• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Ile będzie trwał teraz przejazd przez centrum

    Już tramwajem trwa to jakieś 6-7min od zieleniaka to lotu. Ileż to razy machałam z tramwaju na pożegnanie mojemu autobusowi przesiadkowemu. Fajna ta polityka miejska. Taka nie za mądra

    • 29 8

  • Podziałów ciąg dalszy (4)

    To jest kolejny przykład jak decyzją, której brak logicznego uzasadnienia miasto dzieli obywateli na kierowców i resztę. Przecież spora cześć mieszkańców Gdańska jest kierowcą, rowerzystą i pieszym. Korzystanie z wszystkich wymienionych sposobów komunikacji powinno być dozwolone. Po to w tym miejscu jest tunel żeby piesi i ewentualnie rowerzyści posiadający potrzebę przedostania się na druga stronę mogli z niego skorzystać. Robienie w tum miejscu przejścia naziemnego jest prostym krokiem do zakorkowania centrum. I dopiero wtedy, piesi i rowerzyści nawdychają się spalin z aut stojących w korku. Zdrowy rozsądek jak zwykle w Gdańsku jest na straconej pozycji. Brawo włodarze, brakuje jeszcze tylko rozbudowy centrum handlowego naprzeciw dworca !

    • 32 10

    • Piesi ok, ale jak się chcesz przedostać rowerem przez tunel? (2)

      Z góry mówię że taszczenie go pod pachą odpada, bo to mogą zrobić tylko zdrowi młodzi ludzie.
      Poza tym to samo tacy jak ty mówili o przejściu koło Lotu a nie takiego się nie stało.

      • 6 5

      • Rower w tunelu

        Zgadzam się ze to nie jest najwygodniejsze rozwiązanie dla rowerzystów, ale proszę mi wytłumaczyć po co akurat na wysokości dworca zmieniać strony. To miejsce jest ważne głównie dla pieszych i zmotoryzowanych. Rowerem można się przedostać na skrzyżowaniu przy Hucisku.

        • 4 5

      • się stało

        tylko ty tego nie odczuwasz...

        "Kogo nie boli, temu powoli..."

        • 5 1

    • ta inwestycja to krok w kierunku odkorkowania całego miasta

      w wyniku poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do środków transportu zbiorowego i kolei. Tylko takie działania prowadzące do zmiany zachowań komunikacyjnych ludzi korzystających z samochodu mogą odkorkować miasto.

      • 1 3

  • Jaki minister? (2)

    Rozwoju otyłości?

    • 5 7

    • infrastruktura tworzona w interesie korzystających z samochodów (1)

      sprzyja nadwadze i otyłości. W Polsce liczba dzieci (dowożonych coraz częściej do szkoły samochodami rodziców) cierpiących na te przypadłości rośnie najszybciej w Europie. Warto ten trend odwrócić poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów.

      • 0 2

      • Pewnie te przypadłości nie rosną przez to, że dzieci żrą na potęgę fast-foody i inne przetworzone żarcie,

        bo rodzice nie mają czasu i siły robić normalnych posiłków po i przed pracą po kolejnym spóźnionym tramwaju, braku autobusu przesiadkowego, albo braku szkoły/przedszkola na swoim nowym osiedlu, przez co muszą wozić dzieci często na drugi koniec miasta, bo akurat tam było miejsce, prawda? Prawda?

        • 0 0

  • ta autostrada przed dworcem (1)

    ten ścisk na dojściu do tramwaju to nawet nie III świat, bo tam często jest dużo swobody. Najlepsze są miny przyjezdnych z krajów cywilizowanych, kiedy wychodzą (wychodzili bo remont) z dworca, robili duże oczy i wielkie pytanie - Jak tam się dostać (na miasto)? Na miasto, które chwali się, że jest takie fajne

    • 18 23

    • Dyskryminacja ludzi z krajów cywilizowanych

      Nie można posądzać o brak inteligencji ludzi z krajów cywilizowanych. Dadzą sobie radę, przecież logicznie rozumując mieli tunele na długo przed nami

      • 5 2

  • Obok powstało skrzyżowanie z sygnalizacją

    Jakoś nowe skrzyżowanie nikomu nie przeszkadzało a zablokuje ruch tak samo jak nowe przejście będą zsynchronizowane światła

    • 6 9

  • (1)

    Na ... to przejście???!!! Przejście podziemne należy odpowiednio poprawić i to wystarczy

    • 22 10

    • Odpowiednio poprawić? Gdzie chcesz zbudować 100metrowe zjazdy pod małym kątem?

      I jak je wcisnąć na przystanki tramwajowe?

      • 1 2

  • Mam dom , ale gdybym mieszkał w skanalizowanym bloku ..... (1)

    ..... i zażądał od administratora wybudowania szamba to chyba wszyscy uznaliby mnie za wariata . Jest bezpieczne przejście tunelem w ruchliwym miejscu a ma być przejście naziemne gdzie łatwo o wypadek . Kto to wymyślił ?

    • 36 7

    • Będzie dokładnie tyle więcej wypadków, jak koło Lotu

      W ogóle to już totalne samozaoranie - tłumaczenie kierowcy "nie umiem jeździć więc nie budujcie przejść na mojej drodze"

      • 4 6

  • Propozycja (4)

    Mam propozycję do wszystkich,którzy chcą tak bardzo wygonić samochody z centrum miasta.Zbierzcie się w końcu w zorganizowaną grupę i postawcie na swoim i wymuście zakaz wjazdu wszystkim samochodom od Kartuskiej,Błędnika,Okopowej i od strony stoczni.Ale żeby nie było zakaz ma dotyczyć wszystkich samochodów.Poczekamy wtedy jak to będzie wyglądało.Centrum będzie wasze jak i wywóz śmieci,dostawy itp.Reszta się skrzyknie i przeniesie firmy i całą resztę w okolice obwodnicy.Będzie wtedy tak pięknie

    • 31 6

    • Celem jest usunięcie prywatnych aut (3)

      Dla służb, dostaw, karetek, policji etc. Wystarczy po jedynym pasie i będą dojeżdżały dużo szybciej niż dzisiaj.

      • 2 4

      • Czyli celem jest komuna (2)

        Brawo-weszliście do własnych zadków i tam umrzecie.Sorki,na rowerach albo elektrycznych hulajnogach

        • 4 3

        • za komuny nomenklatura dbała o interesy kierowców (1)

          bo to ona głównie nimi jeździła

          • 0 3

          • I dlatego

            Nie można było dostać świec zapłonowych,paliwo było na talony a drogi wyglądały jak wyglądały.Czerpiesz wiedzę z podręcznika hit?

            • 5 0

  • Wariactwo (35)

    Można tak zrobić jak 80% ludzi będzie korzystać przez cały rok z rowerów lub transportu publicznego ,ale tego co widać po korkach to sie na to nie zanosi.Jeszcze jedne światła i dodatkowy postój to dodatkowe spaliny.Gdzie sa ekolodzy aby zbadać
    Jak te dodatkowe przejścia podniosły stężenie ołowiu w centrum miasta.A co to za problem nawet zrobić to dla zdrowia i te pare schodów zejść do tunelu?

    • 299 134

    • Jaki dodatkowy postój jak światła będą razem z tymi od skrzyżowania obok (3)

      • 16 20

      • wiesz kołku że przejście dla pieszych wymusza znaczne wydłużenie cyklu czerwonego światła na ulicy dla pojazdów?

        • 30 23

      • (1)

        tak samo jak niby te przy Forum, a korki teraz do Pohulanki na AK i Chmielnej na Podwalu Przedmiejskim

        • 13 10

        • Bo wcześniej tam wiatr hulał i korków nigdy nie było?

          • 10 7

    • jak 80% ludzi będzie korzystać z rowerów (6)

      to korki też będą...

      Rowerowe...
      Podobnie jak i piętrowe "parkingi" rowerowe...
      I życzę powodzenia w znalezieniu roweru zostawionego pod centrum handlowym...
      Nawet jak go nie ukradną, to większość ludzi nie będzie w stanie wydobyć go z hałdy złomu...

      • 23 16

      • rowery są kilkanaście razy mniej terenochłonne niż samochody (1)

        więc nie pisz bzdur o korkach rowerowych. W internecie możesz też znaleźć zdjęcia porównujące powierzchnię zajmowaną przez jeden autobus przewożący 80 osób i powierzchnię zajmowaną przez 60 samochodów wykorzystywanych przez taką samą liczbę osób do poruszania się po mieście. Istniejąca infrastruktura uliczna jest aż nadto wystarczająca do zapewnienia poruszania się mieszkańców bez korków, jeśli nawet tylko 10% kierowców zmieniłoby swoje nawyki komunikacyjne. Temu służą między innymi inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów przy węzłach przesiadkowych komunikacji publicznej.

        • 17 13

        • co nie zmienia faktu, ze chodnikiem przejsc sie nie da

          A wydobycie roweru sprzed wiekszego sklepu graniczy z cudem.
          Oszczednosci miejsca?
          Oszczednosci miejsca konsumuje ze smakiem deweloperka, bo glowny beneficjent tych bzdur, "pozyteczny" srodku kapusty...

          • 2 3

      • W Holandii dają radę (3)

        W Gdańsku nie da się???

        • 8 6

        • (1)

          nie chcial bym mieszkac w holandii

          • 6 4

          • a "chciał byś" w Polsce choć j. polski jest ci obcy kulturowo?

            • 1 4

        • W Holandii dają radę

          Pamiętaj, że Niderlandy są w depresji.

          • 4 0

    • to może część się wreszcie przesiądzie na rowery (5)

      albo ruszy cztery litery pieszo lub komunikacją, zamiast się wozić 500 metrów po harnasia.

      • 17 30

      • arogancka ignorancja tej wypowiedzi jest działaniem przeciwskutecznym (4)

        i na pewno nie przekona ludzi do "spacerów".

        Sugerowanie komuś ułomności umysłowej czy choroby jest również daleko idącym pomówieniem.

        Oto przykład gdańskej "mowy miłości"...
        Czyli "świetlany" przykład socjotechniki szydery, rechotu i polewu...

        • 23 10

        • zależy dla kogo, Kubusiu (3)

          to że ty jesteś mentalnie przyspawany do fotela samochodu i wykazujesz się aktywnością na tym portalu, nie oznacza, że wszyscy tacy są.

          • 6 23

          • to moze do razu oglos manifest "wyzszej rasy"?! (2)

            Bo idziesz ta sama droga.

            • 2 1

            • po prostu informuję, że myślę i zachowuję się inaczej niż ty (1)

              nie odbieram ci prawa do bycia innym

              • 0 4

              • nie chowaj się za nieświadomość

                wymuszanie zachowań to jest odbieranie prawa bycia innym.

                A "wyższa rasa" też niczego nie odbierała.
                Ba! Działała w ramach prawa!

                • 3 0

    • To samo pisałeś o przejściu koło Lotu i nic takiego się nie stało (1)

      • 20 17

      • tobie sie nie stalo i to tez do czasu

        Za to tysiacom ludzi slina ze zlosci kapie...
        Nie boj nic, rachunek dostaniesz...

        • 1 0

    • (3)

      Proponuję przespacerować się z dworca głównego na drugą stronę drogi z dziecięcym wozkiem czy o kulach... Uchyle rąbka tajemnicy winda przy KFC nie działa od przynajmniej 3 lat, ta przy city forum od 6 miesiecy

      • 28 17

      • To że windy nie działają to wina kierowców ? (2)

        Przy obecnych technologiach budowlanych problem poruszania się przejściami podziemnymi w dobrze zarządzanym mieście to pikuś . Tylko że Gdańsk woli wydać wojnę kierowcom i skutecznie skłócać mieszkańców a wiadomo , że skłóconym społeczeństwem łatwiej się rządzi . I na koniec pytanie - po co wybudowano tunel nowy przy przystanku SKM Śródmieście ? Kiedy będzie tam przejście naziemne budowane ?

        • 15 9

        • Windy to powinna być ostateczność

          Windy są wolne, zabierają małą liczbę osób. Do tego są kosztowne w zakupie i utrzymaniu (prąd, serwis) i bardzo awaryjne. Absurdem jest budowanie infrastruktury pieszej z windami, tam gdzie można wytyczyć minimalnym kosztem przejście na poziomie gruntu.

          • 10 3

        • Co skłócać panie pieszy ? Bo co ty sobie wyobrażasz, po wyjściu z auta nie jesteś nim ?

          • 1 2

    • no tak, 80% ludzi będzie korzystac z rowerow i komunikacji. na poczatku "rozp..." miasto na poludnie, gdzie sa zawsze mega korki (2)

      a wszystkie dzieci 30plus co siedza z mamusia w domu pisza - zostawcie auta w domu, na rower, na autobus, na tramwaj. pytanie - kto rozpier... to miasto, dajac zgody deweloperce na budowe osiedli? kto zbudowal tam drogi? bloki powstały, dróg nie ma. a dalej deb... piszą - trzeba bylo kupic mieszkanie w centrum

      • 17 9

      • Mega korki kto robi?

        Mamy dzieci i nie korzystamy z samochodu podczas godzin szczytu, bo zwyczajnie nie mamy czasu na stanie w korkach. Czasowo bardziej opłaca się przejść pieszo 1-2km, niż stracić w korku 30 minut. Ale tu mental jest istotny. Kto to widział by chodzić pieszo kilka kilometrów!? Sarkazm.

        • 8 3

      • mega korki robi budowa mieszkaniowki bez infrastruktury komunikacyjnej

        I sciaganie do miasta tysiecy ludzi, a raczej dawcow PIT. Bo o to "miastu" chodzi...
        Jak zarobia na ten PIT i jak zyja w zatloczonym miescie, nikogo nie obchodzi...

        • 2 0

    • Aby 80% ludzi korzystało z transportu publicznego trzeba tak zrobić

      • 8 5

    • Ogólnie to popieram,

      Ale z tym ołowiem, to pojechałeś... Ołowiu w paliwie nie ma od dekad.

      • 14 0

    • Pojedź do Danii. Tam ludzie poruszają się rowerami. (2)

      Rowery i komunikacja miejska zajmują mniej miejsca. Sa bardziej ekologiczne i zdrowsze dla mieszkańców. Oprócz tego zużywamy mniej surowców, których nie mamy i które musimy sprowadzac z Rosji.

      • 13 9

      • zapytaj Dunow, co sadza o tych pomyslach

        Tylko najpierw naucz sie dunskiego, bo angielskie przeklenstwa sa za malo kwieciste i nie oddadza calej warstwy emocjonalnej...

        Dunowie (natywni) ogolnie maja na to wylane, bo ich (przecietnie) stac na samochod.
        Na rowerach jezdza rekreacyjnie. Komunikacyjnie jedynie wtedy, kiedy moga/musza polaczyc przyjemne z pozytecznym. Komunikacyjne jezdzi "tania sila robocza", ktora nie zalapala sie na SU lub jest zbyt leniwa aby sie o to postarac. Albo polski pracownik, polskiej firmy na polskiej pensji...
        A moze to byc przyjemne (jazda rekreacyjna), bo siec drog rowerowych jest realna a nie malowana na chodnikach. Tak zweza sie tam jezdnie samochodowe i wydziela pasy dla rowerow. Na jezdniach ktore mialy 3-4 pasy. W jedna strone. I robi sie to dlatego, ze ruch zmalal skanalizowany przez autostrady.
        Przyjemnie jezdzi sie na rowerze na wyspach. Jutlandia ze 100 metrowymi przewyzszeniami przypomina Gdansk i juz taka mila nie jest...

        • 3 0

      • nie porównuj sie do kraju, który zbudował przeprawę przez Sund

        I buduje drugie, jeszcze większe rozwiązanie, przeprawę Fehrman.
        Wszystko po to, aby z kontynentu skrócić czas podróży do Kopenhagi o... 1,5 godziny.

        Więc jeśli będziesz w stanie przeprowadzić takie przedsięwzięcia, to może zrozumiesz na co w Danii patrzysz.

        • 1 0

    • Dzbanie dlaczego ty dla zdrowia nie jedziesz rowerem albo komunikacja pieszą ,dlaczego trujesz spalinami wszystkich!

      Wiec dla zdrowia przestan to robisz i zacznij korzystac zkomunikacji miejskiej jak wiekszosc mieszkanców Gdańska!!

      • 8 3

    • Niemcy maja najwiekszy przemysł motoryzacyjny na swiecie A i tak w miastach na rowerach jeżdzi 1000 razy wiecej ludzi niz w

      • 7 2

    • Ekologia ? Nie ma jej jak utrudniasz rowerzystom poruszanie się. Tu w dotarci od ulicy Rajskiej na teren dworca.

      I jaki ołów ? Ty koleś tankujesz paliwo z CPN-u ? PRL i benzyna ołowiowa skończyły się dawno temu.

      I jakie zdrowie z walizkami czy innymi bagażami, jak windy co rusz psują się ?

      Światła - co jest koleś ? Tam nie ma skrzyżowania z drogą do tunelu pod Forum City ze światłami ? Przejście ma powstać blisko niego, gdzie światła zostaną skorelowane z tymi już istniejącymi. Tu jak na Śląskiej w Gdyni gdzie obok tunelu powstało przejście dla pieszych, gdzie zielone światło dla pieszych "podpięto" pod zielone dla samochodów wyjeżdżających z Nowogrodzkiej na Śląską lub przez nią na wprost w Podolską.
      Tu w Gdańsku ma być podobnie. Zatem co ? Jakie dodatkowe spaliny, skoro światła już działają na skrzyżowaniu na którym jedynie zostanie dobudowane przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym ?

      Jak powstało to skrzyżowanie z ulicą do tunelu pod Forum City to nie słyszałem lamentów takich jak ty, że powstało nowe skrzyżowanie z kolejnymi światłami, a zachwyty, że tym tunelem będzie można objeżdżać zatłoczone skrzyżowanie z Huciskiem.

      Widzę, że nowe przejścia powstają jedynie przy istniejących skrzyżowaniach ze światłami. Jeszcze nie widziałem w 3M nowego przejścia dla pieszych daleko poza jakimkolwiek skrzyżowaniem.

      • 1 2

    • od około 20 lat benzyna jest bezołowiowa

      • 0 0

  • Powstało tu już skrzyżowanie (1)

    To jest w ogóle ciekawa historia. Tam już powstało razem z tunelem pod forum skrzyżowanie że światłami. Tak jak powstało skrzyżowanie nowe przy OBC. I teraz poprostu trzeba dodać przejście i przejazd rowerowy którego tam brakuje jak wody. Ale taka sensacja że hej

    • 54 96

    • Szkoda, że nie można poznać imiennej listy tych 89 minusujących myślących absurdalnie - przez ich zaprzeczenie tego, że

      faktycznie te przejścia dodano i gdzie i tak muszą stać na czerwonym gdyby ich nie było, bowiem są to skrzyżowania z samochodowym ruchem poprzecznym.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane