• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • nasza wladza (1)

    czy ktos zacznie w koncu myslec po co tam przejscie po jaki djabel sa tunele ???

    • 13 4

    • nie wiesz po co są przejścia?

      spytaj się jakiegoś przedszkolaka jak nie wiesz

      • 3 6

  • Nie lepiej byłoby zrobić tunel od budynku głównego dworca? (1)

    Z tego co pamiętam to żeby dostać się na peron to trzeba było wejść po schodach. Nie lepiej byłoby zrobić tunelu od dworca na przystanki? Dla mnie jako pieszego jest to szybsze rozwiązanie i wygodniejsze. Przecież ludzie i tak muszą iść na pociąg tunelem po schodach (nawet osoby niepełnosprawne i matki z wózkami) więc po co mieliby tracić czas na światła?

    • 14 2

    • Przecież tunel tam już jest

      wyzwaniem jest wygodne dojście do przystanków tramwajowych bez potrzeby pokonywania schodów

      • 0 1

  • (1)

    a na oruni prosimy wiecej przejsc przez tory takich naziemnych niech pociag czeka

    • 13 3

    • Tak jest

      Bo tunele albo co gorsza kładki są be.Ile to siè słyszy o napadach,porwaniach a nawet gwałtach w tunelach i na kładkach.W ogóle to powinny być budowane bloki parterowe bez piwnic żeby wogóle schodów nie było bo to straszny wynalazek jest.No i wszedzie powinno być móc wjechać rowerem.Do sklepu,na pocztę czy do kościoła.Przejścia naziemne przez lotnisko prosimy bo ileż to kilometrów trzeba nadrabiać.Nie wspomne o głupich kładkach nad A1.To sie nadaje do prasy

      • 2 2

  • "zgoda niepotrzebna" - no właśnie, w literze prawa nie ma zakazu, wiec hulaj dusza (1)

    Z mieszkańcami zgadzać sie nie trzeba...

    • 13 1

    • w punkt

      • 0 0

  • (1)

    już widzę te tłumy biegające kilkadziesiąt metrów do tramwaju na tych długich przystankach. Może tam chodnik ruchomy zrobić ;)

    • 10 4

    • Małpi gaj z linami i niech się bujają

      Jak na lianach w dżungli.W takim jednym filmie widziałem.

      • 2 4

  • Potem jeszcze wieksze korki (2)

    I beda gadac ze samochodow przybylo. Widać w komentarzach ze 70 do 30 nie chce tych przejsc, to co to za demokracja gdzie się idzie na reke mniejszosci?!

    • 9 6

    • kierowców jest tam mniejszość

      samochodów nie musi przybywać, jeśli się poprawi komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej i kolejowej. Sprawdzone w dobrze zarządzanych miastach świata i Europy.

      • 2 2

    • a jak ma nie przybywa jak kierowcy mają tam po 8szerokich pasow dla siebie

      a reszta ma wspołdzielone chodniczki.

      • 1 0

  • przejścia powinny być co 50 m , albo najlepiej zrobić tam wunerw

    • 3 2

  • Proszę o akcję, która wymusi na urzędnikach jazdę rowerami 365 w roku! (2)

    Proszę zacząć od Oli! Niech da przykład.

    • 19 4

    • sam daj przykład. Jeśli byś miał pracować 7 dni w tygodniu, wstąp do związku zawodowego i zaprotestuj

      • 0 1

    • Ola nie umie jeździć na rowerze chyba wszyscy już to wiedzą po ostatniej kraksie :)

      • 0 0

  • i pomyśleć, że my sami płacimy pensje

    tym hunwejbinom...

    • 7 4

  • Po co się męczyć z tymi kolejnymi głupotami - wprowadzić od razu obowiaz kowy ruch rowerowo pieszy w całym mieście i po (1)

    • 7 4

    • albo ryksze można wprowadzić

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane