• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • nieprzemyslane czy przekupione

    .....dojscie do F,orum------- bonus dla wlascicieli FORUM.---zlikwidowac. Przy dworcu potrzebne ------

    • 0 0

  • Gosc (3)

    Jak miasto zrobi objazdy po dwa pasy w każdym kierunku to ma sens. Jak narazie są korki i to straszne po min 40 min stania . Są tunele i jest to dobry plan. Po co psuć cos co kiedyś dawało rezultaty

    • 7 3

    • miasto to najwyżej może ci pomalować pasy biała farbą, zrobić z pasa parking i wstawić parkometr

      • 0 0

    • Korki są z powodu dużej ilości samochodów w ruchu w godzinach szczytów komunikacyjnych, a nie przejść. (1)

      • 0 1

      • korki są z powodu podwojenia ilości mieszkańców i braku odpowiedniej do tego stanu infrastruktury

        samochody same nie jeżdżą...

        • 0 0

  • Bez sensu wydłużenie peronów, które i tak są długie. Już trzeba się przeciskać przez cały peron jak nasz tramwaj podjedzie

    Jako 2, a my akurat z przodu stoimy. Po tym, jak nasz tramwaj podjedzie jako 3, a my będziemy stać przy schodach do tunelu to obawiam się, że będzie to niewykonalne, żeby do niego dotrzeć nim odjedzie, chyba że będą dłużej stać, ale to natomiast oznacza, że będziemy dłużej jechać.

    • 4 2

  • i**otyzm (1)

    Jak to możliwe, że w czasach kiedy przybywa pieszych, rowerzystów, samochodów, itp. jakiś bezmugi ktoś wpada na pomysł, aby z bezkolizyjnego przejścia zrobić kolizyjne???
    To naprawdę trzeba być co najmniej inżynierem i skończyć ze trzy fakultety!
    A potem się dziwić, że kolizje, potrącenia i spory na drodze. Ale w kasie będzie siano, bo wykroczenia się przytrafią!
    A gdzie bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek?...

    • 7 2

    • Gdzie masz te potrącenia "myślicielu" ? No podaj przykłady np. z Wrzeszcza, z przejść przy Manhattanie. I wielu innych.

      Ale ty masz kasę i płacisz jeszcze za mało podatków, że między wierszami z twych bredni można wyczytać, że chciałbyś setek tuneli i kładek dla pieszych - ale ty jak widać uważasz, że ich eksploatacja jest darmowa. Nie obciąża to podatników. Dzieciaczku, to kosztuje i to sporo eksploatacja tych obiektów.

      • 0 0

  • Wariactwo (1)

    Cały rozwinięty świat z uwagi na bezpieczeństwo pieszych, od dekad odchodzi od przejść naziemnych a tu w centrum takowe powstanie.

    • 7 2

    • Co ty tu kłamiesz bezczelnie koleś ? W normalnych krajach zdecydowanie powraca się do przejść naziemnych.

      Szukasz tu frajerów do swych bredni ?

      • 0 0

  • Brak zlow (1)

    Szkoda ze dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej nie mozna zrobic sciezki rowerowej na ulicy Starogardzkiej tylko w centrum Gdanska sie wszystko laduje...

    • 2 1

    • racja tam powinna byc

      • 1 0

  • Co, boicie się dać ankietę: "Czy przejście w tym miejscu to dobry pomysł?"

    hehehe

    • 7 3

  • Zatrzymać to szaleństwo. (1)

    Co kawałek pasy mimo, że są bezpieczne przejścia podziemne z których i tak trzeba skorzystać aby dostać się na perony. Kompletny obłęd.

    • 6 4

    • Zatrzymać szaleństwo to twoje - twoje nadmierne przywiązanie do samochodu, i bezczelne narzekactwo.

      Żyjesz w XXI w. i korzystasz z wygodnego samochodu w przeciwieństwie do komunikacji konnej. Ja doceniam i wolę kilka razy więcej zatrzymać się samochodem przed nowymi przejściami aniżeli korzystać z konia i łożyć na jego utrzymanie (ktoś przytomnie zauważył w internecie, że samochód musimy tankować wtedy kiedy jeździmy, gdy konia ciągle trzeba karmić niezależnie czy korzystamy z niego czy nie).

      Jesteś takim XXI. wiecznym wymoczkiem wiecznie narzekającym, zamiast docenić tego w jakim wieku żyjesz w przeciwieństwie do dawnych pokoleń ?

      • 0 1

  • od 20 lat powinna być planowana i budowana jakaś droga omijająca centrum.

    Główny ruch pod ziemią albo na estakadzie. Przed dworcem i lotem deptaki. Mozna było coś z 3 maja zrobić . Nowe wiadukty przekierować na wprost 3 maja.

    • 4 0

  • Szaleństwo

    A może deptak tam zrobić? Taniej będzie.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane