- 1 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (43 opinie)
- 2 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (707 opinii)
- 3 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (67 opinii)
- 4 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (93 opinie)
- 5 Kierowca prysnął gazem w radnego (343 opinie)
- 6 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (201 opinii)
Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP
Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.
W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.
Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. Elżbiety, która wyniosłaby zaledwie 185 m.
Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:
- na ulicy klasy GP - 600 m
- na ulicy klasy G - 400 m
- na ulicy klasy Z - 200 m
W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.
Minister utrzymuje decyzję wojewody
Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.
Co na to miejscy urzędnicy?
- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowe przepisy jeszcze we wrześniu
I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.
W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.
Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.
W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:
Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:
- dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
- jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu
Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:
- na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie
Opinie (366) ponad 20 zablokowanych
-
2022-09-12 17:51
"Tunel lub wiadukt projektuje się..." (3)
W podtekście można wywnioskować, że jeżeli tunel został zaprojektowany (i wybudowany) to przejście dla pieszych jest nieuzasadnione.
- 46 7
-
2022-09-12 20:13
na tym zdaniu powstaną fortuny
prawników...
- 3 1
-
2022-09-12 23:01
Kwaku, twoje uzależnienie mentalne od samochodu jest znane na tym portalu od dawien dawna (1)
warto, byś jednak wykazał się zdolnością do bardziej płodnej refleksji
- 0 6
-
2022-09-13 05:46
Akurat tu się mylisz.
Od zawsze w mieście używam komunikacji miejskiej i roweru. Ale rozumiem tych, którzy nie z lenistwa czy wygodnictwa ale z potrzeby używają samochodu. Poza tym uważam, że sprawna komunikacja miejska jest podstawą i wolę zachętę a nie przymus i ograniczenia. Poza tym nie znoszę oszołomów którzy narzucają innym swoje zdanie jak powinni żyć. Wolność wyboru. To chyba jasne?
- 3 0
-
2022-09-12 17:54
Kluczowa Inwestycja? (2)
Mi się wydawało, ze to w tym miescie moze byc np. Budowa PKM na południe, albo Tunelu pod Pachołkiem.. ja rozumiem, gdyby tam przejscia nie było o trzeba było iść na skrzyżowanie z Kartuską. Ale o ile nic się nie zmieniło to jak byłem tam 2 tygodnie temu przeszedłem z dworca na drugą stronę przejsciem podziemnym ktore było nadal w remoncie. Windy też przy kazdych schodach. To na jaki kolejne przejecie? Tak jak przy forum będzie można górą i dołem? Jeszcze kładkę zbudujcie
Pięniędzy nie ma na prawdziwe inwestycje a Ci owce kupuja, buduja przejecia tam gdzie juz są sie dziwic potem ze Ci nieudacznicy z PiSu maja 30%, jak tu głupota goni głupote- 63 16
-
2022-09-12 18:12
Skoro jest w ścisłym centrum i na głównej arterii komunikacyjnej miasta
oraz w sąsiedztwie dworca kolejowego, to ciężko, żeby nie była "kluczowa ".
- 3 12
-
2022-09-13 14:31
Racja
Święta racja
- 0 0
-
2022-09-12 17:55
(2)
kolejny głupi pomysł jak betonowanie rynków i placów w miastach
- 58 15
-
2022-09-12 23:03
rynki i place w miastach betonują ludzie chcący tam tworzyć parkingi podziemne (1)
zwykle silnie uzależnieni od samochodów. To jest główna przyczyna betonozy w naszych miastach. Infrastruktura rowerowa jest dużo bardziej terenooszczędna: w Holandii i w miastach wielu krajów wiele arterii pseudoszybkiego ruchu zamienia się w bulwary obsadzone rzędami drzew z dobrymi warunkami ruchu pieszych i rowerzystów.
- 0 1
-
2022-09-13 08:01
I pewnie zupełnie przypadkiem nie mają w tych miastach "wielu krajów"
obwodnic w postaci ringów dookoła centrum z poprzecznymi łącznikami, metra, sprawnie działającej komunikacji miejskiej oraz tuneli dla samochodów pod tymi "bulwarami obsadzonymi rzędami drzew"?
- 0 0
-
2022-09-12 18:01
to przejście (2)
Potrzebne to przejście jak w d... zęby. Z tymi przejściami to jakaś patologia, budują przejście za przejściem. Proponuję zamknąć całe miasto dla samochodów, niechaj pozostaną tylko piesi i rowerzyści
- 88 24
-
2022-09-12 18:41
o wszystkich tak piszecie (1)
a potem te przejścia są oblężone przez pieszych. z tuneli obok nikt nie korzysta!
- 5 12
-
2022-09-13 08:28
Nikt nie korzystał. Fruwali nad ulicą. Boże, co te lewaki za bzdury wypisują...
- 1 0
-
2022-09-12 18:05
Doskonale.
Budować!
- 21 56
-
2022-09-12 18:06
Miasto musi zostać odzyskane przez pieszych (8)
Kierowcą się bywa, pieszym jest się zawsze
- 73 132
-
2022-09-12 18:20
odzyskac mozesz... (3)
Przez budowe tunelu pod Motlawa i "malej" obwodnicy poludniowej (zaniechanej przy budowie obecnej).
Mozesz wymuszac zachowanie na innych czlonkach spoleczensta, ale pamietaj ze "gwalt sie gwaltem odciska".
Rachunek zostanie wystawiony.- 16 16
-
2022-09-12 18:23
Oj kierofczyki (2)
Co chwilę jakieś warunki a to budowa tej drogi, a to tamtej...
Niestety dobre czasy lobby samochodowego jest już na śmietniku historii.- 15 21
-
2022-09-12 18:46
historia pokazuje, co trafia na jej smietnik (1)
Na pewno trafila tam chinska rewolucja kulturalna, hunwejbini i komusze "tworzenie nowego czlowieka"...
Chociazby dlatego, ze "rewolucje zjadaja swoje dzieci". Tak jak zostana zjedzeni " pozyteczni", gdy ich pryncypalowie zalatwia swoje interesy...- 11 9
-
2022-09-12 23:06
Twórcy "nowego człowieka" byli członkami nomenklatury komunistycznej
zwykle jeżdżącej samochodami. To za komuny powstawały specjalne pasy do jazdy uprzywilejowanych na coraz szerszych arteriach Moskwy. Tam obowiązywała zasada: dawaj dorogu transportu a pieszy miał zakwitać na chodnikach i uciekać przed samochodami nomenklaturszczyków nawet jeśli miał zielone światło.
- 1 1
-
2022-09-12 18:38
nowe przepisy wymuszą na rowerzystach poruszanie się po chodnikach, by kierowcy mieli jezdnie na wyłączność
niestety zmiany w prawie idą w złym kierunku. nawet bardzo złym.
- 5 3
-
2022-09-12 19:03
Ciepłe bułki do sklepu na plecach będziesz nosił? (2)
Bo ja nie .... więc przyzwyczaj się do jedzenia czerstwego pieczywa
- 10 6
-
2022-09-12 23:07
napisz jeszcze, że 90% ruchu w mieście to samochody dostawcze (1)
samochodozę się leczy
- 4 2
-
2022-09-13 08:03
Motofobię również.
- 1 0
-
2022-09-12 18:08
(1)
To jakiś nieśmieszny żart, mam nadzieję że Olka nie zdąży przed wyborami.
- 73 14
-
2022-09-13 08:04
Niestety pisowcy wydłużą jej kadencję o pół roku :/
- 0 0
-
2022-09-12 18:10
kolejny błąd (2)
urzędnicy realizują kolejne inwestycje, gdzie większość mieszkańców jest przeciw. Przejścia co 100m jaka bzdura! Spalarnia na terenie miasta. Wymiana płyt na Długim Targu - teraz to wygląda okropnie :(
Wszystko dla rowerów, ale nikt nie pomyśli, że nie wszyscy mogą się przesiąść na rowery i nie dlatego, że nie chcą tylko ze względu na pracę. A jak w końcu mają zrobić drogę dla samochodów to wybierają największych partaczy i 2km budują przez 2 lata.- 74 15
-
2022-09-12 18:15
Jako kierowca powinieneś skakać z radości nad każdą drogą rowerową
Każdy podróżujący rowerem to jeden mniej samochód w korku przed tobą.
- 7 14
-
2022-09-12 20:21
Nie większość mieszkańców jest przeciw, tylko część kierowców jest przeciw
Reszta kierowców rozumie, że światła są zgrane z sąsiednimi, więc nawet gdyby światła były co 50 metrów przez całe Podwale, Zwycięstwa i Grunwaldzką, to nic by się nie zmieniło.
- 3 9
-
2022-09-12 18:18
A po co kolejne przejścia? Będzie tunel dla samochodów? (2)
- 48 10
-
2022-09-12 23:08
tunel już tam jest kawałek dalej wzdłuż linii SKM (1)
- 2 3
-
2022-09-13 08:06
Jest też tunel dla pieszych parę metrów niżej.
- 2 0
-
2022-09-12 18:20
Kiedy w tym mieście (9)
Zacznie rządzić ktoś normalny ?
- 87 13
-
2022-09-12 18:31
Jak przestaniecie wystawiać na kandydata wariata Grzegorza "Izraelskie bunkry pod basenem" Brauna.
- 4 7
-
2022-09-12 18:53
jak wreszcie taki ktoś wystartuje w wyborach i je wygra
- 6 3
-
2022-09-12 19:00
"paranoicy wygrywaja"
To stwierdzenie prezesa Intel doskonale sie sprawdza. Szczegolnie gdy sie takim pozwoli dzialac i robic medialna zadyme...
"Gawiedz" ma zajecie palujac "pozytecznych" a w tym czasie sprawy ida w pozadanym kierunku.
Koniaczek?- 9 2
-
2022-09-12 20:09
jakoś chętnych
nie widać...
I na to liczą obecni "wybrańcy"...
Jeśli ktoś myśli, że przyjdzie Mesjasz znikąd i nas zbawi, to się grubo myli.
Trzeba szukać wśród tych, którym obecni zepsuli interesy.- 4 1
-
2022-09-12 20:17
ocen motywacje, po co ludzie wystawiają swoje kandydatury?
I jakie mają realne osiągnięcia i umiejętności w dziedzinie, którą chcą zarządzać...
- 7 1
-
2022-09-12 23:09
jakie kryteria normalności proponujesz? (3)
Dla mnie przejazd samochodem na odległość mniejszą niż 7 km nie jest normalny (do tego nie jest najszybszą opcją). Normalne skądinąd są działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych przy dworcu kolejowym.
- 2 6
-
2022-09-13 08:13
Mówisz, że nie jest najszybszą opcją, hmm sprawdźmy. Tak to wygląda w moim przypadku:
dojedź w ciągu 15min w szczycie komunikacyjnym z Nowego Portu w okolice Zaspy SKM. To raptem 6km. Autobusem 148+127/158+dojścia do przystanków to jakieś 40min, 148+spacer z końca JP2 to już około 50 min, rowerem (o ile masz go w domu a nie np w piwnicy czy garażu) około 25-30min.
- 1 0
-
2022-09-13 08:30
No widzisz, a są ludzie z dwójką dzieci mieszkający w takim miejscu,
że nie przejdziesz tych 2 kilometrów sensownie i muszą jechać autem. A to wszystko dzięki włodarzom tego miasta.
- 2 1
-
2022-09-13 11:41
to przejedź się komunikacją i samochodem
w pierwszym przypadku przy czasami 2 przesiadkach nie masz 1,5 godziny w drugim w kilka minut
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.