• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • "Tunel lub wiadukt projektuje się..." (3)

    W podtekście można wywnioskować, że jeżeli tunel został zaprojektowany (i wybudowany) to przejście dla pieszych jest nieuzasadnione.

    • 46 7

    • na tym zdaniu powstaną fortuny

      prawników...

      • 3 1

    • Kwaku, twoje uzależnienie mentalne od samochodu jest znane na tym portalu od dawien dawna (1)

      warto, byś jednak wykazał się zdolnością do bardziej płodnej refleksji

      • 0 6

      • Akurat tu się mylisz.

        Od zawsze w mieście używam komunikacji miejskiej i roweru. Ale rozumiem tych, którzy nie z lenistwa czy wygodnictwa ale z potrzeby używają samochodu. Poza tym uważam, że sprawna komunikacja miejska jest podstawą i wolę zachętę a nie przymus i ograniczenia. Poza tym nie znoszę oszołomów którzy narzucają innym swoje zdanie jak powinni żyć. Wolność wyboru. To chyba jasne?

        • 3 0

  • Kluczowa Inwestycja? (2)

    Mi się wydawało, ze to w tym miescie moze byc np. Budowa PKM na południe, albo Tunelu pod Pachołkiem.. ja rozumiem, gdyby tam przejscia nie było o trzeba było iść na skrzyżowanie z Kartuską. Ale o ile nic się nie zmieniło to jak byłem tam 2 tygodnie temu przeszedłem z dworca na drugą stronę przejsciem podziemnym ktore było nadal w remoncie. Windy też przy kazdych schodach. To na jaki kolejne przejecie? Tak jak przy forum będzie można górą i dołem? Jeszcze kładkę zbudujcie
    Pięniędzy nie ma na prawdziwe inwestycje a Ci owce kupuja, buduja przejecia tam gdzie juz są sie dziwic potem ze Ci nieudacznicy z PiSu maja 30%, jak tu głupota goni głupote

    • 63 16

    • Skoro jest w ścisłym centrum i na głównej arterii komunikacyjnej miasta

      oraz w sąsiedztwie dworca kolejowego, to ciężko, żeby nie była "kluczowa ".

      • 3 12

    • Racja

      Święta racja

      • 0 0

  • (2)

    kolejny głupi pomysł jak betonowanie rynków i placów w miastach

    • 58 15

    • rynki i place w miastach betonują ludzie chcący tam tworzyć parkingi podziemne (1)

      zwykle silnie uzależnieni od samochodów. To jest główna przyczyna betonozy w naszych miastach. Infrastruktura rowerowa jest dużo bardziej terenooszczędna: w Holandii i w miastach wielu krajów wiele arterii pseudoszybkiego ruchu zamienia się w bulwary obsadzone rzędami drzew z dobrymi warunkami ruchu pieszych i rowerzystów.

      • 0 1

      • I pewnie zupełnie przypadkiem nie mają w tych miastach "wielu krajów"

        obwodnic w postaci ringów dookoła centrum z poprzecznymi łącznikami, metra, sprawnie działającej komunikacji miejskiej oraz tuneli dla samochodów pod tymi "bulwarami obsadzonymi rzędami drzew"?

        • 0 0

  • to przejście (2)

    Potrzebne to przejście jak w d... zęby. Z tymi przejściami to jakaś patologia, budują przejście za przejściem. Proponuję zamknąć całe miasto dla samochodów, niechaj pozostaną tylko piesi i rowerzyści

    • 88 24

    • o wszystkich tak piszecie (1)

      a potem te przejścia są oblężone przez pieszych. z tuneli obok nikt nie korzysta!

      • 5 12

      • Nikt nie korzystał. Fruwali nad ulicą. Boże, co te lewaki za bzdury wypisują...

        • 1 0

  • Doskonale.

    Budować!

    • 21 56

  • Miasto musi zostać odzyskane przez pieszych (8)

    Kierowcą się bywa, pieszym jest się zawsze

    • 73 132

    • odzyskac mozesz... (3)

      Przez budowe tunelu pod Motlawa i "malej" obwodnicy poludniowej (zaniechanej przy budowie obecnej).

      Mozesz wymuszac zachowanie na innych czlonkach spoleczensta, ale pamietaj ze "gwalt sie gwaltem odciska".
      Rachunek zostanie wystawiony.

      • 16 16

      • Oj kierofczyki (2)

        Co chwilę jakieś warunki a to budowa tej drogi, a to tamtej...

        Niestety dobre czasy lobby samochodowego jest już na śmietniku historii.

        • 15 21

        • historia pokazuje, co trafia na jej smietnik (1)

          Na pewno trafila tam chinska rewolucja kulturalna, hunwejbini i komusze "tworzenie nowego czlowieka"...
          Chociazby dlatego, ze "rewolucje zjadaja swoje dzieci". Tak jak zostana zjedzeni " pozyteczni", gdy ich pryncypalowie zalatwia swoje interesy...

          • 11 9

          • Twórcy "nowego człowieka" byli członkami nomenklatury komunistycznej

            zwykle jeżdżącej samochodami. To za komuny powstawały specjalne pasy do jazdy uprzywilejowanych na coraz szerszych arteriach Moskwy. Tam obowiązywała zasada: dawaj dorogu transportu a pieszy miał zakwitać na chodnikach i uciekać przed samochodami nomenklaturszczyków nawet jeśli miał zielone światło.

            • 1 1

    • nowe przepisy wymuszą na rowerzystach poruszanie się po chodnikach, by kierowcy mieli jezdnie na wyłączność

      niestety zmiany w prawie idą w złym kierunku. nawet bardzo złym.

      • 5 3

    • Ciepłe bułki do sklepu na plecach będziesz nosił? (2)

      Bo ja nie .... więc przyzwyczaj się do jedzenia czerstwego pieczywa

      • 10 6

      • napisz jeszcze, że 90% ruchu w mieście to samochody dostawcze (1)

        samochodozę się leczy

        • 4 2

        • Motofobię również.

          • 1 0

  • (1)

    To jakiś nieśmieszny żart, mam nadzieję że Olka nie zdąży przed wyborami.

    • 73 14

    • Niestety pisowcy wydłużą jej kadencję o pół roku :/

      • 0 0

  • kolejny błąd (2)

    urzędnicy realizują kolejne inwestycje, gdzie większość mieszkańców jest przeciw. Przejścia co 100m jaka bzdura! Spalarnia na terenie miasta. Wymiana płyt na Długim Targu - teraz to wygląda okropnie :(
    Wszystko dla rowerów, ale nikt nie pomyśli, że nie wszyscy mogą się przesiąść na rowery i nie dlatego, że nie chcą tylko ze względu na pracę. A jak w końcu mają zrobić drogę dla samochodów to wybierają największych partaczy i 2km budują przez 2 lata.

    • 74 15

    • Jako kierowca powinieneś skakać z radości nad każdą drogą rowerową

      Każdy podróżujący rowerem to jeden mniej samochód w korku przed tobą.

      • 7 14

    • Nie większość mieszkańców jest przeciw, tylko część kierowców jest przeciw

      Reszta kierowców rozumie, że światła są zgrane z sąsiednimi, więc nawet gdyby światła były co 50 metrów przez całe Podwale, Zwycięstwa i Grunwaldzką, to nic by się nie zmieniło.

      • 3 9

  • A po co kolejne przejścia? Będzie tunel dla samochodów? (2)

    • 48 10

    • tunel już tam jest kawałek dalej wzdłuż linii SKM (1)

      • 2 3

      • Jest też tunel dla pieszych parę metrów niżej.

        • 2 0

  • Kiedy w tym mieście (9)

    Zacznie rządzić ktoś normalny ?

    • 87 13

    • Jak przestaniecie wystawiać na kandydata wariata Grzegorza "Izraelskie bunkry pod basenem" Brauna.

      • 4 7

    • jak wreszcie taki ktoś wystartuje w wyborach i je wygra

      • 6 3

    • "paranoicy wygrywaja"

      To stwierdzenie prezesa Intel doskonale sie sprawdza. Szczegolnie gdy sie takim pozwoli dzialac i robic medialna zadyme...
      "Gawiedz" ma zajecie palujac "pozytecznych" a w tym czasie sprawy ida w pozadanym kierunku.
      Koniaczek?

      • 9 2

    • jakoś chętnych

      nie widać...

      I na to liczą obecni "wybrańcy"...
      Jeśli ktoś myśli, że przyjdzie Mesjasz znikąd i nas zbawi, to się grubo myli.
      Trzeba szukać wśród tych, którym obecni zepsuli interesy.

      • 4 1

    • ocen motywacje, po co ludzie wystawiają swoje kandydatury?

      I jakie mają realne osiągnięcia i umiejętności w dziedzinie, którą chcą zarządzać...

      • 7 1

    • jakie kryteria normalności proponujesz? (3)

      Dla mnie przejazd samochodem na odległość mniejszą niż 7 km nie jest normalny (do tego nie jest najszybszą opcją). Normalne skądinąd są działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych przy dworcu kolejowym.

      • 2 6

      • Mówisz, że nie jest najszybszą opcją, hmm sprawdźmy. Tak to wygląda w moim przypadku:

        dojedź w ciągu 15min w szczycie komunikacyjnym z Nowego Portu w okolice Zaspy SKM. To raptem 6km. Autobusem 148+127/158+dojścia do przystanków to jakieś 40min, 148+spacer z końca JP2 to już około 50 min, rowerem (o ile masz go w domu a nie np w piwnicy czy garażu) około 25-30min.

        • 1 0

      • No widzisz, a są ludzie z dwójką dzieci mieszkający w takim miejscu,

        że nie przejdziesz tych 2 kilometrów sensownie i muszą jechać autem. A to wszystko dzięki włodarzom tego miasta.

        • 2 1

      • to przejedź się komunikacją i samochodem

        w pierwszym przypadku przy czasami 2 przesiadkach nie masz 1,5 godziny w drugim w kilka minut

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane