• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Co za bzdurne pomysly

    • 2 4

  • a kiedy zostanie oddane do użytku przejście przez Grunwaldzką przed akademią?

    • 3 2

  • Dwie sprawy: (1)

    1. tunel dla kierowców. Inaczej się nie da. Jakim cudem przez samo centrum tak dużego miasta jadą co najmniej po 3 pasy w każdą stronę pełne dizlarzy i innych kierowczyków? Takie rozwiązania są obecne na wsiach. Tutaj może pomóc już tylko tunel. I to od zieleniaka aż do Forum. W ogóle, jak można taki cenny teren stracić na rzecz kierowczyków? Niebywałe.

    2. Wojewoda Pisowski czegoś w Gdańsku zabronił. Nic dodać.

    • 2 2

    • ?

      • 0 2

  • cieszę się, bo kierowcy tu się wściekają :-)

    będą musieli zwalniać, a tak im się dobrze smrodziło przy 90 km/godz

    • 4 3

  • Po co zabawa w pol środki

    Proponuję 3 przejścia dla pieszych na każdych światła bez synchronizacji, czyli żeby system Tristar tym zarządzał.

    • 1 2

  • Zbędnie wydane pieniądze! jest tam tunel! (1)

    uważam, ze przejście naziemne przy dworcu jest zbędne!, gdy funkcjonuje przejście podziemne z udogoenieniami dla niepełnosprawnych. To bedą niepotrzebnie wydane duże pieniądze! Przjście naziemne przy Forum/ Bramie Wyżynnej tez uważam za niepotrzebne.

    • 2 4

    • Ty o kasie gadasz ? Jak widać że nie masz pojęcia jak gigantyczną kasę pochłaniają w eksploatacji tunele i kładki dla pieszych ?

      Za mało podatków podatków jeszcze płacisz ?

      • 2 0

  • Wspaniale, nareszcie dotarcie na pociąg, tramwaj i z przystanków do miasta będzie szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze dla pieszych.

    • 2 3

  • Bardzo dobry pomysł!

    Wybitny pomysł, powinniśmy jeszcze bardziej spowalniać tramwaje!
    To co się dzieje przy forum woła o pomstę do nieba, tramwaje stoją i czekają, ludzie przebiegają na czerwonym (kto by się spodziewał, co?). Jeśli ruch w mieście ma być płynny a korki małe to po pierwsze komunikacja zbiorowa a nie blokowanie jej.

    • 1 4

  • Lament na nowe przejścia ? W tym przy dworcu PKP ? (1)

    Tam nie ma skrzyżowania z drogą do tunelu pod Forum Gdańsk ze światłami ? Przejście ma powstać blisko niego, gdzie światła zostaną skorelowane z tymi już istniejącymi.

    Tu jak na Śląskiej w Gdyni gdzie obok tunelu powstało przejście dla pieszych, gdzie zielone światło dla pieszych "podpięto" pod zielone dla samochodów wyjeżdżających z Nowogrodzkiej na Śląską lub przez nią na wprost w Podolską.
    Tu w Gdańsku ma być podobnie. Zatem co ? Jakie dodatkowe spaliny, skoro światła już działają na skrzyżowaniu na którym jedynie zostanie dobudowane przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym ?

    Jak powstało to skrzyżowanie z ulicą do tunelu pod Forum Gdańsk to nie słyszałem lamentów kierowców, że powstało nowe skrzyżowanie z kolejnymi światłami, a zachwyty, że tym tunelem będzie można objeżdżać zatłoczone skrzyżowanie z Huciskiem.

    Widzę, że nowe przejścia powstają jedynie przy istniejących skrzyżowaniach ze światłami, za wyjątkiem tego nowego na wysokości Akademii Medycznej, gdzie wtedy mogłoby powstać skrzyżowanie dla samochodów, szczególnie lewoskręt z kierunku dworca głównego PKP do AM - nie trzeba byłoby skręcać wcześniej w ulicę Orzeszkowej.

    Zatem odpada kompletnie argument, że powstają przy okazji budowy tych przejść zupełnie nowe sygnalizacje świetlne co ma tamować ruch. Nie powstają, a sygnalizacje dla pieszych są "wpinane" w istniejące dla kierowców. Czyli tak czy owak są czerwone światła na tych skrzyżowaniach dla samochodowego ruchu poprzecznego, gdzie na niektórych z nich dobudowuje się tylko przejścia dla pieszych wraz przejazdami rowerowymi (te nie wszędzie): Na Podwalu Przedmiejskim w obrębie skrzyżowań z Chmielną i Łąkową, przy LOT w obrębie zawrotki dla samochodów i wylotu ulicy Bogusławskiego, przy dworcu PKP w bliskim obrębie skrzyżowania z ulicą pod Forum Gdańsk, w Gdyni na Śląskiej w obrębie skrzyżowania z Nowogrodzką i Podolską oraz projektowane w Gdańsku na styku Legionów i Hynka. Jedynie do AM nie jest na skrzyżowaniu samochodowym.

    • 2 1

    • biedaku napiszę to 10 raz przejście dla pieszych spowoduje diametralną różnicę w działaniu programu sygnalizacji świetlnej poprzez po pierwsze stałe załączanie się czerwonego światła dla potoku pojazdów jadących po podwalu. Samo skrzyżowanie bez przejścia nie wymaga takich długich faz świateł po drugie auta są wykrywane pętlami indukcyjnymi nie ma aut na bocznej relacji nie ma zmiany świateł tu zapewne przycisków dla pieszych nie będzie bo są niemodne zatem i o 3 nad ranem i 12 w południe co chwila będzie stop go stop go spaliny hałas itd bo tak bo jakiś nierób ma wizję

      • 0 1

  • "zgoda niepotrzebna..." (2)

    Nic nowego, od kiedy "miasto" potrzebuje zgody z mieszkańcami...
    :\

    • 5 2

    • czytaj ze zrozumieniem. (1)

      • 0 3

      • to raczej ty nie czaisz

        sugestii i aluzji...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane