już jest skrzyżowanie ze światłami, więc Gdańsk to chyba na pocztówkach widziałeś. (1)

          • 6 9

          • ale światła bez pieszych zmieniają się szybciej pętla indukcyjna wyczuwa ile pojazdów z boku oczekuje jak są dwa czy trzy to zaraz za ostatnim następuje zmiana światła i Podwale jedzie 5-10 sekund trwa czerwone np a jak dodamy przejście dla pieszych tow wiadomo że w 10 sekund wolny pieszy nawet nie pokona 4 pasów ruchu poza tym to ma być przejście jedno czy dwuetapowe jak jedno to sobie kierowcy poczekają a i jeszcze jedno światła bez przejścia działały zapewne w trybie akomodacyjnym te z przejściem zmieniają się jak dyskoteka całą dobę nawet jak nikt nie przechodzi bo sprawni umysłowo inaczej stwierdzili że przyciski dla pieszych są passe

            • 2 1

        • Też tak myślałem dopóki nie rozwaliłem achilesow i schody stały się problemem.

          Perspektywa że moi starsi już rodzice mają biegać po schodach, gdy z reguły windy nie działają też jest trudna do przyjęcia. Postaw się w sytuacji ludzi słabszych.

          • 2 8

    • taka opinia ma sens jedynie w odniesieniu do niektórych mieszkańców przyspawanych mentalnie do foteli samochodów

      samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym środkiem transportu w mieście. W pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej (dworców kolejowych) trzeba przede wszystkim dbać o komfort i bezpieczeństwo osób chcących do nich docierać pieszo lub rowerem: najmniej terenochłonnymi środkami lokomocji.

      • 3 7

    • Społeczeństwo się starzeje a dla starszych osób schody są problemem. (3)

      Druga sprawa osoby niepełnosprawne i rodziny z wózkami. Po trzecie przejście pod forum działa dobrze. Tysiące osób się nim porusza.

      • 1 8

      • (2)

        I tysiące stoi w korkach. Zobacz jak wydłużyły się korki w godzinach szczytu z powodu dodatkowych świateł przy Forum.

        • 1 1

        • (1)

          typowe lewactwo stwórz problem i zwalczaj go i zbijaj jeszcze polityczny kapitał tworzy się korki za chwilę jakiś mądry inaczej powie trzeba wprowadzić opłaty za wjazd do miasta i głupia gawiedź przyklaśnie

          • 2 1

          • to kierowcy a nie lewacy tworzą ten problem

            korki wywołuje nadmiar samochodów a nie przejścia dla pieszych

            • 0 2

  • Trwonienie pieniędzy (6)

    A może za te pieniądze, zmodernizujecie Kieleńską ?

    • 92 36

    • (4)

      Żebyś mógł się dizlem z Chwaszczyna pchać do Śródmieścia?
      No to wolę nie.

      • 17 16

      • (3)

        Jechałęś tą ulicą ? Niedługo autobusy staną na tych koleinach

        • 13 8

        • (2)

          Przecież jest na liście do remontu, nie płacz.
          A okolice akurat znam, bo mieszkam na Osowej - i dalej twierdzę, ważniejsze jest Śródmieście.

          • 8 10

          • To moze zerwac asfalt ze wszystkich dróg na Osowej i wyłożyć nimi na nowo wszystkie e Centrum?

            • 4 4

          • To co oni proponują w ramach remontu to tylko półśrodki. Tam nie ma chodnika, drogi rowerowej dojazd do węzła Chwaszczyno skończy się w polu

            • 2 1

    • Cała Europa idzie w przejścia naziemne. A my musimy się zdecydować czy chcemy powielać te wzorce czy też być krajem trzeciego

      Przejścia naziemne są dla pierszych i w krajach skandynawskich jest to norma.

      • 1 1

  • Co za absurdy (15)

    "Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczową.."
    Absurd, ignorancja i nieznajomość można by rzec historii miasta... Lata 80-90-te stworzono przejście podziemne bo było potrzebne, bezpieczne i pomogło rozwinąć się tej części miasta komunikacyjnie, a teraz raptownie malowanie pasów jest kluczowe... Myślę, że trzeba zadać pytanie, dla jakiej inwestycji kluczowe jest stworzenie trgo przejscia naziemnego...

    • 202 55

    • kolejne światła (2)

      które spowolnią komunikację miejską!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Pomysłodawca powinien siedzieć!

      • 36 20

      • Tam już są światła, ślepowronku... (1)

        • 12 27

        • biedaku światła bez przejścia dla pieszych mogą się zmieniać szybciej krócej trwa czerwone zanim te piesze lebiegi przelezą przez tyle pasów torowisko itd będzie musiało trwać to czerwone z minutę

          • 17 6

    • Stefciu... (3)

      ...to przejscie podziemne otwarto w ....1964 r

      • 19 4

      • ok (1)

        A co to zmienia?
        Owczesny ruch to niewielki ulamek dzisiejszego...

        • 17 4

        • fakty

          • 4 2

      • Nienmogl byc oddany w 64 jesli

        był jeszcze w budowie w kwietniu 65r... Ale fakt 80-90 to nie był. Pewnie był remont, stąd skrót myślowy, bo pamiętam budowę. Przekaz pozostaje bez zmian.

        • 3 3

    • (5)

      Wtedy nie było tunelu pod Wisłą i obwodnicy poludniowej, które przejęły 60-70% wcześniejszego ruchu.
      A jak dojdzie tunel pod Motławą pomiędzy młodym miastem a Elbląską to już w ogóle droga przez centrum będzie miała charakter lokalny.
      Przejście przy bramie wyżynnej miało spowodować armageddon komunikacyjny a w rzeczywistości nic się nie zmieniło.

      • 14 23

      • Jakby nic się nie zmieniło to GAiT nie błagałby o wydłużenie buspasa 2 tygodnie po otwarciu przejścia.

        • 16 3

      • (2)

        zmieniło się - AK i Podwale przedmiejskie zakorkowane jak nigdy wcześniej a jest dopiero początek września !!!

        • 13 3

        • zmieniło się: ruch pieszych w tunelu uległ redukcji, piesi i dużo liczniejsi niż przedtem rowerzyści zyskali na komforcie (1)

          ważnej arterii ruchu kołowego Gdańska. Efekt barierowy ulicy Okopowej uległ redukcji: łatwiej przejść na drugą stronę ulicy.

          • 2 11

          • zobaczymy czopku jak śnieg lub deszcz popada jaki ty będziesz miał komfort

            • 5 1

      • poczekaj z Chełmu do Wrzeszczą mam jechać półdniówka? Ty normlany jesteś?

        • 6 2

    • dla pobliskiego hotelu

      Przeciez to "afilowane kregi gospodarcze" samorzadu.

      • 15 4

    • Jest kluczowe dla pieszych, którzy tamtedy chodzą

      Każde przejście naziemne jest lepsze niż podziemne. Wie o tym kazdy, kto chodzi po mieście. Także kierowcy, którzy przecież nie spędzają całej doby w samochodzie. Tylko w ramach interemetowych inb nagle dostają zaczadzenia i spamuja głupotami, w które tak naprawdę sami nie wierzą ;) Dobry ruch, cieszę się z tej zmiany

      • 1 4

  • To jest absurd (2)

    Samochody pod ziemię i po problemie

    • 64 15

    • (1)

      u weteryniarza
      - panie doktorze, mój poes goni samochody
      - to normalne, wiele psów goni samochody
      - ale mój je łapie, przynosi do ogródka i zakopuje...

      • 6 2

      • ok

        • 1 0

  • i prawidłowo (18)

    tam nie powinno być żadnej jezdni, a tylko chodnik z kontrapasami rowerowymi i warunkowym wjazdem pojazdów mechanicznych aby dostarczyć towar.
    Na szczęście 17 września wchodzą przepisy, że za zmuszenie pieszego do zatrzymania się przed przejściem dla pieszych lub jazdę szybciej niż inny pojazd obok jest zabierane prawo jazdy.

    • 110 399

    • jasne (6)

      samochody utopić w WIśle, wrócić do furmanek i dorożek.

      • 74 21

      • (1)

        Lewacy to jaskiniowcy pod względem umysłowym też. A raczej przede wszystkim.

        • 53 18

        • Samochody na tiry tiry na plecy lewakow

          • 31 10

      • takie suchary stosowane przez osoby przyspawane mentalnie do foteli samochodów już się opatrzyły (2)

        przeginanie narracji mało kogo już przekonuje, tak samo jak odwracanie kota ogonem

        • 10 37

        • Weź bo ja właśnie (1)

          Jem i śpię w samochodzie i to jest moja enklawa wolności.

          • 19 1

          • trzeba ci jeszcze zaspawać drzwi i spuścic powietrze z opon

            • 1 0

      • A za odra, peowczyki

        To wszystkie przepisy respektują, bo inne mandaty

        • 10 6

    • poczytaj dobrze przepisy, i ze zrozumieniem.

      • 18 1

    • Trzeba odkopać fosę i tamtędy puścić ruch samochodowy pod ziemią

      • 16 2

    • (2)

      A po co ci komórka ? Oddaj , bądź eco

      • 21 3

      • kolejny przeginacz? (1)

        dość już tych sucharów na tym forum

        • 3 11

        • to idź ze swoimi sucharami na gdansk-kropka-peel

          • 4 1

    • dobrze że nie musimy chodzić w mieście na kolanach ,a w ręce każdy zamiast komóry różaniec

      • 2 11

    • Pieszy (1)

      Ale uwaga jedynie na przejściach z odpowiednim oznakowaniem bo jak bedą tylko pasy bez znaku D6(przejście dla pieszych) to pieszy musi grzecznie poczekać aż kierowca puści. Taki mały myk zrobili.

      • 9 1

      • Nie prawda. Nie zawsze.

        Jeśli kierowca zmienia kierunek jazdy, musi przepuścić wszystkich poruszających się na wprost. Także pieszych na nieoznaczonych przejściach.

        • 2 1

    • Najwięcej do powiedzenia mają Ci ci nie mają samochodu!

      Jeszcze więcej Ci co nie posiadają prawo jazdy. Ja mam 24 lata a pół roku jeżdżę rowerem do pracy,zakupy itd. Nie mam dzieci jestem przeciwny placom zabaw! Karetkę też odmówisz dla siebie lub rodziny bo jeździ na ON. Nie ma nic lepszego niż tunel pod jezdnią dla pieszych.

      • 21 5

    • rodimson

      bzdura i bzdura. Nic takiego nie wchodzi.

      • 5 0

    • 21 września :)

      • 1 0

  • (4)

    Dobrze ze uciekłem.kilka lat temu z tego piekła PO

    • 72 35

    • To jak się żyje w Radomiu? (1)

      • 17 12

      • Wystrzałowo.

        • 14 4

    • Ja tez jestem w gdansku sporadycznie

      • 3 3

    • też się cieszę że uciekłeś

      • 2 1

  • Zlikwidowac tam ulicę! (2)

    Tylko rowerzyści i warunkowo piesi na specjalne pozwolenia gzdiz

    • 41 52

    • Zlikwidować wszystko

      Niech nie będzie niczego

      • 14 3

    • Tobie ktos zlikwidował mózg albo zatrułes go spalinami ze swojego blachosmroda

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane