• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Ale cyrk minister w Polsce decyduje czy będą pasy malowane na drodze czy nie będzie ich.

    Ja ze szwagrem

    • 5 3

  • (3)

    Ludzie to nie szczury.Przy dworcu już dawno powinno powstać przejście naziemne jak to jest w innych dużych miastach.

    • 40 61

    • (1)

      Tam droga powinna być w tunel wpuszczona i wychodzić dopiero przy forum. Nad ziemią zostawić tramwaje i dużo miejsca dla pieszych.

      • 10 3

      • tunel...

        Technicznie rzecz biorac, musialby zaczynac sie w okolicy Gdanska Stoczni a konczyc za Zaroslakiem...
        Pod warunkiem, ze uda sie zrobic po drodze mijanke z kanalem Raduni...
        Realne rozwiaznie, to odzalowanie paru fajnych budynkow przy 3go Maja, czesciowe wyburzenie Forum i nakrycie betonem reszty torow do Zaroslaka.
        Tylko co z tym "ladnym" wiaduktem zrobic?
        ;)

        • 0 1

    • A co z Dworcami PKP?

      Tam też naziemne, bo ludzie to nie szczury? Bo inwalidzi i starsi ludzie!!!!

      • 0 0

  • Ja proponuję cały ruch samochodowy zepchnąć do podziemia

    Ludzie zaczną chodzić pieszo, jak to onegdaj bywało, zaopatrzenie można dowozić taczką - efekt cieplarniany spowolni. Hałasu będzie mniej - wyższy komfort dla mieszkańców. Niech elita rządząca d przykład dla ekologii!
    Zaraz nierozgarnięty moderator wykasuje...

    • 4 3

  • No wreszczie

    Ale i tak staruchy w puszkach na kółkach będą narzekać bo po co się odzwyczajać od złych nawyków

    • 3 7

  • Brudny , piekny , stary Gdańsk

    Śmierdzace ludzkimi kupami tunele. Brudne schody na przystanki tramwajowe, brak koszy na śmieci. Schody, przystanki tramwajowe nigdy nie widziały kropli wodt do umycia. Smród, brud w tunelach. Tak sie dzieje od lat.

    • 9 1

  • Przejście naziemne jest potrzebne

    Dużym utrudnieniem są schody prowadzące z i na przystanki - trudne do pokonania przez osoby niepełnosprawne, wózki z dziećmi czy podróżnych z bagażami. W wielu miastach jest wyłączony ruch samochodowy w centrum..

    • 8 4

  • Koszmarne schody

    Przejście tunelem nie tylko z czy na przystanek ale dostanie się na Podwale Grodzkie obrzydliwie brudną windą, która często jest nieczynna wówczas do pokonania kolejnych kilkadziesiąt schodów, które są nie do pokonania dla osób niepełnosprawnych, tych z dziecięcymi wózkami ...

    • 8 1

  • (1)

    No i będą przebiegać na czerwonym świetle przed jadącymi samochodami tak jak ma to miejsce codziennie na tym sławetnym przejściu dla pieszych przy LOT. Ale co tam twórcom tych d**ilnych pomysłów nic nie stoi na przeszkodzie by realizować swoje 5 minut a to że ktoś tam w końcu zginie? co go to obchodzi?

    • 6 2

    • Sam jesteś d**ilnym "myślicielem" - tylko na tym przejściu przy LOT ludzie przebiegają ? Tylko tu ? Na innych starych

      przejściach przy przystankach jak np. we Wrzeszczu to nie ?

      I np. w Sopocie na wysokości "Monciaka" nikt nie przebiega od dziesięcioleci przez jezdnię Al. Niepodległości zamiast skorzystać z tunelu ?

      • 0 1

  • (2)

    Te pasy by można było zrobić przy istniejących światłach przy. Ul. Bastionu św. Elżbiety... a nie wymyślać cyrki na kółkach bo ktoś mało inteligenty na to wpadł. ? Tak samo z podwalami przedmiejskimi ... tunele co teraz miasto powinno zalać je wodą i betonem bo już z nich nie korzysta bo straciły swą funkcjonalność ... tylko pytam sie po co były remontowane ?

    • 3 4

    • pasy buduje sie tam gdzie są ciagi piesze

      a nie w losowych miejscach

      • 2 1

    • Remontowane ? Po co w ogóle były budowane przez jeszcze komunistów za PRL ?

      • 0 1

  • kierowcy i ich samochody: (4)

    smrodzą
    hałasują
    niszczą zieleń, chodniki
    paraliżują miasto i jej komunikacje publiczną
    terroryzują innych
    utrudniają poruszanie się innym
    powodują wypadki na masową skalę
    zajmują niemal całą przestrzeń miejską i są głównym beneficjentem budżetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą.
    no i wiecznie mają roszczenia o wszystko

    no trzeba się tego pozbyć. nie ma innego wyjścia. samochody to zaraza niszcząca miasto. ruch prywatnych samochodów powinien być maksymalnie ograniczony!

    • 8 15

    • (3)

      zrób kartki na samochody? A kierowcy to jest jakaś inna rasa która nie jest mieszkańcem?

      • 1 1

      • (1)

        Kierowcy polscy, to rozwydrzone bydło, zabijające pieszych.

        • 2 1

        • gdańska

          mowa miłości...
          :\

          • 0 0

      • Polscy kierowcy w sporej ilości to pieniacze w przeciwieństwie do kierowców z normalnych krajów.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane