• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • W cetrum miasta powinien byc całkiem zabroniony ruch blachosmrodów tylko komunikacja miejska rowery i pieszy (1)

    • 8 5

    • w zasadzie juz nie jeżdzę do centrum

      raz w miesiącu bywam.

      • 0 1

  • Przypomnimy sobie przy wyborach - (2)

    o dewastacji układu drogowego miasta Gdańska.
    W samochodach też są ludzie - wyborcy

    • 11 7

    • To jako kierowca z miłą chęcią zagłosuję na tych, co forsują przejścia i przejazdy rowerowe mądralo. Utrudniaj dalej

      poruszanie się pieszo, w tym "zbiorkomem" i na rowerze - ci wszyscy ludzie powinni wsiąść do aut, aby ci dodać zabójcze korki - takie, abyś jechał 1 km w 5 godzin.

      • 2 4

    • nie strasz nie strasz bo się ...

      zresztą w Pcimiu macie innych przedstawicieli.

      • 0 5

  • Jak rewelacyjnie widoczny jest styl troli z UM

    Zawsze te same texty

    • 2 4

  • tylko i wyłącznie

    Tylko i wyłącznie pieszo lub rowerem po Gdańsku. Inne środki komunikacji niedozwolone. Komunikacja miejska zbiorowa również. I będzie super!?

    • 0 2

  • Czas się wyprowadzić z tej wioski (3)

    jaką jest Gdańsk i przestyać płacić tu podatki, poruszanie się po mieście jest już i tak utrudnione, osobiście nie widzę potrzeby odwiedzania centrum a teraz całkowicie odeszła mi ochota. Tak to jest jak kobieta rządzi miastem.

    • 5 6

    • Coś masz incelu konfederacki do kobiet ? Jedź do mekki facetów, jaką jest Arabia Saudyjska, tam się nadajesz. (1)

      • 0 3

      • przynajmniej buduja

        rozsadnie...
        I z fantazja.

        • 2 0

    • wracaj do Pcim City.

      • 0 3

  • (1)

    głosujcie dalej na te miernoty, niech to lobby rowerowe dalej wami rządzi i wmawia co jest dla was lepsze

    • 3 3

    • Dzięki temu lobby jest trochę luźniej na drogach dla samochodów, o wielce ty logicznie myślący człowieku. Dla ciebie jak

      widać więcej aut na drogach to mniejsze korki ? Zatem cieszyć się, że powoli wielu z samochodów przechodzi na rowery, to ty temu zaprzeczasz ?

      Obecna pora nocna z minimalnym ruchem przypomina wczesny PRL (np. za Gomułki), gdzie za dnia ruch samochodowy był minimalny, bo ludzie nie mieli samochodów i jeździli masowo na rowerach i korzystali z komunikacji zbiorowej, co dla nielicznych wtedy zmotoryzowanych ten czas był rajem - zero korków, puste drogi w kraju.

      Pod koniec lat 80 zacząłem jeździć po kraju, gdzie na trasach za dnia miałem puste drogi (poza tymi do Warszawy czy Łodzi), a gdzie teraz tego nie ma. Wszędzie tłok.

      • 1 0

  • Kolejne przejscie naziemne przy podziemnym, kolejne miliony pln zmarnowane (1)

    Kolejne korki, zanieczyszczenie powietrza. Kolejny miesiac kiedy Gdanskiem zarzadza banda ktora rujnuje wielkomiejskosc naszego miasta i doprowadza do ruiny.

    • 4 6

    • Ty rujnujesz to miasto, nielogicznym myśleniem. Jakie ty masz IQ, skoro nie potrafisz zrozumieć, że te nowe przejścia

      za wyjątkiem tego przy GUM-edzie powstaje w obrębie istniejących skrzyżowań ze światłami ?

      • 1 0

  • Koło Zieleniaka (2)

    Koło Zieleniaka też powinno być przejście!! Jest i**otyczna ścieżka rowerowa to i przejście się przyda !! Myślę że tunele powinny być zasypane, a na PEKAS zrobić kolejkę linową taką z napędem własnych mięśni, czy o czymś zapomniałam???

    • 2 2

    • o mózgu!

      • 1 1

    • zapomniałaś dodać, że kiedy prowadzisz dizla z Kartuz to telefonu nie powinnaś używać.

      • 0 0

  • chore to! (1)

    nawet w nocy będą korki,
    Jak już chcą usunąć samochody a ktoś pomyślał tez o komunikacji miejskiej, taksówkach, one tez będą blokowane przez te przejścia naziemne

    • 3 4

    • Gdzie w nocy mają być korki ? Co ty za pierdy piszesz ? W Gdyni powstało na Śląskiej w obrębie starego skrzyżowania ze

      światłami z ulicami Nowogrodzką i Podolską i gdzie tam są korki z tego powodu ? No gdzie ? I gdzie zdjęcia na raporcie z korków jakie miały być z powodu przejścia przy budynku LOT-u ?

      • 1 0

  • Pieniądze na fanaberie urzędników są, ale na inwestycje niezbędne mieszkańcom niestety nie ma. (2)

    Urzędnicy lekką ręką wydadzą 6 milionów z podatków Gdańszczan na budowę kolejnego przejścia naziemnego w miejscu istniejącego przejścia podziemnego. Tym czasem na odcinku ul. Świętokrzyskiej od Zakoniczyna do Kowal (przy stawie retencyjnym) j nie ma chodnika nawet po jednej stronie.

    • 27 9

    • Zamelduj swojemu (1)

      sołtysowi.

      • 3 2

      • Do ,,Zamelduj swojemu,,

        W/g Ciebie Aleksandra Dulkiewicz jest sołtysem. Masz poważne problemy z topografią Gdańska. Ulica Świętokrzyska leży w obrębie miasta Gdańska.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane