• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Tam jest tunel a na nowo budowanym (1)

    Skrzyżowaniu Havla z Warszawska nie ma ani tunelu ani przejścia dla pieszych przed tym potężnym węzłem od strony swietokrzyskiej

    • 11 2

    • Bo nie maja tam

      Interesu..

      • 3 1

  • A może?

    A może niech po prostu pomalują cały Gdańsk w pasy? Nie będzie problemu, gdzie jest przejście, bo
    będzie wszędzie!!!!

    • 17 4

  • Veto

    Chyba czas zmienić ludzi w naszym magistracie, tak,tak drodzy urzędnicy naszym mieszkanców, a nie waszym, wy pracuje tam jedynie za naszym przyzwoleniem, tak więc chyba trzeba skończyć z tym wariactwem, a jak tak bardzo wam przeszkadzają samochody to poproszę o zlikwidowanie parkingu na Wasze prywatne samochodu na tyłach urzędu i do pracy jak to pięknie promujecie pieszo lub rowerkiem, a my zorganizujemy jeszcze taki mały manifest naszymi blachosmrodami jak to piszecie , zrobimy sobie powolny przejazd zataczając kolo od Bramy Wyżynnej do Zieleniaka poprzez 3-go Maja i tak w kółko 2-3 razy w tygodniu , i gwarantuje że korki sięgną zenitu a nerwy mieszkanców jeszcze wyżej, to może się wam odechce brnąć w ten chory pomysł, 3 przejścia które już powstały czyli Łąkowa, Chmielna i Brama Wyżynna już spowodowały spore utrudnienia w ruchu, których nie było od lat , szkoda gadać.....

    • 29 8

  • Wychowują naród

    Oni każdą taką inwestycją wychowują mieszkańców do standardów "cywilizowanych krajów".
    Tyle że nie zauważyli jak te "cywilizowane kraje" zamieniły się w komunę zmuszającą do największych absurdów.
    Jak u wujka Stalina - strach przestać klaskać i popierać.
    Wygląda na to że w komunie łatwiej im rządzić.
    Partia przecież wie lepiej :)

    • 12 5

  • Mieszkam w centrum (2)

    Codziennie dojeżdżam z przeróbki na Chełm czas dojazdu z 5 minut wzrósł do 15 czyli 10 w korku a jeżdżę rano może wiec mieszkańcy Gdańska którzy tu nie mieszkają powstrzymają sie z opiniami o racjonalności tych przejść.. Gdansk miał pobudować tunel pod Motławą pomiędzy elbląska Gleboka a Młodym miastem z ominięciem centrum zamiast tego miliony w przejścia a maszyna drążąca tunel na złom.

    • 16 6

    • inaczej mówiąc potwierdzasz prostą prawdę: gdy każdy chce jechać samochodem do pracy (1)

      wszyscy stoją w korkach. Rozważ zakup roweru wspomaganego elektrycznie. Skądinąd od kiedy Przeróbka to Śródmieście Gdańska?

      • 4 5

      • przeciez ma tramwaj bezposredni nawet

        jak woli stac to niech stoi

        • 1 2

  • nazjeżdzało się narodu z wiosek i rządzą (1)

    • 10 8

    • raczej się bawią

      w swojej bańce.

      • 2 2

  • Zlikwidować jezdnię i tory tramwajowe. Zrobić deptak wyłącznie dla pieszych z wyłączeniem rowerów, hulajnog i UTO. (3)

    Bezwzględny zakaz dla samochodów dostawczych. Towar można dostarczać wózkami ręcznymi.

    • 12 6

    • Rowerami cargo (2)

      Reszta propozycji jest ok

      • 2 2

      • rowery cargo bywają wspomagane elektrycznie (1)

        przy ich pomocy można zorganizować rewolucję w logistyce miejskiej. Przewóz ładunków do 800 kg nie jest dla nich jakimkolwiek wyzwaniem.

        • 1 0

        • To może riksze takie

          Jak w chinach ludowych.albo oh wait

          • 2 1

  • Olek

    Bo te przejście przylocie co jest zrobione to jest super ludziom som zadowolone

    • 6 6

  • Paraliz Gdańska gwarantowany . (1)

    Jednak głupota nie zna granic

    • 19 10

    • Przejście koło lotu ci mózg sparaliżowało

      • 2 8

  • Niech władze Gdańska zaczną od siebie i zrezygnują natychmiast z korzystania z samochodów zarówno służbowych jak i prywatnych (2)

    • 20 2

    • wielu urzędników już dawno przesiadło się z samochodu na inne środki lokomocji (1)

      • 1 4

      • No chyba na suvy

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane